Indholdsfortegnelse
Hvad er Start-Stop systemet til for
I et forsøg på at reducere brændstofforbruget og skadelige udstødningsgasser til atmosfæren, så er bilproducenterne på en konstant jagt på at finde ud af, hvordan de kan tilbyde innovative teknologier, som er designet til at optimere motoren og tilknyttede systemer. En af de mest succesfulde løsninger er Start-Stop systemet, som automatisk slukker for motoren, når man holder stille i fx. kø eller for rødt. Vores artikel fortæller, hvordan det virker, samt fordele og ulemper.
Teknologiens historie
De første forsøg på at skabe et system, som kunne kontrollere motorens virke og forhindre den fra at gå i tomgang blev gjort i 1970erne af Toyota. Toyota Crown sedan var udstyret med en enhed, som kunne slukke for motoren efter 1,5s tilstand.
Senere, i den første halvdel af 1980erne, implementerede man lignende teknologi i Audo 100 og Volkswagen Santana. Motoren skulle stoppe og startes manuelt ved at trykke på en knap. Fiat Regatta ES brugte samme metode, men for at starte motoren skulle man trykke på speederen. Efter noget tid producerede Opel Ascona, Volkswagen Lupo og Audo A2 biler med teknologien.
I dag har de fleste brands Start-Stop systemet i deres modeller. Blandt dem er Peugeot, Citroën, Smart, Volvo, Land Rover, Volkswagen, SEAT, Nissan, Fiat, Bentley, BMW, Ford, Chevrolet, Hyundai, Honda, Jaguar, Kia, Mazda, Toyota og andre.
Sådan virker de & typer
Hver bil tilbyder deres egen metode til at implementere automatisk sluk og start af motoren. De mest kendte teknologier er udviklet af disse virksomheder:
- Bosch. Deres system hedder Stop&Start. Denne er den enkleste og mest pålidelige. Den gør dig i stand til at reducere mængden af skadelige gasser med 8 %, samt 15 % reduktion i brændstofforbruget. Du kan finde den på BMW, VW og Fiat, samt andre mærker. Den kræver en kraftig starter, som kan modstå flere motorstart. Systemet er kontrolleret af motoren ECO. Handlingen bliver baseret på informationer, som sensorelementer opfanger: køretøjets hastighed, sensorer, koblingen, bremsepedalens position, kranksættet, batterisensor og meget andet.
Når systemet har registreret, at motoren er stoppet, så vil systemet automatisk slukke for motoren. Når koblingen bliver trykket på, i en bil med manuel gearkasse, eller bremsepedalen, i biler med automatgear, så vil motoren starte. I de senere generationer af systemet, vil systemet også kunne slukke for motoren under kørsel - men kun, når ECO’en har beregnet hældningen på vejen, hastighed og om man drejer på rattet, samt mange flere variabler.
- Kia Motors. Deres system hedder ISG (Idle Stop&Go). Den virker efter de samme principper, som Stop&Start fra Bosch, men den kontrollerer også generatoren. Under acceleration vil systemet slå den fra og al belastning bliver skiftet til batteriet. Denne tilgang resulterer også i markante brændstofbesparelser - omkring 6 % i den kombinerede cyklus og op til 15 % når man kører i byen.
- Valeo. De kalder deres system for STARS (Starter Alternator Reversible System). Systemet bliver brugt i Citroën, Mercedes-Benz og andre biler. De gør dig i stand til at spare op mod 10 % af dit brændstofforbrug. Systemet bruges til at omvende generatoren, som kombinerer funktionerne ved tændingen og generatoren. Takket være et specielt bælte, samt en derefter designet opspænder, vil enheden kunne overføre kraften i to retninger, når det er nødvendigt. Den primære fordel ved denne metode er den høje responshastighed: det tager halv så lang tid at starte motoren end, hvis man brugte den konventionelle metode. Bremsesystemet er også mere effektivt.
- Mazda. Det kaldes for SISS (Smart Idle Stop System) eller i-Stop. Den virker kun sammen med automatgearkasser og benzinmotorer med direkte brændstofindsprøjtning. Den sikrer, at man sparer op mod 9 % brændstof. Genetagende motorstart kan gives ved direkte indsprøjtning i cylindrerne og tændingen ved benzin-luft blandingen. Ved dette, så vil stemplerne sidde i den mest optimale position for at starte hurtigt. Starteren bruges som en kilde til energi for at kickstarte motoren.
Fordele og ulemper
Kø på vejene er et almindeligt problem ved de moderne kæmpebyer. Ifølge de seneste undersøgelser fra det amerikanske INRIX Roadway Analytics brugte indbyggerne i Moskva 91 timer i 2017 på at sidde i køer, mens det var London - 73 timer, Paris - 65 timer, Istanbul - 59 timer, Zurich - 54 timer, Munchen- 49 timer, Oslo - 4 timer, og det er bare i hverdagene, her tæller man ikke weekenderne med. Kørsel i tung trafik kan forværre brændstoføkonomien utroligt meget, og jo mere brændstof man forbrænder, jo flere skadelige stoffer kommer ud i atmosfæren.
Det er Start-Stop systemets ypperste opgave at løse denne problematik. Ved at minimere antallet af timer, hvor man sidder stille i kø og tilføje ekstra belastning på motoren, når den kører med lave omdrejninger, så underbygger katalysatorens virke og øger levetiden på mange af bilens dele; den forebygger, at der dannes karbonaflejringer i tændingerne. I dieselmotorer forsinker den dannelsen af aflejringer i EGR ventilerne, og reducerer dannelsen af ekstra stof og sørger for at dieselpartikelfiltret bliver stoppet til langsommere end normalt.
Men, Start Stop systemet har nogle ulemper. Den kræver stærkere udstyr, såsom tænding og batteri. Disse enheder er dobbelt så dyre, som dem som man normalt bruger. Når man starter gang på gang, så øger man belastningen på lejerne ved krumtappen. Da Gerhard Arnold, formand for en af Federal Moguls afdelinger, blev interviewet af et engelsk magasin fortalte han, at en almindelig motor let kan holde til 50.000 start og stop. Men, med start stop systemet kan man komme op på 500.000 gange, hvilket vil få de almindelige pakninger til at blive slidte så tidligt som 100.000 opstarter.
En anden træls faktor er forsinkelsen i opstart. Selvom tiden er ubetydelig med en stærk starter - 0,8 sekunder, og kun 0,4 med en omvendt generator, og 0,35 sekunder med en modificeret brændstofindsprøjtning, så kan det være træls at køre med systemet.
Systemet kan også kun virke, hvis der er en række systemer, som fortæller Start Stop, at den må stoppe bilen.
10 nødvendige betingelser for at Start Stop virker
- Motorhjelmen og fordøren er lukket.
- Føreren har sin sele på.
- Bilen fart er mindst 4 kmt.
- Motoren er varmet op.
- Motorens omdrejninger overstiger ikke tomgangs opm.
- Vinduerne er ikke ved at blive tøet op.
- Temperaturen inde i bilen er maksimalt 8 grader lavere end den ønskede temperatur.
- Batteriet er mindst 75 % ladet op (ISG tal).
- Generatoren virker optimalt.
- Rattets vinkel er ikke stor.
Konklusion
Mange virksomheder sætter mange ressourcer af til at forbedre StartStop systemet. Eks. så forsøger det britiske Millers Oils at introducere motor olie, som reducerer friktionen med op til 50 %. Ifølge Martyn Mann, som er teknisk manager for virksomheden, at dette og lignende produkter skal underbygge StartStop teknologien. Andre producenter arbejderpå at skabe stærkere pakninger. Mens ingeniørerne ved Bosch, Valeo, Denso og mange andre arbejder på at reducere tiden, som det tager at tænde for motoren.
Men, selvom systemet har nogle mangler og økonomiske ballast - dyrere enheder sammenlignet med almindelige dele - så har StartStop systemet, ifølge eksperter, en stor fremtid. Systemet leverer en uomtvistelig miljømæssig fordel.