Toyota Corolla motorer
Siden introduktionen i 1966 er Toyota Corolla blevet en af de mest succesfulde kompaktbiler i verden med et imponerende udvalg af motorer gennem tolv generationer. Kontinuerlig teknologisk udvikling har gjort Toyota Corolla-motorer til synonymer for pålidelighed og effektivitet. Fra simple sugemotorer til moderne hybriddrev afspejler hver generation sin tids tekniske fremskridt.
Toyota Corolla-motorer: Historiske generationer I-VIII (1966-2001)

De første otte Toyota Corolla-generationer prægede markedet for kompakte biler i over 35 år og skabte et ry for enestående pålidelighed. Disse historiske Toyota Corolla-motorer nåede regelmæssigt 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor 1,6-liters benzinmotorerne i 1990'erne blev anset for at være særligt holdbare. Større motorskader var næsten uhørte, og større vedligeholdelsesarbejder som skift af tandrem eller justering af ventilspillerummet var kun nødvendige mellem 200.000 og 300.000 kilometer. Den absolutte topmotor i denne æra var 4A-FE 1,6-liter med 110 hk fra den syvende generation (1991-1997), som på optimal vis kombinerede kraft, økonomi og legendarisk pålidelighed. Tekniske innovationer som det variable ventilstyringssystem VVT-i fra 1998 og de første motorer med direkte indsprøjtning satte standarder for hele branchen.
Toyota Corolla benzinmotorer: Historiske generationer I-VIII (1966-2001)
Toyota Corollas benzinmotorprogram udviklede sig fra simple 1,1-liters motorer med 60 hk i 1960'erne til ultramoderne 1,8-liters enheder med VVT-i-teknologi ved årtusindskiftet. 4A-FE-motorerne fra 1990'erne med en slagvolumen på 1,6 liter og 90-110 hk var særligt succesfulde og viste sig at være stort set uforgængelige. Toyota Corollas 1,3-liters motor (4A-FE) med 75-90 hk dominerede de mellemste generationer og blev betragtet som den mest økonomiske benzinmotor på sin tid. De stærkeste historiske Toyota Corolla-motorer var 1,8-liters enhederne med op til 125 hk, som blev udstyret med VVT-i-teknologi fra ottende generation (1995-2001) og dermed tilbød variabel ventilstyring.
Toyota Corolla dieselmotorer: Historiske generationer I-VIII (1966-2001)
Toyota Corolla-dieselmotorer spillede en underordnet rolle i Europa, men var bestemt tilgængelige på andre markeder. 2C-T-dieselen med en slagvolumen på 2,0 liter og 72 hk var tilgængelig fra sjette generation (1987-1991) og var kendetegnet ved ekstrem økonomi med et brændstofforbrug på mindre end 5 liter. Disse tidlige Toyota Corolla-dieselmotorer var dog støjende og træge, hvorfor de ikke kunne etablere sig på det europæiske marked. 1CD-FTV-dieselen med 1,4 liter og 90 hk blev kun brugt i den ottende generation (1999-2001) og tilbød allerede common-rail-teknologi, men var begrænset til nogle få markeder.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Vurdering |
1,1-1,3 liter (1966-1987) |
60-90 HK |
6,5-8,0 liter/100 km |
Rust, simpel teknologi |
God |
4A-FE 1,6 liter (1987-1997) |
90-110 HK |
6,0-7,5 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget god |
2C-T 2,0 diesel (1987-1991) |
72 HK |
4,5-5,0 l/100 km |
Høj, træg |
Gennemsnitlig |
1CD-FTV 1,4 diesel (1999-2001) |
90 HK |
4,2-4,8 l/100 km |
Sjældent tilgængelig |
God |
Toyota Corolla-motorer: Generation IX (2001-2007)

Den niende Toyota Corolla-generation markerede overgangen til den moderne æra og introducerede for første gang D-4D-dieselteknologi i større skala. Disse Toyota Corolla-motorer nåede nemt 300.000 til 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor 1,4 VVT-i benzinmotorerne blev anset for at være særligt pålidelige. Større reparationer var normalt kun påkrævet mellem 180.000 og 250.000 kilometer, hovedsageligt sliddele som vandpumpen eller koblingen. Det absolutte højdepunkt var 1,8 VVT-i med 129 hk, som kombinerede sportslige køreegenskaber med den holdbarhed, der er typisk for Toyota. Teknisk set blev VVT-i-teknologien forfinet i denne generation, og der blev introduceret moderne common-rail-dieselmotorer, som for første gang gjorde Toyota Corolla til et reelt alternativ til de tyske konkurrenter.
Toyota Corolla benzinmotorer: Generation IX (2001-2007)
Toyota Corollas benzinmotorprogram bestod af tre hovedmotorer: 1,4 VVT-i med 97 hk, 1,6 VVT-i med 110 hk og 1,8 VVT-i med 129 hk. Alle Toyota Corollas benzinmotorer var udstyret med den gennemprøvede VVT-i-teknologi til variabel ventilstyring. Toyota Corolla 1,4 VVT-i udviklede sig til den mest pålidelige motor i denne generation og havde en fremragende effektivitet med et brændstofforbrug på kun 6,5 liter. De større Toyota Corolla-motorer viste lejlighedsvis problemer med VVT-i-kontrolsystemet efter et højt kilometertal, men forblev generelt meget pålidelige. Den 1,8-liters motor var kun tilgængelig i Corolla TS (stationcar) og tilbød den bedste kombination af ydelse og pålidelighed.
Toyota Corolla dieselmotorer: Generation IX (2001-2007)
Toyota Corolla 1.4 D-4D med 90 hk var den første moderne diesel i Corollas historie og byggede på common-rail-teknologi. Den fik senere følgeskab af 2,0 D-4D med 116 hk, som primært blev brugt i Corolla Verso. Disse Toyota Corolla-dieselmotorer viste sig at være betydeligt mere raffinerede end deres forgængere med et brændstofforbrug på omkring 4,5 liter pr. 100 km. Toyota Corolla 1,4 D-4D havde dog af og til problemer med partikelfilteret og indsprøjtningssystemet, især på hyppige korte ture. Ikke desto mindre etablerede denne motor sig som et solidt alternativ for hyppige bilister.
Toyota Corolla motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
1,4 VVT-i |
97 HK |
6,5 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget god |
1.6 VVT-i |
110 HK |
6,8 l/100 km |
Lejlighedsvis VVT-i kontrol |
Meget god |
1,8 VVT-i |
129 HK |
7,2 l/100 km |
VVT-i problemer med højt kilometertal |
God |
1,4 D-4D |
90 HK |
4,5 l/100 km |
Partikelfilter, brændstofindsprøjtning |
God |
2.0 D-4D |
116 HK |
5,2 l/100 km |
Sjældent tilgængelig |
God |
Toyota Corolla-motorer: Generation X (2007-2013)

Den tiende Toyota Corolla-generation bragte en komplet motoroverhaling og introducerede dobbelt VVT-i-teknologi for første gang. Disse Toyota Corolla-motorer fortsatte med at køre imponerende 280.000 til 380.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, og 1,6-liters benzinmotorerne blev anset for at være særligt holdbare. Større motorskader forblev en sjældenhed, og større vedligeholdelsesarbejde som f.eks. skift af tandrem eller termostat var kun nødvendigt mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Den absolutte topmotor var 1,6 Dual VVT-i med 132 hk, som for første gang havde variabel styring af både indsugnings- og udstødningsventiler og dermed optimerede ydelse og effektivitet. Denne generation introducerede også de første Toyota Corolla-motorer med multidrive CVT-transmission, hvilket forbedrede køreoplevelsen betydeligt.
Toyota Corolla benzinmotorer: Generation X (2007-2013)
Toyota Corollas benzinmotorprogram bestod af tre hovedmotorer: 1,4 VVT-i med 97 hk, 1,6 Dual VVT-i med 124 hk og den kraftige 1,6 Dual VVT-i med 132 hk. Alle Toyota Corollas benzinmotorer havde flerkanalsindsprøjtning og optimeret forbrændingskammergeometri. Toyota Corolla 1,6 Dual VVT-i med 132 hk udviklede sig til det tekniske højdepunkt i denne generation og tilbød med sin dobbelte ventilstyring både sportslige køreegenskaber og et moderat brændstofforbrug på 6,8 liter. I denne generation viste Toyota Corolla-motorerne for første gang lejlighedsvise problemer med timingkæden på grund af forsømt vedligeholdelse, men forblev generelt meget pålidelige.
