Køler til bil
Køb radiator til en god pris
Køler i mærke kvalitet: Top fabrikanter
Radiator til Top bilfabrikanter
Radiator til populære bilmodeller
AUTODOC Bedst sælgende: Køler til en rimelig pris
De bedst sælgende udskiftningsdele fra Køler sektionen. Vi har et stort udvalg af reservedele fra forskellige mærker til Køler og andre lavpris tilbud i vores udvalg af dele
Bil Radiator : Hvilket mærke er bedst?
Ifølge vores kunder kommer de bedste reservedele i produktkategorien Køler fra følgende mærker:
- NISSENS
- NRF
- AKS DASIS
- MAHLE ORIGINAL
- ABAKUS
Køler: Hvor meget koster dette produkt?
Prisen på bildele inden for kategorien Køler varierer fra 263 kr. til 2647 kr., afhængigt af køretøjstype, producent og produktspecifikationer.
Køler: nyttige oplysninger
De bedstsælgende produkter: | |||||
---|---|---|---|---|---|
1114201400 | 58845 | 491120N | 509501 | 038-017-0001 | 506750A |
Fra populære producenter: | |||||
RIDEX | NISSENS | NRF | AKS DASIS | MAHLE ORIGINAL | ABAKUS |
Til populære bilmærker: | |||||
VW | FORD | PEUGEOT | TOYOTA | MERCEDES-BENZ | BMW |
Køler – tekniske oplysninger | |||||
Udgangs-Ø [mm] | Indgangs-Ø [mm] | Materiale | |||
28 | 32 | 28 | 32 | plastik | Aluminium |
40 | 38,5 | 40 | 38,5 | Kobber | Messing |
35 | 38 | 35 | 38 | - | - |
Få mere at vide om Køler - driftsmetode, diagnosticering, årsager til fejl og udskiftningsintervaller
Kølerens opgave er, at fjerne overskydende varme fra motoren til atmosfæren. Delen er en del af motorens kølesystem.
Typer af vandkølere- Med runde rør. Den eneste fordel ved denne kølertype er lave omkostninger. Ulemper er lav varmeoverførselsoverflade, behovet for højkvalitets pakninger og en lille sikkerhedsmargin.
- Med ovale rør. Denne type har et stort varmeoverførselsområde, dermed er dens omkostninger lave, men antallet af producenter af denne kølertype er begrænset. Og kvaliteten på pakninger skal også være høj.
- Lavet med sintring teknologi. Kølere har et højt niveau af styrke og sejhed, og har større varmeoverførselsoverflade. Pakninger er mindre tilbøjelige til at få skader. Udgifterne til dele er ganske høj.
- Aluminium. Den dyreste form for kølere. Prisen er den eneste ulempe. Fordele er fremragende varmeoverførsel, hårdførhed og styrke.
Strukturen består af øvre og nedre tanke, samt kernen, som er det faktiske sted for den cirkulerende kølevæske. Kernen er et stort antal messing eller aluminiumsrør med tynde vægge og finner af bølget kobber eller aluminiumsbånd, til bedre varmeoverførsel. Rør forbinder de øvre og nedre kølerrør. Kølemiddel cirkuleres gennem et net af kanaler i væggene i motoren, og opfanger overskudsvarme og nedkøler, når det passerer gennem kølerens rør. Denne cyklus gentages, når motoren arbejder.
Tips til håndtering af vandkøler- Foretag udskiftning af kølervæske mindst én gang hvert 2-3 år. Dette vil øge levetiden på køleren.
- Brug kun certificerede væsker, for at forebygge korrosion og tilstopning af kølerrør.
- I tilfælde af at kølesystemet forringes, kontroller køleren: under kørslen falder insekter, snavs, støv og fremmedlegemer ind i den ribbede overflade, hvilket forringer varmeoverførsel.
- Hvis du finder spor af snavs på radiatoren, skal du inspicere den for mekanisk beskadigelse.
- Glem ikke, at regelmæssig vedligeholdelse af radiatoren vil øge dens levetid.
- Inspektion og diagnose af køleren, udføres hvert halve år.
- tilstopning af kernen;
- tilstopning af de centrale rør;
- opløsning.
- lækage fra kernen;
- motor overophedning;
- overforbrug af kølevæske.
- fremmedlegemer kommer ind i kølerens kerne;
- mekanisk skade;
- korrosion;
- kontakt med kølerens overflade og køleventilator;
- slid;
- Brug af kølervæske af lav kvalitet;
- Mineralske aflejringer på de indre vægge af kølerrør;
- lækage på tank eller kerne;
- lang inaktiv periode;
- overtryk i kølesystemet.
Køler utætheder, er det mest almindelige problem på delen. Mindre utætheder kan elimineres ved hjælp af specielle væsker, der lukker mikro revner. Store åbninger elimineres ved lodning eller svejsning. Det anbefales ikke at gøre det selv uden erfaring. Den bedste løsning er at anvende et servicecenter.
Indvendige aflejringer fjernes ved at vaske delen med særlige midler. Vasken skal udføres i en retning modsat cirkulationen af kølevæsken.
I tilfælde af mindre mekaniske skader på køleren, vil eksperter i et servicecenter, reparere delen. Hvis dette ikke er muligt, skal køleren udskiftes.
Udskiftning af kølerBeskadigede kølerrør kan stort set ikke repareres. Hvis det beskadigede område er stort, kan kun en udskiftning af delen, løse problemet. Når rørene bliver tilstoppet, kan de vaskes med vand eller blæses af under en stråle trykluft. Du kan gøre dette selv.
Køb af reservedele fra AutoDoc er rentabeltVi tilbyder ikke kun en bred vifte af autodele fra verdenskendte mærker, men også en god mulighed for at spare. Blandt mere end en million forslag, behøver du kun at vælge de bedst egnede og placere en ordre med et par klik. Køb fra os - køb med os!
FAQ
Delen anvendes i systemerne for køling og smøring af motoren samt i servostyringen og gearkassen. De er designet til at reducere olien eller kølervæskens temperatur. Køleren består af to tanke samt en kerne imellem disse. Kernen består af mange rør, hvorigennem væsken strømmer. De er loddet på pladefinner eller bølgefinner, som kommer i kontakt med luften og sikrer en afledning af varmen. Kølingen opnås ved den modgående luftstrøm der opstår når bilen er i bevægelse. Der bruges sommetider en blæser, hvis luftstrømmen ikke er tilstrækkelig.
Når man starter en kold motor, specielt om vinteren, så er termostatventilen lukket, hvorfor kølervæsken strømmer i det lille kredsløb og løber udenom køleren. Dette hjælper motoren med at nå sin driftstemperatur hurtigere. Dette forklarer hvorfor den nedre slange er kold – der strømmer ikke varm kølervæske gennem den.
Så snart motoren når sin driftstemperatur, åbnes termostatventilen enten helt eller delvist. Der strømmer varm kølervæske gennem køleren og det nedre rør bør derfor blive varm. Hvis dette ikke sker, kan din bil have følgende problemer:
- tilstoppede slanger;
- luftlåse i slangerne;
- fejl på vandpumpen;
- en termostat der har sat sig fast.
Besøg et værksted for en grundig diagnosticering.
Luftlåse forårsages oftest af:
- Indgangsventilen i kølerhætten eller hætten til ekspansionstanken har sat sig fast.
- Små revner på slangerne, utætte led eller en utæt hætte på ekspansionstanken.
- Kogende kølervæske, hvilket fører til luftdannelse.
- En beskadiget toppakning, hvilket resulterer i indtrængen udstødningsgasser i systemet.
- En forkert udluftning af enheden efter reparationsarbejde.