Indholdsfortegnelse
Sådan tjekker du bremseklodser: Slid & Tykkelse
Sørg for din bils sikkerhed med et grundigt eftersyn af bremseklodserne. Lær, hvordan du tjekker bremseklodser effektivt med vores omfattende guide, så du sikrer optimal ydeevne og ro i sindet på vejen.
Jo mere slidte dine bremseklodser er, jo mindre effektive bliver bremserne, og jo længere bliver bremselængden. Det er derfor meget vigtigt at få dem udskiftet i god tid, for at undgå en trafikulykke. Derfor har vi lavet denne guide, som hjælper dig med at se tegnene på slidte bremseklodser.
Procedure for kontrol af bremseklodser
Først og fremmest kan du på mange biler inspicere bremseklodserne uden at fjerne hjulene, ved at kigge gennem hullerne i fælgen. Det kan være nødvendigt med en lommelygte for at se klodsernes belægning. Desuden har de fleste klodser elektroniske eller mekaniske slidindikatorer, som ved hjælp af en høj skrigende lyd eller en elektronisk advarsel advarer føreren, når belægningen er for tynd.
Fjernelse af bremseklodserne for inspektion
Hvis du ikke kan se klodserne, skal du først fjerne hjulet:
- Mens bilen er parkeret og står på jorden, løsnes hjulmøtrikkerne med en hjulnøgle.
- Løft derefter køretøjet med en donkraft og støtteben eller en lift.
- Skru hjulmøtrikkerne af, og fjern forsigtigt hjulet med begge hænder.
- Find kaliberen, og mål tykkelsen på klodserne.
Tjek slid på bremseklodser
Den vigtigste indikator for slid på bremseklodserne er tykkelsen af bremsebelægningen. Hvis belægningen er mindre end 3 til 4 mm tyk, skal delene udskiftes. Desuden har nogle klodser også en slids eller rille i midten, der fungerer som en visuel slidindikator. Når åbningen ikke længere er synlig, ved du at delene er for slidte. Hvis de er bulede eller ujævne, kan der være et problem med kalibrene.
BOSCH Bremseklodser
Low-Metallic
TRW Bremseklodser
forberedt til slidadvarsel, med bremsecaliperskruer, med tilbehør
BREMBO Bremseklodser
Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, med anti-knirke-plade, med tilbehør
BREMBO Bremseklodser
Inkl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, med anti-knirke-plade, med tilbehør
BREMBO Bremseklodser
Inkl. slidadvarselskontakt, med stempelklips, med anti-knirke-plade, med tilbehør
Sådan finder du ud af, om bremseklodserne er slidte
- Visuelle tegn - du kan tjekke belægningerne ved at se på dem, eller måle dem med en tykkelsesmåler. Hvis belægningen er mindre end 3 mm tyk, er klodserne slidt til et punkt, hvor de er mindre effektive. Hvis du ikke længere kan se slidindikatorsporet (hvis der er et), skal de udskiftes. Du bør også se efter tegn på blankslidning eller ujævn slitage.
- Andre symptomer - ikke-visuelle tegn omfatter en højlydt skrigende lyd ved opbremsning, træk til den ene side og længere bremselængde.
Slidte bremseklodser vs. nye
Når bilen er ny, kan bremseklodserne være 10 til 12 mm tykke med bagpladen inkluderet. De skal være glatte uden revner, buler, skår eller glasur. Hvis der er en indikatoråbning, skal den være fuldt synlig før og efter installationen.
Når den er slidt, vil belægningen være meget tyndere. Du kan også se andre tegn på slitage, f.eks. en ujævn overflade med buler, for meget bremsestøv, svidninger og en skinnende, glasagtig overflade.
Bremseklodsernes tykkelse: Vigtighed og måleteknikker
Det er meget vigtigt at opretholde en tykkelse på belægningen på mindst 3 mm, for når belægningerne bliver for tynde, kan klodserne ikke skabe nok friktion til at bremse bilen hurtigt nok. Der er også risiko for, at bremseskiverne kommer i direkte kontakt med kalibrene, hvilket kan føre til skader.
Du kan måle klodsens tykkelse manuelt med et mikrometer eller en tykkelsesmåler, du kan også bare kigge gennem hullerne i fælgene, eller se efter slidindikatorsporet (ikke alle produkter har et).
Hvordan kontrollerer man bremseklodsernes tykkelse?
Som nævnt ovenfor kan du afmontere hjulet for at få adgang til delene, hvis du vil have en mere nøjagtig måling af belægningernes tykkelse. Når du har fået adgang, kan du måle dem med et mikrometer eller en tykkelsesmåler. Du kan måle fra bagpladen til friktionsmaterialets yderkant. Tjek disse værdier i forhold til producentens anbefalinger og de lovmæssige minimumskrav.
Hvad skal jeg gøre, hvis bremseklodserne er slidte?
Hvis du ved, at dine bremseklodser er slidte eller ujævne, er det sikreste at montere nye med det samme. Selv om kun en af klodserne er meget slidt, bør du udskifte alle klodserne på samme aksel på samme tid.
TRW Bremseklodser
BREMBO Bremseklodser
bag
ATE Bremseklodser
ikke forberedt til slidadvarsel, Ekskl. slidadvarselskontakt
BREMBO Bremseklodser
Ekskl. slidadvarselskontakt, med bremsecaliperskruer, med anti-knirke-plade, med tilbehør
ATE Bremseklodser
forberedt til slidadvarsel, Ekskl. slidadvarselskontakt
FAQ
- Hvordan kan jeg se, om mine bremseklodser er slidte?
Symptomer på slidte bremseklodser er for tynde belægninger, høje skrigende eller skrabende lyde, træk til den ene side under opbremsning, kraftige vibrationer og skader på skiverne. Du kan også opleve, at det tager længere tid for bilen at bremse.
- Hvordan ved du, om bremseklodserne skal skiftes?
Du kan se en advarsel på instrumentbrættet eller høre en høj, skrigende lyd fra indikatoren for mekanisk slid. Hvis klodsernes friktionsmateriale er mindre end 3 mm tykt, skal de også udskiftes.