Indholdsfortegnelse
D-4D
D-4D er navnet på det direkte indsprøjtningssystem udviklet af Toyota Motor Corporation. Desuden bruges denne forkortelse for Toyotas dieselmotorer udstyret med dette system.
Populære D-4D motorer
1CD-FTV
I 2000 blev 1CD-FTV motoren skabt. Det var den første Toyota dieselmotor med Common Rail system. Dens slagvolumen var på 2 liter, og den ydede 116 hk. Den havde 4- cylindre på række, forstærkede vægge på cylinderblokken og geometrisk variabel turbolader. Denne motor blev fremstillet frem til 2007. Den blev monteret i de følgende Toyota-modeller: Corolla, Avensis, Previa, Corolla Verso og RAV4.
1ND-TV
Denne turboladede dieselmotor med 4 cylindre på række med et slagvolumen på 1,4 l og Common Rail direkte brændstofindsprøjtningssystem blev skabt i 2001. Siden 2002 blev den monteret i mange af Toyotas modeller: Auris, Avanza, Corolla, Etios, iQ, Ractis, Urban Cruiser, Verso-S og Yaris. Dens maksimale ydelse var på 68, 88 og 90 hk. Siden 2015 har 1ND-TV levet op til EURO VI udstødningsstandarden.
KD-FTV
Dette er en serie af dieselmotorer med 4 cylindre på række, med to knastaksler og en turbine. Den første generation, 1KD-FTV, kom frem i 2000. Det var en 3-liters motor med 172 hk. Den var monteret i de følgende køretøjer: Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Hilux Surf, Toyota Fortuner, Toyota Hiace og Toyota Hilux. Den anden generation havde 2KD-FTV index. Den kom frem i 2001. I modsætning til deres forgængere havde disse motorer reduceret slagvolumen og maksimal kraft: Henholdsvis 2,5 l og 142 hk. Denne motor var monteret i disse Toyota-modeller: Fortuner, Hilux, Hiace og Innova.
AD-FTV
Den første generation i denne serie af DOHC dieselmotorer kom i 2005. 1AD-FTV var turboladet og havde en slagvolumen på 2,0 l samt 127 hk. Den anden generation, 2AD-FTV, var lige som den forrige udstyret med D-4D Common Rail og en geometrisk variabel turbolader, men havde et andet slagvolumen, der nåede 2,2 liter. Den maksimale ydeevne lå fra 136 til 149 hk. Den næste generation havde 2AD-FHV index. Disse enheder havde de følgende tiltag: Højhastigheds, piezoelektrisk indsprøjtning, D-CAT system til at mindske skadelige udstødningsgasser og en kompressionsratio på 15.7:1, der var den laveste for denne serie. Som i 2AD-FTV-motorerne oversteg ikke slagvolumen over 2,2 liter. Ydeevnen lå på 174 til 178 hk. Motorerne i denne serie blev monteret i Toyota-modeller som RAV4, Avensis, Corolla Verso, Auris, Verso og Corolla.
1WW
I 2013 kom 1WW motorerne. Det var endnu en serie af DOHC dieselmotorer med 4 cylindre på række. Ydeevnen på den 1,6 liter store motor nåede 110 hestekræfter, og kompressionsforholdet var 16.5:1. 2-liter 1WW motorer kom i 2015. De blev fremstillet til Toyota Verso og Toyota Auris.
GD-FTV
I 2015 kom motorerne i serien GD. Den første generation fik indekseringen 1GD-FTV. Den var præsenteret som en DOHC rækkemotor på 2,8 liter, med 175 hestekræfter, 4 cylindre og en geometrisk variabel turbolader. 2GD-FTV motorer fra den anden generation havde en lavere slagvolumen og kraft: 2,4 liter og 147 hestekræfter. Kompressionsforholdet på motorerne i de to generationer var den samme – 15.6:1. De blev monteret i Toyota Hilux, Toyota Land Cruiser Prado, Toyota Fortuner og Toyota Innova.
1VD-FTV
VD-serien har et nyt niveau i motorhistorien fra dette japanske marked. De var de første diesel V-motorer med 8 cylindre. Deres slagvolumen var 4,5 liter. De blev udstyret med D-4D systemet og en eller to geometrisk variable turboladere. Kompressionsforholdet nåede 16.8:1. Den maksimale kraft på de turboladede motorer var 202 hk og dem med tvillingeturbomotorer – 268 hk.