Indholdsfortegnelse
Hvad er en knastaksel i en bilmotor: funktion, problemer, inspektion og symptomer på funktionsfejl
Knastakslen har været en nøglekomponent i forbrændingsmotorer siden begyndelsen af 1900-tallet og har overlevet mange teknologiske fremskridt i bilindustrien. Den spiller en afgørende rolle i styringen af motorens indsugnings-, kompressions-, tændings- og udstødningsprocesser.
HVAD ER EN KNASTAKSEL? HVORFOR ER DEN VIGTIGT?
En knastaksel er en roterende aksel, der løber langs cylinderrækken, og som består af dråbeformede knaster, lejer og lejetapper. Dens primære funktion er at åbne og lukke cylinderens indsugnings- og udstødningsventiler synkroniseret til bestemte tidspunkter og bestemte tidsrum, mens motoren kører. Hver cylinderrække har sin egen knastaksel, og de drives af tandhjulene eller taktkæden i krumtapakslen. Timingen af komponenten har direkte indflydelse på motorens omdrejningsområde. Knastakselløfter (ventilløftere) påvirker også effekten, da et højere løft tillader mere luft at strømme gennem cylindrene.
TYPER AF KNASTAKSEL DRIVMEKANISMER:
De tre bedste knastaksel designs:
- Single overhead cam (SOHC) - En knastaksel pr. cylinderrække. Disse mekanismer var særligt populære i 60'erne og 70'erne. Fordele: De er pålidelige, billige at vedligeholde og lette. Ulempe: Ventilindstillingen er begrænset.
- Dobbelt overliggende knastaksler (DOHC) - To knastaksler pr. cylinderrække. De fleste moderne køretøjer bruger DOHC mekanismer. Fordele: Disse motorer har flere hestekræfter, er mere støjsvage og giver bilejerne mulighed for at indstille indsugnings- og udstødningsventisynkroniseringen separat, hvilket øger effektiviteten. Ulemper: De er dyrere og tungere.
- Overliggende ventil (OHV/pushrod) - Ligesom OHC-motorer er ventilerne placeret i topstykket, men knastakslen er installeret inde i motorblokken. De omfatter lange stænger, der rækker op til hovedet for at bevæge vippearmene og aktivere ventilerne. Fordele: Disse mekanismer er ofte mere kompakte, billigere at producere, og nogle har bedre drejningsmoment i den lave ende end OHC-mekanismer. Ulemper: mindre kontrol over ventilsynkroniseringen, et begrænset antal ventiler pr. cylinder. Det er dog vigtigt at bemærke, at de ofte har en lavere ventilmasse, hvilket kan bidrage til et bedre drejningsmoment i den lave ende sammenlignet med nogle OHC-motorer. Materiale: Disse komponenter er normalt fremstillet af enten stål eller støbejern.
SEALEY Styredorn, knastaksel
BGA Knastaksel
Udstødningsside, Indsugningsside
Hogert Technik Styreværktøj, knastaksel
INA Knastaksel
FORCE Styredorn, knastaksel
KAMAKSEL POSITIONSSENSORER
Når man ser på funktionerne i denne komponent, er knastaksel sensorernes rolle afgørende. Disse sensorer indsamler oplysninger om den præcise position og rotationshastighed og overfører derefter disse oplysninger til motorens styreenhed (ECU) i realtid. ECU'en har brug for disse oplysninger til at regulere synkroniseringen af tændingen og brændstofindsprøjtningen. De arbejder sammen med krumtapakselsensorerne for at give et omfattende overblik over motorens driftssystemer. ECU'en kan også ændres for at optimere disse processer - det kaldes "chiptuning".
SYMPTOMER PÅ EN ØDELAGT KNASTAKSEL POSITIONSSENSOR
- »Check engine« lampen lyser
- Symptomer på en ødelagt positionssensor
- Startvanskeligheder
- Ryk og tilstand
- Problemer med gearskift
- Dårlig brændstoføkonomi
SYMPTOMER PÅ KNASTAKSELFEJL
Hvis din bils knastaksel holder op med at fungere korrekt, kan det medføre alvorlige skader på motoren, og du kan måske ikke engang starte den. Du kan også høre unormale eller høje lyde, der kommer fra under motorhjelmen.
Her er 5 almindelige årsager til, at knastakslen svigter:
- Utilstrækkelig smøring/brug af forkert smøremiddel. Knastakslen og ventiltrækkets komponenter har brug for smøring for at fungere korrekt, især knastlapperne. Sørg for, at den korrekte molybdænpasta eller olie påføres komponenterne som anbefalet af bilproducenten for at forhindre slitage.
- Slid på knasterne. Hvis knastlapperne er slidte eller flade, resulterer det i reduceret løft, og ventilerne åbner måske slet ikke, når motoren kører ved lave omdrejninger eller i tomgang. Motoren kan også begynde at eftertænde ved høje hastigheder.
- Forkert indkøringsprocedure. Hvis motoren f.eks. drejes for meget rundt eller står stille for længe før den første opstart, kan det forårsage skader. Motorens omdrejningstal skal være højt nok i indkøringsperioden.
- Ventilfjedertrykket er for højt eller for lavt. Sørg for at udskifte fjedrene til tiden, og at de nye fjedre svarer til bilens specifikationer.
- Mekanisk interferens. Almindelige mekaniske problemer omfatter fjederbinding og utilstrækkelig frigang mellem ventiler og stempler samt mellem vippearmenes åbninger og bolte.
- Forurenet olie/dårlig oliekvalitet. Bilister kan fylde ny bil motorolie eller bruge god motorrens for at slippe af med olieforurening og slamaflejringer.
Før man beslutter sig for, hvordan komponenten skal repareres, er det vigtigt at inspicere knastkomponenterne grundigt for slid, revner og andre tegn på skader. Hvis skaden er omfattende, kan det være mere hensigtsmæssigt at vælge en passende ny knastakslen.
YATO Styreværktøjssæt, knastaksel
FEBI BILSTEIN Tilslutningsledning, knastsensor
FEBI BILSTEIN Knastaksel
ET ENGINETEAM Knastakselsæt
med stempel
SEALEY Styredorn, knastaksel
SÅDAN TJEKKER DU KNASTAKSEL OG POSITIONSSENSORER
Knastaksel:
- Kontroller olietilførselsrøret for eventuelle blokeringer.
- Rengør og efterse knastlejerne for ridser og slid.
- Rengør og inspicer knastlapperne for skader.
- Kontroller akslen for revner.
- Mål knastløftet: Det kan du gøre med en digital skydelære. For det første skal du måle diameteren på knastens basiscirkel. Dernæst skal du måle den største diameter, kendt som basiscirklen og knastløft. Du kan derefter beregne knastløftet ved at trække basiscirkeldiameteren fra basis- og knastløftværdierne.
Sensorer:
- Kontroller om ledningerne er beskadigede eller løse.
- Kontroller sensoren for tegn på skader.
- Afmonter den og kontroller, om reluktorhjulet er beskadiget.
- Kontroller spændingen og modstanden med et multimeter - denne metode kan variere afhængigt af typen af CKP-sensor (induktiv eller hall-effekt).
Populæreste produkter i kategorien: