Indholdsfortegnelse
Alt hvad du bør vide om gløderør: funktion, symptomer på fejl og udskiftning
Når du tænker på gløderør, tænker du måske ikke direkte på biler. Det gør du sikkert kun, hvis du har en dieselbil. Et gløderør er en essentiel del af en dieselbil, og hvis det er defekt, kan dit køretøj måske ikke starte. Derfor er det vigtigt, at du kender til gløderørets funktion og eventuelle udskiftning. Det gennemgår vi nedenfor.
Gløderørets funktion i din bil
Gløderøret er altafgørende for din dieselmotor. Her er det nemmest at sammenligne med benzinbiler. I en bil med benzin bidrager tændrøret til at starte bilen. Tændrøret hjælper med at antænde bilens benzin med en gnist.
Er der i stedet tale om en dieselbil, foregår der en anden proces uden gnist. Først og fremmest forbrændes diesel i en bil med en kombination af høj varme og et højt kompressionsforhold. Her er det gløderøret, der fremstiller varmen, og kompressionsforholdet opstår i motorens cylinder.
BOSCH Gløderør
4,4V M 10 x 1, Glødetrådspære, Länge: 130 mm, 10 Nm, 63, Duraterm
BERU Gløderør
4,4V 25A M10x1,0, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 130 mm, 35 Nm, 15 Nm, 63, ISS
BOSCH Gløderør
11V M 10 x 1, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 89 mm, 63, Duraterm
BOSCH Gløderør
11V M 12 x 1,25, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 71 mm, 15 Nm, 63, Duraterm
BERU Gløderør
4,4V 9A M9x1,0, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 180 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93, PSG
Sådan virker gløderøret i din bil
For at give et billede af gløderør i en dieselmotor kan du prøve at forestille dig et metalhus. Her er det elektriske varmelegeme dækket af en kapsel med elektrisk isoleret pulver. Før bilen starter opvarmes gløderøret.
Så lang tid holder gløderør i en dieselmotor
Normalt holder gløderør i lang tid. Det skyldes, at de ikke bruges i størstedelen af tiden. Fx holder de meget længere end et tændrør bil. Helt præcist hvor lang tid det holder, er svært at sige.
Det afhænger af, hvor meget køretøjet bruges. Gløderøret i en bil, som startes flere gange om dagen, holder i kortere tid, sammenlignet med et gløderør i en bil, som startes en gang om dagen eller nogle gange om ugen. Hvis du fx udelukkende kører langt i din bil, kan du sagtens få et gløderør til at holde mere end 100.000 kilometer.
Hvornår skal gløderøret skiftes ud?
Du skal udskifte gløderøret, når det begynder at bryde ned, men vent ikke for længe. Hvis din motor ikke starter, er det mere kompliceret at rette op på skaden. Det er nemmere at fikse gløderøret, når motoren stadigvæk er i stand til at starte.
Ikke alene kan det være mere kompliceret at reparere en bil med et helt ødelagt gløderør. Når gløderøret har en nedsat ydeevne, slides der mere på rensesystemet i bilens udstødning. Fx kan diesel partikelfiltre blive mere tilstoppede. Heldigvis kan du undgå skaden før det er for sent. Flere moderne biler har en gløderørslampe, som blinker, når det skal udskiftes. Du kan også teste det, og det gennemgår vi nedenfor.
Test dit gløderør
Hvis du har en dieselbil, kan du teste gløderøret med et multimeter. Den måler modstanden og giver dig mulighed for at tjekke tilstanden. Først skal du slukke motoren i bilen, hvis den er tændt. Derefter skal du trække stikket til gløderøret ud. Dernæst skal du tage multimeteret og sætte det til det laveste Ohm-niveau. Herefter skal du forbinde apparatets negative pol til jord. Det kan fx være til motorblokken. På samme tid skal du placere den positive pol på gløderørets øvre spids.
Herefter skal du aflæse målingen. Står der ”kontinuitet” betyder det, at der ikke er nogen modstand, eller at der er meget lidt modstand. Her er gløderøret i orden. Står der ”1”, er fungerer dit gløderør ikke, og det kræver en komplet udskiftning.
BOSCH Gløderør
0,9V M 18 x 1,5, Penciltype glødepære, Länge: 89 mm
BOSCH Gløderør
11V M 10 x 1, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 89 mm, 63, Duraterm
BERU Gløderør
11V 14A M12x1,25, kan eftergløde, Penciltype glødepære, Länge: 58 mm, 45 Nm, 15 Nm, 63
HIDRIA Gløderør
12,5V M12x1.25, 72 mm, 63
BOSCH Gløderør
11V M 12 x 1,25, Penciltype glødepære, kan eftergløde, Länge: 59 mm, 15 Nm, 63
Udskiftning af gløderør
Udfordringen ved at skifte et gløderør er, at det er en del af en anden del i din bil. Et gløderør har en høj risiko for at knække, når du fjerner det. Det skyldes temperaturændringer og hvor meget du anvender din bil. Derfor skal du være opmærksom på denne risiko, når du skal skifte gløderøret ud.
Du skal bruge fire ting til at fjerne et gløderør i din dieselmotor. Her er der tale om passende værktøjer, samt varme og olie, og en god portion tålmodighed. Hvis du knækker gløderøret i forbindelse med udskiftningen, skal det bores ud af bilen. I den forbindelse går du fra en bilreparation fra omkring 100 kr. til over 1000 kroner.
Sådan skifter du dit gløderør
Du skal have fat i en lille momentnøgle til tændrør til udskiftningen. Den bør have et drejningsmoment med justerbar frigivelse. Netop det er et godt værktøj, da det har en modstand op til et bestemt niveau. Med andre ord forhindrer det, at du lægger for meget kraft på gløderøret, og det hjælper dig med at undgå at knække det.
Du kan bruge olie i form af fx WD-40 med opløsningsmiddel for rust og med høj ydeevne. Olien skal hældes på rørets gevind, og derefter skal du bruge bilen i op til seks dage. Du skal køre i bilen mindst tre dage, hvor du løbende hælder olie på gløderørets gevind. I den proces trænger olien ind og bliver stimuleret af varmen fra motoren samt temperaturændringer langs tråden.
Her kommer varmen ind i billedet. Du skal fjerne det smurte gløderør, mens motoren er varm, men den skal dog være slukket. Når en motor køler ned, stimulerer det frigivelse af gløderøret. Som du sikkert allerede tænker, kan du brænde dig på en varm motor. Sørg derfor for at have den rette beskyttelse til denne proces.
Sådan installerer du det nye gløderør
Du bør ikke gå for hurtigt frem med at installere det nye gløderør. Først skal du rense akslen godt og grundigt, da der kan være kulstof fra det tidligere rør og sod fra motoren. Hvis du ikke renser området, risikerer du at det nye gløderør får en nedsat ydeevne eller at det knækker.
Før du installerer det nye gløderør, anbefales det at tjekke det med dit multimeter. Der bør ikke være nogen problemer, men du kan lige så godt være på den sikre side. Det er ikke nemt at skifte gløderør, men heller ikke umuligt.
Vurder derfor om du har lyst til at gøre det selv, eller om du ønsker at søge professionel hjælp. Som sagt kan du risikere at skulle af med flere tusinde kroner, hvis det gøres forkert. Derfor kan det være penge, som er godt lagt ud, hvis du får hjælp til at skifte røret, når bilen viser symptomer på et defekt gløderør.
Populæreste produkter i kategorien: