Tænding og gløderørsystem autodele
Vælg en bil, ellers risikerer du at købe en vare der ikke passer til din bil. Bemærk venligst at vores søgefunktion kun kan give resultater som er relevant på en særlig køretøjs type.
Tænding og gløderørsystem reservedele til bil
Tændingssystem autodele til Top bilfabrikanter
Tændingssystem: Dele til de populæreste bilmodeller
Tænding og gløderørsystem reservedels - al vigtig information omkring driftsmetode, montering, diagnosticering og levetid
Tændings- og forvarmning systemer er direkte involveret i starten af motoren og udfører også forskellige funktioner. Det førstnævnte anvendes i benzinmotorer og er designet til at producere en gnist der antænder luft-brændstofblandingen. Det sidstnævnte anvendes i dieselmotorer. Dets primære funktion er at opvarme luften i forbrændingskammeret (hvirvelkammer eller forkammer) for at gøre det lettere at starte en kold motor. Dette er især vigtigt ved lave omgivelsestemperaturer.
Design på tændings- og forvarmning systemer
Driftsprincippet for et tændingssystem består i at omdanne den lave spænding fra det bestående system til højspænding og producere en gnist til antænding af luft-brændstofblandingen. Spændingen omdannes af en tændspole. Spændingen, som den skaber, overføres til strømfordeleren og derefter til tændrøret på den tilsvarende cylinder gennem Tændkablet. En spændings afladning produceres mellem tændrørets elektroder. Systemet omfatter også et relæ og til tider en kontaktsæt, som også er involveret i at styre systemet. Moderne biler er ofte udstyret med strømfordeler frie tændingssystem (DIS) som har en tændspole pr. tændrør og er forbundet direkte til dette uden brug af tændkabler.
Et forvarmer system har et anderledes driftsprincip. Gløderørene der anvendes, er elektriske varmeenheder. Deres drift styres enten af et relæ eller af en separat kontrolenhed. Når gløderørene er tændte, lyser den tilsvarende indikator op på instrumentbrættet.
Vedligeholdelsestip
- Vær opmærksom at alle kabler og forbindelsesklemmer er ordentligt forbundet. Forkert forbundne tændkabler kan eksempelvis forårsage at tændspolen, kontaktsættet eller andre komponenter brænder sammen.
- Lad ikke tændingen være tændt for længe efter motoren er slukket. Dette kan føre til overophedning af spolen, en udbrændt resistor eller en løs kontaktsæt fjeder.
- Lad ikke motoren stå i tomgang for længe. Dette resulterer i øget ophobning af sod på tændrørene.
- Vær opmærksom på stramningsmoment angivet af producenten når du installerer nye tændrør eller gløderør. Anvend ikke for meget kraft hvis delen sidder fast. Dette gælder især for gløderør da de nemt knækker. For at fjerne dem er det første, du skal gøre, at smøre gevindet med en syntetisk olie og lade den stå natten over. Start da motoren eller tilfør kraft til de arbejdende dele for at varme dem op. Derefter kan du prøve at skrue dem løs, men husk at følge det anbefalede stramningsmoment. Hvis du stadig ikke kan skrue komponenterne løs, varm dem da op igen. Anvend et særligt rømmejern for at rense gløderørs hullerne.
- Anvend kun højkvalitets brændstof. Ellers vil dine tænd- eller gløderør snart blive dækket med sod.
Tegn på fejlfunktion
At opdage fejlfunktioner på tændings- og forvarmning systemerne er ikke nemt, da de fleste af dem har lignende symptomer. Eksempelvis kan problemer med at starte en benzinmotor eller manglende evne til at starte den overhovedet indikere beskadigede tændkabler, en svigtende tændspole eller tændrør, en defekt strømfordelerdæksel eller sensorer eller en svigtende tids tilpasningsmekanisme eller elektronisk enhed. Alle disse problemer kan afstedkomme nedsat motorkraft og øget brændstofforbrug.
Uanset hvilken del i forvarmning systemet der svigter, vil alle dieselkøretøjer have problemer med at starte en kold motor. Motoren kan køre i tomgang mere voldsomt end normalt.
Årsager til fejlfunktion
Brændstof af dårlig kvalitet, slid på stempelringe og ventilstamme pakninger eller en ukorrekt tændingsfremstødsvinkel kan forårsage sodaflejringer på tændrørene. Hvis strømledninger er beskadigede kan tændspolen overopheder. Fejlfunktion på forvarmning systemets komponenter kan forårsages af tilstoppede brændstofinjektorer. Ydermere fejler dele af tændings- og forvarmning systemerne ofte på grund af spændingsudsving i køretøjets elektriske system.
autodoc.dk: kun højkvalitets bilprodukter
Du kan købe dele til tændings- og forvarmning systemerne i vores online shop. Med det brede udvalg af produkter, der er præsenteret i vores katalog, kan du finde de rette dele til dit køretøj hurtigt og nemt.
Udskiftning af Tændingssystem reservedele: Video reparationsvejledning
Top 15 bestsellere fra Tændingssystem sektionen
Anbefalede reservedele fra Tænding og gløderørsystem sektionen. Disse er salgshits. Køb vores bedst sælgende varer, eller opdag et bredt udvalg af andre attraktive tilbud