Indholdsfortegnelse
Sådan genopretter du dine forlygters styrke
Nye forlygter ser altid ud som om, at de giver et skarpt, klart lys. Men, med tiden vil mange bilister erkende, at lyset bliver værre og værre med tiden, øjnene bliver trætte hurtigere, når man kører om natten og det bliver sværere at overskue trafiksituationen. Vi kan fortælle dig, hvorfor det sker, hvordan man løser problemet og hvad årsagen kan være.
7 enkle måder at løse problemet på
- Rengøring af forlygterne. Beskidte forlygter lyser ikke ret godt op. Når de er smudset helt til, så kan det være svært at se noget som helst. Rent faktisk, så ser bilister kun 10 % af det, som sker foran bilen.
For at vaske forlygterne, så skal du bruge en fugtig klud og en svamp. Du skal være sikker på, at de er rene: skidt og sand kan fungere som et stykke sandpapir på overfladen. Du skal bruge et rengøringsmiddel som en bilshampoo.
Du kan fjerne døde insekter og harpiks fra bilen med specielle kemikalier. Organiske urenheder er meget stædige, så det er bedre at fjerne dem hurtigt, når de først er kommet på lakken.
Et godt råd fra AUTODOC: Du skal aldrig rengøre forlygterne med en tør klud: det kan ødelægge overfladen ved at ridse den.
- Polering af forlygten. Nye forlygter kan have en speciel legering, som beskytter linsen fra mekanisk skade og UV lys. Med tiden vil den forsvinde og mikroridser og andre skader vil kunne ses på overfladen, hvorefter linsen bliver tåget. Problemet kan løses ved at bruge specielle sæt, som genopretter forlygten til fordums gennemsigtighed. Disse består som regel af sandpapir af forskellig kornstørrelse, polerings hjul og poleringspasta.
Poleringen foregår i flere trin. Delene rundt om forlygterne bør dække smed malertape for at undgå skader på malingen. Derefter skal den rengøres for skidt og fedt. Herefter kan du polere overfladen med et groft sandpapir, som er dyppet i vand. Herefter skal du fortsætte med et finere stykke sandpapir, og slutte af med poleringen. Den sidste er bedst gennemført med en poleringsmaskine, da det går meget hurtigere og leverer en højere kvalitet.
Et tip fra AUTODOC: Husk på, at du fjerner det oprindelige beskyttende lag, som producenten har tilført når du polerer bilen. Du skal derefter gentage proceduren en gang om måneden. For længerevarende resultater skal du dække forlygterne med special billak efterfølgende.
- Skift lampen ud. Xenon vil falme over tid. Det samme gør sig gældende for halogenpærer, som der med tiden vil komme brændte aflejringer på overfladen, hvis det ikke er blevet installeret korrekt. Hvis du lægger mærke, at forlygterne lyser mindre end normalt, så skal du huske at skifte pærerne ud. Den gennemsnitlige levetid for en pære er mellem 500 timer, 1500 timer for halogen, 3000 timer for xenon og over 10.000 timer for LED.
Et godt råd fra AUTODOC: Når du skifter halogenpærer ud, så må du ikke røre ved glasset. Fedtpletter vil meget hurtigt blive brændt af og blive omdannet til karbon aflejringer. For at sikre en ensartet belysning med Xenon lamper, skal du skifte dem i sæt.
- Rengøring af ventilationshuller. Denne funktion sikrer, at der kan komme luft ind og ud af forlygten, for at udligne det indre tryk, sådan det matcher det atmosfæriske tryk. Hvis hullerne er stoppet til vil den kondenserede luft samles inde i lygten og medføre dug på indersiden., hvilket forringet lysstyrken.
Et godt råd fra AUTODOC: Hvis lygterne dugger til, tilrådes det at tjekke tilstanden af forseglingselementerne og om bagbeklædningen tætner rigtigt på hylsteret.
- Genopret den rette spænding. Reparationsarbejde af lav kvalitet, rustede terminaler, gearkasse eller batteriproblemer kan medføre, at lamperne får en for lav spænding. Den sidste er som regel ikke nok til at sikre optimal belysning. Derfor er det nødvendigt at erstatte den gamle og slidte ledning med tiden og installere en speciel terminal, som ikke reagerer på udvendigt tryk.
Et godt råd fra AUTODOC: Det er muligt at bruge silikonehylster. De kan bedre modstå den termiske skade og kan modstå mekanisk skade, temperaturændringer og aggressive kemikalier. De er karakteriseret ved, at de ikke kan antændes.
- Maling af reflektoren. Med hjælp fra en speciel krom maling, så kan du genoprette reflektoren og fjerne alle former for slid. For at gøre dette skal du skille forlygten ad og bruge sandpapir for at fjerne kromlaget. Herefter skal du affedte overfladen, påføre et lag af plastik og derefter spraye to lag af malingne på overfladen.
Et godt råd fra AUTODOC: Brug ikke malingen til at reparere på en ødelagt reflektor. I tilfælde af stor skade bør dette element skiftes ud med det samme: den vil ikke holde i lang tid.
- Tilpas lyset på forlygterne. Det er anbefalet, at man en gang om året og hver eneste gang man skifter pæren ud, installation af ny dæk, alle former for reparation af forpartiet. Du skal parkere bilen på en flad overflade, hvor lyset skal ramme en mur foran den. Du skal holde i en bestemt afstand, som står beskrevet i din manual, da afstanden kan variere mellem forskellige modeller og mærker.
Et godt tip fra AUTODOC: Glem ikke at forberede bilen på denne procedure. Tjek dæktrykket: den skal matche værdien, som ofte står trykt i døren. Fyld tanken halvt eller helt op. Prøv at simulere din normale vej til arbejde: hvis du ofte kører alene, så prøv at få en af dine venner til at tage din plads i bilen eller smit vægt ind på forsædet, som matcher din vægt. Hvis du konstant kører med passagerer, så har du brug for flere assistenter.
3 klassiske fejl når man vil øge forlygternes styrke
- Skifte en standard halogen pære ud med en gaspære. Disse procedure er ikke kun meget ineffektive, men er også forbudte i enkelte lande. Xenon lamper, som bliver installeret i halogen forlygter kan blænde imødekommende trafik og medføre hurtigt slid på reflektoren. De er meget forureningssensitive: Når man bruger dem skal man vaske dem og justere dem efterfølgende.
- Installere en kraftigere pære end bilens standard pærer. Selvom det giver en umiddelbar forbedring, så vil det meget hurtigt slide på reflektoren, og smelte ledninger og linser, hvilket gør at man hurtigt skal skifte hele sin lampe ud.
- Forbinde forlygter og batteri via et ekstra relæ. Denne form for tuning gør dig i stand til at øge lyskildens styrke til 13,5/14V, hvilket har en positiv på intensiteten. Men, alle ændringer i bilens elektriske system, og som ikke er godkendt af producenten, er farlige og skal derfor undgås.
Konklusion:
Køresikkerhed og komfortniveau afhænger af lygterne styrke. Og derfor skal alle bilejere overvåge deres tilstand. Det er ikke svært at gøre det. Du skal blot følgende producentens anbefalinger ift. din bils motor og eftersyn, samt undgå at påvirke bilens elsystem. Følg vores råd og køb reservedele af højeste kvalitet, samt tilbehør og bilkemikalier, på AUTODOC.
En nyttig video relateret til indholdet: