Indholdsfortegnelse
Motorolie: hvordan jeg vælger den rigtige
Fabrikanter mærker de motorolier de producerer med koder og tal, som forvirrer mange bilejere. Vi vil forsøge at hjælpe dig med at få disse til at give mening.
Hvilke egenskaber skal motorolie have?
Motorolie bør give:
- Solide resultater ved rensning af motoren fra uopløselige rester.
- God termostabilitet og modstand overfor termisk oxidation.
- Kompatibilitet med tætningsmaterialer, og ikke være aggressiv mod metaldele.
- Et tilstrækkelig tykt lag film for at forhindre slid af tilstødende overflader.
- Og det skal indeholde additiver, for eksempel bruges molybdændisulfid ofte til dette formål.
- Bibeholde dets originale egenskaber i lang tid.
- Have optimale viskositetsegenskaber ved enhver temperatur, hvilket sikrer effektiv smøring af tilstødende overflader ved kold motorstart og forhindrer slid i varmt vejr.
- Modstandsdygtighed over for skumdannelse.
- Lav volatilitet for at minimere miljøforurening.
Motorolie sammensætning: hvad er forskellene?
Afhængig af deres grundlæggende lagertype og mængden af forskellige additiver, inddeles motorolier ofte i 3 typer:
- Mineral. Disse laves af fraktioneret destilleret råolie, som er renset yderligere med syre eller via solventekstraktion. De er ofte mærket som Mineral. Disse smøremidler har et højt viskositetsniveau. Når de opvarmes, fordamper de meget hurtigt og bliver forurenet på grund af kemisk nedbrydning af additiverne i deres sammensætning
- Semi-syntetisk. Baseret på mineraler specielle underliggende tekniske processer, indeholder disse motorolier en større mængde additiver, sammenlignet med mineralolier. Mærket med Semi-syntetisk eller Del-syntetisk, virker de godt i områder med milde vintre og moderat varme somre. Prisen på dem er mindre end på syntetiske olier. De har også nogle fordele over mineralolier, såsom længere driftstid, højere modstand overfor temperaturændringer og overordnet effektivitet.
- Syntetisk. Lavet af olie gennem organisk syntese. Mærket som Fuldsyntetisk i de fleste lande. Grundet deres særlig formular og den banebrydende teknologi der bruges ved produktionen, forhindrer disse motorolier ophobning af slam og giver optimale viskositetsegenskaber ved kolde vejrforhold, hvilket sikrer en pålidelig beskyttelse af motoren ved de første sekunder efter start. De bibeholder også deres originale egenskaber ved ekstremt høje temperaturer og er derfor egnede til brug i varme klimaer.
Denne klassifikation er den mest almindelige, men er alligevel helt overfladisk og vilkårlig, så specialister ved American Petroleum Institute (API), inddeler alle basiske olier i fem grupper, så man bevidst undgår ordet "semisyntetisk".
- Gruppe I indeholder produkter udvundet gennem ekstraktion og afvoksning.
- Gruppe II omfatter meget rensede produkter med et lavt indhold af paraffin og aromatisk hydrokomponenter, der har gennemgået hydrokrakning.
- Gruppe III indeholder høj-viskositetsolier udvundet gennem katalytisk hydrokrakning.
- Gruppe IV basismateriale er polyalphaolefiner.
- Gruppe V indeholder alle motorolier, som ikke er inkluderet i nogen af de ovennævnte kategorier. Deres baselagre omfatter estere, glycoler og andre stoffer.
Moderne produkter har tendens til at indeholde komponenter fra flere baselagergrupper.
AutoDoc tip: til ældre motortyper som har kørt langt, er syntetiske olier ikke gode, specielt ikke hvis der før er brugt mineralolier. For det første kan additiverne i disse olier nedbryde den gamle sod, og forhindrer ikke rigtig motorens drift; det resulterer i en ekstra belastning på motoren og forårsager nedslidning af dens komponenter.
For det andet har syntetisk baserede produkter et lavt viskositetsindex, så de kan lække gennem tætningsmaterialer, eller kan ødelægge dem. Dog bør man ikke bruge mineralolier til sportsvogne, hvis motorer og komponenter udsættes for meget stress, da den intense termiske påvirkning kan ødelægge det.
Hvad står SAE mærkningen for?
Viskositet er en af de essentielle egenskaber ved motorolie, når man skal afgøre om et specifikt produkt kan bruges til en specifik sæson.
Ifølge Society of Automobile Engineers (SAE), kan alle motorolier indeles i følgende kategorier.
- Vinter. Mærket med et W for vinter, er disse kun egnede til de kolde måneder. Nummeret før W'et kan altid divideres med 5 og indikerer minimumstemperaturen hvorved olien kan beskytte motoren ved koldstart. Starttemperaturen er -35 °С, hvilket svarer til grad 0. Hver efterfølgende grad tælles op med 5 °С: et 5W produkt bibeholder dets egenskaber ved -30 °С, et 10W ved -25 °С, osv.
- Sommer. Disse motorolier giver god smøring og beskyttelse af motoren i de varme måneder, men er ineffektiv i de kolde. Deres etiketter indeholder numrene 20, 30, 40, 50 og 60. I modsætning til den populære opfattelse, står disse tal for oliens kinematiske viskositet ved 100 ° С og ikke den maksimale omgivelsestemperatur.
- Helårs. Disse er mærket som egnede til vinteren, med både minimumstemperatur og viskositetsniveau ved maksimumstemperatur: 5W-30, 10W-60, osv. Helårs motorolier er de mest almindelige.
AutoDoc Tip: Helårs syntetiske olier hjælper med at spare penge, da du ikke skal skifte det to gange om året. Hvis du oftest kører på byveje med hyppige stop, og har din bil parkeret i et uopvarmet rum, og særligt hvis du bor i et område med barske vintre, skal du se efter en motorolie mærket med 0W eller 5W. Dog vil det til en bil med en slidt motor med et større mellemrum mellem friktionspar være bedre med et produkt med højere viskositet.
Få API klassifikationen til at give mening
Det amerikanske Petrolium Institute udviklede deres egen klassifikation, som er beregnet til at sortere motorolier baseret på deres formel og driftsegenskaber. Det tillader også indirekte at evaluere oliers kvalitet, og standarderne er blevet meget mere stringente, sammenlignet med industriens tidligere år.
Ifølge API, falder alle motorolier ind i to kategorier, hvor hver indeholder følgende klasser:
S. Til Benzinmotorer. I de fleste lande er følgende fire klasser godkendt til brug.
- SJ. Anbefalet til brug i motorer fremstillet før 2001.
- SL. Egnet til motorer produceret før 2004. Mange bilfabrikanter har adopteret SL som minimumsstandarden, der kræves til vedligeholdelse af bilen.
- SM. Beregnet til motorer produceret i 2010 eller tidligere. SM olier er meget effektive ved lav temperaturer, modstandsdygtige overfor oxidation og dannelse af slam. De bibeholder deres fremragende egenskaber gennem deres driftstid.
- SN. Introduceret i 2010. Lige nu er disse de olier der kan sikre den højeste motorbeskyttelse. SN olier hjælper med at spare brændstof. De forhindrer turboladeren i at blive slidt for hurtigt, uden aggressive effekter på tætninger og pakninger.
C. Betegnelse for motorolier til diesel erhvervskøretøjer. De klasser der i øjeblikket bruges til køretøjer fra forskellige modelår, er CH, CI, CJ og CK. Nummer 4 efter klassebetegnelsen står for 4-takts motor køretøjer. Lad os se på C-grad olier i detaljer:
- CH-4. Introduceret i 1998. Egnet til motorer der kan køre på højkvalitets brændstof, der har et svovlindhold på op til 0.5%.
- CI-4. Introduceret i 2002. Denne type motorolie sikrer pålidelig beskyttelse af motoren og udstødningssystemet mod sodaflejringer og forhindrer for tidlig nedslidning af deres elementer. Nogle olier i denne klasse betegnes med CI-4 PLUS.
- CJ-4. De forstærker temperaturstabilitet, modstandsdygtighed overfor oxidation og holder længere.
- CK. Udviklet til beskyttelse af motorer, der er produceret i 2017. Dog kan sådanne motorolier bruges optimalt til tidligere motormodeller.
Der er universelle olier tilgængelige, egnet til brug i både benzin- og dieselmotorer. De har dobbeltbetegninger, for eksempel CH-4/SJ.
AutoDoc Tip: Mange af fabrikanterne anbefaler at man bruger klassen med den seneste olie til motorsmørelse. Og i de fleste tilfælde, er dette råd retfærdiggjort: jo nyere formularen er, jo sikre er den, og jo mere økonomisk og miljøvenlig er den. Dog gælder denne anbefaling ikke ved ældre køretøjer, da deres motorer er bygget på en anden måde, og vil ikke kunne udnytte alle fordelene ved en dyr olie til fulde. Du kan finde flere oplysninger om hvilken olie du skal bruge i din bil i din servicebog.
ACEA ydelsesevaluering
Sænkning af emissionsgiftighed og reducering af brændstofforbrug er en af de afgørende krav til moderne smøremidler. Derfor vil mange olier indikere, at de møder de seneste økologistandarder på deres indpakning.
Ifølge klassifikationen fra Association des Constructeurs Européens d'Automobiles ( ACEA ), inddeles alle motorolier i de følgende kategorier.
- A. Til benzinmotorer. Denne kategori indeholder tre klasser: A1, A3 og A5. Bogstavet før tallet indikerer øko-sikkerhedsniveau og viskositet under særlige forhold. Tallene 1 og 5 indikerer brændstoføkonomi, men ellers er de ligesom API: jo højere tallet er, jo bedre egenskaber har produktet.
- B. Denne kategori indeholder olier til personbiler og små erhvervskøretøjer som kører på diesel. De inddeles også i to kategorier: B1 og B5 betyder brændstoføkonomi, mens B3 og B4 er almindelige produkter.
- E. Olier mærket med dette bogstav er beregnet til brug i tunge lastbiler og specielle dieselmotorer. E1 står for brændstoføkonomi; resten er standard.
Brændstoføkonomi var en parameter, som API specialisterne besluttede sig for at tage i betragtning, da de introducerede en ny betegnelse, EC (Energy Conserving).
Disse olier har lavere viskositet ved ekstreme temperaturstigninger, hvilket sikrer at delene kører glat og sænker brændstofforbruget. Dog betyder dette en tyndere smøringsfilm, hvilket er risikabelt for ældre motorer, der har kørt langt - disse motorer har brug for ekstra beskyttelse.
Betyder fabrikantens godkendelse virkelig noget?
Et produkt kan virke godt i nogle motorer, mens de har ricici ved andre. Dette tvinger bilfabrikanter til selv at teste olier. Hvis et produkt består en test, vil den blive mærket derefter, for eksempel BMW Longlife-98. Dette betyder at en olie kan bruges i køretøjer fra dette mærke, og giver længere vedligeholdelsesintervaller i biler fremstillet i 1998 eller senere.
AutoDoc tip: Prøv altid at bruge den olie din bilfabrikant har anbefalet, og eksperimenter ikke med viskositetsniveauer. Risikoen ligger i det faktum, at i nogle motorer er smøringsrillerne kun tykke nok til højviskositetsolier. Hvis man ikke overholder dette, vil motoren nedslides for tidligt. På samme tid råder nogle bilfabrikanter som BMW Group og Daimler AG kraftigt mod, at man bruger lavviskositetsolier i deres køretøjer, på grund af motorenes designs.
Hvad har forskellige motoroliers klassifikationer til fælles?
Udover variation i principper, er alle klassifikationer tæt forbundet. For eksempel, hvis en olie er API-mærket som SH, kan den ikke være en A1 eller A5 i ACEA, da disse krav ikke blev offentliggjort før SJ klassen kom ud. Hvis etiketten indeholder A5, betyder det at produkterne er mindst en SL i API, for eksempel har den længere udskiftningsintervaller. Brændstoføkonomiske produkter mærket som A1, A5, B1 eller B5, her tendens til at have temperatur viskositet på 30 eller mindre. Olier med viskositeter på 40 hører til A2, A3, B2, B3 og B4 klasserne, og giver ikke brændstoføkonomi.
Lær at læse mærkerne
API SL / CF. Dette står for en universel olie, der egner sig til benzinbiler med turboladere og dieselbiler. Produktet giver øget beskyttelse i motorer der kører på benzin-luft blandinger og forhindrer dannelse af karbon aflejringer, når man bruger brændstof med at askeindhold på over 0,5 %.
ACEA A3 / B4. Dette indikerer at olien er egnet til brug under tunge forhold, og hjælper med at reducere brændstofforbruget og skal udskiftes mindre ofte. Kan bruges i højtydende benzin- og dieselmotorer.
10W-40. Olien er egnet til både vinter og sommer, bibeholder dens viskositet ved -25 °С og forbliver tyktflydende under opvarmning, hvilket betyder at det kan bruges i køretøjer som har kørt langt.
MoS2. Molybdendisulfidet i denne olies formel forhindrer galning, reducerer friktion og slitage af komponenterne, og giver lydløs motorfunktion.
Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Det betyder, at olien er halvsyntetisk.
For at opsumere: Ved valg af smøremidler skal man følge fabrikantens anbefalinger og ikke et bestemt oliemærkes pris eller popularitet. Sørg for at tage vejforholdene, din egen kørestil og andre individuelle faktorer i ligningen. Det er den eneste sikre måde at vælge det rigtige smøremiddel på. Hold dig fra forfalskninger, ved at følge vores tips og handel hos AutoDoc!
En nyttig video relateret til indholdet: