Indholdsfortegnelse
Viskere: Komplet guide om brug og udskiftning
For at være sikker på at føreren kan have et godt udsyn uanset vejret udenfor køretøjet, er viskere inkluderet i designet på moderne køretøjer. De er primært beregnet til øjeblikkelig fjernelse af snavs, sne og vand på overfladen af forruden. Siden sikker kørsel er direkte afhængig af, at ruderne på køretøjet er rene, er det at køre med defekte viskere ulovligt i de fleste lande. Vi vil forklare, hvordan du undgår for tidlig nedslidning af delene, og hvordan du får systemet til at fungere igen.
Hvordan viskerne virker
Viskerne er de udførende dele af vinduesrensesystemet. De er lavet som bevægelige arme med gummielementer på enderne, der sidder tæt på ruden og følger dens overflade og form. Den modsatte ende af armene er forbundet med et beslag til en forbindelse, der sikrer en synkron bevægelse af viskerne. Systemet drives af en motor med gear som er styret via et relæ. Systemets operationalitet afhænger af positionen på håndtaget, der findes i kabinen.
Når en operation er valgt, lukker kontakter i relæet det ønskede kredsløb, og mekanismen starter med at bevæge sig ved en bestemt hastighed. Vinduesviskerne kan igangsættes samtidig.
De mest almindelige fejl på viskerne og årsagerne dertil
For at fastslå grunden til en fejl på delen, skal du omhyggeligt undersøge fejlens natur. De fleste bilejere kender til de følgende situationer:
- Hverken motoren eller viskerne reagerer på en handling. I dette tilfælde er systemfejlen højst sandsynligt en fejl i en multifunktionskontakt, knækkede ledninger eller en udbrændt sikring.
- Viskerne bevæger sig ikke, men motorens gear summer, når de aktiveres. I de fleste tilfælde skyldes fejlen slid på tænderne på motorens drivaksel, ved at løsne fæstningsmøtrikken på forbindelsen og ved at kradse i rillerne på delenes arme.
- Viskerne fungerer ikke på alle niveauer. Dette tyder på en udbrændt relæspole eller -kontakter eller en fejl på kontakten.
- Systemet kan ikke deaktiveres eller aktiveres spontant. I dette tilfælde kan kontakterne i det sporadisike relæ, eller at endekontakten i den elektrisk motor er kortsluttet.
- Viskerarmene bevæger sig for langsomt. Grunden kan bunde i snavs eller rust på bevægdelene eller dele i den elektriske motor. Ophobet snavs forhindrer frit løb for de bevægelige dele.
- Effektiviteten af vinduesrensningen er forværret. Dette skyldes ofte slid på viskerbladene. Behovet for deres udskiftning kan ses ved striber og pletter på forrudens overflade og ved tågede dele på forruden efter viskerbrug.
At fjerne disse fejl kræver, at deres årsag fjernes. I de fleste tilfælde vil det kræve hjælp fra professionelle, da delene er placeret steder, der er svære at komme til. Undtagelsen er viskerbladene. De er forbrugsvarer, der udskiftes ved rutinemæssige eftersyn, og alle bilejere kan gøre dette.
Hvordan kan du selv udskifte viskerblade?
Det anbefales at udskifte delene en gang om året. Proceduren kan afvige lidt alt efter model, og det afhænger af, hvordan delene er fæstnet. Udskiftningsarbejdet er ikke svært. Normalt er det følgende tilstrækkeligt:
- Løft viskerarmen fra overfladen af forruden.
- Drej viskeren for at se klemmen eller skruen.
- Løsn denne og fjern den slidte del.
- Monter en ny.
Under udskiftningen skal du sikre, at viskerarmen ikke glider ud af din hånd, da den kan anrette skade, hvis den rammer forruden.
Hvordan undgåes for tidlig slid på viskerbladene?
Nogle gange er det nødvendigt at udskifte delene før deres levetid, angivet af producenten, er forbi. For at undgå dette, så følg disse anbefalinger:
- Vær sikker på, der er nok sprinklervæske i vinduesviskertanken: Tør snavs har en meget kradsende virkning på viskerbladene.
- Ind imellem så vask viskerbladene med vand eller bilshampoo uden lak eller voks: Sandet, der ophobes i delenes fordybninger, kan ikke kun skade dem, men kan også efterlade ridser og revner på forruden.
- Før du aktiverer viskerne om vinteren, rengør sne og is fra forruden, og sørg for, at viskerbladene ikke er frosset til det. Ellers vil gummiet hurtigere nedslides, og der er risiko for at beskadige ikke kun viskerarmene, men også koblingen og motordrevet. Hvis du brug dit køretøj i et område, hvor der er koldt og sne om vinteren, skal du prøve at bruge specielle vinter viskerblade om vinteren. De er forsynet med et beskyttelsesdæksel, som forhindrer tilisning af delen.
- Juster viskerarmene, så viskerbladene ikke bevæger sig væk fra ruden under bevægelse, da begge dele ellers kan blive skadet sammen med den elektriske motor.
- Køb kun sprinklervæske i høj kvalitet. Det ødelægger ikke gummidelene.
- Lad ikke viskerarmen stå oprejst for længe: På denne måde kan du skade fjederen og armen, og dermed hvor stramt viskerbladene sidder på overflade af forruden.
Konklusion. Viskerblade er vigtige dele i bilens passive sikkerhedssystem. Hvis de er slidt ned, kan det være farligt at køre bilen, især i regn eller sne. Derfor skal alle bilejere holde øje med deres tilstand og udskifte dele i tide. Vores anbefalinger vil ikke kun hjælpe med at forlænge levetiden på delene, men også med at kunne udskifte dem selv om nødvendigt.