Tændspole til bil
Køb tændspoleenhed til en god pris

Tændspoler i mærke kvalitet: Top fabrikanter
Tændspoleenhed til Top bilfabrikanter
Tændspoleenhed til populære bilmodeller
AUTODOC Bedst sælgende: Tændspoler til en rimelig pris
De bedst sælgende udskiftningsdele fra Tændspole sektionen. Vi har et stort udvalg af reservedele fra forskellige mærker til Tændspole og andre lavpris tilbud i vores udvalg af dele














Bil Tændspoleenhed : Hvilket mærke er bedst?
Ifølge vores kunder kommer de bedste reservedele i produktkategorien Tændspoler fra følgende mærker:
- NGK
- HELLA
- BOSCH
- ENGITECH
- DELPHI
Tændspole: Hvor meget koster dette produkt?
Prisen på bildele inden for kategorien Tændspole varierer fra 194 kr. til 1283 kr., afhængigt af køretøjstype, producent og produktspecifikationer.
Udskiftning af Tændspole: Video reparationsvejledning
Sådan udskifter du tændspoler og tændrør på LEXUS GS 2 GUIDE | AUTODOC Top mærker som producerer du tændspoler og tændrør: BOSCH, STARK, SACHS, SKF, V...
Trin-for-trin Lærevideo til gør-det-selv bilreparation. Bliv en amatørmekaniker med Autodoc.
Tændspole: nyttige oplysninger
De bedstsælgende produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
24 601 0040 | 103 240 | 10757 | 11802 | 880111A | 5DA 358 057-931 |
Fra populære producenter: | |||||
NGK | HELLA | RIDEX | BOSCH | ENGITECH | DELPHI |
Til populære bilmærker: | |||||
VW | FORD | PEUGEOT | BMW | TOYOTA | MERCEDES-BENZ |
Tændspole – tekniske oplysninger | |||||
Tændspole | Tilslutningsteknik | Antal stikkontakter | |||
Bloktændspole | Tilslutningsudførelse DIN | DIN | Spark Spring | 2 | 4 |
Tilslutningsudførelse SAE | inkl. tændrørshætte | SAE | DIN+Bracket | 3 | 6 |
Tændrørsholder-tændspole | Fordelertændspole | SAE+Spark Spring | SAE-Kontaktfeder | 7 | - |
Få mere at vide om Tændspole - driftsmetode, diagnosticering, årsager til fejl og udskiftningsintervaller
En tændspole er en enhed der konverterer lav spænding til højspænding. Højspænding bliver så sendt til et tændrør der generer en gnist mellem dens elektroder og antænder luft og brændstof blandingen.
Typer
- Distribution og dåse type spoler. De former én gnist per én rotation på krumtapakslen. Det bliver leveret til tændrøret i den tilsvarende cylinder ved hjælp af en strømfordeler. Disse dele er billige og pålidelige. De kan indeholde et indbygget udgangs stadie der kan begrænse strømmen der bliver sendt fra spolen, slukke for spolen ved overophedning, opdage en kortslutning og udføre computer diagnostik af enheden.
- Dobbelt-gnist (fordelerlæs). De danner to gnister for et par cylindre samtidig. Men luft-brændstof blandingen antændes i en cylinder, en anden gnist er spildt*. Sådan en enhed er mere kompakt. De arbejder uden en strømfordeler og kræver ikke synkronisering med en knastaksel. Imidlertid er de kun egnet til motorer med et lige antal cylindre.
- Spole-på-rør(blyant). Der er en spole for hvert tændrør, normalt er de monteret direkte på toppen af tændrøret. Dog er de i nogle motorer monteret med højspændingskabler. De tilfører en stabil og stærk gnist formation som sikrer en komplet og jævn forbrænding. De tillader at lukke ned for én cylinder hvis det er nødvendigt for ikke at skade sensorer og andre enheder. De kræver synkronisering med knastakslen. Adskillige spoler kan kombineres i såkaldte spolepakker. Det garanterer de mindste tab ved tænding.
- Dobbeltl-spole. Sådanne enheder kombinerer to tændspoler i et hus. De er sammenkoblet direkte med det tilsvarende tændrør. De tillader at reducere forsinkelse ved tænding og justering af tændingstidspunkt mere præcist.
Gode råd ved brug
Hæng aldrig en tændspole i dens ledninger ved inspektion eller udskiftning af komponenter i tændingssystemet. Prøv ikke at skille den ad eller afmontere den fra dens forbindelse. Brug ikke ekstra kræfter når du monterer den til de elektriske forbindelser. Først skal du sikre dig at du har tilsluttet alle ledninger korrekt. Slå aldrig på tændspole huset. Spænd gevindene med et moment specificeret af bilfabrikanten. Det er ikke anbefalet at tilføre olie og sprays på elektriske kontakter. Dette kan forhøje modstanden eller give en kortslutning.
Før du vasker motorrummet skal du dække alle de elektriske komponenter til med plastikposer. Fjern lækager fra motoren og ekspansionstankene.
Symptomer på funktionsfejl
Du kan ofte se tegnene på kortslutninger ved tændspolen ved visuel inspektion. Som regel er der sorte områder, revner og langsgående striber på overfladen. I dette tilfælde vil noget af strømmen blive ført til huset og derfor vil tændings formationen i en af cylinderne fejle. Motoren begynder at fejltænde, specielt i regnvejr. Når delene fejler helt vil motoren fejltænde uanset hvor fugtigt der er udenfor. Bilens dynamikker bliver også forværret. I biler med den første type tændspole vil bilen slet ikke starte når den ikke virker.
Årsager til funktionsfejl
Tændspolen går ofte i stykker på grund af overophedning. Dette kan være på grund af funktionsfejl i kølesystemet, forkert justering af tændingsindstilling eller ved at sætte bilen under hårdt pres. Ekstreme temperaturer kan smelte huset og give kortslutninger i kontakterne.
autodoc.dk: Udelukkende produkter af høj kvalitet til bilindustrien
Vores online shop er det bedste sted at købe tændspoler og andre reservedele. Vi tilbyder assistance, billige priser, hurtigt ordreproces, afsendelse, et bredt sortiment, kvalitetsgaranti på produkter og meget mere.
FAQ
Når komponenten går i stykker, opstår der typisk følgende symptomer:
- Motoren kører ujævnt, specielt i koldt vejr.
- Der kommer en kraftig brændt lugt fra komponenten.
- ”Tjek Motor” lampen er tændt i instrumentbrættet.
- Motorkraften reduceres betydeligt, når man træder på gaspedalen.
- Brændstofforbruget øges.
- Motoren er svær at starte og går i stå under kørsel.
- Motoren vibrerer i tomgang.
- Der kommer sort røg med benzinlugt fra udstødningen.
Alle disse symptomer kan også indikere defekter på andre dele, så som højspændingskabler mm. Undersøg hele tændingssystemet, hvis du bemærker disse symptomer.
Inspicer først komponenten. Den bør ikke have revner, buler, sorte områder eller andre defekter. Tjek derefter om ledningerne er monteret korrekt ved hjælp af diagrammet fra køretøjets service- og reparationsmanual.
Mål dernæst modstanden i viklingerne ved at forbinde multimeteren til de respektive poler. Husk at tjekke bilens værkstedsmanual, da de nominelle værdier for en tændingsspole kan variere for forskellige bilmodeller. I de fleste biler har den primære vikling en modstand der ligger indenfor området 0,5-3,5 kOhm, og den sekundære vikling bør være indenfor 5-16 kOhm.
Der er behov for et oscilloskop for en grundig diagnosticering. Det er derfor bedst at besøge et værksted, hvis man ikke selv kan finde problemet.
Læs bilens service- og reparationsmanual omhyggeligt før udskiftningen. Du skal bruge:
- skruenøgler i de rigtige størrelser, til at skrue fastgørelseselementerne af med;
- et aftageværktøj til tændingsspolen;
- elektrisk kontaktfedt;
- en ren klud til at fjerne skidt med;
- en momentnøgle til at stramme fastgørelseselementer med.
Fremgangsmåden for udskiftning:
- Sluk motoren og vent til den er kølet ned.
- Tag minusledningen af batteriet.
- Fjern plastdækslet der beskytter delen.
- Tag et billede af kabelforbindelserne eller afmærk disse.
- Tag kablerne af komponenten.
- Skru fastgørelseselementerne af og tag delen af.
- Rengør dens monteringsområde for skidt.
- Påfør specialfedt på delens forbindelser.
- Installer den nye del og stram dens fastgørelseselementer med det moment der er angivet af bilfabrikanten.
- Forbind kablerne ved hjælp af det billede du har taget tidligere eller følg afmærkningerne.
- Tag minusledningen af batteripolen.
- Tjek at delen virker korrekt.