• SHOP
  • CLUB
Prøv premium konto
0
Min garage
Tilføj køretøj
0
Vare(r) #11-3064
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Diesel motorer: Det nødvendige

Mange, som allerede har valgt, at de skal have et dieseldrevet køretøj kender alt til fordelene og særhederne. Men, dem, som lige er startet op med denne type motor, har en masse spørgsmål. vi prøver at nå rundt om dem alle i vores artikel.  

Dieselmotoren: Historien

Dieselmotoren blev opfundet i 1842, da den franske fysiker og matematiker Sadi Carnot teoretisk fremsatte, at skulle en opvarmet maskine være effektiv, så skulle dens indre minimum være opåvarmet til tændingstemperatur ved en hurtig kompression, Dette princip blev brugt til grundlaget for den første dieselmotor.

I årenes løb har forskellige videnskabsfolk arbejdet på dieselmotorens design, deriblandt Herbert Akroyd-Stuart og Gustav Trinkler. Men det var ikke før 1887 at Rudolf Diesel lykkedes med at konstruere den første praktiske applikation og effektive prototype.

Opfinderen troede oprindeligt, at det bedste brændsel til motoren ville være kulstøv, men på grund af dets slibende egenskaber og problemer med at få sådan et brændstof frem til cylinderne, så måtte han finde på noget andet. På den anden side arbejder Diesels opfindelse godt på vegetabilsk olie og lette olieprodukter.

Dieselmotorer er løbende forbedret og opdateret siden da. Mange moderne personbiler og de fleste erhvervskøretøjer er udstyret med disse kraftfulde, pålidelige og effektive kraftenheder.

Arbejdsprincip

Personbiler i dag kommer hovedsagelig med 4-taktsmotorer. Deres arbejdscyklus omfatter 4 faser:

  1. Indsugning, svarende til krumtapakslen, der drejer fra 0 til 180 °. På dette stadium kommer luft ind i cylinderen via en åben ventil.
  2. Kompression: Under denne bevægelse bevæger krumtapakslen fra 180 til 360 °. Stemplet bevirker, at luften i kammeret komprimeres 16-25 gange, og dens temperatur stiger til 700-900 ° C.
  3. Forbrænding: På dette stadium svarende til krumtapakslen, der bevæger sig 360-540 °, sprøjtes brændstof ind og antændes. De stoffer, der produceres som følge heraf, gør at stemplet gået ned.
  4. Udstødning: Når krumtapakslen bevæger sig 540-720 ° i forhold til startpositionen, bevæger stemplet sig opad, og brændte gasser udtømmes.

I dieselmotorer leveres brændstof via en injektionspumpe. Der findes flere typer brændstofpumper, der bruges i moderne køretøjer:

  • In-Line. De indeholder stempelpar, der svarer til motorcylindre i antal. Knastakslen, der er forbundet med krumtapakslen, bevirker, at stemplet bevæger sig, og som vekselvis åbner og lukker indtagsåbninger. Som et resultat skabes der et tryk for at åbne injektionsventilen, og brændstofet kommer ind i den tilsvarende injektor. Disse pumper er yderst pålidelige, men monteres for det meste på lastbiler: Producenter stoppede med produktionen og monteringen af in-line pumper til passagerbiler i 2002.
  • Distribution. Deres konstruktion har en eller to stempler, der frembringer svingende og fremadgående bevægelser, der fordeler brændstof mellem alle cylindre. Dette sikrer en mere jævn brændstoffordeling, men slider på delene. Af denne grund er distributive pumper hovedsageligt installeret i personbiler.
  • Højtrykspumper. Disse bruges i Common Rail brændstofforsyningssystemer og sikrer der bliver pumpet brændstof ind i brændstofsskinnen, hvor der altid opretholdes et højt tryk uanset motorens tilstand. Brug af dette system giver mulighed for at øge motorens drejningsmoment med 25 % ved lavt omdrejningstal, og det reducerer brændstofforbruget med 20%.
  • Enhedsindsprøjtninger. En enhedsindsprøjter med kompression og indsprøjtningsfunktioner svarer til cylinderantallet. Brug af dette system gør det muligt at øge brændstofeffektiviteten af køretøjet og reducere udstødningens farlige gifte, da injektionsprocessen i sig selv sker i 3 faser. Forinjektion sikrer en jævn forbrænding, mens efterinjektion letter sodfilterregenerering.

5 hovedfordele ved dieselmotorer

  1. De bruger betydeligt mindre - 30 % mindre i gennemsnit - brændstof sammenlignet med benzinmotorer. Dette skyldes det høje tryk i tændkamrene, motordesign, dets arbejdsprincipper og en række andre faktorer. Desuden koster dieselolie i de fleste lande mindre end benzin.
  2. I dieselmotorer brænder brændstofet kontinuerligt lige efter, at det er blevet sprøjtet ind, hvilket sikrer et højt drejningsmoment ved lave omdr./min. Dette forbedrer køretøjets trækkraft, dynamik og håndteringsevne.
  3. De har en høj effektivitet, der til tider når op til 50 %.
  4. Takket være gløderørene og de opvarmede injektorer starter dieselmotorer jævnt, uanset omgivelsestemperaturerne.
  5. De holder næsten dobbelt så længe som benzinmotorer.

Dieselmotorer: 9 regler for drift fra AutoDoc-eksperter

Følg disse enkle regler for at undgå hyppige reparationer af motor og brændstofsystem:

  1. Skift brændstoffilter og brændstof-vand-adskilleren i tide. Dieseldele er yderst sensitive over for mekaniske partikler og vand. På grund af deres indviklede konstruktion bliver indsprøjterne og pumpedelene let tilstoppede, mens svovlet fra brændstoffet blandes med vand og bliver til svovlsyre, som har en meget skadelig virkning på alle dele af motorens dele.
  2. Sørg for at fylde brændstof af høj kvalitet på. Højt svovlindhold i brændstoffer af lav kvalitet reducerer i høj grad levetiden og effektiviteten af motorolien og kan forårsage svigt i sodfilteret.
  3. Undgå høje omdrejningstal: Det giver ekstra belastning på motoren.
  4. Sørg altid for at sikre at brændstoffet har same temperatur som omgivelserne. Dieselbrændstof indeholder paraffin, der fryser ved lave temperaturer. Derfor anbefales det om vinteren (for temperaturer mellem -25 ° C og 0 ° C) at bruge vinter- eller arktisk brændstof, der bevarer sin træghed ved temperaturer mellem -35 ° C og 0 ° C. Servicestationer angiver normalt temperaturområdet, hvor det brændstof, de sælger, virker bedst.
  5. Vælg også tilsætningsstoffer til dieselbrændstof. Hvis du kører i områder med et barskt klima, vil en anti-gel tilsætning være et godt match for din bil. Der findes også tilsætningsstoffer, der kan hjælpe med at øge motorens omdrejningsmoment og kørekapacitet ved at booste effektiviteten af forbrændingen af blandingen af brændstof og luft, det indeholder også rengøringsmidler til motor- og brændstofslanger.
  6. Kør skiftevis bykørsel med ture på landet for at lade motoren køre med 2.500 o / min fra tid til anden. I denne kørselstilstand brænder sod- og kulstofaflejringerne af, hvilket reducerer risikoen for, at indsprøjtningsdelene bliver overophedet, stempelrør sætter sig fast og katalysatoren svigter.
  7. En turboladet motor bør ikke slukkes lige efter at bilen er stoppet Lad den gå i tomgang i 2-5 minutter, så turbinen kan køle ned.
  8. Køb altid motorolie anbefalet af bilens fabrikant og bland aldrig smøremidler med forskellige viskositeter.
  9. Start blødt for at undgå at skade bøsninger inde i turbinen.

Konklusion

Moderne dieselmotorer er økonomiske og stærke. På trods af de stereotype forestillinger er de miljøvenlige og stille. Biler udstyret med dieselmotorer ville være en god type til behagelige køreture på landet: De er bekvemme for store grupper samt familier, og de vil ikke fejle selv ved hyppig brug. De er meget pålidelige off-road, derfor er de populære til fiskeri, jagt og udendørs aktiviteter. Men hvis du altid har ønsket dig en en sportsvogn, eller du har tendens til at accelerere og bremse konstant, når du kører, så vil en dieselmotor ikke passe dig: Den aggressive kørestil vil presse motoren for meget. Reparationer af dieselmotorer er dyre. Men ved at følge de ovennævnte råd vil nødvendigheden af at reparere den ikke forekomme så tit.

AUTODOC Bedst sælgende: reservedele til en rimelig pris

MANN-FILTER P 707 Brændstof-filter Filterindsats
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Filterindsats
  • Højde [mm]: 116
  • Diameter [mm]: 65
  • Indvendig diameter [mm]: 14
  • Indvendig diameter 2 [mm]: 14
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: P 707
  • Vores pris: 61,55 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: P 707
61,55 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
GLP194 BOSCH 0 250 403 009 Gløderør 4,4V M 10 x 1, Glødetrådspære, Länge: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
Produktbeskrivelse
  • Yderligere info.: Duraterm
  • Gevindmål: M 10 x 1
  • Længde [mm]: 130
  • Spænding [V]: 4,4
  • Nøglespændvidde: 10
  • Gløderørsversion: Glødetrådspære
  • Monteringsdybde [mm]: 28
  • Tilslutningsteknik: PIN
  • Tilspændingsmoment til [Nm]: 15
  • Tilspændingsmoment på [Nm]: 10
  • Konusstigning: 63
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: uden tryksensor
  • BOSCH: Gløderør
  • Varenummer: 0 250 403 009
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Gløderør
Varenummer: 0 250 403 009
113,81 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
GLP173 BOSCH 0 250 603 006 Gløderør 7V M 10 x 1, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 134 mm, 10 Nm, 63, Duraspeed
Produktbeskrivelse
  • Yderligere info.: Duraspeed
  • Gevindmål: M 10 x 1
  • Længde [mm]: 134
  • Spænding [V]: 7
  • Nøglespændvidde: 9
  • Gløderørsversion: Penciltype glødepære, kan eftergløde
  • Monteringsdybde [mm]: 28
  • Tilslutningsteknik: PIN
  • Tilspændingsmoment til [Nm]: 15
  • Tilspændingsmoment på [Nm]: 10
  • Konusstigning: 63
  • BOSCH: Gløderør
  • Varenummer: 0 250 603 006
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Gløderør
Varenummer: 0 250 603 006
165,83 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-39%
VDO S119564001Z Sensor, excenteraksel
Produktbeskrivelse
  • Farve: krom / sort
  • Antal stikkontakter: 9
  • VDO: Sensor, excenteraksel
  • Varenummer: S119564001Z
  • Vores pris: 1970,71 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
VDO Sensor, excenteraksel
Varenummer: S119564001Z
VUP

VUP (vejledende udsalgspris) er den vejledende detailpris, der er fastsat af producenten eller importøren af produktet og oplyst af producenten, leverandøren eller detailforhandleren. AUTODOC viser VUP (inkl. moms) for et produkt, hvis det er modtaget fra mindst én leverandør eller en anden kilde, der har sådanne oplysninger.

3269,60 kr.
1970,71 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
MANN-FILTER BFU 707 Brændstof-filter Filterindsats
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Filterindsats
  • Højde [mm]: 115
  • Diameter [mm]: 59
  • Indvendig diameter [mm]: 13,3
  • Indvendig diameter 2 [mm]: 13,3
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: BFU 707
  • Vores pris: 78,57 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: BFU 707
78,57 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
0100266002 BERU ISS GE102 Gløderør 5V 25A M10x1,0, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 107 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: ISS
  • Gevindmål: M10x1,0
  • Længde [mm]: 107
  • Spænding [V]: 5
  • Nøglespændvidde: 10 mm
  • Gløderørsversion: kan eftergløde, Penciltype glødepære
  • Monteringsdybde [mm]: 33
  • Tilslutningsteknik: 4 mm PIN
  • Strømstyrke [A]: 25
  • Tilspændingsmoment til [Nm]: 20
  • Tilspændingsmoment på [Nm]: 15
  • Konusstigning: 63
  • Brudmoment [Nm]: 35
  • BERU: Gløderør
  • Varenummer: GE102
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BERU Gløderør
Varenummer: GE102
91,60 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANN-FILTER WK 512 Brændstof-filter Ledningsfilter, 7,9mm, 7,9mm
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Ledningsfilter
  • Højde [mm]: 163
  • Diameter [mm]: 55
  • Indgangs-Ø [mm]: 7,9
  • Udgangs-Ø [mm]: 7,9
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: WK 512
  • Vores pris: 87,31 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: WK 512
87,31 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANN-FILTER WK 820/2 x Brændstof-filter 10mm, 8mm, med pakning
Produktbeskrivelse
  • Højde [mm]: 100
  • Diameter [mm]: 87
  • Indgangs-Ø [mm]: 10
  • Udgangs-Ø [mm]: 8
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med pakning
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: WK 820/2 x
  • Vores pris: 235,46 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: WK 820/2 x
235,46 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-61%
70365407 MAHLE ORIGINAL KL 567 Brændstof-filter Ledningsfilter, 9mm, 7,9mm
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Ledningsfilter
  • Højde [mm]: 205,0
  • Diameter [mm]: 85,0
  • Indgangs-Ø [mm]: 9
  • Udgangs-Ø [mm]: 7,9
  • Indpakningshøjde [cm]: 20,50
  • Nettogvægt [g]: 498
  • Indpakningslængde [cm]: 9,0
  • Indpakningsbredde [cm]: 9,00
  • MAHLE ORIGINAL: Brændstof-filter
  • Varenummer: KL 567
  • Vores pris: 410,22 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Brændstof-filter
Varenummer: KL 567
VUP

VUP (vejledende udsalgspris) er den vejledende detailpris, der er fastsat af producenten eller importøren af produktet og oplyst af producenten, leverandøren eller detailforhandleren. AUTODOC viser VUP (inkl. moms) for et produkt, hvis det er modtaget fra mindst én leverandør eller en anden kilde, der har sådanne oplysninger.

1058,94 kr.
410,22 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
0 100 226 379 BERU GN003 Gløderør 11,5V 13A M10x1,0, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 130 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63
Produktbeskrivelse
  • Gevindmål: M10x1,0
  • Længde [mm]: 130
  • Spænding [V]: 11,5
  • Nøglespændvidde: 10 mm
  • Gløderørsversion: kan eftergløde, Penciltype glødepære
  • Monteringsdybde [mm]: 28
  • Tilslutningsteknik: 4 mm PIN
  • Strømstyrke [A]: 13
  • Tilspændingsmoment til [Nm]: 20
  • Tilspændingsmoment på [Nm]: 15
  • Konusstigning: 63
  • Brudmoment [Nm]: 35
  • BERU: Gløderør
  • Varenummer: GN003
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BERU Gløderør
Varenummer: GN003
87,83 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-60%
70350410 MAHLE ORIGINAL KL 514 Brændstof-filter Ledningsfilter
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Ledningsfilter
  • Højde [mm]: 103,5
  • Diameter [mm]: 50,0
  • Gevindmål udgang: M12x1,25
  • Gevindmål indgang: M14x1,5
  • Indpakningshøjde [cm]: 11,00
  • Nettogvægt [g]: 186
  • Indpakningslængde [cm]: 8,7
  • Indpakningsbredde [cm]: 8,70
  • MAHLE ORIGINAL: Brændstof-filter
  • Varenummer: KL 514
  • Vores pris: 155,17 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MAHLE ORIGINAL Brændstof-filter
Varenummer: KL 514
VUP

VUP (vejledende udsalgspris) er den vejledende detailpris, der er fastsat af producenten eller importøren af produktet og oplyst af producenten, leverandøren eller detailforhandleren. AUTODOC viser VUP (inkl. moms) for et produkt, hvis det er modtaget fra mindst én leverandør eller en anden kilde, der har sådanne oplysninger.

395,07 kr.
155,17 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANN-FILTER WK 830/7 Brændstof-filter Ledningsfilter, 8mm, 8mm
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Ledningsfilter
  • Højde [mm]: 164
  • Diameter [mm]: 74, 81
  • Indgangs-Ø [mm]: 8
  • Udgangs-Ø [mm]: 8
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: WK 830/7
  • Vores pris: 104,99 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: WK 830/7
104,99 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANN-FILTER WK 939/13 Brændstof-filter Ledningsfilter
Produktbeskrivelse
  • Filtertype: Ledningsfilter
  • Højde [mm]: 125
  • Diameter [mm]: 103
  • MANN-FILTER: Brændstof-filter
  • Varenummer: WK 939/13
  • Vores pris: 382,21 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MANN-FILTER Brændstof-filter
Varenummer: WK 939/13
382,21 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
104 BOSCH 0 250 201 044 Gløderør 11V M 18 x 1,5, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 75 mm, 63, Duraterm
Produktbeskrivelse
  • Yderligere info.: Duraterm
  • Gevindmål: M 18 x 1,5
  • Længde [mm]: 75
  • Spænding [V]: 11
  • Nøglespændvidde: 21
  • Gløderørsversion: Penciltype glødepære, kan eftergløde
  • Monteringsdybde [mm]: 29
  • Tilslutningsteknik: M 5
  • Tilspændingsmoment til [Nm] 0
  • Tilspændingsmoment på [Nm] 0
  • Konusstigning: 63
  • BOSCH: Gløderør
  • Varenummer: 0 250 201 044
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Gløderør
Varenummer: 0 250 201 044
144,37 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
GN 857 BERU GN857 Gløderør 11V 14A M12x1,25, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 58 mm, 45 Nm, 15 Nm, 63
Produktbeskrivelse
  • Gevindmål: M12x1,25
  • Længde [mm]: 58
  • Spænding [V]: 11
  • Nøglespændvidde: 12 mm
  • Gløderørsversion: kan eftergløde, Penciltype glødepære
  • Monteringsdybde [mm]: 21
  • Tilslutningsteknik: M5 / 3 Nm
  • Strømstyrke [A]: 14
  • Tilspændingsmoment til [Nm]: 25
  • Tilspændingsmoment på [Nm]: 15
  • Konusstigning: 63
  • Brudmoment [Nm]: 45
  • BERU: Gløderør
  • Varenummer: GN857
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BERU Gløderør
Varenummer: GN857
64,33 kr.
(Pris pr. stk)
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Populære opslag

Abonner modtag vores nyhedsbreve

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips: