Indholdsfortegnelse
Årsager til at din bil ikke vil starte
Det er i sandhed frustrerende når du prøver at starte din bil og det ikke lykkedes. Det synes altid at ske på værst tænkelige tidspunkt. Så hvad er den mest almindelig årsag til at en bil ikke vil starte og hvilke afhjælpnings muligheder findes der?
Hvorfor vil min bil ikke starte: hovedårsager.
Der er påkrævet 3 hovedkomponenter for at starte en motor: luft, brændstof og en gnist. Uden disse , vil tænding ikke være mulig.
Den mest almindelige synder er et fladt batteri. De fleste biler er ikke udstyret med en elektronisk styreenhed til forlygterne som slukker dem når tændingsnøglen er drejet i slukket position. At efterlade forlygterne tændt natten over er en effektiv måde at dræne dit batteri fuldkommen.
Hvis du er sikker på at du slukkede lygterne, men da du drejer nøglen sker der ingenting, så bør du kontrollere batteripolerne og klemrækkerne. Hvis de er korroderet , har du enten en løs forbindelse eller slet ingen forbindelse.
Det næste trin er at efterse hvorvidt du kan tænde forlygterne, radio og vinduesviskere. Hvis du kan, så er batteriet ikke problemet. Så kan det have at gøre med en defekt tændingskontakt.
Tændspole og tændrør kan ligeledes underminere dine planer, særligt hvis din bil er temmelig gammel. Hvis du kan se sodaflejringer på dine tændrør, så har du fundet synderen.
Hvis det ikke er et af komponenterne i tændingssystemet, så kunne det være en defekt startmotor. Det er en lille motor som trækker elektriske strøm fra batteriet til at starte motoren. Symptomet er en klikkende lyd du hører når du forsøger at starte dit køretøj.
Det kunne lyde som et dumt spørgsmål, men fik du tjekket brændstoftanken? Flere og flere folk nutildags lever under konstant stress og har så mange ting i om ørerne at de simpelthen glemmer at fylde brændstof på deres biler. Det sker meget oftere end du tror.
Hvis din brændstoftank er fuld, så kan brændstofpumpen være roden til problemet. Hvis det ikke fungerer ordentligt så kan brændstofforsyning eller trykket i slangerne være utilstrækkeligt. Imidlertid, ringe brændstofforsyning kan skyldes nedslidte eller iturevne slanger eller et tilstoppet filter. Hvis du har bemærket at din bil begynder at rykke ved høj hastighed, pludslig mister ydeevne eller dit brændstofforbrug er steget, så er det en god ide at få dit brændstofsystem efterset.
Et ødelagt eller revnet strømfordelerdæksel kan forårsage dig problemer på regnfyldte dage eller efter bilvask. Gennem revnerne i dækslet, kan fugtighed komme ind og lede til motor problemer.
Hvad gør jeg hvis min bil ikke vil starte: mulige løsninger.
Hvis din prøver at starte din bil og det slår fejl. Det værste du kan gøre er at gå i panik. Tag en dyb indånding og rolig udånd. Det første du bør gøre er at tjekke brændstof stand. Hvis tanken er tom, så tank den op.
Prøv at tænd forlygterne. Hvis de ikke vil tænde, så kan dit batteri være fladt. Prøv at få starthjælp til din bil. Det kan også være en god ide at tjekke dine batteripoler og klemrækker. Hvis de er korroderet eller beskidte, rens dem med et stykke isoleret værktøj. Det kan være nødvendigt at stramme skruen for at gøre forbindelsen mere fast.
Hvis du klarede at tænde forlygterne men stadig ikke kan starte bilen, en dårlig tændingskontakt kan være at bebrejde. Det kan nemt tjekkes, se på dine instrumentbordlys. Hvis du kan høre motoren dreje men lyset på instrumentbordet går ikke ud, så har du med en defekt tændingskontakt at gøre. Det er muligt at få starthjælp som en midlertidig løsning, men du er nød til at ændre det før eller siden. En defekt tændspole og dårlige tændrør skal skiftes: Du har brug for et multimeter for at kontrollere hvis tændspolen ikke længere fungere korrekt. Synlig inspektion er tilstrækkelig for at se om tændrør er emnet: de kan have spor af sodaflejringer.
Symptomet på en defekt startmotor er en klikkende lyd som kan høres når man prøver at starte motoren. En startmotor omfatter mange forskellige komponenter men det mest sædvanlige der fejler er magnetventilen. Bøsninger og lejer kan også fejlfunktionere. Det er ikke muligt blot at udskifte det defekte komponent, du har brug for en ny enhed. Imidlertid, sagens kerne kan vise sig at det ikke er startmotoren selv - kontroller ledninger til og fra enheden for at spore om der er en løs forbindelse. Når reserven er der, skal den udskiftes.
Beklageligvis, er der ingen måde hvorpå at man kan vide sig sikker at brændstofpumpen eller brændstofslanger fungere korrekt uden specielt udstyr. Du kan få brændstofskinne trykket målt på et værksted. Hvis det er lavt, skal din brændstofpumpe udskiftes. Et lavt brændstofskinne tryk kan også forårsages af et tilstoppet filter. Det bør skiftes for hver 15.000 til 20.000 km. Hvis du ikke har skiftet det igennem længere tid, så overvej at udskifte det.
Hvis du kun har et problem på våde regnfyldte dage, så er det meget sandsynligt at dit strømfordelerdæksel har revner. Hvis du mistænker dette, så fjern dækslet og undersøg det for fugt. Hvis der er fugtighed under det, tør det af med en ren klud. Køb en spraydåse med mekanisk opløsningsmiddel og hæld eller spray det ind i bunden af dækslet. Slyng dækslet og derefter hæld opløsningsmidlet ud. Brug aldrig brændstof til dette formål da det kan få din motor til at eksplodere. Tør det overskydende opløsningsmiddel med en ren fnugfri klud. Sæt dækslet tilbage på plads.
Hvis du ikke kan starte din bil, så gå ikke i panik. Måske er det ikke så slemt som det ser ud. Desværre, er motor relateret problemer ofte vanskelige eller umulige at diagnostisere og ordne på egen hånd. For at være på den sikre side, så søg hjælp fra et værksted eller starthjælp service.