Indholdsfortegnelse
Overophedning af bremseskiver: symptomer, årsager, problemløsning
En af de mest almindelige grunde til bremseskive svigt er deres overophedning. I tilfælde af overophedning vil skivens temperatur nå et kritisk punkt, således at bremseklodsen til bil begynder at glide på skiven, og effektiviteten af bremsesystemet er reduceret til et minimum.
Hvordan man kan se om bremseskiven er overophedet
Bremseskivens overophedning kan bestemmes ved inspektionsdelen. Stål er det mest almindelige materiale der anvendes til fremstilling af bremseskiver. Ved opvarmning ændrer materialet farve. En stålskive, der opvarmes til den kritiske temperatur, bliver lys orange, og efter afkøling får den en lilla farve.
Hvis den visuelle inspektion viser en farveændring af bremseskiven, bør du straks kontakte et værksted for en kompleks diagnose. Efter fejlen bliver opdaget, er udskiftning af bremseskiver og klodser obligatorisk. Denne procedure kan udføres selv. Vores detaljerede video guider vil hjælpe dig med at gøre det.
Årsagerne til bremseskivens overophedning
Den mest væsentlige årsag til bremseskivens overophedning er friktion. Mens funktionsprincipet af bremsesystemet er baseret på friktion, vil aggressiv kørsel øge dette. Dette fører til en stigning i temperaturen af bremseskiven til 600-700°C. Desuden kan overophedningen være forårsaget af:
- Bremse mekanisme svigt;
- Forkert installation af bremseklods;
- Anvendelse af bremseskiver og klodser efter deres levetid er udløbet;
- Bremseskive deformation;
- Lav kvalitet af bremseskiver og klodser;
- Bremsenkaliperens styrestifter sætter sig fast.
Glem ikke, at hvis tromlebremser er installeret på bagakslen, vil det meste af lasten under bremsning påføres bremseskiverne foran. Denne faktor har også indflydelse på bremseskivens overophedning.
Hvordan undgås overophedning af bremseskiverne
For at forhindre for tidlig slitage af bremseskiverne og sikre den mest effektive bremsningsproces, anbefaler AutoDoc følgende:
- Udskifte bremseskiver og klodser i tide;
- Installere komponenter af høj kvalitet;
- Overlad reparationsarbejde til en mekanier, hvis du mangler erfaring;
- Udskift skiverne parvis ved akslen beregnet til belastningsbalance;
- Under langvarig bevægelse ned af bakke tag brug af motorbremsning;
- Hold øje med tykkelsen af bremseskiven.
Lad os minde om dig om, at levetiden for de forreste bremseskiver er 30.000-40.000 km, og de bagerste er 40.000-50.000 km. Disse værdier afhænger af kørsel. Aggressiv kørsel med kraftig acceleration og bremsning reducerer levetiden for bremseskiverne.
Hvordan vælger man bremseskiver
Det er værd at huske, at svigt i bilens bremsesystem øger faren for din sikkerhed og sikkerheden for andre mennesker. Derfor bør du foretage et ansvarligt valg med hensyn til bremsesystemets nødvendige elementer.
Når du vælger bremseskiver skal du guides af de anbefalinger og tekniske krav, som leveres af producenten af dit køretøj. Glem ikke, at du altid skal købe bremseskiver designet specielt til dit køretøj. Disse komponenter skal være lavet af materiale, der har følgende karakteristika:
- Høj styrke og varme-overførselskapacitet;
- Lav friktions kapacitet;
- Høj friktionskoefficient.
Du bør kun benytte dig af pålidelige bildele med garanteret kvalitet. AutoDoc online butikken tilbyder udelukkende disse dele. Her kan du både lave et godt køb og få kompetent rådgivning af vores dygtige fagfolk. AutoDoc er din pålidelige partner!