Generator til din bil
Bestil billigt Dynamo
-
Sikker bestilling 200 dage
-
En praktisk app til at købe bildele
-
Videoer med bilreparation

Dynamo til Top bilfabrikanter
Dynamo til populære bilmodeller
Alternator i mærke kvalitet: Top fabrikanter
Bedst sælgende produkter: Generator starter
Bil Generator: Hvilket mærke er bedst?
Ifølge vores kunder kommer de bedste reservedele i produktkategorien Generator fra følgende mærker:
- RIDEX
- CV PSH
- AS-PL
- STARK
- BOSCH
Generator: Hvor meget koster dette produkt?
Prisen på bildele inden for kategorien Generator varierer fra 1107 kr. til 2993 kr., afhængigt af køretøjstype, producent og produktspecifikationer.
Generator fra 86 producenter til priser fra 1107kr. til 2993kr.
De bedstsælgende produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
LRB00474 | 9036540 | 9090501 | 27-3515 | 28-3601 | 0 986 041 490 |
Fra populære producenter: | |||||
RIDEX | CV PSH | AS-PL | STARK | BOSCH | VALEO |
Til populære bilmærker: | |||||
VW | FORD | PEUGEOT | TOYOTA | AUDI | BMW |
Generator – tekniske oplysninger: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Generator-ladestrøm [A]: | Remskiver-Ø [mm]: | Remskiver: | |||
90 | 70 | 56 | 50 | Med friløbsremskive | med multiremskive |
120 | 80 | 47 | 54 | uden remskive | med remskive |
150 | 115 | 61,5 | 54,1 | med multi-V-remsskive | - |
Få mere at vide om Generator - driftsmetode, diagnosticering, årsager til fejl og udskiftningsintervaller
En bils generator er en enhed, som omformer den mekaniske kraft fra krumtapakslens rotation til elektrisk strøm. Den energi den producerer, bruges til at oplade batteriet og give strøm til diverse elektriske apparater, mens motoren kører. I nogle biler bruges denne enhed også til at starte motoren.
Typer
- Med kulbørster. Disse er de mest almindelige generatorer. I disse enheder sidder strømfordelerens vinding på rotorpinden. Strømfordelerens spænding bevæger sig til rotoren gennem kulbørsterne.
- Uden børster. Disse er ikke så almindelige. De er pålidelige og holdbare. Disse generatorer har strømfordelerens vinding monteret direkte på en stator. Elektromotorisk kraft genereres på grund af ændringer i den magnetiske ledningsevne i luftrummet mellem rotor og stator.
Derudover varierer de i størrelse, relativ position af nogle af delene, kraft og ydeevne.
Udover de almindelige generatorer, findes der kombinerede startmotor/generator samlinger. De er typisk monteret på hybridbiler eller biler udstyret med ”start-stop” systemet.
Funktionstips
Efter alle reparationer eller undersøgelser af enheden, skal du altid sørge for, at ledninger er forbundet korrekt. Hvis man bytter om på polariteten af forbindelsen, kan det føre til, at ensretter dioden og spændingsregulatoren går i stykker. Husk på hvis du afbryder generatoren fra batteriet mens motoren kører, kan det give skader på bilens elektriske system. Forsøg ikke at undersøge om enheden fungerer, ved hjælp af en gnist, som opstår ved at forbinde den positive pol til bilens karrosseri. Du må ikke hjælpe med at starte en anden bil, mens motoren i din bil kører.
Hold motorrummet rent. Snavs er farligt både for enhedens hus, det kan føre til rust og for de elektriske kontakter, da de kan oxidere. Men husk at beskytte generatoren fra sprøjt, når du vasker motoren, for eksempel ved at dække den med en plasticpose.
Undersøg køre mekanismen jævnligt. En overstrammet rem og forkert monterede rullere kan være skyld i, at remskiverne går i stykker for hurtigt. Husk på at remskiven også er en brugsvare. Bilfabrikanten vil fortælle hvor lang levetid den har i manualen. Udskift den når levetiden er udløbet.
Undgå at køre i dybe vandpytter. Hvis det ikke kan undgås, skal du køre forsigtigt igennem ved lav fart. Temperatursvingninger kan ødelægge delene.
Symptomer på fejl
Fejl på diodebroer, fejl på spændingsregulator, revnede eller løse drivremme, fører næsten altid til underladning af batteriet. Derfor skal du som regel tjekke generatoren, hvis batterilampen blinker konstant under kørsel. Hvis dine forlygter er dæmpede og hornet laver en raslelyd, når motoren kører, kan dette også være tegn på fejl på enheden. Du vil kunne høre brummen fra motorrummet, hvis ophænget er slidt. Fløjtelyde er som regel tegn på at remmen er revnen eller er smurt ind i olie.
Årsager til fejl
Vand eller en blanding af olie og snavs i diodebroens kredsløb, så vel som forkert forbindelse af polerne, kan få broen til at brænde af. Hvis polerne er forkert forbundet er det også farligt for generatorens dele, inklusive spændingsregulatoren, som også kan fejle efter en kortslutning i køretøjets hovedsystem. Forkert monterede frihjul og strammere, såvel som fejl ved påsætning af remmen, kan føre til at remskiverne går i stykker. Børsterne går i stykker ved normalt slid.
Autodoc.dk: kun reservedele af høj kvalitet
I vores online shop kan du altid købe en generator til din bil, til en god pris. Abonner på vores nyhedsbrev, for at modtage opdateret information om reservedele til din bil.
Sådan udskifter du en alternator på MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [GUIDE] |...
Trin-for-trin Lærevideo til gør-det-selv bilreparation. Bliv en amatørmekaniker med Autodoc.
Følg disse simple anbefalinger, for at undgå at denne komponent går i stykker for tidligt:
- Forsøg at undgå dybe vandpytter eller reducer hastigheden før du kører gennem dem. Hvis der kommer fugt på komponenten, kan den gå i stykker.
- Når man rengør stedet under motorhjælmen, skal man beskytte generatoren og andre elektriske komponenter mod vand med en film af polyethen.
- Rens enheden med trykluft ved hver planlagt vedligeholdelse af motoren.
- Tjek og juster kileremmenes stramhed regelmæssigt.
- Brug en momentnøgle til at stramme fastgørelseselementerne.
- Undgå montering af ekstra udstyr, for at beskytte bilens elektriske system mod overbelastning.
Det første trin for at tjekke enheden, er at tjekke dens tilstand visuelt. Dens hus må ikke have revner eller buler, og dens rem må ikke være kritisk slidt eller have beskadigede dele. Der må ikke være bøjede ledninger eller gnister på steder, der er i forbindelse med polerne.
Det næste trin er at måle spændingen på batteripolerne, hvorfor du har brug for et multimeter. Denne bør være på 12,5–12,7 V med motoren slukket, og på 13,8–14,5 V med motoren tændt og alle elektriske komponenter slukket. Under belastning med aircondition, forlygter, varmen og rudevarmen tændt, bør den ikke være mindre end 13,7–14,0 V.
Hvis der opstår fejl, skal komponenten fjernes og skilles ad. Du kan estimere bøsningernes slidgrad ved at tjekke deres højde og du kan tjekke kontaktringenes ved at tjekke deres diameter. Mål modstanden i rotoren, statorviklingen og diodebroen, for at finde ud af om der er en kortslutning. Sammenlign dataene med dem der står angivet i bilens tekniske dokumentation.
Proceduren kan variere for biler fra forskellige mærker samt for forskellige modeller. Det afhænger hovedsageligt af komponenternes arrangement under motorhjelmen. På nogle biler kan enheden for eksempel tilgås ved at åbne motorhjelmen, mens andre kan tilgås ved at hæve bilen. Udskiftningen består som regel af følgende trin:
- Tag minusledningen af batteriet.
- Fjern de komponenter der blokerer for adgang til generatoren.
- Fjern drivremmen.
- Tag et billede af ledninger eller afmærk dem for at undgå fejl når du samler dem igen. Tag dem af.
- Skru alle fastgørelser af og fjern enheden.
- Installer den nye del.
- Inspicer remmen og remskiverne visuelt. Udskift dem om nødvendigt.
- Forbind alle kontakter og installer de fjernede komponenter igen.
Reparation af generatoren består af udskiftning af kontaktringe og børster, lejere, frihjulskobling og diodebro. Hvis du har erfaring med sådanne reparationer, kan du selv gøre dette. Ellers skal du opsøge hjælp hos et værksted.