Plus
Prøv premium konto
0   Vare(r)
#
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Tænding og gløderørsystem autodele

Tændingssystem autodele til Top bilfabrikanter

Top 10 bestsellere fra Tændingssystem sektionen

Anbefalede reservedele fra Tænding og gløderørsystem sektionen. Disse er salgshits. Køb vores bedst sælgende varer, eller opdag et bredt udvalg af andre attraktive tilbud
Køb Tændrør DENSO IW27 - Tændingssystem reservedele online
Tændrør
Varenummer: IW27
107,58 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 20.6
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 1-stelelektrode
  • Produktserie: Iridium Power
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 56
  • Landeudgave: Japan
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  IW27
  • Vores pris   107,58 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Køb Tændrør DENSO IW16 - Tænding og gløderørsystem reservedele online
Tændrør
Varenummer: IW16
110,47 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 20.6
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 1-stelelektrode
  • Produktserie: Iridium Power
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 56
  • Landeudgave: Japan
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  IW16
  • Vores pris   110,47 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Køb Tændrør NGK 7569 - Tændingssystem reservedele online
Tændrør
Varenummer: 7569
104,56 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16 mm
  • Gevindlængde [mm]: 17,5
  • Gnistposition [mm]: 3,5
  • Tændrør: Platin-midterelektrode, 1-stelelektrode, støjdæmpet, 5 kOhm, med kegle tætningssæde
  • Gevindmål: M14 x 1,25
  • Tændrørsstik: fast SAE-tilsluting
  • NGK  Tændrør
  • Varenummer  7569
  • Vores pris   104,56 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Køb Tændrør DENSO K20TXR - Tænding og gløderørsystem reservedele online
Tændrør
Varenummer: K20TXR
45,39 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 2-stelelektroder
  • Produktserie: Nickel
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 43
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  K20TXR
  • Vores pris   45,39 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tændrør DENSO SK20BR11 - Tændingssystem dele bestil
Tændrør
Varenummer: SK20BR11
105,82 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 3-stelelektroder
  • Produktserie: Iridium
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 47
  • Landeudgave: Japan
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  SK20BR11
  • Vores pris   105,82 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tændrør DENSO IK16TT - Tænding og gløderørsystem dele bestil
Tændrør
Varenummer: IK16TT
100,29 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 1-stelelektrode
  • Produktserie: Iridium TT
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 43
  • Landeudgave: Japan
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  IK16TT
  • Vores pris   100,29 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tændrør NGK 2411 - Tændingssystem dele bestil
Tændrør
Varenummer: 2411
27,62 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 20,8 mm
  • Gevindlængde [mm]: 19,0
  • Gnistposition [mm]: 1,0
  • Tændrør: afmonterbar SAE-tilslutning, Nikkel-midterelektrode, 1-stelelektrode, ikke støjdæmpet, med fladt tætningssæde
  • Gevindmål: M14 x 1,25
  • NGK  Tændrør
  • Varenummer  2411
  • Vores pris   27,62 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tændrør DENSO IK20TT - Tænding og gløderørsystem dele bestil
Tændrør
Varenummer: IK20TT
98,06 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16
  • Gevindlængde [mm]: 19
  • Tændrør: 1-stelelektrode
  • Produktserie: Iridium TT
  • Tilspændingsmoment [Nm]: 22
  • Diameter [mm]: 14
  • vægt [g]: 43
  • Landeudgave: Japan
  • DENSO  Tændrør
  • Varenummer  IK20TT
  • Vores pris   98,06 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tændingssystem bildeler - Tændrør NGK 1675
Tændrør
Varenummer: 1675
101,96 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16 mm
  • Gevindlængde [mm]: 19,0
  • Gnistposition [mm]: 3,5
  • Tændrør: Platin-midterelektrode, 1-stelelektrode, støjdæmpet, 1 kOhm, med fladt tætningssæde
  • Gevindmål: M14 x 1,25
  • Tændrørsstik: fast SAE-tilsluting
  • NGK  Tændrør
  • Varenummer  1675
  • Vores pris   101,96 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
Tænding og gløderørsystem bildeler - Tændrør NGK 7658
Tændrør
Varenummer: 7658
164,35 kr.
(Pris pr. stk)
inkl. 25% moms, ekskl. leveringsomkostninger
  • Nøglespændvidde: 16 mm
  • Gevindlængde [mm]: 19,0
  • Gnistposition [mm]: 3,5
  • Tændrør: Iridium-midterelektrode, 1-stelelektrode, støjdæmpet, 5 kOhm, med fladt tætningssæde
  • Gevindmål: M14 x 1,25
  • Tændrørsstik: fast SAE-tilsluting
  • NGK  Tændrør
  • Varenummer  7658
  • Vores pris   164,35 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer

Tænding og gløderørsystem reservedels - al vigtig information omkring driftsmetode, montering, diagnosticering og levetid

Tændings- og forvarmning systemer er direkte involveret i starten af motoren og udfører også forskellige funktioner. Det førstnævnte anvendes i benzinmotorer og er designet til at producere en gnist der antænder luft-brændstofblandingen. Det sidstnævnte anvendes i dieselmotorer. Dets primære funktion er at opvarme luften i forbrændingskammeret (hvirvelkammer eller forkammer) for at gøre det lettere at starte en kold motor. Dette er især vigtigt ved lave omgivelsestemperaturer.

Design på tændings- og forvarmning systemer

Driftsprincippet for et tændingssystem består i at omdanne den lave spænding fra det bestående system til højspænding og producere en gnist til antænding af luft-brændstofblandingen. Spændingen omdannes af en tændspole. Spændingen, som den skaber, overføres til strømfordeleren og derefter til tændrøret på den tilsvarende cylinder gennem Tændkablet. En spændings afladning produceres mellem tændrørets elektroder. Systemet omfatter også et relæ og til tider en kontaktsæt, som også er involveret i at styre systemet. Moderne biler er ofte udstyret med strømfordeler frie tændingssystem (DIS) som har en tændspole pr. tændrør og er forbundet direkte til dette uden brug af tændkabler.

Et forvarmer system har et anderledes driftsprincip. Gløderørene der anvendes, er elektriske varmeenheder. Deres drift styres enten af et relæ eller af en separat kontrolenhed. Når gløderørene er tændte, lyser den tilsvarende indikator op på instrumentbrættet.

Vedligeholdelsestip

  • Vær opmærksom at alle kabler og forbindelsesklemmer er ordentligt forbundet. Forkert forbundne tændkabler kan eksempelvis forårsage at tændspolen, kontaktsættet eller andre komponenter brænder sammen.
  • Lad ikke tændingen være tændt for længe efter motoren er slukket. Dette kan føre til overophedning af spolen, en udbrændt resistor eller en løs kontaktsæt fjeder.
  • Lad ikke motoren stå i tomgang for længe. Dette resulterer i øget ophobning af sod på tændrørene.
  • Vær opmærksom på stramningsmoment angivet af producenten når du installerer nye tændrør eller gløderør. Anvend ikke for meget kraft hvis delen sidder fast. Dette gælder især for gløderør da de nemt knækker. For at fjerne dem er det første, du skal gøre, at smøre gevindet med en syntetisk olie og lade den stå natten over. Start da motoren eller tilfør kraft til de arbejdende dele for at varme dem op. Derefter kan du prøve at skrue dem løs, men husk at følge det anbefalede stramningsmoment. Hvis du stadig ikke kan skrue komponenterne løs, varm dem da op igen. Anvend et særligt rømmejern for at rense gløderørs hullerne.
  • Anvend kun højkvalitets brændstof. Ellers vil dine tænd- eller gløderør snart blive dækket med sod.

Tegn på fejlfunktion

At opdage fejlfunktioner på tændings- og forvarmning systemerne er ikke nemt, da de fleste af dem har lignende symptomer. Eksempelvis kan problemer med at starte en benzinmotor eller manglende evne til at starte den overhovedet indikere beskadigede tændkabler, en svigtende tændspole eller tændrør, en defekt strømfordelerdæksel eller sensorer eller en svigtende tids tilpasningsmekanisme eller elektronisk enhed. Alle disse problemer kan afstedkomme nedsat motorkraft og øget brændstofforbrug.

Uanset hvilken del i forvarmning systemet der svigter, vil alle dieselkøretøjer have problemer med at starte en kold motor. Motoren kan køre i tomgang mere voldsomt end normalt.

Årsager til fejlfunktion

Brændstof af dårlig kvalitet, slid på stempelringe og ventilstamme pakninger eller en ukorrekt tændingsfremstødsvinkel kan forårsage sodaflejringer på tændrørene. Hvis strømledninger er beskadigede kan tændspolen overopheder. Fejlfunktion på forvarmning systemets komponenter kan forårsages af tilstoppede brændstofinjektorer. Ydermere fejler dele af tændings- og forvarmning systemerne ofte på grund af spændingsudsving i køretøjets elektriske system.

Autodoc.dk: kun højkvalitets bilprodukter

Du kan købe dele til tændings- og forvarmning systemerne i vores online shop. Med det brede udvalg af produkter, der er præsenteret i vores katalog, kan du finde de rette dele til dit køretøj hurtigt og nemt.

Udskiftning af Tændingssystem reservedele: Video reparationsvejledning