Indholdsfortegnelse
Iveco Daily motorer
Siden lanceringen i 1978 har Iveco Daily etableret sig som en af Europas mest alsidige varevogne med et imponerende udvalg af motorer i fem generationer, fra robuste dieselmotorer til moderne CNG- og elmotorer. Den teknologiske udvikling af Iveco Daily-motorer afspejler fire årtiers udvikling af erhvervskøretøjer.
Iveco Daily-motorer: Historiske generationer I-III (1978-2006)

I næsten tre årtier formede de første tre Iveco Daily-generationer billedet af den europæiske varevogn og var kendetegnet ved deres enestående robusthed. Med den rette vedligeholdelse nåede Iveco Daily-motorerne i denne periode nemt op på 400.000 til 600.000 kilometer, og kilometertal på over 800.000 kilometer var ikke ualmindelige. Større reparationer var typisk først påkrævet efter 250.000 til 350.000 kilometer - for det meste indsprøjtningspumper eller koblinger. Den absolutte topmotor i de historiske generationer var 2,8 TDI med 125 hk fra tredje generation, som på optimal vis kombinerede effekt, pålidelighed og moderate forbrugsværdier. Disse Iveco Daily-motorer blev anset for at være næsten uforgængelige og overgik klart konkurrenterne fra Mercedes Sprinter og VW Crafter med hensyn til levetid.
Iveco Daily dieselmotorer: Historiske generationer I-III (1978-2006)
Iveco Daily-dieselprogrammet begyndte i 1978 med den legendariske 2,5 D-sugemotor med 75 hk, som blev produceret frem til 1989 og betragtes som en af de mest pålidelige varevognsmotorer nogensinde. Fra 1989 blev der tilføjet turbodieselmotorer: 2,5 TDI med 95-103 hk (Generation II, 1989-1999) og senere den mere moderne 2,8 TDI med 106-146 hk (Generation III, 1999-2006). Disse Iveco Daily TDI-motorer havde mekaniske Bosch-indsprøjtningspumper og var praktisk talt uforgængelige - motorskader var sjældne, selv ved ekstrem forsømmelse. 2,8 TDI med 125 hk blev vognmændenes favorit, da den fungerede pålideligt selv under fuld belastning og kontinuerlig motorvejskørsel.
Iveco Daily benzinmotorer: Historiske generationer I-III (1978-2006)
Benzinmotorer spillede en underordnet rolle i de historiske Iveco Daily-generationer. Hovedsageligt 2,0-liters sugemotorer med 84-95 hk var tilgængelige til særlige anvendelser som bybusser eller brandbiler. Selv om disse Iveco Daily-benzinmotorer var pålidelige, gjorde deres høje brændstofforbrug på 12-15 liter pr. 100 km dem økonomisk uinteressante.
| Iveco Daily motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 2,5 D sugemotor | 75 HK | 9,5-10,5 l/100 km | Høj, lidt kraft | Meget god |
| 2,5 TDI | 95-103 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Praktisk talt ingen | Meget god |
| 2,8 TDI | 106-146 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Meget sjælden Indsprøjtningspumpe | Meget god |
| 2.0 benzin | 84-95 HK | 12,0-15,0 l/100 km | Højt forbrug | Gennemsnit |
Iveco Daily-motorer: Generation IV (2006-2014)

Den fjerde generation af Iveco Daily markerede overgangen til moderne common rail-teknologi og bragte både fremskridt og nye udfordringer med sig. Kilometertallet faldt til mellem 300.000 og 450.000 kilometer, da den mere komplekse elektronik og common rail-systemet blev mere vedligeholdelseskrævende. Typiske reparationer skulle udføres efter 180.000 til 250.000 kilometer - for det meste problemer med indsprøjtningsdyser, recirkulation af udstødningsgas eller turboladere. Den bedste motor i denne generation var 3.0 HPI med 170 hk, som forblev meget pålidelig på trods af common rail-teknologien og tilbød fremragende køreegenskaber. CNG-teknologien blev også introduceret for første gang, hvilket gjorde Iveco Daily til en pioner inden for alternative drivsystemer i varevognssegmentet.
Iveco Daily-dieselmotorer: Generation IV (2006-2014)
Iveco Daily-dieselprogrammet bestod af tre slagvolumenklasser: 2,3 HPI (95-136 hk), 2,8 HPI (125-146 hk) og 3,0 HPI (136-205 hk). Alle motorer havde common-rail-indsprøjtning med op til 1.600 bar tryk og opfyldte Euro 4- eller Euro 5-standarden. Iveco Daily 2.3 HPI udviklede sig til generationens problemmotor med hyppige fejl på indsprøjtningsdyserne og skader på turboladeren. 3.0 HPI var meget mere pålidelig, især i 170 hk-versionen, som også imponerede med tung last og trailerdrift. Disse Iveco Daily-motorer var de første med partikelfilter som standard og moderne motorstyring.
Iveco Daily CNG-motorer: Generation IV (2006-2014)
Iveco var en af de første producenter, der tilbød Daily med CNG-drift. 3,0 CNG-motoren ydede 136 hk og var baseret på den gennemprøvede 3,0-liters diesel. Denne Iveco Daily CNG-variant var kendetegnet ved lave driftsomkostninger og ren forbrænding, men havde en begrænset rækkevidde på omkring 300 kilometer og var tilbøjelig til at få problemer med gassystemet, hvis den blev dårligt vedligeholdt.
| Iveco Daily motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 2.3 HPI | 95-136 HK | 8,5-10,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | Problematisk |
| 2.8 HPI | 125-146 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Lejlighedsvis EGR-ventil | God |
| 3.0 HPI | 136-205 HK | 8,5-10,5 l/100 km | Meget robust (170 hk) | Meget god |
| 3.0 CNG | 136 HK | 7,5-8,5 kg/100km | Gassystem, begrænset rækkevidde | Gennemsnit |
Iveco Daily-motorer: Generation V (2014-2019)
Den femte generation af Iveco Daily bragte en komplet nyudvikling af motorprogrammet og introducerede Euro 6-emissionsstandarder for første gang. Pålideligheden blev væsentligt forbedret i forhold til den forrige generation, med typiske kilometertal på 350.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større reparationer var normalt først nødvendige efter 200.000 til 300.000 kilometer, hovedsageligt på grund af det komplekse efterbehandlingssystem for udstødningsgas. Det absolutte højdepunkt var 3.0 F1C med 180 hk - et teknisk mesterværk, der perfekt kombinerede kraft, effektivitet og pålidelighed. Denne generation etablerede Iveco Daily som teknologileder i varevognssegmentet, især når det gjaldt alternative drivsystemer.
Iveco Daily-dieselmotorer: Generation V (2014-2019)
Den nye Iveco Daily-dieselgeneration var baseret på to motorfamilier: 2.3 F1A (95-156 hk) og 3.0 F1C (136-205 hk). Begge motorer var udstyret med avanceret common rail-teknologi med op til 2.000 bar indsprøjtningstryk og opfyldte Euro 6-standarden med SCR-katalysatorer og partikelfiltre. Iveco Daily 2.3 F1A viste sig at være betydeligt mere pålidelig end sin forgænger og havde kun lejlighedsvise problemer med efterbehandling af udstødningsgassen. 3.0 F1C blev guldstandarden i branchen - især 180 hk-versionen imponerede med sin jævne gang, kraftige drejningsmoment og fremragende pålidelighed.
Iveco Daily CNG-motorer: Generation V (2014-2019)
CNG-sortimentet blev udvidet betydeligt: 3.0 CNG kunne fås med 136 og 180 hk og havde en rækkevidde på op til 400 kilometer. Disse Iveco Daily CNG-motorer blev anset for at være de mest sofistikerede på deres tid og imponerede med deres lave driftsomkostninger og gassystemets høje pålidelighed.
| Iveco Daily-motor | Effekt | Forbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 2.3 F1A | 95-156 HK | 7,5-9,0 l/100 km | Lejlighedsvis SCR-system | God |
| 3.0 F1C | 136-205 HK | 8,0-9,5 l/100 km | Meget robust | Meget god |
| 3.0 CNG | 136-180 HK | 6,5-7,5 kg/100 km | Sjældne problemer med gassystemet | God |
Iveco Daily-motorer: Generation VI (2019-i dag)
Den nuværende Iveco Daily-generation repræsenterer højdepunktet i udviklingen af varevogne og tilbyder det mest varierede udvalg af motorer nogensinde. Ud over videreudviklede diesel- og CNG-motorer er elektrificering også blevet introduceret for første gang. Dieselmotorerne kører 400.000 til 600.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, og de nye F1-motorer anses for at være særligt holdbare. Typiske reparationer skal først udføres efter 250.000 til 350.000 kilometer, som regel på efterbehandlingssystemet for udstødningsgas. Topmotoren er 3.0 F1C med 210 hk, som kombinerer maksimal ydelse med gennemprøvet pålidelighed. Med Daily Electric positionerer Iveco sig som pioner inden for elektriske varevogne.
Iveco Daily-dieselmotorer: Generation VI (2019-i dag)
Det nuværende Iveco Daily-dieselprogram omfatter 2.3 F1A (116-156 hk) og 3.0 F1C (140-210 hk). Begge motorer opfylder Euro 6d-standarden og har optimeret efterbehandling af udstødningsgassen med AdBlue-indsprøjtning. Iveco Daily 2.3 F1A er en pålidelig arbejdsmotor til lette til mellemstore belastninger, mens 3.0 F1C med 210 hk er blevet den mest kraftfulde varevognsdiesel på markedet. Disse Iveco Daily-motorer giver en optimal balance mellem effekt og forbrug takket være forbedret motorstyring og turboladning.
Iveco Daily CNG-motorer: Generation VI (2019-i dag)
CNG-varianten er blevet yderligere forfinet: 3.0 CNG har en effekt på enten 136 eller 180 hk og tilbyder en rækkevidde på op til 450 kilometer med optimerede gastanke. Disse Iveco Daily CNG-motorer betragtes som de mest sofistikerede naturgasvarebiler på markedet og imponerer med deres lave driftsomkostninger og høje egnethed til daglig brug.
Iveco Daily electric drive: Generation VI (2019-i dag)
Iveco Daily Electric markerer indgangen til elektromobilitet med en 90 kW (122 hk) elmotor og 52,5 kWh batterikapacitet. Den har en rækkevidde på op til 200 kilometer, hvilket er tilstrækkeligt til leveringstrafik i byerne. Iveco Daily Electric imponerer med sine lave driftsomkostninger og vedligeholdelsesvenlige teknologi, men er endnu ikke egnet til alle anvendelser.
| Iveco Daily motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 2.3 F1A | 116-156 HK | 7,0-8,5 l/100 km | Robust, gennemprøvet | Meget god |
| 3.0 F1C | 140-210 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Meget robust | Meget god |
| 3.0 CNG | 136-180 HK | 6,0-7,0 kg/100 km | Meget moden | Meget god |
| Daglig elektrisk | 122 HK | 35-40 kWh/100 km | Begrænset rækkevidde | God |
Konklusion: De bedste Iveco Daily-motorer i alle generationer
Udviklingen af Iveco Daily-motorerne viser en imponerende kontinuitet med hensyn til pålidelighed og innovation. Mens de historiske generationer imponerer med deres legendariske robusthed, tilbyder de moderne motorer en perfekt balance mellem ydelse, effektivitet og miljøvenlighed. De mange forskellige drivlinjer gør Daily til den mest alsidige varevogn på markedet.
- Bedste Iveco Daily-dieselmotor:
3.0 F1C med 180 hk (Generation V & VI) kombinerer gennemprøvet pålidelighed med moderne teknologi og giver den bedste balance mellem ydeevne og holdbarhed.
- Bedste Iveco Daily CNG-motor:
3.0 CNG med 180 hk (generation VI) tilbyder den mest sofistikerede naturgasteknologi med stor rækkevidde og lave driftsomkostninger.
- Bedste Iveco Daily med elektrisk drev:
Daily Electric med 122 hk repræsenterer den vellykkede indgang til elektromobilitet og er perfekt til leveringstransport i byerne.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Iveco Daily-generationer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.
Populæreste produkter i kategorien: