Kobling & tilbehør bil
Vælg en bil, ellers risikerer du at købe en vare der ikke passer til din bil. Bemærk venligst at vores søgefunktion kun kan give resultater som er relevant på en særlig køretøjs type.
Hvor køber man kobling & tilbehør til bil til en god pris? Hos AUTODOC!

Kobling & tilbehør autodele til Top bilfabrikanter
Kobling & tilbehør: Dele til de populæreste bilmodeller
Kobling & tilbehør reservedels - al vigtig information omkring driftsmetode, montering, diagnosticering og levetid
En kobling bruges når man skifter gear for at udkoble motoren og gearkassen for et kort øjeblik og genoptage forbindelsen igen skånsomt. Den tjener også at beskytte transmissionen fra overbelastning og at dæmpe vibrationer frembragt af den igangværende motor.
Koblingens design
Dens hoved komponenter er:
- Svinghjul – dette er monteret på motorens krumtap. Det tjener som et drevled for koblingen og dæmpningsvibrator.
- Kobling samlingsdæksel – det består af koblingsskjoldet, trykplade og membranfjeder. Et koblingsskjold er en inddækning som er sikkert forbundet til motorens svinghjul. Membranfjederen udøver tryk mod trykpladen, som trykker på koblingsskiven ind mod svinghjulet. Trykpladen er forbundet til skjoldet med drivremme. Når koblingen er frakoblet, vil trykket udøvet af membranfjederen aftage og trykket på trykpladen frigøre sig fra koblingsskiven.
- Koblingsskive – denne er installeret på gearkassens indgangsakse. Det kileformet led gør den i stand til at bevæge sig på langs med akslen. Når føreren skifter gear, trækkes denne skive væk fra svinghjulet og momentet bliver ikke længere overført. Begge sider af skiven har friktions foringer på sig for at yde den krævet friktions styrke for momentoverførsel.
- Udrykkerleje – dette er installeret på rotationsaksen af samlingen. Når føreren presser koblingspedalen ned, presser lejet membranfjeder fingre ned og frigøre trykpladen.
- Koblingsgaffel eller greb – denne bevæger lejet når pedalen trykkes ned. Gaflen er forbundet til pedalen via et kabel og grebet via en hydraulisk drift.
Vedligeholdelses tips
- Altid start i første gear aktiveret. Eneste undtagelse er når du starter på glatte overflader.
- Træd koblingspedalen ned med en hurtig bevægelse hele vejen igennem men frigør den langsom for at undgå hjulspin.
- Når du holder i længere tid, for eksempel ved trafiklys, prøv at skifte til neutral gear; det vil reducere trykket på udrykkerlejet.
- Så snart du har skiftet til det ønskede gear, fjern din fod fra pedalen for at undgå utilsigtet at træde på den.
- Overbelast ikke din bil.
- Hvis dit køretøj hænger fast og hjulene spinner rundt, kan det ikke anbefales at bruge gynge teknikken. På denne måde kan du hurtigt overophede og brænde friktions foringen.
- Prøv at køre rolig og forsigtig. Hurtig acceleration såvel som vanen til at kontrollere din hastighed ved brug af koblingen fører til tidlige nedslidning af systemet.
- Prøv at køre behersket og forsigtigt. Hidsig acceleration såvel som vanen med at kontrollere din hastighed ved brug af koblingen fører til utidig fejlfunktion af systemet.
Symptomer på fejlfunktion
Øget pedalvandring indikere problemer med actuator mekanismen. Kablet kan blive forstrukket, hoved eller slave cylinder kan lække væske. En brændende lugt inde i bilen kan forekomme når samlingen af komponenter glider. Dette problem følges ofte op af nedsat præstation, øget brændstof forbrug og kan endda føre til overophedning af motoren. Vanskeligheder med at skifte gear, ryk, knasende lyde eller usædvanlig støj kan være tegn på at koblingen ikke er helt sluppet. Nogle gange kan føreren føle vibrationer når koblingen aktiveres. Det sker når olie trænger ind på friktions foringen, membranfjederen er deformeret, når motorophængene er løse eller kileslidserne på koblingsskiven er slidte.
Årsager til fejlfunktion
Ufuldstændig udkobling kan forårsages af deformation af koblingsskiven, slitage af kileslidser eller friktionsforinger, såvel som ved svag membranfjeder eller svigtende aktuator mekanisme. Det resultere ofte fra korrosion fra kileslids navet og er forårsaget af utilstrækkelig smøring. Glidning i mekanismen sker af samme grund. Deformation af skiverne, i drej, kan være forårsaget af ukorrekt installation eller koblings overophedning grundet aggressiv kørsel.
Nogle gange kan koblings glidning eller rykken under drift stamme fra olieret friktionsplader. Dette kan være forårsaget af lækkende gearkasse indgangsaksel forsegling eller en forkert justeret hydraulisk aktuator.
autodoc.dk: kun høj kvalitet automobile produkter
I vores online butik, du kan altid købe koblings komponenter til en skarp pris.
Top 15 bestsellere fra Kobling & tilbehør sektionen
Anbefalede reservedele fra Kobling & tilbehør sektionen. Disse er salgshits. Køb vores bedst sælgende varer, eller opdag et bredt udvalg af andre attraktive tilbud





