Klimaanlæg / air conditioner autodele
Vælg en bil, ellers risikerer du at købe en vare der ikke passer til din bil. Bemærk venligst at vores søgefunktion kun kan give resultater som er relevant på en særlig køretøjs type.
Klimaanlæg / air conditioner reservedele til bil
Klimaanlæg autodele til Top bilfabrikanter
Klimaanlæg: Dele til de populæreste bilmodeller
Aircon reservedels - al vigtig information omkring driftsmetode, montering, diagnosticering og levetid
Et airconditionsystem bruges til at køle luften indvendig i en bil. Det sikrer komfort i kabinen uanset temperaturen udenfor.
Design af et aircondition system
Et airconditionsystem i en bil er et lufttæt system hvor der cirkulerer kølemiddel indeni. Det er en substans der genererer varme når det kommer i væskeform og absorberer samtidig varme når det er i gasform. Kølemidlet er under tryk ved hjælp af en kompressor. Det er enten drevet af bilens krumtapaksel, en elektromagnetisk kobling eller systemets helt egen motor.
Når man aktiverer systemet inde i bilen så komprimerer kompressoren kølemidlet der resulterer i at det varmer op til 80-90 grader celsius. Efter det er komprimeret bliver det ført videre til kondensatoren hvor der er et lufttryk der løber i modsatte retning eller en rotor der blæser på det. De her udsving i temperaturerne gør at kondensering processen kan finde sted og kølemidlet kommer igennem tanken da det bliver til væskeform, der er også et filter der fjerner skidt fra væsken. Efter det føres det igennem til en termostatisk kontrolventil og kommer så ind i et lavtryksrør for at blive ført igennem fordamperen som køler midlet ned så det bliver til gasform. Efter fordamperen sidder der en rotor der fører den afkølede luft ind i kabinen. Til slut føres kølemidlet tilbage til kompressoren.
Sensorer og kontrolenheder sørger for at holde øje med processen.
Råd til vedligeholdelse
- Hold motorrummet rent. Rens støv, skidt og rester af kondensatoren fra tid til anden. Fjern alle aflejringer af salt som ikke bør være der.
- Vær sikker på alle rør er spændt ordentligt. Hvis du opdager de er løse, spænd da med en topnøgle.
- Foretag vedligeholdelse på aircondition regelmæssigt. Anbefalingen om at toppe op med kølemidlet må ikke ignoreres. Det har det med at fordampe igennem porerne i slangerne så med tiden vil der ikke være nok kølemiddel i dit airconditionsystem.
- Tænd for systemet om vinteren som en præventiv effekt. Dette vil smøre systemets indre komponenter og beskytte dem fra korrosion og udtørring. Det er nok at have det kørende i 15 minutter. Vær opmærksom på at det bør gøres i et opvarmet rum, såsom en garage, overdækket parkeringsplads eller lignende.
- Prøv at rense fordamperen og skifte filteret to gange om året.
- Hvis bilen har været efterladt i solen i mange timer og er meget varm så sørg for at få blæst den eksisterende luft igennem før du tænder for systemet. Dette vil reducere presset på kompressoren og minimere chancen for den går i stykker.
- Du må ikke genopfylde dit aircondition system selv. Uden det korrekte værktøj vil du ikke kunne kontrollere trykket i systemet. For meget kølemiddel er rigtig farligt da det kan give hydraulisk chok og ødelægge kompressoren.
- Når systemet er tændt så luk vinduerne. Hvis varm luft kommer inde fra gaden konstant vil alle komponenter i aircondition systemet gå i stykker med tiden.
Symptomer på fejl i systemet
Lyde og summen fra kompressoren, uanset om systemet er tændt eller ej indikerer ofte at lejerne er dårlige. Hvis lydene kun er der når motoren er tændt er der god chance for det er kompressoren der fejler. Kompressoren bør udskiftes. En reduceret køleeffekt såvel som hvidt skum i inspektionsvinduet (hvis et sådan et forefindes) er en indikation på at systemet er utæt. Hvis kondensatoren er i stykker vil systemet lukke helt ned af sig selv. Det samme sker hvis den termostatiske ventil er tilstoppet. Fordamperen kan også blive dækket af is som giver udsving i mængden af den kolde luft. Samme problemer kan ses hvis tryksensoren er defekt.
Årsager til fejl
Defekter på kompressoren og andre elementer er tit forårsaget af mangel på smøremiddel som ofte er på grund af for lidt kølemiddel eller systemet ikke har været brugt i lang tid. Derfor bør systemet tændes minimum en gang om ugen. Korrosion der skader køleren eller varmelegemet kan være på grund af en fejl i filteret, eksempelvis hvis det ikke har været udskiftet ved trykfald i systemet.
autodoc.dk: Udelukkende automobile produkter af høj kvalitet
Du kan købe dele til dit aircondition system til fordelagtig pris i vores online butik. Du kan også tilmelde dig vores nyhedsbrev for at få information om specielle tilbud.
Top 15 bestsellere fra Klimaanlæg / air conditioner sektionen
Anbefalede reservedele fra Klimaanlæg sektionen. Disse er salgshits. Køb vores bedst sælgende varer, eller opdag et bredt udvalg af andre attraktive tilbud