Toyota Corolla dieselmotorer: Generation X (2007-2013)
Toyota Corolla 1.4 D-4D blev videreudviklet og tilbød nu 90 hk med forbedret effektivitet. Derudover blev den nye 2.0 D-4D med 126 hk tilføjet, som havde et partikelfilter og SCR-teknologi. Disse Toyota Corolla-dieselmotorer opnåede et brændstofforbrug på kun 4,2 liter pr. 100 km og opfyldte allerede Euro 5-normen. Toyota Corolla 1,4 D-4D havde fortsat lejlighedsvise problemer med partikelfilteret, især ved korte ture, mens 2,0 D-4D blev anset for at være meget mere robust. Dieselmotorerne var et godt alternativ til dem, der kørte meget, men kunne ikke matche benzinmotorernes pålidelighed.
Toyota Corolla motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
1,4 VVT-i |
97 HK |
6,4 l/100 km |
Lejlighedsvis timing kæde |
Meget god |
1,6 Dobbelt VVT-i |
124 HK |
6,6 l/100 km |
Minimale problemer |
Meget god |
1,6 Dobbelt VVT-i |
132 HK |
6,8 l/100 km |
Tandremskæde med dårlig vedligeholdelse |
Meget god |
1,4 D-4D |
90 HK |
4,2 l/100 km |
Partikelfilter |
God |
2.0 D-4D |
126 HK |
4,8 l/100 km |
Mere robust end 1.4 |
God |
Toyota Corolla-motorer: Generation XI (2013-2019)

Den ellevte generation af Toyota Corolla bragte yderligere raffinement til den gennemprøvede motorteknologi og introducerede for første gang hybridteknologi til Corolla-serien. Disse Toyota Corolla-motorer fortsatte med at køre imponerende 300.000 til 400.000 kilometer, og hybriddrevene blev anset for at være særligt holdbare. Større reparationer var normalt først påkrævet efter 200.000 kilometer, hovedsageligt sliddele som vandpumpen eller hybridbatteriets konditionering. Det absolutte højdepunkt var 1,8-liters-hybriden med 136 hk systemydelse, som for første gang kombinerede Toyota Corolla-hybridteknologi med gennemprøvet pålidelighed. Denne generation markerede overgangen til moderne drivkoncepter og introducerede Valvematic-teknologi til trinløs justering af ventilløftet.
Toyota Corolla benzinmotorer: Generation XI (2013-2019)
Toyota Corollas benzinmotorprogram omfattede 1,3 Dual VVT-i med 99 hk og 1,6 Valvematic med 132 hk. Toyota Corolla 1.6 Valvematic var den første motor i serien med trinløs justering af ventilløftet, hvilket gav en endnu mere præcis styring af forbrændingen. Disse Toyota Corolla-motorer viste den sædvanlige pålidelighed, selv om 1.6 Valvematic lejlighedsvis udviklede problemer med den komplekse ventilstyring. Toyota Corolla 1.3 Dual VVT-i viste sig at være den mest pålidelige rene benzinmotor i denne generation og havde en fremragende effektivitet med et brændstofforbrug på 5,9 liter. Selvom Valvematic-teknologien var innovativ, var den også mere modtagelig for slitage end den velafprøvede VVT-i-teknologi.
Toyota Corolla Hybrid Drive: Generation XI (2013-2019)
Toyota Corolla Hybrid kombinerede en 1,8-liters benzinmotor med 99 hk og en elmotor for at opnå en systemydelse på 136 hk. Denne Toyota Corolla Hybrid var baseret på den gennemprøvede Toyota Hybrid Synergy Drive og havde et brændstofforbrug på kun 3,5 liter pr. 100 km. Hybridteknologien viste sig at være ekstremt pålidelig, og det var kun hybridbatteriet, der skulle vedligeholdes eller udskiftes efter 200.000 til 300.000 kilometer. Toyota Corolla Hybrid udviklede sig til den bedste motor i denne generation og kombinerede de laveste brændstofforbrugsværdier med høj pålidelighed og god kørekultur.
Toyota Corolla motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
1,3 dobbelt VVT-i |
99 HK |
5,9 l/100 km |
Praktisk talt ingen |
Meget god |
1.6 Valvematic |
132 HK |
6,2 l/100 km |
Kompleks ventilstyring |
God |
1.8 Hybrid |
136 HK |
3,5 l/100 km |
Hybridbatteri efter 200.000 km |
Meget god |
Toyota Corolla-motorer: Generation XII (2019-i dag)

Den nuværende Toyota Corolla-generation er fuldt hybridiseret og repræsenterer Toyotas fremtidige vision for effektive drivlinjer. Alle Toyota Corolla-motorer er nu elektrificerede og tilbyder en imponerende kombination af ydeevne og effektivitet. Da generationen kun har været tilgængelig siden 2019, er der endnu ikke nogen langtidserfaring, men de første fem år viser lovende pålidelighedsværdier. Toyota Corolla-motorerne i denne generation lover en levetid på over 300.000 kilometer, da hybridteknologien aflaster forbrændingsmotoren og reducerer sliddet. Topmotoren er den 2,0-liters hybrid med 184 hk systemydelse, som kombinerer sportslige køreegenskaber med de laveste brændstofforbrugsværdier.
Toyota Corolla hybrid kører: Generation XII (2019-i dag)
Toyota Corolla Hybrid-serien består af to hoveddrivlinjer: 1,8-liters hybrid med 122 hk systemydelse og 2,0-liters hybrid med 184 hk systemydelse. Begge Toyota Corolla Hybrid-motorer er baseret på fjerde generation af Toyota Hybrid System og tilbyder endnu større effektivitet end deres forgængere. Toyota Corolla 1.8 Hybrid opnår et brændstofforbrug på kun 3,9 liter pr. 100 km, mens 2.0 Hybrid kun bruger 4,2 liter på trods af betydeligt højere ydelse. Toyota Corolla Hybrid-motorerne kører efter Atkinson-cyklussen og bruger et nikkel-metalhydrid-batteri, som har vist sig at være særligt holdbart. De første erfaringer har vist, at der praktisk talt ikke er nogen produktionsproblemer; kun lejlighedsvise softwareopdateringer er nødvendige.
Toyota Corolla benzinmotorer: Generation XII (2019-i dag)
Rene benzinmotorer er ikke længere tilgængelige i den nuværende Toyota Corolla-generation, da Toyota udelukkende satser på hybridteknologi. Denne beslutning understreger Toyotas fokus på effektivitet og miljømæssig bæredygtighed. Toyota Corolla-motorerne er udelukkende designet som fuldhybrider og kan ikke bruges som rene benzinmotorer.
Toyota Corolla-motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Vurdering |
1,8 Hybrid |
122 HK |
3,9 l/100 km |
Ingen serieproblemer indtil videre |
Meget god |
2.0 Hybrid |
184 HK |
4,2 l/100 km |
Minimale softwareopdateringer |
Meget god |
Konklusion: De bedste Toyota Corolla-motorer i alle generationer
Udviklingen af Toyota Corolla-motorer viser en imponerende kontinuitet med hensyn til pålidelighed gennem mere end fem årtier. Mens de tidlige generationer var kendetegnet ved enkel, men robust teknologi, bygger moderne Toyota Corolla-motorer på meget kompleks hybridteknologi uden at gå på kompromis med holdbarheden. Den konsekvente videreudvikling af hybridteknologien gør Toyota Corolla til et af de mest effektive og pålidelige drivkoncepter på markedet i dag.
- Bedste Toyota Corolla benzinmotor:
4A-FE 1,6-liter med 110 hk fra de historiske generationer (1987-1997) er fortsat den mest pålidelige rene benzinmotor i Toyota Corollas historie med en næsten uforgængelig teknologi.
- Bedste Toyota Corolla-dieselmotor:
2.0 D-4D med 126 hk fra den tiende generation (2007-2013) tilbød den bedste kombination af ydelse, effektivitet og pålidelighed blandt de sjældne Toyota Corolla-dieselmotorer.
- Bedste Toyota Corolla hybridmotor:
Den 2,0-liters hybrid med 184 hk fra den nuværende generation (2019-nu) kombinerer sporty køreegenskaber med det laveste brændstofforbrug og den nyeste teknologi.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle generationer af Toyota Corolla tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.
Populæreste produkter i kategorien: