Indholdsfortegnelse
Sådan kører du sikkert i regnen
Risikoen for et uheld på vejen øges med 30-40 % når det regner. Herunder vil vi fortælle dig, hvad du skal være mest opmærksom på, og hvordan du undgår problemer når du kører i regnen.
4 farer som venter dig
- Glatte veje. Dækkenes grebskoefficient på våd asfalt er 1,5 - 2 gange lavere end på tør asfalt. De første regndråber er de farligste. Når de rammer jorden, så hvirvler de olie, benzin, plastik og gummipartikler op, som bliver blandet og skaber en meget tynd og glat film på vejen. Her bliver bremselængden forlænget med 5-10 gange.
- Aquaplanning. Når du kører på en våd overflade ved høj hastighed, kan dækkene ikke nå at fjerne alt vandet under hjulene. Derfor bliver der dannet en dyne af vand mellem dækket og vejens overflade, og derfor mister man fuldstændigt vejgrebet og du mister derfor kontrollen over bilen.
- Dårlige oversigtsforhold. Oversigtsforholdene bliver meget værre, når det regner kraftigt. Man kan ikke længere se omridset af genstande, viskerne kan ikke nå at fjerne vandet fra vinduet. Vinduerne dugger til på grund af den høje luftfugtighed. Alt dette gør det ikke kun sværere at se noget, men vil også distrahere dig.
- Træthed. Trætheden kan opstå i regnvejr på grund af det lavere atmosfæriske tryk, hvilket får kroppen til at sænke blodtrykket og sænke pulsen. Som resultat heraf vil der blive leveret mindre ilt til hjernen og derfor bliver man mere træt. Førerens reaktionstid bliver derfor længere, og derfor er det farligt at køre under disse forhold.
Hvad skal du tjekke før regnen sætter ind
- Dæk. Du skal som minimum have 1,6mm mønster på dækkene. Men Dafydd Williams, en professionel instruktør for Mercedes-Benz World facility anbefaler, at man skifter dækkene ud så snart de kun har 2mm spor tilbage. Dækproducenten Continental anbefaler heller ikke, at man venter til de ekstreme værdier. I følge virksomhedens specialister, så skal man montere nye dæk, når der er 3mm spor tilbage på sommerdæk og 4mm på vinterdæk. Slidte dæk er kendetegnet ved manglende dybde i rillerne, som skal holde bilen fast på vådt asfalt og for at fjerne vandet lige under hjulet.
Hvis det ofte regner i dit område, så kan du købe regndæk. De har en lav profil og et specielt mønster, som er tilpasset til vejens tilstand. - Vinduesviskere og sprinkere. Det er anbefalet, at man skifter vinduesviskere ud to gange om året. Men, du skal også overveje, hvor gode de er til at rengøre forruden. Hvis der er pletter, stænk eller beskidte områder når du bruger viskerne, så skal du skifte dem ud. Defekten kan være fatal, når det først begynder at regne meget.
Der bør være nok sprinklervæske i beholderen til at fjerne indtørret jord på ruderne. - Bremsesystemet. Det kræver regelmæssige tjeks. Enkelte former for skader, såsom en dårlig kaliber er meget farlige på en våd vej fordi det kan medføre skrid. Slid på bremseklodserne kan medføre forringet bremseevne og blive endnu farligere, hvis bremselængden i forvejen er lang på grund af den våde asfalt.
- Forlygter. Nogle skader på lygterne kan kun ses når der er høj luftfugtighed. DEr kan være tale om lygter, som ikke er tætte, som gør at regnvand kan komme ind i lygten, hvilket kan medføre at pæren springer eller kortslutte systemet. Der vil med tiden blive opbygget kondens inde i lygten, hvilket vil forringe lyskilden. Vandet kan blokere på ventilationshullerne og det kan få komponenten til at dugge til.
- Kabinefiltret. Denne kan stoppes til og medføre dårligt luftflow i ventilationssystemet. Som resultat vil fugten blive i bilen og få ruderne til at dugge til, hvilket meget let kan ses i regnvejr. Derfor anbefaler vi, at man skifter komponenten en gang om året.
11 regler ting, som du bør gøre til en vane, når du kører i regnvejr
- Sænk farten så snart det begynder at regne: det er på det tidspunkt, at vejen er mest glat.
- Når du kører i regnen, så bør du ikke køre mere end 50 kmt. Når du kører hurtigere kan du miste kontrollen over bilen. Det kan også være meget svært at standse bilen.
- Begynd at bremse i god tid. Dette vil ikke kun gøre dig i stand til at bremse i god tid, men også hjælpe andre førere med at forstå situationen og sænke deres fart. Når du drejer, så bør du sænke farten før svinget. Prøv at bremse og accelere jævnt. Pludselige bevægelser kan betyde, at du skrider ud og mister kontrollen. Hold en sikker afstand til bilen foran dig.
- Hvis bremseklodserne er våde, bør du tørre dem. For at gøre dette skal du køre lidt tid, hvis du blidt træder på bremsen flere gange: overfladen af komponenten bliver varm og derfor vil vandet fordampe.
- Tænd dine forlygter. LED forlygter alene er ofte ikke nok til at en anden bil kan se dig på vejen. Det er derfor anbefalet, at du kun bruger tågelygterne i regnvejr, hvor du ikke kan se vejen 100m frem.
- Undgå at køre lige efter busser og lastbiler. Der kommer meget skidt og vand fra deres hjul.
- Tør vinduerne. For at tørre dem skal du tænde for afduggeren eller bruge air conditioneren. Det vil reducere luftfugtigheden på nogle få minutter. Du kan også bruge specielle kemikalier til at forbedre udsynet, såsom anti-regn og anti-dug produkter. Den første skal påføres ydersiden af vinduet: den vil danne en vandafvisende barriere. Den anden skal bruges på indersiden af vinduet: den holder vandet på vinduerne på en meget tynd film, som forebygger at vandet drypper og derved forbedre den dit udsyn.
- Sænk farten ved vandpytter. En af de større farer kan gemme sig under vandet. Aquaplanning sker oftest når man kører igennem store pytter med vand.
- Hvis regnen er tæt, så bør du parkere i kanten af vejen og vente på det stopper. Sørg for at du tænder for katastrofelyset, sådan andre billister kan se dig.
- Hold dig klar. Fodgængeren kan krydse vejen på steder, hvor de ikke burde gøre det, fordi de gerne vil væk fra regnen. Du bør også være opmærksom på uopmærksomme bilister.
- Undgå at blive træt. Det er meget farligt. Hvis rejsen kke kan udsættes, så sørg for at komme ud af bilen og aktiver din krop. Kan du ikke genkalde de sidste mange kilometer som du har kørt eller har du krydset vejbaner eller andet uden at du har lagt mærke til det, eller gaber du bare ofte, har du svært ved at holde dit hoved oppe eller er det svært at fokusere med øjnene? Så bør du trække ind til siden og stoppe. En lille lur på 15 minutter kan redde situationen. Hvis du ofte kører lange distancer bør du installere en træthedsovervåger i din bil. Den analyserer den nuværende situation ved hjælp af flere data, såsom størrelse og ændringer i pupillerne og udsender et advarselssignal.
Konklusion
Det kræver meget af førerens kompetencer at køre mens det regner, men også bilen har noget at skulle have sagt. Det kan være vitalt at skifte komponenter ud regelmæssigt, rolig kørestil og diagnosticering af bilens systemer. Føl vores anbefalinger; køb kun reservedele af højeste kvalitet og du kan nu køre helt sikker, uanset vejrtype.