Indholdsfortegnelse
BMW X1 motorer
Siden lanceringen i 2009 har BMW X1 udviklet sig til en af de mest succesfulde kompakte premium-SUV'er og tilbyder et bredt udvalg af BMW X1-motorer på tværs af tre generationer. Hver generation har bragt nye teknologier og forskellige styrker og svagheder med sig, mens BMW X1-motorerne løbende er blevet videreudviklet.

BMW X1-motorer: Generation I (2009-2015)
Den første generation af BMW X1 var en pioner i det kompakte premium-SUV-segment og var kendetegnet ved robuste, men i nogle tilfælde endnu ikke fuldt udviklede motorer. Kilometertallet varierede meget afhængigt af motortypen: Mens de gennemprøvede BMW X1-dieselmotorer nemt nåede 300.000 til 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige benzinmotorer ofte dyre reparationer af timingkæden eller højtrykspumpen mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Problemer med timingkæden var ikke ualmindelige, hvis vedligeholdelsen blev forsømt, især med N20-motorerne. Den absolutte topmotor i denne generation var BMW X1 20d med 177 hk, som kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi optimalt og viste sig at være den motor, der holdt længst i den første generation.
BMW X1 benzinmotorer: Generation I (2009-2015)
BMW X1's benzinmotorprogram bestod oprindeligt af atmosfæriske og senere turboladede motorer. Det startede med BMW X1 18i (2,0-liters sugemotor, 150 hk), som imponerede med sin enkelhed og robusthed. Fra 2011 kom de moderne turbomotorer til: BMW X1 20i med 184 hk (N20B20-motor) og senere BMW X1 25i med 218 hk. Disse BMW X1-motorer led dog af typiske problemer fra den tidlige turbo-generation: timingkæden strakte sig, problemer med højtrykspumpen og lejlighedsvise skader på turboladeren gjorde dem til de mest problematiske motorer i denne generation. BMW X1 28i med 245 hk var den kraftigste benzinmotor, men den var kun tilgængelig på nogle få markeder og var særligt udsat for skader på styringskæden.
BMW X1 dieselmotorer: Generation I (2009-2015)
BMW X1-dieselmotorerne var domineret af den gennemprøvede N47-motorfamilie. BMW X1 18d startede med 143 hk og blev senere opgraderet til 150 hk. BMW X1 20d var bestselleren med 177 hk og udviklede sig til den mest pålidelige motor i hele generationen. BMW X1 25d med 218 hk blev tilføjet senere, men var mindre almindelig. Disse BMW X1-dieselmotorer opfyldte allerede Euro 5-standarden og tilbød en fremragende kombination af ydelse, brændstofforbrug og pålidelighed. Kun de tidlige N47-motorer udviste lejlighedsvise problemer med timingkæden, men disse kunne undgås med regelmæssig vedligeholdelse.
BMW X1-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
18i (naturligt indsuget motor) | 150 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Robust, men lidt kraft | God |
20i (N20) | 184 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Tandhjulskæde, højtrykspumpe | Problematisk |
25i/28i | 218-245 HK | 7,5-8,2 l/100 km | Timingkæde, turbolader | Problematisk |
18d | 143-150 HK | 4,8-5,4 l/100 km | Lejlighedsvis timing kæde | God |
20d | 177 HK | 5,1-5,7 l/100 km | Meget robust og økonomisk | Meget god |
25d | 218 HK | 5,5-6,1 l/100 km | Sjælden, men pålidelig | God |

BMW X1-motorer: Generation II (2015-2022)
Den anden generation af BMW X1 markerede en revolutionerende ændring af den forhjulstrukne platform (UKL2) og bragte helt nye motorer med sig. Denne generation anses for at være den mest afbalancerede af alle tre generationer med BMW X1-motorer, der nemt når 250.000 til 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. De fleste af børnesygdommene fra den første generation blev udbedret, og BMW X1-dieselmotorerne forblev langdistancekonger. Det absolutte højdepunkt var BMW X1 20d med 190 hk (B47-motor), som perfekt kombinerede både kraft og effektivitet. Plug-in-hybridteknologien fik også sin debut med BMW X1 xDrive25e fra 2019.
BMW X1 benzinmotorer: Generation II (2015-2022)
BMW X1's benzinmotorprogram var baseret på den nye B-motorfamilie med tre- og firecylindrede motorer. BMW X1 18i fik en 1,5-liters trecylindret turbo med 140 hk, som kørte overraskende jævnt og var betydeligt mere økonomisk end sin forgænger. BMW X1 20i kom med en 2,0-liters firecylindret turbo (B48) med 192 hk, som viste sig at være betydeligt mere pålidelig end N20-motorerne i den første generation. Disse BMW X1-motorer viste kun lejlighedsvise problemer med ventilforkoksning på korte ture. Den kraftigste BMW X1 25i med 231 hk var kun tilgængelig på nogle få markeder og viste sig at være problemfri, men med et højere brændstofforbrug.
BMW X1 dieselmotorer: Generation II (2015-2022)
BMW X1 Diesel var helt afhængig af den nye B47-motorfamilie. BMW X1 18d startede med 150 hk og blev senere fastholdt på 150 hk. BMW X1 20d var bestselleren med 190 hk og udviklede sig til den mest pålidelige motor i denne generation. Alle BMW X1-dieselmotorer havde moderne common-rail-indsprøjtning med SCR-katalysator og partikelfilter for at opfylde Euro 6-standarden. BMW X1 20d med 140 kW (190 hk) viste sig at være den mest effektive og pålidelige motor i denne generation med et testforbrug på kun 4,2-4,8 liter pr. 100 km og høj pålidelighed.
BMW X1 Plug-in Hybrid: Generation II (2015-2022)
BMW X1 xDrive25e med 220 hk systemydelse blev tilbudt fra 2019. Den kombinerede en 1,5-liters trecylindret benzinmotor med en elmotor på 95 hk og havde en elektrisk rækkevidde på op til 57 kilometer. BMW X1 Hybrid viste sig at være pålidelig, men med begrænsninger med hensyn til bagagerumsplads.
BMW X1 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
18i (B38) | 140 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Lejlighedsvis ventilforkoksning | God |
20i (B48) | 192 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Sjældent ventilforkoksning | Meget god |
25i | 231 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Højere forbrug | God |
18d (B47) | 150 HK | 4,0-4,6 l/100 km | Meget robust og økonomisk | Meget god |
20d (B47) | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Bedste motor i denne generation | Meget god |
xDrive25e | 220 HK | 1,9-2,3 l/100km + elektricitet | Lille bagagerum | God |

BMW X1-motorer: Generation III (2022-i dag)
Den nuværende generation af BMW X1 satser fuldt ud på elektrificering og repræsenterer BMW's vision for fremtiden for forbrændingsmotorer. Alle benzinmotorer er nu udstyret med mild hybridteknologi, mens plug-in-hybriderne tilbyder en elektrisk rækkevidde på op til 89 kilometer. Da generationen kun har været på markedet siden 2022, er der endnu ingen langtidserfaringer, men de første tests viser lovende takter. Topmotoren er BMW X1 xDrive30e med en systemydelse på 326 hk, som kombinerer sportslig performance med høj effektivitet. Mild-hybrid-teknologien lover en levetid på over 300.000 kilometer, da den elektriske assistance aflaster forbrændingsmotoren.
BMW X1 mild-hybrid benzinmotor: Generation III (2022-i dag)
To mild-hybrid-benzinmotorer udgør grundlaget for BMW X1-motorprogrammet. BMW X1 18i har fået en revideret 1,5-liters trecylindret motor med 136 hk og et 48-volts mildhybridsystem. BMW X1 20i bruger en 2,0-liters firecylindret motor med 178 hk, også med mild hybrid-teknologi. Begge BMW X1-motorer har elektrisk assistance på op til 19 hk og har indtil videre ikke vist nogen større produktionsproblemer. BMW X1 20i med 178 hk anses for at være særligt vellykket og er ved at udvikle sig til den bedste benzinmotor i denne generation.
BMW X1 plug-in-hybrider: Generation III (2022-i dag)
BMW X1 plug-in-hybridvarianterne tilbyder to ydelsesniveauer: BMW X1 xDrive25e med 245 hk og BMW X1 xDrive30e med 326 hk systemydelse. Begge kombinerer en 1,5-liters trecylindret motor med en eller to elmotorer og tilbyder en elektrisk rækkevidde på op til 89 km. Disse BMW X1-motorer er teknisk komplekse, men indtil videre pålidelige.
BMW X1-dieselmotorer: Generation III (2022-i dag)
To BMW X1-dieselmotorer er tilgængelige: BMW X1 18d med 150 hk og BMW X1 20d med 163 hk, begge baseret på den videreudviklede B47-motorfamilie. Disse BMW X1-dieselmotorer fortsætter traditionen med pålidelige dieselmotorer og opfylder Euro 6d-standarden.
BMW X1 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
18i (mild hybrid) | 136 HK | 5,4-6,0 l/100 km | Ingen serieproblemer indtil videre | Meget god |
20i (mild hybrid) | 178 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Bedste benzinmotor i denne generation | Meget god |
18d | 150 HK | 4,1-4,7 l/100 km | Gennemprøvet og robust | Meget god |
20d | 163 HK | 4,3-4,9 l/100 km | Videreudvikling af B47 | Meget god |
xDrive25e | 245 HK | 1,1-1,4 l/100 km + elektricitet | Kompleks, men effektiv | God |
xDrive30e | 326 HK | 1,3-1,6 l/100 km + elektricitet | Meget kompleks, sporty | God |

Konklusion: De bedste BMW X1-motorer i alle generationer
Udviklingen af BMW X1-motorerne viser tydeligt de teknologiske fremskridt, som BMW har gjort over tre generationer. Mens den første generation stadig kæmpede med børnesygdomme, etablerede den anden generation sig som pålidelig og moden. Den tredje generation sætter nye standarder for effektivitet og miljøvenlighed med sin elektrificeringsstrategi.
- Bedste BMW X1 benzinmotor:
BMW X1 20i (178 hk, generation III) med mild hybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med høj pålidelighed og kultiveret kørsel.
- Bedste BMW X1-dieselmotor:
BMW X1 20d (190 hk, generation II) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og daglig brugbarhed på tværs af alle generationer.
- Bedste BMW X1 hybridmotor:
BMW X1 xDrive25e (245 hk, generation III) med sin høje elektriske rækkevidde på op til 89 km og lave brændstofforbrug.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle BMW X1-generationer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering.
Populæreste produkter i kategorien: