Hjulleje til din bil
Bestil billigt Hjullejesæt
-
Sikker bestilling 200 dage
-
En praktisk app til at købe bildele
-
Videoer med bilreparation

HJULSLEJE udskifter | VW / AUDI / SKODA GUIDE | AUTODOC På vores hjemmeside finder du et bredt udvalg af de reservedele du har interesse i:...
Trin-for-trin Lærevideo til gør-det-selv bilreparation. Bliv en amatørmekaniker med Autodoc.
Hjullejesæt til Top bilfabrikanter
Lejer til hjul i mærke kvalitet: Top fabrikanter
Bedst sælgende produkter: Forhjulslejer
Hjulleje fra 104 producenter til priser fra 5,79kr. til 6325,26kr.
De bedstsælgende produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
VKBA 3643 | VKBA 3796 | 700310 | VKBA 1358 | VKBA 3786 | VKBA 3455 |
Fra populære producenter: | |||||
RIDEX | SKF | FAG | JPN | ESEN SKV | FEBI BILSTEIN |
Til populære bilmærker: | |||||
VW | PEUGEOT | FORD | TOYOTA | AUDI | BMW |
Hjulleje – tekniske oplysninger: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Indvendig diameter [mm]: | Indvendig diameter 2 [mm]: | Monteringsside: | |||
37 | 40 | 20 | 25 | bagaksel | venstre |
34 | 38 | 40 | 22 | højre | Bagaksel på begge sider |
30 | 42 | 35 | 61 | - | - |
Få mere at vide om Hjulleje - driftsmetode, diagnosticering, årsager til fejl og udskiftningsintervaller.
Hjullejet er det centrale element i chassis systemet, radiallejet er ansvarlig for montering af hjulet til styrekno og navet. Bil styring afhænger af denne dels kvalitet og regelmæssig vedligeholdelse.
Typer af hjullejer- Enkelt-række radiale kuglelejer. De kræver omhyggelig installation, forkert installation kan forårsage hurtig svigt af delen.
- Radial ruller eller dobbelt række lejer. De kan håndtere dobbelt så meget belastning af dem med enkelte rækker. De har ikke brug for regelmæssig vedligeholdelse på grund af design funktionerne.
- Koniske rullelejer (radial drift) lejer. De kan modstå aksial og radial belastning på grund af forskydning i retning af de rullende elementer.
- Den ydre ring.
- Rulle-element.
- Den indre ring.
- Huset (polymer, stål, stemplet, messing eller bearbejdet).
Front hub komponenter bliver mere udsat for slid, og kræver derfor regelmæssig udskiftning. Baghjulslejere fejler sjældnere. For at forlænge delens levetid, bør du følge reglerne for køretøjets drift, ved regelmæssigt kontrollere lejet for tilstedeværelsen af fedt og snavs.
Hjulleje fejl- overdreven opvarmning af komponenten;
- beskadigelse eller ødelæggelse af den ydre ring;
- forskydning af lejet eller ændring af hældningsvinklen;
- uacceptabelt fast montering;
- forekomst af grater;
- deformation af delen.
- summende lyd når man drejer og når du kører i en lige linje;
- pludselig knas, efterfulgt af at bilen trækker i en sidelæns bevægelsesbane;
- vibrationer i styretøjet;
- bilen svajer under hård bremsning og i sving.
- hjulene bliver meget varme;
- utidig og omfattende slid på hjulene.
- overtrædelse af driftsregler;
- ujævn belastning på for- og bagaksel;
- overtrædelse af bære-værdien;
- deformation af hjulet eller friktions-elementer;
- mangel på smøring;
- støv og skidt;
- ved brug af smøremidler i lav kvalitet;
- forkert installering.
Ved svigt på hjullejer anbefales det ikke, at udføre reparationer. Udskiftning af hjullejer bør overlades til en professionel. Hvis du beslutter dig for at samle delen på egen hånd, skal du bruge:
- Indstil støtte under de hjul, hvor du vil arbejde.
- Hæv bilen med en donkraft på den side, hvor den pågældende del erstattes.
- Fjern hjulet, bremse kaliber og skive.
- Skru boltene på navet af og skild det ad.
- Fjern delen, undersøg området.
- Installer en ny lejer, smør den med fedt.
- Saml systemet ved at følge trinene i omvendt rækkefølge, monter hjulet.
- Tjek driften.
- Køb med rabat. I vores butik har vi alt til din bil, til de laveste priser.
- Hurtig levering. Vi sørger for levering af købte reservedele til enhver by på kortest mulig tid og gratis.
- Special tilbud. I vores butik har vi tilbud og rabatter til dig dagligt.
- Kvalitetsgaranti. Vi garanterer høj kvalitet på ethvert komponent.
Disse komponenter har en gennemsnitlig levetid på 100.000-150.000 kilometer. Følgende kan være årsager til at de går i stykker:
- Forkert montering forårsaget ved brug af forkert værktøj eller ved forsømmelse af det nødvendige stramningsmoment for akselmøtrikken.
- Et reservehjul.
- Defekte komponenter i affjedringen eller bremsesystemet.
- Kørsel på veje af dårlig kvalitet eller offroad.
- Hjulnavssamlingen bliver utæt.
- Der bruges fælge med en højere diameter og forskydning end de standard eller dæk med parametre der ikke opfylder din bils specifikationer.
- En aggressiv kørestil.
- Trafikulykker.
Bemærk, at delene på forakslen slides hurtigere end dem i bag. Dette skyldes at førstnævnte udsættes for en større belastning.
Tegn på at komponenterne er i en dårlig forfatning:
- bremseskiven overophedes da et leje har sat sig fast;
- unormale lyde under acceleration og i sving;
- vibrationer i ophængets komponenter og på akslerne;
- frispil i rattet;
- øget brændstofforbrug
- bilen trækker til en af siderne.
Det værktøj og udstyr du skal bruge:
- en donkraft eller en lift;
- hjulstopper.
Delenes tilstand kan både tjekkes på en bil i bevægelse og på en bil der holder stille. Når den holder stille:
- Inspicer din i en lukket garage, hvor der ikke kan høres lyde fra gaden.
- Træk håndbremsen.
- Put stopklodser under hjulene.
- Hæv bilen og ryk i hvert af hjulene.
- Støj, frispil og svær rotation er tegn på fejl.
For at tjekke delene på en bil i bevægelse:
- Vælg et stykke asfaltvej uden andre trafikanter.
- Accelerer din bil til omkring 40-50 km/t og styr blidt. Når du drejer rattet til højre, skifter bilens tyngdepunkt til den modsatte side og belastningen på venstre hjulleje øges. Hvis der kommer en summelyd fra delen på dette tidspunkt, er det et tegn på at den er defekt. For at tjekke delen i højre side, skal du dreje til venstre.
- Test også komponenterne på et lige stykke vej. Accelerer bilen op til 60 km/t. Hvis delene er defekte, vil du kunne høre en unormal lyd.
For at udskifte delene, skal du have en vis erfaring og specialværktøj. Der er under installationen en risiko for at beskadige komponenten eller at der trænger sand eller andet ind i navet. Dette kan reducere levetiden for den nye del betydeligt. Så vi anbefaler at du kun får dette udført på et værksted.
SKF har altid været godt og selv hvis det skulle være made in china, tror jeg stadig SKF vil være garant for kvaliteten.