Plus
Prøv premium konto
0   Vare(r)
#
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Generator til din bil

Bestil billigt Dynamo
Brand automobil Generator stort udvalg online
Udskiftning af Generator: Video reparationsvejledning
Sådan udskifter du en alternator på MERCEDES-BENZ 190 W201 [GUIDE]

Sådan udskifter du en alternator på MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [GUIDE] |...

Trin-for-trin Lærevideo til gør-det-selv bilreparation. Bliv en amatørmekaniker med Autodoc.

Dynamo til Top bilfabrikanter
Generator starter i mærke kvalitet: Top fabrikanter
  • Originale RIDEX Generator
  • Originale EUROTEC Generator
  • Originale BOSCH Generator
  • Originale CASCO Generator
  • Originale AS-PL Generator
  • Originale CV PSH Generator
  • Henkel Parts
  • HERTH+BUSS JAKOPARTS
  • MESSMER
  • JP GROUP
  • NIPPARTS
  • VEMO
  • LUCAS
  • STARK
  • MAPCO
  • ELSTOCK
  • ERA
  • HELLA
  • ROTOVIS Automotive Electrics
  • DENSO
  • VALEO
  • DRI
  • ALANKO
  • LUCAS ELECTRICAL
Mere
Bedst sælgende produkter: Generator
De bedst sælgende udskiftningsdele fra Generator sektionen. Vi har et stort udvalg af reservedele fra forskellige mærker til Generator og andre lavpris tilbud i vores udvalg af dele
-30%
køb Dynamo 437539 når som helst
Generator
Varenummer: 437539
1801,58 kr.
inkl. 25% moms , Gratis levering
  • Generator-ladestrøm [A]: 180
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 51,5
  • Remskiver: med remskive, Med friløbsremskive
  • Sporantal: 7
  • Produktserie: REMANUFACTURED PREMIUM
  • Ombytningsdel
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med integreret regulator
  • Position / grad: L/R 0
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Tilslutning / klemme: uden tilslutning til omdrejningsmåler
  • Vægt [kg]: 8,18
  • VALEOGenerator
  • Varenummer437539
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris2573,69 kr.
  • Vores pris 1801,58 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Generator starter 28-3601 når som helst
Generator
Varenummer: 28-3601
850,46 kr.
inkl. 25% moms , ekskl. leveringsomkostninger
  • Generator-ladestrøm [A]: 70
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 56
  • Sporantal: 6
  • Stiktype-ID: L-DFM
  • Køretøjsnetudførelse: til køretøjer med 12V net
  • Klemme: B+ M8
  • Hul-Ø 1 [mm]: 8
  • Længde 3 [mm]: 57,0
  • Længde [mm]: 39,5
  • Nettovægt [kg]: 5,4
  • Længde 4 [mm]: 14,0
  • ELSTOCKGenerator
  • Varenummer28-3601
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1214,94 kr.
  • Vores pris 850,46 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Generator 0 986 044 300 når som helst
Generator
Varenummer: 0 986 044 300
1289,97 kr.
inkl. 25% moms , ekskl. leveringsomkostninger
  • Generator-ladestrøm [A]: 90
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 56
  • Remskiver: med multiremskive
  • Antal riller: 5
  • Ombytningsdel
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Dobbeltdrejearm
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Længde [mm]: 160
  • Afstand fra remskive til generator [mm]: 35
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 986 044 300
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1842,81 kr.
  • Vores pris 1289,97 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Dynamo 0 986 049 071 når som helst
Generator
Varenummer: 0 986 049 071
1289,85 kr.
inkl. 25% moms , ekskl. leveringsomkostninger
  • Generator-ladestrøm [A]: 150
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 54,1
  • Remskiver: Med friløbsremskive
  • Antal riller: 6
  • Stiktype-ID: PL57
  • Ombytningsdel
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Dobbeltdrejearm
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Klemme: B2+(M8), SIG, FR, A
  • Længde [mm]: 167
  • Afstand fra remskive til generator [mm]: 41,8
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 986 049 071
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1842,64 kr.
  • Vores pris 1289,85 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Generator starter 0 986 046 190 når som helst
Generator
Varenummer: 0 986 046 190
1393,43 kr.
inkl. 25% moms , Gratis levering
  • Generator-ladestrøm [A]: 140
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 52
  • Remskiver: med multiremskive
  • Antal riller: 6
  • Ombytningsdel
  • Rotationsretning: roterer mod uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Enkeltdrejearm
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Længde [mm]: 201
  • Afstand fra remskive til generator [mm]: 118,5
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 986 046 190
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1990,62 kr.
  • Vores pris 1393,43 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Generator 0 124 655 007 når som helst
Generator
Varenummer: 0 124 655 007
2421,62 kr.
inkl. 25% moms , Gratis levering
  • Generator-ladestrøm [A]: 100
  • Spænding [V]: 28
  • Remskiver-Ø [mm]: 72
  • Remskiver: med multiremskive
  • Antal riller: 8
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Direkte fastgørelse
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Længde [mm]: 176
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 124 655 007
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris3459,45 kr.
  • Vores pris 2421,62 kr.
  • Stand  Helt ny
Detaljer
-30%
køb Dynamo 0 986 041 490 når som helst
Generator
Varenummer: 0 986 041 490
1081,97 kr.
inkl. 25% moms , ekskl. leveringsomkostninger
  • Generator-ladestrøm [A]: 90
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 56
  • Remskiver: Med friløbsremskive
  • Antal riller: 6
  • Stiktype-ID: PL61
  • Ombytningsdel
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Dobbeltdrejearm
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Klemme: B1+(M8), L, DFM
  • Længde [mm]: 190
  • Afstand fra remskive til generator [mm]: 39,6
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 986 041 490
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1545,67 kr.
  • Vores pris 1081,97 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
-30%
køb Generator starter 0 986 049 460 når som helst
Generator
Varenummer: 0 986 049 460
1292,88 kr.
inkl. 25% moms , ekskl. leveringsomkostninger
  • Generator-ladestrøm [A]: 115
  • Spænding [V]: 14
  • Remskiver-Ø [mm]: 53
  • Remskiver: med multiremskive
  • Antal riller: 6
  • Ombytningsdel
  • Rotationsretning: Roterer med uret
  • Generatortype: excl. vakuumpumpe
  • Fastgørelsesmåde: Direkte fastgørelse
  • anbefalede reperationsudvidelse: Kilerem/multi-V-rem
  • Længde [mm]: 151
  • Afstand fra remskive til generator [mm]: 40
  • BOSCHGenerator
  • Varenummer0 986 049 460
  • Fabrikantens anbefalede udsalgspris1846,97 kr.
  • Vores pris 1292,88 kr.
  • Stand  Renoveret
Detaljer
Generator: vælg mellem 69379 muligheder på AUTODOC

Generator fra 66 producenter til priser fra 203,98kr. til 100279,81kr.

De bedstsælgende produkter:
9036540 DRA1000 28-3601 9090501 LRB00474 27-3515
Fra populære producenter:
RIDEX EUROTEC BOSCH CASCO AS-PL CV PSH
Til populære bilmærker:
VW PEUGEOT TOYOTA FORD CITROЁN OPEL
Generator – tekniske oplysninger:
Generator-ladestrøm [A]: Remskiver-Ø [mm]: Remskiver:
70 50 50 67 med remskive Med friløbsremskive
120 90 56 47 med multiremskive uden remskive
80 150 61,5 54 med multi-V-remsskive -

Få mere at vide om Generator - driftsmetode, diagnosticering, årsager til fejl og udskiftningsintervaller.

En bils generator er en enhed, som omformer den mekaniske kraft fra krumtapakslens rotation til elektrisk strøm. Den energi den producerer, bruges til at oplade batteriet og give strøm til diverse elektriske apparater, mens motoren kører. I nogle biler bruges denne enhed også til at starte motoren.

Typer

  • Med kulbørster. Disse er de mest almindelige generatorer. I disse enheder sidder strømfordelerens vinding på rotorpinden. Strømfordelerens spænding bevæger sig til rotoren gennem kulbørsterne.
  • Uden børster. Disse er ikke så almindelige. De er pålidelige og holdbare. Disse generatorer har strømfordelerens vinding monteret direkte på en stator. Elektromotorisk kraft genereres på grund af ændringer i den magnetiske ledningsevne i luftrummet mellem rotor og stator.

Derudover varierer de i størrelse, relativ position af nogle af delene, kraft og ydeevne.

Udover de almindelige generatorer, findes der kombinerede startmotor/generator samlinger. De er typisk monteret på hybridbiler eller biler udstyret med ”start-stop” systemet.

Funktionstips

Efter alle reparationer eller undersøgelser af enheden, skal du altid sørge for, at ledninger er forbundet korrekt. Hvis man bytter om på polariteten af forbindelsen, kan det føre til, at ensretter dioden og spændingsregulatoren går i stykker. Husk på hvis du afbryder generatoren fra batteriet mens motoren kører, kan det give skader på bilens elektriske system. Forsøg ikke at undersøge om enheden fungerer, ved hjælp af en gnist, som opstår ved at forbinde den positive pol til bilens karrosseri. Du må ikke hjælpe med at starte en anden bil, mens motoren i din bil kører.

Hold motorrummet rent. Snavs er farligt både for enhedens hus, det kan føre til rust og for de elektriske kontakter, da de kan oxidere. Men husk at beskytte generatoren fra sprøjt, når du vasker motoren, for eksempel ved at dække den med en plasticpose.

Undersøg køre mekanismen jævnligt. En overstrammet rem og forkert monterede rullere kan være skyld i, at remskiverne går i stykker for hurtigt. Husk på at remskiven også er en brugsvare. Bilfabrikanten vil fortælle hvor lang levetid den har i manualen. Udskift den når levetiden er udløbet.

Undgå at køre i dybe vandpytter. Hvis det ikke kan undgås, skal du køre forsigtigt igennem ved lav fart. Temperatursvingninger kan ødelægge delene.

Symptomer på fejl

Fejl på diodebroer, fejl på spændingsregulator, revnede eller løse drivremme, fører næsten altid til underladning af batteriet. Derfor skal du som regel tjekke generatoren, hvis batterilampen blinker konstant under kørsel. Hvis dine forlygter er dæmpede og hornet laver en raslelyd, når motoren kører, kan dette også være tegn på fejl på enheden. Du vil kunne høre brummen fra motorrummet, hvis ophænget er slidt. Fløjtelyde er som regel tegn på at remmen er revnen eller er smurt ind i olie.

Årsager til fejl

Vand eller en blanding af olie og snavs i diodebroens kredsløb, så vel som forkert forbindelse af polerne, kan få broen til at brænde af. Hvis polerne er forkert forbundet er det også farligt for generatorens dele, inklusive spændingsregulatoren, som også kan fejle efter en kortslutning i køretøjets hovedsystem. Forkert monterede frihjul og strammere, såvel som fejl ved påsætning af remmen, kan føre til at remskiverne går i stykker. Børsterne går i stykker ved normalt slid.

Autodoc.dk: kun reservedele af høj kvalitet

I vores online shop kan du altid købe en generator til din bil, til en god pris. Abonner på vores nyhedsbrev, for at modtage opdateret information om reservedele til din bil.

faq
Hvordan får man en generator til at holde længst muligt?

Følg disse simple anbefalinger, for at undgå at denne komponent går i stykker for tidligt:

  • Forsøg at undgå dybe vandpytter eller reducer hastigheden før du kører gennem dem. Hvis der kommer fugt på komponenten, kan den gå i stykker.
  • Når man rengør stedet under motorhjælmen, skal man beskytte generatoren og andre elektriske komponenter mod vand med en film af polyethen.
  • Rens enheden med trykluft ved hver planlagt vedligeholdelse af motoren.
  • Tjek og juster kileremmenes stramhed regelmæssigt.
  • Brug en momentnøgle til at stramme fastgørelseselementerne.
  • Undgå montering af ekstra udstyr, for at beskytte bilens elektriske system mod overbelastning.
Hvordan finder man fejl på en generator?

Det første trin for at tjekke enheden, er at tjekke dens tilstand visuelt. Dens hus må ikke have revner eller buler, og dens rem må ikke være kritisk slidt eller have beskadigede dele. Der må ikke være bøjede ledninger eller gnister på steder, der er i forbindelse med polerne.

Det næste trin er at måle spændingen på batteripolerne, hvorfor du har brug for et multimeter. Denne bør være på 12,5–12,7 V med motoren slukket, og på 13,8–14,5 V med motoren tændt og alle elektriske komponenter slukket. Under belastning med aircondition, forlygter, varmen og rudevarmen tændt, bør den ikke være mindre end 13,7–14,0 V.

Hvis der opstår fejl, skal komponenten fjernes og skilles ad. Du kan estimere bøsningernes slidgrad ved at tjekke deres højde og du kan tjekke kontaktringenes ved at tjekke deres diameter. Mål modstanden i rotoren, statorviklingen og diodebroen, for at finde ud af om der er en kortslutning. Sammenlign dataene med dem der står angivet i bilens tekniske dokumentation.

Hvordan reparerer eller skifter man selv en generator?

Proceduren kan variere for biler fra forskellige mærker samt for forskellige modeller. Det afhænger hovedsageligt af komponenternes arrangement under motorhjelmen. På nogle biler kan enheden for eksempel tilgås ved at åbne motorhjelmen, mens andre kan tilgås ved at hæve bilen. Udskiftningen består som regel af følgende trin:

  1. Tag minusledningen af batteriet.
  2. Fjern de komponenter der blokerer for adgang til generatoren.
  3. Fjern drivremmen.
  4. Tag et billede af ledninger eller afmærk dem for at undgå fejl når du samler dem igen. Tag dem af.
  5. Skru alle fastgørelser af og fjern enheden.
  6. Installer den nye del.
  7. Inspicer remmen og remskiverne visuelt. Udskift dem om nødvendigt.
  8. Forbind alle kontakter og installer de fjernede komponenter igen.

Reparation af generatoren består af udskiftning af kontaktringe og børster, lejere, frihjulskobling og diodebro. Hvis du har erfaring med sådanne reparationer, kan du selv gøre dette. Ellers skal du opsøge hjælp hos et værksted.