Indholdsfortegnelse
CDI
CDI (Common Rail dieselinjektion) er en serie af dieselmotorer fra det tyske Daimler AG, der monteres i Mercedes-Benz. CDI-motorer blev udviklet i 1997 og er med succes i brug i dag. Disse motorer har et system med direkte brændstofindsprøjtning, der reducerer brændstofforbruget med 15 %. Producenten har forøget drejningsmoment, så kræfterne er forøget med 40 %.
Populære CDI motorer
OM611. 1998-2004.
Dette er 2,1 og 2,2 liters dieselmotorer med 4-cylindre på række. Bilejere blev tilbudt et valg af motorer med forskellige kræfter: 81, 101, 108, 114, 120, 127, 134, og 141 hk. OM611 blev monteret i Mercedes-Benz Sprinter (W90x), Mercedes-Benz E-Class (W210), og Mercedes-Benz C-Class (W203).
OM668. 1998-2005.
Disse dieselmotorer havde 4-cylindre på række og en slagvolumen på 1,7 og 2,7 l. De følgende modeller blev solgt med OM668 motorer: Mercedes-Benz A-Class (W168), Mercedes-Benz A-Class (W169), såvel som Mercedes-Benz Vaneo (W414).
OM612. 1999-2006.
Ulig de tidligere motorer havde OM612 5 cylindere på række. Slagvolumen var 2,7 l. Ydelserne i motoren rangerede mellem 154 og 170 hk og drejningsmomentet – mellem 330 og 370 N·m. Denne motor var monteret i Mercedes-Benz Sprinter (W90x), Mercedes-Benz C-Class (W203) og Mercedes-Benz E-Class (W210).
OM628. 1999-2010.
Det var den første V-motor i CDI-rækken. Den havde imponerende 8 cylindere, 4 liters slagvolumen, 560 N·m drejningsmoment og ydede 250 hk. Motoren blev monteret i Mercedes-Benz E-Class (W211), Mercedes-Benz S-Class (W220), Mercedes-Benz M-Class (W163), og Mercedes-Benz G-Class (W463).
OM647. 2002-2006.
En 5-cylindret 2,7 liters motor der udviklede 177 hk med et drejningsmoment på 400 N-m. Den var monteret på sedanmodellen Mercedes-Benz E-Class (W211).
OM648. 2002-2005.
Denne motor havde 6 cylindre på række. Slagvolumen nåede 3,2 liter. Motoren havde to Størrelser i ydelse: 177 og 204 hk. Denne motor kunne ses under motorhjelmen på Mercedes-Benz E-Class (W211) og Mercedes-Benz E-Class (W220).
OM646. 2003-2010.
Denne 2,2 liters turboladede motor med 4-cylindre in-line havde en cylinderblok i støbejern og aluminiums cylinderhoved. Den havde et bredt udvalg af ydelser: Fra 88 til 170 hk. I 2006 kom den anden generation, OM646 EVO. Ingeniørerne havde lavet over 90 ændringer af designet. OM646 var monteret i de følgende modeller: Mercedes-Benz Vito (W639), Mercedes-Benz Sprinter (W906), Mercedes-Benz C-Class (W203), Mercedes-Benz C-Class (W204), Mercedes-Benz CLК-Class (W209) og Mercedes-Benz E-Class (W211).
OM640. 2004-2012.
OM640 på 2 liter havde fire cylindre på række. Den havde et kølesystem for den turboladede luft og en turbolader med variabel geometri. Ydelserne lå på hhv: 82, 109 eller 140 hk. Drejningsmoment: 200, 250 og 300 N·m. OM640 blev brugt i Mercedes-Benz A-Class (W169) og Mercedes-Benz B-Class (W245).
OM629. 2005-2011.
Denne motor er en let modificeret OM628. Dens særlige funktion er forhøjet ladetryk. Dette tillod flere kræfter og større drejningsmoment. Som dens forgænger, OM629, var det en V8, 4-liters motor. Kræfterne i motoren rangerede mellem 306 og 320 hk og drejningsmomentet – mellem 700 og 730 N·m. Den blev udviklet til køretøjer som Mercedes-Benz M-Class (W164), Mercedes-Benz GL-Class (X164), Mercedes-Benz E-Class (W211) og Mercedes-Benz S-Class (W221).
OM651. 2008–present.
En turboladet motor med 4-cylindre in-line. En slagvolumen på hhv 1,8 og 2,2 l. Der ydede fra 95 til 204 hk. Cylinderblokken er lavet af gråt støbejern. Den er monteret i de følgende modeller: Mercedes-Benz A-Class (W176), Mercedes-Benz B-Class (W246), Mercedes-Benz CLA (C117), Mercedes-Benz Sprinter (W906), Mercedes-Benz C-Class (W204), Mercedes-Benz C-Class (W205), Mercedes-Benz Vito (W447), Mercedes-Benz GLA (X156), Mercedes-Benz E-Class (W212), Mercedes-Benz Viano/Vito (W639), Mercedes-Benz GLK (X204), Mercedes-Benz M-Class (W166), Mercedes-Benz SLK (R172), Mercedes-Benz GLC (X253), Mercedes-Benz CLS (X218) og Mercedes-Benz S-Class (W222).
OM656. 2017–present.
Den turboladede 3-liters motor med 6-cylindre, OM656, er den mest kraftfulde motor der nogensinde er blevet monteret i en seriefremstillet Mercedes-Benz personbil. Specifikationer: 286 hk (600 N·m) og 340 hk (700 N·m). Den er blevet udviklet til Mercedes-Benz S-Class (W222).