Indholdsfortegnelse
Servostyringsolie: hvordan man vælger og skifter det
Servostyringens levetid er beregnet til at kunne holde hele bilens levetid, men kun i tilfælde af at systemet ikke har lækager. Brug substandard olie ellers vil dens alt for tidlige udskiftning, være en af de mest almindelige årsager til servostyringens brud. Læs vores artikel for at finde ud af, hvordan man undgår fejl, når man vælger og udskifter hydraulikvæske.
Årsager til den hydrauliske væskes forværring i servostyringen
Intense belastninger på servostyring og skarpe trykfald i systemet fører til for tidlig forringelse af oliens kvalitet. Vores eksperter har lokaliseret de fire vigtigste årsager til forringelse af olien:
- Overophedning;
- Alt for intensiv brug af servostyring ( aggressiv kørestil);
- Integritetsskade på systemet;
- Manglende væske i henhold til bilens tekniske krav.
I moderne biler er beskyttende bypass ventiler anvendt til at beskytte systemkomponenterne mod beskadigelse.
Hvornår skal væsken i servostyringen skiftes
De fleste bilproducenter, herunder Mitsubishi, Volkswagen, Ford, anbefaler at skifte væsken én gang hvert 1-2 år eller hver 100.000 km. Følgende tegn kan indikere, at det er nødvendigt at lave en uplanlagt olie udskiftning:
- Farveændring, olie mørknes;
- En brændende lugt;
- Forøgelse af rattets modstand;
- Unormal lyd, når man drejer på rattet;
- Væske lækage.
Du skal også skifte væsken, hvis en reparation af pumpen eller andre bil styretøj komponenter er udført. Anvendelse af olie, der har mistet sine oprindelige egenskaber eller er uegnet kan beskadige pumpen eller spoler og føre til for tidlig slitage af tætningselementerne. På nogle biler, som Toyota Corolla, Subaru Impreza, og næsten alle Volkswagen-biler, er der ingen mulighed for at erstatte tætningselementerne. Hvis de slides op, bliver du nødt til at installere et nyt hovedstyresystem.
Hvordan vælges en servostyrings væske
Der er flere hovedtyper af væsker:
1. Mineral. Disse omfatter raffinerede jordoliefraktioner og additiver til forbedring oliens funktionsegenskaber. Den største fordel ved mineralske væsker, udover pris er, at de ikke har aggressiv indvirkning på gummielementer. Men de har en kort levetid og er tilbøjelige til forøget skumdannelse.
2. Semisyntetisk. Deres sammensætning omfatter både mineralske og syntetiske stoffer. En lavere grad af viskositet, modstandsdygtighed over for skumdannelse og god smøreevne er deres fordele. Men semi-syntetiske væsker har en ødelæggende indvirkning på gummi elementer i servostyringen.
3. Syntetisk. Deres sammensætning indeholder hovedsageligt polyvalente alkoholer, polyestere og en lille mængde af særligt raffinerede jordoliefraktioner. For at reducere den ødelæggende indvirkning på gummipakningerne, er specielle additiver blandet i sammensætningen af de syntetiske olier. Syntetiske væsker er dyrere, men har udmærket ydeevne: modstand mod skumdannelse, lav viskositet, evne til at arbejde under ekstreme temperaturer og den længste levetid.
Servostyringsolie har normalt oplysninger på pakken om de standarder det opfylder og i hvilke bilmærker det kan bruges.
Hydrauliske væsker varierer ikke kun i sammensætning og ydeevne funktioner, men også i farven. De mest almindelige er følgende:
1. Rød. De produceres af standarderne i General Motors Automotive Group og er kendt som Dexron. De er fremstillet af en tredjemand med licens. Disse væsker anvendes i Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda og General Motors biler.
2. Gul. De er primært beregnet til biler af mærket Mercedes-Benz. De er udviklet af Daimler, men er også fremstillet af andre producenter med licens.
3. Grøn. De produceres af det tyske firma Pentosin. De anvendes aktivt i Volkswagen, Ford, Bentley, BMW, Volvo-biler, samt i Daimler AG Group køretøjer.
Men det er en fejl at vælge servostyringsolie baseret på farven. Farven angiver ikke altid sammensætningen. For eksempel kan Dexron væsker være enten mineralske eller syntetiske, selv om de stadig har den samme farve. Det er stærkt forbudt at blande mineral, syntetiske og semi-syntetiske væsker med hinanden.
Udskiftning af servostyringsolie på egen hånd.
Alle kan erstatte servostyringsolie. Denne proces er enkel og tager ca. 30 minutter. Til proceduren skal du bruge en stor sprøjte, en beholder til at dræne de gamle væske og beskyttelseshandsker.
Hold dig til følgende trin:
- Løft fronten af bilen med en donkraft til bil og sikre den.
- Ved hjælp af en sprøjte, pump den gamle væske fra tanken.
- Afbryd returløbs slangen og læg den i en container forberedt på forhånd. Dræn olien.
- Hæld ny væske ind i systemet.
- Drej rattet, indtil den stopper et par gange.
- Når dræningen af den gamle væske hældes i den nye til mærket vist på overfladen af servostyringsbeholderen, tanken eller på oliepinden til bil der sidder i tankdækslet. Påfyld olie, indtil den nye væske strømmer ud af slangen.
- Sæt slangen på plads, start motoren og drej rattet i begge retninger.
- Fyld igen væske op til mærket.
Konklusion
Køb kun høj kvalitets servoolie, altid tag hensyn til de tekniske krav i din bil, ikke forsøm de anbefalinger der er påvist til olieskift. Rolig kørsel, rettidig udskiftning af væske og overholdelse af reglerne efter eget valg garanterer en lang og pålidelig drift af servostyringen.
En nyttig video relateret til indholdet: