Indholdsfortegnelse
For altid komfortable interiør: alt om fejl i klimaanlægget
Vi vil fortælle dig, hvad der kan opstå af problemer under bilens A / C operation, hvordan man kan løse dem, og vigtigst af alt, hvordan man kan forebygge.
Hvordan klimaanlægget virker, og hvorfor det fejler
Formålet med delen er, at det ikke kun er begrænset til at køle luften i kabinen, klimaanlægget renser også, tørrer luften og giver cirkulation. Bil klimaanlæg i modsætning til indenlandske, er drevet af motoren og da bilen er i bevægelse på en regelmæssig basis, er det udsat for negative virkninger af eksterne faktorer. Temperaturændringer og konstante vibrationer kan medføre en fejl på de enkelte komponenter i luftkonditioneringssystemet.
For at forstå årsagen til systemets forkerte betjening, er det første skridt at forstå dets struktur.
Design af bilens klimaanlæg
A/C'ens ydeevne er baseret på kølemidlets cirkulation i et lukket system: det skifter fra flydende til gasformig tilstand, og absorberer varme i processen. Komponenterne i bilens klimaanlæg omfatter:
- En kompressor. Den komprimerer kølegassen, så det kan cirkulere i systemet.
- En elektromagnetisk kobling. Den giver direkte drift af kompressoren.
- En kondensator. Den køler kølemidlet af luftstrømmene der genereres når ventilatoren roterer og bilen bevæger sig .
- Et tørre-filter. Modtageren glatter kølemiddel-flowets udsving, mens filteret absorberer fugt fra kølemidlet.
- En termisk ekspansionsventil. Passerer kølemidlet i fordamperen ved at regulere tilførselshastigheden afhængig af temperaturen, ved fordamperens udløb.
- En fordamper. Den køler faktisk luften.
Nogle klimaanlæg er udstyret med et åbnings rør, i stedet for den termiske ekspansionsventil. Deres design omfatter en akkumulator-tørrer. Akkumulatoren fungerer som et reservoir for kølevæsken.
De mest almindelige fejl i bilens klimaanlæg
Forurening af systemelementerne. Betydelig forurening af kondensatoren forårsager dens overophedning, hvilket resulterer i øget tryk i systemet. Klimaanlæggets operation i dette tilfælde vil være ineffektiv: luften i kabinen vil ikke blive afkølet. Hvis klimaanlæggets komponenter bliver forurenet, bør de straks vaskes. Fremkomsten af en ubehagelig lugt i kabinen, når klimaanlægget arbejder kan indikere, at kabinen er tilstoppet. Sidstnævnte er en forbrugsvare og bør udskiftes regelmæssigt. Det anbefales generelt at udskifte kabine filter til bilen hver 20.000 km. Men mange bilejere erstatte det oftere - hver 10 000-15 000 km , eller ca. hvert halve år.
Integritet skader på systemet og kølevæske lækage. Fejlen kan være angivet ved funktionsfejl i klimaanlægget og ved spor af olie på kompressorens overflade og på andre systemkomponenter. Skaden kan være forårsaget af en belastningen, for eksempel som følge af en bilulykke, eller ved udgangen af brugstiden for tætningselementerne. For problemløsning skal de mislykkede komponenter udskiftes, og systemet fyldes med kølemiddel.
Blokering af kompressoren
De mest markante tegn på denne fejl er abnmormal støj fra kompressoren, olie spor på overfladen, og i nogle tilfælde at motoren ikke kan starte. At komponentens sidder i klemme kan være forårsaget af dets slid eller utilstrækkelig oliestand i system. I tilfælde af en sådan fejl, skal kompressoren udskiftes.
Ustabil drift af den termiske ekspansionsventil. I tilfælde af funktionsfejl under airconditionanlægget, vil den afkølede luft komme ind i kabinen med mellemrum, og selve enheden kan slukke tilfældigt. Også denne fejl medfører frysning af fordamperens slanger. Fejlfunktion af den termiske ekspansionsventil kan skyldes mekaniske skader eller forkert indstilling af delen, samt forurening af systemet indefra. Ofte skal delen ikke repareres og kræver blot udskiftning i tilfælde af fejl.
En defekt kondensator. Dette fører til, at klimaanlægget ikke reagerer på tænding eller slukker tilfældigt når bilen kører ved lave hastigheder. Den mest almindelige årsag til fejl i kondensatoren er forureningen af både delen og gennem hovedlinjen af klimaanlægget. I tilfælde af denne fejl skal kondensatoren og forbindelseselementerne straks rengøres. Ellers kan fejlbetjening af kondensatoren resultere i øget tryk i klimaanlægget.
Svigt i fordamperen. Udseende af vand og en ubehagelig lugt i kabinen er tegn på denne fejl. Fordamperens fejl skyldes forurening og blokering af fugt-dræningsrøret. Rengøring af sidstnævnte vil løse problemet. I tilfælde af korrosion i fordameren, skal det udskiftes.
Bemærk! Både reparation og genopfyldning af et klimaanlæg kræver særlig uddannelse, færdigheder, værktøjer og hjælpematerialer. Det anbefales derfor at overlade dette, til eksperter!
Forebygning af A/C funktionsfejl
Fejl i enhver bil komponent, herunder klimaanlægget er meget lettere at forebygge, end at fjerne. For at spare på reparation og maksimere levetiden af bilens klimaanlæg , skal du følge disse enkle regler:
- Slå regelmæssigt air condition til uanset årstiden. Bare en eller to gange om ugen i 10-15 minutter vil være nok.
- Varm bilen op, før du starter klimaanlægget i kolde årstider.
- Vask og tør kondensatoren omhyggeligt under bilvask.
- Selv om der ikke er nogen fejl symptomer, udfør klimaanlægs opfyldning hver 1-2 år.
Konklusion
Når du fylder klimaanlægget med kølemiddel og olie, og erstatter slidte elementer bør du kun benytte dig af dele og hjælpematerialer fra pålidelige producenter. Shop i pålidelige online-butikker, der giver kvalitetssikring af deres produkter. Desuden bør klimaanlæggets reperation udføres i overensstemmelse med kravene i bilen tekniske dokumentation. Gennem disse forholdsregler, vil delen tjene dig i lang tid!
Nyttige videoer relateret til indholdet: