0   Vare(r)
#
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

5w30 eller 5w40: Hvilken motorolie er bedst at bruge om vinteren

Abonner
MODTAG VORES NYHEDSBREVE

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips:

Smørelse af systemet påvirker direkte motorens levetid. Derfor tænker mange bilister over, hvilken tykkelse deres olie skal have, for at sikre en optimal beskyttelse af motoren om vinteren. Herunder kommenterer vi på egenskaberne ved de to mest populære olier: 5x30 og 5w40, for at finde ud af, hvilken der passer dig bedst i den kolde sæson.

Hvad står bogstaverne for

Selvom det er meget koldt udenfor, så skal olien sørge for, at motoren stadig bliver smurt optimalt - og det kræver en tilpas flydende konsistens. Tallet før W indikerer, hvor lav temperaturen kan være, hvor motoren stadig kan pumpe flydende olie rundt i systemet, sådan kranksættet kan dreje og motoren starte. W pointerer, at olien kan bruges i den kolde sæson. Tallet efter viser, hvor høj temperaturen kan være, som også er defineret af en øvre og nedre grænse på dine kinetiske viskositet på 100 C, samt den dynamiske viskositet på 150 C, samt en parallelforskydning på 106 s−1.

Producenten bruger forskellige additiver til olier for at skabe universale produkter, som virker ved mange temperaturer. Disse additiver reducerer temperaturens indvirkning på viskositeten, men kan dog alligevel påvirke andre egenskaber ved olien

Karakteristika ved 5w30 og 5w40 olier

Ved lav temperatur har begge olier de same egenskaber. Begge produkter opretholder en optimal viskositet ned til -30 grader, og er stadig flydende ved -35 grader. Men deres egenskaber ved højere temperaturer varierer. Den kinematiske viskositet ved 5w30 varierer mellem 9,3-12,5 mm2/s området; mens den dynamiske viskositet er 2,9 mPas. 5w40 har andre værdier: 12,5-16,3 mm2/s og 3,5 mPas.

Hvert produkt har sine fordele og ulemper. Eks. så vil 5w40 olie skabe en tykkere og stærkere film, hvilket er fremragende til at lukke revner og skal som regel bruges, hvis man udsætter sit køretøj for stor belastning. Derfor bruger man det ofte i racerbiler, som skal præstere. Men, på grund af af den store krankmodstand, så kan den påvirke motorens dynamik. Jo bredere en smørelse spænder i temperatur, jo kortere er dens levetid.

På den anden side, så har motoren lettere ved at pumpe 5w30 igennem smøresystemet. Den rengører motoren mere effektivt, hvilket forbedrer kølingen og brændstoføkonomien. Men, hvis der er store revner, så kan motoren dryppe ud og derved gå til spilde.

3 gode råd når du skal vælge

  1. Hvis du skal bruge dit køretøj i bymæssig bebyggelse, ofte sidder i kø eller kører med høj hastighed, og din bil er gammel, så skal du købe 5w40 på grund af viskositeten. Men, hvis du foretrækker mere rolig kørsel og brændstoføkonomi, samt økovenlighed, så skal du vælge 5w30. 
  2. Udover viskositeten, så kan følgende parametre være vigtige at overveje, når du vælger olie. 
    • Sammensætning af oliebasen. Nogle motorer virker bedre med syntetisk olie, mens andre kun virker med mineralsk. 
    • API og ACEA klassifikation. Selv produkter med samme SAE viskositet kan variere efter mængden af additiver, askeindhold og andre parametre. Alle disse variationer skal overvejes, sammen med klassifikationen. 
  3. Vær opmærksom på, at hvis du skifter 5230 olien ud med 5w40 eller omvendt så er det kun muligt, når producenten tillader det. Ellers kan motoren gå i stykker. 

Hvorfor det er vigtigt at bruge motorolie, som producenten har godkendt

Viskositeten er en meget relativ parameter. Når motoren kører, så ændrer temperaturen sig hele tiden. Derfor øges og reduceres viskositeten og den film, som olien efterlader, konstant. Derfor har man hele tiden motoroliens egenskaber i baghovedet, når man designer en motor. Derfor er det vigtigt, at man vælger en motorolie, som virker sammen med motoren på alle tidspunkter. Din producent har ofte anbefalet en olie i instruktionsbogen.

Når motoren starter, så er oliens tykkelse meget større end når motoren først er blevet varmt. Derfor øges friktionen mellem dele drastisk. Dette gør, at motoren varmer hurtigere op. Efterhånden som motoren bliver varmere, så bliver olien mere flydende og derfor er der mindre friktion i motoren.

Hvis oliens viskositet overstiger værdien, som producenten har angivet, så vil motoren blive udsat for stor belastning ved opstart. Det er især alvorligt, hvis man udsætter motoren for pludselige stigninger i omdrejninger, men viskositeten ikke er klar til at håndtere den pludselige stigning i omdrejninger og belastning. Det kan få motoren til at overophede. Kører man ofte under stor belastning kan det påvirke motorens levetid. På grund af konstant overophedning vil smørelsen også oxidere hurtigere.

En lavere viskositet er også en ulempe. Friktionen vil slide dele hurtigere, fordi olien ikke smører optimalt, da den efterlader en meget tynd film. Ved højere omdrejninger kan mangel på smørelsen få motoren til at brænde af. Olien vil også blive forbrugt hurtigere.

Konklusion

Smørelsen bør altid vælges på baggrund af producentens anbefalinger. Hvis de tillader dig at bruge olie med forskellig viskositet, så skal du vælge det produkt, som passer bedst til de forhold, som du kommer til at køre under, samt tilstanden af din motor og andre dele i bilen. Du bør også huske på, at det ikke kun er viskositeten, som er vigtig at have med i overvejelserne. Sammensætningen af basisolien, dens API og ACEA klasse/kategori er også vigtige. Du kan meget let finde den olie, som du har brug for på AUTODOC. Din bil vil herefter køre meget pålideligt og være beskyttet i den kolde sæson.

loader Vent venlist...

2.500.000 bildele - find en passende reservedel til din bil.
Søg efter reservedele.

Anmodningstype Eksempel
Autodele Køler, motorkøling
Autodele + Producent Køler, motorkøling NRF
Autodele + Bilproducent Køler, motorkøling AUDI
Autodele + Varenummer Køler, motorkøling 190019620
Varenummer 1114650400
Varenummer + Producent 17314 NRF
OEN 035133557A
OEN + Producent 038121119B NRF