• SHOP
  • CLUB
Prøv premium konto
0
Min garage
Tilføj køretøj
0
Vare(r) #36-2321
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Hvad er de forskellige typer af bremsesystemer, og hvordan fungerer de?

Indholdsfortegnelse

  1. Bremsesystemkomponenter
  2. Tromlebremser
  3. Skivebremser
  4. Bremseklodser
  5. Mekaniske bremsesystemer
  6. Hydrauliske bremsesystemer
  7. Servo bremsesystem

Alt om skiver, tromler, bremsebakker og hydraulik: Sådan holder dine bremser dig sikker.

Bremser er lige så vigtige for enhver bil som motoren, og de er afgørende for at holde dig sikker på vejen.

Det grundlæggende princip for bremser er enkelt: De tager kinetisk energi fra køretøjet i bevægelse og omdanner den til termisk energi gennem friktion for at bringe køretøjet til standsning. Alle bremser fungerer efter det samme princip, men forskellige systemer opnår denne friktion på forskellige måder.

Der er mange faktorer, der afgør, hvilken type system din bil har, og hvilke komponenter det bruger, da alle systemer er lidt forskellige, men her er de systemer, din bil sandsynligvis har, hvordan de fungerer, og hvad de vigtigste komponenter sandsynligvis er. Det kan være afgørende at forstå din bils bremsesystem. Så læs videre!

Bremsesystemkomponenter

Før vi ser på de typer systemer, en bil kan bruge til at stoppe, er det værd at nævne de vigtigste komponenter, især hvis du overvejer at reparere eller installere nye dele til bilens bremsesystem. Den type dele, dit system bruger, afhænger ofte af bilens mærke og model, de hastigheder, du kan køre med, bilens pris og bilens alder.

Bremsesystemkomponenter

Tromlebremser

Tromlebremser er en af de ældste måder at standse en bil på. En tromle er fastgjort på indersiden af hjulet, og der er to varmebestandige puder indeni. Når pedalen trædes ned, påføres der hydraulisk tryk på hjulcylinderen, hvilket får skoene til at presse mod tromlens indre overflade. Friktionen mellem klodserne og tromlen får kinetisk energi til at blive omdannet til varmeenergi.

Disse typer var meget udbredte på biler indtil 1980'erne. Efterhånden som bilerne blev kraftigere, kunne tromlebremserne ikke klare udfordringen med at standse dem. De bliver meget varme under intense forhold med hyppige opbremsninger, og når de er for varme, kan de ikke omdanne bevægelsesenergien til varme, og de holder op med at virke. Efter 1980'erne begyndte mange biler at bruge skivebremser i stedet.

Det betyder ikke, at tromlebremser slet ikke bruges. De er stadig tilstrækkelige og udfører opgaven. De bruges ofte til bagbremserne, for når en bil standser, tilføres det meste af trykket på forbremserne. Fordi tromlebremser er billigere at fremstille og lettere at vedligeholde, bruges de ofte på biler på begynderniveau biler eller billigere modeller.

Skivebremser

Skivebremser har "erstattet" tromlebremser som det mest populære valg til de fleste biler. Tromlebremser skubber ud, og det skaber ikke så meget tryk som at skubbe ind på hjulet. Så eksperterne udviklede et system, der klemmer i stedet for at skubbe. De opdagede også, at mere overfladeareal betød mere friktion, hvilket var afgørende for at forbedre bremsningen ved høj intensitet. Kombinationen af at lede efter noget at klemme på og ønsket om et stort overfladeareal førte til introduktionen af skivebremser.

En skivebremse er en mekanisme til at bremse eller standse et hjuls rotation, som regel lavet af støbejern, men i nogle tilfælde af kulstof eller keramiske kompositter. Den er forbundet med hjulet og/eller akslen. For at stoppe hjulet presses friktionsmateriale i form af klodser mod begge sider af skiven. Den friktion, der skabes på skivehjulet, bremser eller standser hjulet.

Nogle diske har modifikationer, der sikrer, at de køler hurtigere ned og forbliver mere effektive. Dette opnås ofte ved at lukke luft ind, så modifikationer som et hul i midten, små huller rundt om ydersiden eller lameller vil give luft adgang til skiven og i sidste ende betyde et mere effektivt bremsesystem.

BREMBO COATED DISC LINE 09.B436.51 Bremseskive 295x28mm, 5, perforeret/indv. ventileret, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COATED DISC LINE
  • Diameter [mm]: 295
  • Bremseskivetype: perforeret / indv. ventileret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 51
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 28
  • Centreringsdiameter [mm]: 67
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 26
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 130
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skruer
  • Boret: ja
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.B436.51
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 295x28mm, 5, perforeret/indv. ventileret, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.B436.51
463,76 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
23144 BREMBO P 50 045 Bremseklodser PRIME LINE - Ring, Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Yderligere info.: PRIME LINE - Ring
  • Slidindikator kontakt: Forberedt til slidindikator
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med tilbehør
  • Bremsesystem: Lucas
  • Tykkelse [mm]: 20
  • Højde 1 [mm]: 62
  • Højde 2 [mm]: 70
  • Bredde [mm]: 131
  • VFA-nummer: 23144, 23145
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med bremsecaliperskruer
  • fast omløbsretning
  • BREMBO: Bremseklodser
  • Varenummer: P 50 045
  • Vores pris: 245,70 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseklodser PRIME LINE - Ring, Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Varenummer: P 50 045
245,70 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO COATED DISC LINE 09.A047.21 Bremseskive 294x22mm, 4, indvendigt ventileret, slidset/perforeret, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COATED DISC LINE
  • Diameter [mm]: 294
  • Bremseskivetype: indvendigt ventileret, slidset / perforeret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 44
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 22
  • Centreringsdiameter [mm]: 64
  • Antal huller: 4
  • Minimumtykkelse [mm]: 20,4
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 120
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: til eftermonteret udstyr
  • Boret: ja
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.A047.21
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 294x22mm, 4, indvendigt ventileret, slidset/perforeret, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.A047.21
526,00 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-60%
FEBI BILSTEIN 43954 Bremseskive foraksel, 294x22mm, 4x100, perforeret/indv. ventileret, coatet
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: foraksel
  • Diameter [mm]: 294
  • Bremseskivetype: perforeret / indv. ventileret
  • Overflade: coatet
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 22
  • Centreringsdiameter [mm]: 64,1
  • Antal boltehuller i fælg: 4
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 100
  • Tykkelse [mm]: 44
  • Minimumtykkelse [mm]: 20,4
  • Vægt [kg]: 6,38
  • Antal fastgørelseshuller: 1
  • Læs serviceinformationen
  • Boret: ja
  • FEBI BILSTEIN: Bremseskive
  • Varenummer: 43954
  • Stand: Helt ny
Detaljer
FEBI BILSTEIN Bremseskive foraksel, 294x22mm, 4x100, perforeret/indv. ventileret, coatet
Varenummer: 43954
sammenlignet med vejl. pris 947,94 kr.

374,21 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO COATED DISC LINE 09.C877.11 Bremseskive 330x34mm, 5, perforeret/indv. ventileret, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COATED DISC LINE
  • Diameter [mm]: 330
  • Bremseskivetype: perforeret / indv. ventileret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 69
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 34
  • Centreringsdiameter [mm]: 98
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 32
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skruer
  • Boret: ja
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.C877.11
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 330x34mm, 5, perforeret/indv. ventileret, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.C877.11
842,04 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Bremseklodser

Uanset om det er en skive eller en tromle, som din bil bruger, er hovedkomponenten i skiven eller tromlen en bremseklods (også kaldet en "sko"). Det er dem, der skaber friktionen. Der bruges mange forskellige materialer til klodser, men nogle bremseklodser af god kvalitet til biler kan være enten organiske (med glas, kevlar, kulstof osv.), keramiske, halv-metalliske eller hel-metalliske. Alle de anvendte materialer er designet til at absorbere så meget varme som muligt.

Organiske bremseklodser er meget støjsvage og slider ikke på skiven, men de skal skiftes oftere, fordi de er mere tilbøjelige til at blive slidt.

Keramiske klodser er også meget støjsvage, holder længe og har en stor bremseevne, langt bedre end organiske klodser.

Semi-metalliske klodser er endda bedre end keramiske klodser, men på grund af de metalliske flager i det syntetiske materiale slider de mere på skiven, hvilket betyder, at skiven skal udskiftes oftere.

Endelig er der bremseklodser i helmetal. Det er dem, racerbiler bruger. De har en utrolig bremseevne, men larmer og slider på skiven som en is, der smelter i solen. Din bil har sandsynligvis syntetiske eller keramiske bremseklodser, og begge dele er gode valg til hverdagskørsel.

Mekaniske bremsesystemer

Mekaniske bremser var faktisk den første type bremsesystem, der blev brugt i biler, da de blev masseproduceret i det 20. århundrede. Disse systemer blev betjent manuelt, ved at føreren trykkede på en pedal inde i bilen. Pedalens virkning ville aktivere et mekanisk håndtagssystem, der påførte kraft til friktionsmaterialets klodser. Dette system gjorde det muligt for bremsebakkerne at trykke mod den indvendige overflade af tromlen, som var fastgjort til hjulet. Den resulterende friktion mellem skoene og tromlen ville bremse eller stoppe hjulets rotation og effektivt bringe bilen til standsning. Selvom nogle tidlige mekaniske bremsesystemer brugte kabler til at overføre kraften fra pedalen til bremsegrebet, brugte de ikke remskiver, knaster eller andre komplekse anordninger i mekanismen.

Der var mange problemer med disse tidlige mekaniske bremsesystemer. Et stort problem var behovet for hyppig vedligeholdelse, da kablerne og alle andre bevægelige dele skulle holdes i god stand, for at bremserne kunne fungere effektivt. For stort tryk på kablerne eller den kraft, der kræves for at standse bilen, kan føre til kabelbrud og dermed udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko. Systemerne krævede også præcision; hvis et håndtag blev justeret forkert, eller stramheden i kablerne blev justeret forkert, ville hjulene tilføres ujævnt bremsetryk, hvilket gjorde bilen svær at styre.

På grund af alle disse problemer så man i slutningen af 1950'erne kun sjældent mekaniske bremser på biler, og de blev erstattet af hydrauliske bremser.

De fleste biler har stadig en form for mekanisk bremse, kendt som håndbremse eller parkeringsbremse. Ud over de hydrauliske hovedbremser har biler ofte en mekanisk håndbremse, der bruger et håndtag og en arm inde i bremsetromlen til at hjælpe med at stoppe bilen. Håndbremsen betjenes med et kabel, der er forbundet med håndbremsegrebet inde i bilen. Når den aktiveres, holder en skralde på håndtaget bremsen på plads, og en trykknap gør det muligt at løsne håndtaget.

Alle biler er udstyret med et håndbremsesystem, som nogle gange kan være elektrisk i stedet for rent mekanisk, og som normalt virker på to hjul, som regel baghjulene. Det primære formål med dette mekaniske system er at sikre bilen, når den parkeres, snarere end at fungere som den primære mekanisme under normal kørsel. Som sådan er et mekanisk system passende til denne parkeringsfunktion.

bremseklodser

Hydrauliske bremsesystemer

Det mest almindelige system til moderne biler er et hydraulisk bremsesystem, og din bil har næsten helt sikkert et sådant. Biler har normalt disse på alle fire hjul, og hydrauliske systemer kan bruge enten en bilens bremseskive eller en bremsetromle.

I modsætning til ældre mekaniske systemer bruger hydrauliske systemer væske til at påføre bremserne et tryk. Hydraulikvæske opbevares i rørene og bruges til at overføre tryk eller kraft fra pedalen eller håndtaget for at stoppe bilen. Bremsevæske, eller hydraulikvæske, er et ikke-komprimerbart stof, der kan arbejde ved høje temperaturer og tryk.

I denne type system kommer den mekaniske kraft fra førerens tryk på pedalen. Denne kraft bruges så til at presse væsken gennem rørene og da den ikke er komprimerbar, frem i bremsesystemet. I en enhed, der kaldes en hovedcylinder, omdannes denne kraft så til hydraulisk tryk, der sendes til bremsekaliberne eller tromlebakkerne (afhængigt af systemtypen).

Hver bremsekaliber indeholder et antal stempler (op til 6), og hydraulisk tryk tvinger kaliberen til at presse på skiven eller tromlen. Bremseklodserne, der er fastgjort til kaliberen, skaber friktion, når de presses mod skiven eller tromlen og det er det, der i sidste ende får bilen bragt til standsning.

Hydrauliske bremsesystemer har også nogle klare fordele.

For det første er den kraft, der genereres af det hydrauliske system, højere end de ældre, mekaniske systemer, der bruges i biler. De er ret primitive og er afhængige af håndtag, koblinger eller knaster, som ikke overfører så meget kraft som hydrauliske bremsesystemer. Mekaniske systemer kan også blive mindre effektive med tiden, når driftsdelene svigter.

Det er meget usandsynligt, at hydraulikslanger går i stykker, og de kræver meget lidt vedligeholdelse, igen i modsætning til mekaniske bremser. De er også utroligt hurtige og lydhøre over for pedalen, og der kræves meget lidt kraft for at påføre kraft til tromlerne eller skiverne.

Fordi et hydraulisk system har langt færre bevægelige dele end et mekanisk system, er der mindre slitage på disse dele og mindre tilhørende eller deraf følgende vedligeholdelse. Det gør systemet billigere og mere pålideligt end et mekanisk system.

Da de mekaniske systemer også kunne variere meget i design og konstruktion fra bil til bil, var reparationer ofte vanskelige. Hydrauliksystemer har et relativt enkelt design og er nemme at samle, hvilket gør dem lettere at servicere.

24306 BREMBO Prime P 50 067 Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Produktserie: Prime
  • Slidindikator kontakt: Forberedt til slidindikator
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med tilbehør
  • Bremsesystem: Lucas
  • Tykkelse [mm]: 21
  • Højde [mm]: 72
  • Bredde [mm]: 146
  • VFA-nummer: 24306
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med bremsecaliperskruer
  • fast omløbsretning
  • BREMBO: Bremseklodser
  • Varenummer: P 50 067
  • Vores pris: 293,48 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Varenummer: P 50 067
293,48 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO COATED DISC LINE 09.C246.11 Bremseskive 324x22mm, 5, indvendigt ventileret, slidset/perforeret, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COATED DISC LINE
  • Diameter [mm]: 324
  • Bremseskivetype: indvendigt ventileret, slidset / perforeret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 67
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 22
  • Centreringsdiameter [mm]: 75
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 20,4
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skruer
  • Boret: ja
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.C246.11
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 324x22mm, 5, indvendigt ventileret, slidset/perforeret, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.C246.11
623,77 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO 09.N361.11 Bremseskive 335x20mm, 5, indvendigt ventileret, coatet
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 335
  • Bremseskivetype: indvendigt ventileret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 47
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 20
  • Centreringsdiameter [mm]: 70
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 18
  • Boret: nej
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.N361.11
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 335x20mm, 5, indvendigt ventileret, coatet
Varenummer: 09.N361.11
653,09 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO 09.D529.23 Bremseskive 342x32mm, 5, perforeret/indv. ventileret, todelt bremseskive, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 342
  • Bremseskivetype: perforeret / indv. ventileret, todelt bremseskive
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 63
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 32
  • Centreringsdiameter [mm]: 69
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 30
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skruer
  • Boret: ja
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.D529.23
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 342x32mm, 5, perforeret/indv. ventileret, todelt bremseskive, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.D529.23
1212,11 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-46%
ZIMMERMANN SPORT COAT Z 600.3250.52 Bremseskive 256x22mm, 5/4, 4x100, udvendig ventileret, hullet, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: SPORT COAT Z
  • Diameter [mm]: 256
  • Bremseskivetype: udvendig ventileret, hullet
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 37
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 22
  • Centreringsdiameter [mm]: 65
  • Antal boltehuller i fælg: 4
  • Hulmønster / antal huller: 5 / 4
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 100
  • Minimumtykkelse [mm]: 19
  • Vægt [kg]: 4,2
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Checkmærke: ECE R90 APPROVED
  • Boret: ja
  • ZIMMERMANN: Bremseskive
  • Varenummer: 600.3250.52
  • Stand: Helt ny
Detaljer
ZIMMERMANN Bremseskive 256x22mm, 5/4, 4x100, udvendig ventileret, hullet, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 600.3250.52
sammenlignet med vejl. pris 1437,91 kr.

770,20 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Servo bremsesystem

Et servosystem, der ofte kaldes en servobremse, bremseforstærker eller vakuumforstærker, er designet til at give ekstra kraft for at reducere den nødvendige kraft og fungerer sammen med hydrauliske bremser.

Bremseservoen fungerer ved at skabe et delvist vakuum, som så øger den kraft, der påføres hovedcylinderen. Med en bremseservo trykker pedalen først på en fastgjort stang, som derefter tillader luft at komme ind i boosteren, når vakuumet lukkes. Derefter øges trykket på stangen, som forbindes til en stang inde i hovedcylinderen.

Bremseservoen er blevet mere almindelig i biler, da skiver har erstattet tromler som standardopsætning i køretøjer. Skiver gør det nødvendigt for biler at have servobremser for at fjerne størstedelen af den kraft, som føreren skal udøve for at stoppe bilen.

Inde i servosystemet mangedobler et vakuum den kraft, som føreren udøver på pedalen. En bremseservo ser ud som en beholder, der indeholder en membran og en ventil, som regel fremstillet af metal. Servoen er også udstyret med en kontraventil, der begrænser luftens retning til kun at være udadrettet, for at eliminere risikoen for at miste funktionen, mens bilen kører.

Hvis vakuummet svigter, f.eks. fordi motoren stopper, vil bremserne stadig virke, fordi der er en normal mekanisk forbindelse mellem pedalen og hovedcylinderen. Der skal dog bruges meget mere kraft på pedalen for at bremse.

Populæreste produkter i kategorien:

AUTODOC Bedst sælgende: reservedele til en rimelig pris

23692 BREMBO P 85 069 Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med afbalanceringsvægt, uden tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Slidindikator kontakt: Forberedt til slidindikator
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med afbalanceringsvægt, uden tilbehør
  • Bremsesystem: Brembo
  • Tykkelse [mm]: 17
  • Højde [mm]: 99
  • Bredde [mm]: 190
  • VFA-nummer: 23692
  • BREMBO: Bremseklodser
  • Varenummer: P 85 069
  • Vores pris: 876,73 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med afbalanceringsvægt, uden tilbehør
Varenummer: P 85 069
876,73 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-31%
ZIMMERMANN 100.3375.70 Bremseskive 400x38mm, 6/5, 5x112, ventileret, hullet, todelt bremseskive, coatet, legeret
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 400
  • Bremseskivetype: ventileret, hullet, todelt bremseskive
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 57
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 38
  • Centreringsdiameter [mm]: 68
  • Antal boltehuller i fælg: 5
  • Hulmønster / antal huller: 6 / 5
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 112
  • Minimumtykkelse [mm]: 36
  • Vægt [kg]: 14,50
  • Bearbejdning: legeret
  • Kvalitet: Alu-Topf schwimmend, Alu hub floating
  • Checkmærke: ECE R90 APPROVED
  • Boret: ja
  • ZIMMERMANN: Bremseskive
  • Varenummer: 100.3375.70
  • Stand: Helt ny
Detaljer
ZIMMERMANN Bremseskive 400x38mm, 6/5, 5x112, ventileret, hullet, todelt bremseskive, coatet, legeret
Varenummer: 100.3375.70
sammenlignet med vejl. pris 5895,45 kr.

4009,90 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
BD1515 BOSCH 0 986 479 677 Bremseskive 272x10mm, 9x112, fuldstændigt, olieret
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 272
  • Bremseskivetype: fuldstændigt
  • Overflade: olieret
  • Højde [mm]: 48,3
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 10
  • Centreringsdiameter [mm]: 65
  • Antal huller: 9
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 112
  • Minimumtykkelse [mm]: 8
  • opfyder ECE-normen: ECE-R90
  • Borediameter indtil [mm]: 15,3
  • Boret: nej
  • BOSCH: Bremseskive
  • Varenummer: 0 986 479 677
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Bremseskive 272x10mm, 9x112, fuldstændigt, olieret
Varenummer: 0 986 479 677
298,75 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-66%
TRW DF4295 Bremseskive 288x25mm, 9x112, ventileret, lakeret, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 288
  • Bremseskivetype: ventileret
  • Overflade: lakeret
  • Højde [mm]: 49,5
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 25
  • Centreringsdiameter [mm]: 65
  • Antal huller: 9
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 112
  • Minimumtykkelse [mm]: 22
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Gevindmål: 15,5
  • Farve: sort
  • Checkmærke: E190R-02C0176 / 0490
  • Boret: nej
  • TRW: Bremseskive
  • Varenummer: DF4295
  • Stand: Helt ny
Detaljer
TRW Bremseskive 288x25mm, 9x112, ventileret, lakeret, højkarboniseret
Varenummer: DF4295
sammenlignet med vejl. pris 1044,18 kr.

349,39 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
24306 TRW DTEC COTEC GDB1736DTE Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Produktserie: DTEC COTEC
  • Slidindikator kontakt: Forberedt til slidindikator
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med tilbehør
  • Tykkelse [mm]: 20,5
  • Højde [mm]: 71,6
  • Bredde [mm]: 146
  • Checkmærke: E9 90R-02A1062 / 2231
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med bremsecaliperskruer
  • Producentbegrænsning: TRW
  • Bremseudstyr: støvreducerende bremsebelægning, også for hullede bremseskiver
  • Læs venligst tekniske data
  • fast omløbsretning
  • TRW: Bremseklodser
  • Varenummer: GDB1736DTE
  • Vores pris: 451,82 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
TRW Bremseklodser Forberedt til slidindikator, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
Varenummer: GDB1736DTE
451,82 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
25684 BREMBO Prime P 85 126 Bremseklodser Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, uden tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Produktserie: Prime
  • Slidindikator kontakt: Inkl. slidadvarselskontakt
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: uden tilbehør
  • Bremsesystem: TRW
  • Tykkelse [mm]: 20
  • Antal slidindikationer [per aksel]: 1
  • Højde [mm]: 65
  • Bredde [mm]: 160
  • VFA-nummer: 25683, 25684
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med bremsecaliperskruer
  • Advarselskontaktlængde [mm]: 175
  • fast omløbsretning
  • BREMBO: Bremseklodser
  • Varenummer: P 85 126
  • Vores pris: 343,41 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseklodser Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, uden tilbehør
Varenummer: P 85 126
343,41 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BD1302 BOSCH 0 986 479 408 Bremseskive 322x32mm, 5x112, hullet, ventileret, coatet, legeret
Produktbeskrivelse
  • Diameter [mm]: 322
  • Bremseskivetype: hullet, ventileret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 64,5
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 32
  • Centreringsdiameter [mm]: 67
  • Antal huller: 5
  • Pitch cirkel-Ø [mm]: 112
  • Minimumtykkelse [mm]: 30
  • Bearbejdning: legeret
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skruer
  • opfyder ECE-normen: ECE-R90
  • Borediameter indtil [mm]: 15,3
  • Boret: ja
  • BOSCH: Bremseskive
  • Varenummer: 0 986 479 408
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Bremseskive 322x32mm, 5x112, hullet, ventileret, coatet, legeret
Varenummer: 0 986 479 408
500,71 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BP1449 BOSCH 0 986 494 528 Bremseklodser Low-Metallic, med anti-knirke-plade, med monteringsvejledning
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Materiale: Low-Metallic
  • Tykkelse [mm]: 16
  • Højde [mm]: 51,8
  • Bredde 2 [mm]: 122,9
  • Bredde 1 [mm]: 122,8
  • VFA-nummer: 25218
  • Checkmærke: ECE-R90
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med anti-knirke-plade, med monteringsvejledning
  • BOSCH: Bremseklodser
  • Varenummer: 0 986 494 528
  • Vores pris: 217,34 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Bremseklodser Low-Metallic, med anti-knirke-plade, med monteringsvejledning
Varenummer: 0 986 494 528
217,34 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
25683 BREMBO Xtra P 85 126X Bremseklodser Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, uden tilbehør
Produktbeskrivelse
  • Mængdeenhed: Akselsæt
  • Produktserie: Xtra
  • Slidindikator kontakt: Inkl. slidadvarselskontakt
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: uden tilbehør
  • Bremsesystem: TRW
  • Tykkelse [mm]: 20
  • Antal slidindikationer [per aksel]: 1
  • Højde [mm]: 65
  • Bredde [mm]: 160
  • VFA-nummer: 25683, 25684
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med bremsecaliperskruer
  • Advarselskontaktlængde [mm]: 175
  • fast omløbsretning
  • BREMBO: Bremseklodser
  • Varenummer: P 85 126X
  • Vores pris: 652,50 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseklodser Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, uden tilbehør
Varenummer: P 85 126X
652,50 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
BREMBO COATED DISC LINE 09.N265.21 Bremseskive 355x32mm, 5, indvendigt ventileret, coatet, højkarboniseret
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COATED DISC LINE
  • Diameter [mm]: 355
  • Bremseskivetype: indvendigt ventileret
  • Overflade: coatet
  • Højde [mm]: 71
  • Bremseskivetykkelse [mm]: 32
  • Centreringsdiameter [mm]: 70
  • Antal huller: 5
  • Minimumtykkelse [mm]: 30
  • Bearbejdning: højkarboniseret
  • Boret: nej
  • BREMBO: Bremseskive
  • Varenummer: 09.N265.21
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BREMBO Bremseskive 355x32mm, 5, indvendigt ventileret, coatet, højkarboniseret
Varenummer: 09.N265.21
1005,44 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Populære opslag

Abonner modtag vores nyhedsbreve

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips: