BMW 3-serie motorer
Siden introduktionen i 1975 har BMW 3-serien udviklet sig til en af de mest succesfulde mellemstore sedaner, der tilbyder et usædvanligt varieret udvalg af BMW 3-serie motorer over syv generationer. Hver generation har bragt banebrydende teknologier og forskellige styrker med sig. Den løbende udvikling spænder fra firecylindrede sugemotorer til topmoderne hybrid- og elektriske drivlinjer.
BMW 3-serie motorer: Historiske generationer I-III (1975-1998)

De første tre BMW 3-serie generationer (E21, E30, E36) lagde grunden til seriens omdømme som en sporty og pålidelig mellemstor sedan. Disse historiske BMW 3-serie-motorer nåede nemt 300.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvorved de legendariske sekscylindrede M20- og M50-rækkemotorer blev betragtet som næsten uforgængelige. Større reparationer var normalt først nødvendige efter 200.000 til 250.000 kilometer, hovedsageligt på kobling, chassis og kølesystem. Den absolutte topmotor i denne æra var M3-motoren S14 (E30 M3) med 200 hk - en firecylindret motor med højt omdrejningstal, der bragte motorsportsafprøvet teknologi til vejtrafikken. BMW 3-seriens sekscylindrede M20- (E21/E30) og M50-motorer (E36) satte standarder for jævn kørsel og holdbarhed, mens de tidlige firecylindrede M10- og M40-motorer var økonomiske, men mindre holdbare.
BMW 3-serie benzinmotorer: Historiske generationer I-III (1975-1998)
BMW 3-seriens benzinmotorprogram begyndte med den gennemprøvede firecylindrede M10 (1,6-2,0 liter) i E21, som imponerede med sin enkelhed og økonomi. E30 bragte den legendariske sekscylindrede M20 (2,0-2,7 liter) med 125-171 hk, som blev indbegrebet af BMW's rækkesekser. Disse BMW 3-serie-motorer var kendetegnet ved usædvanlig jævn kørsel og pålidelighed. E36 introducerede den mere moderne sekscylindrede M50 (2,0-2,5 liter) med 150-192 hk, som senere blev efterfulgt af M52 med VANOS knastakseljustering. Det absolutte højdepunkt var S14-motoren i E30 M3 - en firecylindret motor baseret på M10 med 200 hk, som opnåede legendestatus takket være dens høje omdrejningstal og motorsportsafprøvede teknologi.
BMW 3-serie dieselmotorer: Historiske generationer I-III (1975-1998)
BMW 3-serie dieselmotorer var stadig sjældne i de første generationer. Fra 1983 tilbød E21 den sekscylindrede M21-diesel med 86 hk, som var økonomisk, men ikke særlig almindelig. E30 fortsatte denne tradition med den videreudviklede M21. Det var først i 1991, at E36 med den firecylindrede diesel M41 (1,7 liter, 90 hk) bragte en moderne dieselmotor, der var kendetegnet ved et lavt forbrug og et højt kilometertal. Disse tidlige BMW 3-serie dieselmotorer nåede ofte over 400.000 kilometer og blev anset for at være særligt robuste, men var støjende og ikke særlig komfortable.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
M10 (E21) |
90-125 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Ventilspalte, olieforbrug |
Gennemsnit |
M20 (E30) |
125-171 HK |
9,0-11,0 l/100 km |
Kølesystem, topstykkepakning |
Meget god |
M40/M43 (E36) |
90-115 HK |
7,5-9,0 l/100 km |
Tændkæde, olieforbrug |
God |
M50/M52 (E36) |
150-192 HK |
8,5-10,5 l/100 km |
VANOS-problemer (M52) |
Meget god |
S14 (E30 M3) |
200 HK |
11,0-13,0 l/100km |
Slid ved høj hastighed |
Meget god |
M21 Diesel |
86 HK |
6,0-7,0 l/100 km |
Høj, lidt kraft |
Gennemsnitlig |
M41 Diesel |
90 HK |
5,5-6,5 l/100 km |
Højlydt, men robust |
God |
BMW 3-serie motorer: Generation IV (1998-2005)

Den fjerde generation af BMW 3-serien (E46) markerede overgangen til moderne motorteknologi og anses for at være en af de mest pålidelige BMW-generationer nogensinde. De fleste BMW 3-serie-motorer i denne generation kan nemt nå 300.000 til 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor de sekscylindrede M54-motorer anses for at være særligt holdbare. Større reparationer er normalt først nødvendige efter 180.000 til 220.000 kilometer, primært på kølesystemet, undervognen og de elektriske komponenter. Den absolutte topmotor var M54B30 med 231 hk - en perfekt afbalanceret sekscylindret motor, der på optimal vis kombinerede ydelse, jævn kørsel og pålidelighed. Common rail-dieselteknologi blev også introduceret for første gang, hvilket gjorde BMW 3-serie Diesel betydeligt mere komfortabel og kraftfuld.
BMW 3-serie benzinmotorer: Generation IV (1998-2005)
BMW 3-seriens benzinmotorprogram bestod af den gennemprøvede firecylindrede M43 (1,6-1,9 liter) og den helt nye sekscylindrede M54 (2,2-3,0 liter). M54B22 med 170 hk og M54B25 med 192 hk tilbød en fremragende balance mellem ydelse og forbrug. Højdepunktet var M54B30 med 231 hk, som var kendetegnet ved sin smidige gang og pålidelighed. Disse BMW 3-serie motorer var udstyret med moderne teknologi som VANOS knastakseljustering og elektronisk gasspjæld. Motorsportens højdepunkt var S54-motoren i E46 M3 med 343 hk - en højtydende sekscylindret motor, der betragtes som en af de bedste sugemotorer nogensinde.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generation IV (1998-2005)
BMW 3-serie E46 revolutionerede dieselteknologien med den firecylindrede M47 (2,0 liter) i forskellige ydelsesniveauer fra 115 til 150 hk. Disse BMW 3-serie dieselmotorer havde moderne common-rail-indsprøjtning og tilbød betydeligt mere komfort end deres forgængere. M47D20 med 136 hk udviklede sig til den mest pålidelige dieselmotor i denne generation og nåede ofte over 400.000 kilometer. Defekten med hvirvelklapper, som kunne opstå fra omkring 150.000 kilometer, var dog problematisk.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
M43 |
105-118 HK |
7,0-8,5 l/100 km |
Tandhjulskæde, olieforbrug |
God |
M54B22 |
170 HK |
8,0-9,5 l/100 km |
Kølesystem, VANOS |
Meget god |
M54B25 |
192 HK |
8,5-10,0 l/100 km |
Kølesystem, VANOS |
Meget god |
M54B30 |
231 HK |
9,0-11,0 l/100 km |
Kølesystem, meget robust |
Meget god |
S54 (M3) |
343 HK |
12,0-14,0 l/100 km |
Højtydende slid |
Meget god |
M47D20 |
115-150 HK |
5,0-6,5 l/100 km |
Hvirvelklapper, brændstofindsprøjtning |
God |
BMW 3-serie motorer: Generation V (2005-2013)

Den femte generation af BMW 3-serien (E90/E91/E92/E93) bragte en komplet nyorientering af motorprogrammet med sig og introducerede for første gang turboladning til benzinmotorer. BMW 3-serie-motorerne i denne generation når 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor de senere N55-motorer anses for at være mere pålidelige end de tidlige N54-enheder. Større reparationer er normalt nødvendige mellem 120.000 og 180.000 kilometer, hovedsageligt på turboladere, højtrykspumper og indsprøjtningssystem. Den absolutte topmotor var N55B30 med 306 hk - en perfekt afstemt sekscylindret turbo, der stort set eliminerede problemerne med N54. Dieselmotorerne nåede nye dimensioner af ydeevne og effektivitet.
BMW 3-serie benzinmotorer: Generation V (2005-2013)
BMW 3-seriens benzinmotorprogram blev revolutioneret med introduktionen af N-serien med turboladning. Den firecylindrede N46 (2,0 liter) med 150-170 hk erstattede sugemotorerne, men led under problemer med timingkæden og Valvetronic-systemet. Den sekscylindrede N52-sugemotor (2,5-3,0 liter) med 177-272 hk blev anset for at være meget pålidelig og havde klassiske BMW-karakteristika. Den banebrydende N54 biturbo (3,0 liter) med 306 hk var den første BMW-benzinmotor med turbo, men havde problemer med højtrykspumpen, indsprøjtningsventilerne og turboladerne. Den efterfølgende N55 monoturbo eliminerede mange af disse problemer og udviklede sig til den bedste BMW 3-serie benzinmotor i denne generation.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generation V (2005-2013)
BMW 3-serie dieselprogrammet bestod af den videreudviklede firecylindrede M47 (2,0 liter) med 120-177 hk og den nye sekscylindrede M57 (3,0 liter) med 197-286 hk. M47D20 med 163 hk udviklede sig til den mest pålidelige dieselmotor, mens M57D30 med 231 hk tilbød den perfekte balance mellem ydelse og jævn kørsel. Disse BMW 3-serie dieselmotorer var udstyret med moderne tredjegenerations common-rail-teknologi og nåede ofte op på over 400.000 kilometer. Hvirvelklapperne og sodpartikelfilteret var af og til problematiske for dem, der kørte meget.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Bedømmelse |
N46 |
150-170 HK |
7,5-8,5 l/100 km |
Timing-kæde, Valvetronic |
Moderat |
N52 |
177-272 HK |
8,0-10,5 l/100 km |
Meget pålidelig |
Meget god |
N54 |
306 HK |
9,5-12,0 l/100 km |
Højtrykspumpe, turbolader |
Problematisk |
N55 |
306 HK |
8,5-10,5 l/100 km |
Betydeligt mere pålidelig |
God |
M47D20 |
120-177 HK |
4,5-6,0 l/100 km |
Hvirvelklapper, robuste |
God |
M57D30 |
197-286 HK |
5,5-7,5 l/100 km |
Meget afbalanceret |
Meget god |
BMW 3-serie motorer: Generation VI (2012-2019)

Den sjette generation af BMW 3-serie (F30/F31/F34) markerede den komplette overgang til turbo-æraen og introducerede den modulære motorfamilie. BMW 3-serie-motorerne i denne generation når 200.000 til 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, hvor de senere B-serie-motorer anses for at være betydeligt mere pålidelige end de tidlige N-serie-enheder. Større reparationer er normalt påkrævet mellem 100.000 og 150.000 kilometer, hovedsageligt på turboladere, timingkæder og indsprøjtningssystem. Den absolutte topmotor var B58B30 med 340 hk - et teknisk mesterværk, der betragtes som en af de bedste sekscylindrede BMW-motorer nogensinde. Hybridteknologien fandt også vej til BMW 3-serien for første gang.
BMW 3-serie benzinmotorer: Generation VI (2012-2019)
BMW 3-seriens benzinmotorprogram var baseret på den nye modulære arkitektur med N20 firecylindrede (2,0 liter) og N55 sekscylindrede (3,0 liter) motorer. N20B20 med 184-245 hk erstattede helt sugemotorerne, men led af problemer med timingkæden og turboladeren. Fra 2015 blev den markant forbedrede firecylindrede B48 (2,0 liter) med 184-252 hk introduceret, hvilket stort set eliminerede disse problemer. N55B30 med 306 hk blev senere erstattet af den revolutionerende B58B30 med 340 hk - denne BMW 3-serie motor anses for at være et teknisk mesterværk med lukket krumtaphusventilation og optimeret turboladning.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generation VI (2012-2019)
BMW 3-seriens dieselprogram bestod af den firecylindrede N47 (2,0 liter) med 116-190 hk og den sekscylindrede N57 (3,0 liter) med 258-381 hk. N47D20 med 184 hk udviklede sig til den mest pålidelige dieselmotor i denne generation, mens N57D30 med 258 hk tilbød den perfekte balance mellem ydelse og effektivitet. Disse BMW 3-serie dieselmotorer var udstyret med moderne fjerdegenerations common-rail-teknologi med indsprøjtningstryk på op til 2500 bar. Taktkæden i N47 og den komplekse efterbehandling af udstødningsgassen i N57 var lejlighedsvis problematisk.
BMW 3-serie hybrid: Generation VI (2012-2019)
Fra 2016 blev der for første gang tilbudt en BMW 3-serie hybrid (330e) med 252 hk systemydelse. Den kombinerede en firecylindret N20-motor med en elmotor på 88 hk og havde en elektrisk rækkevidde på ca. 40 km. BMW 3-serie Hybrid viste sig at være teknisk moden, men med begrænsninger med hensyn til bagagerumsplads.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Vurdering |
N20B20 |
184-245 HK |
6,5-8,0 l/100 km |
Timingkæde, turbolader |
Moderat |
B48B20 |
184-252 HK |
5,8-7,2 l/100 km |
Betydeligt mere pålidelig |
God |
N55B30 |
306 HK |
7,5-9,0 l/100 km |
Gennemprøvet, men gammel |
God |
B58B30 |
340 HK |
7,0-8,5 l/100 km |
Teknisk mesterværk |
Meget god |
N47D20 |
116-190 HK |
4,0-5,5 l/100 km |
Tandhjulskæde, ellers robust |
God |
N57D30 |
258-381 HK |
5,0-6,5 l/100 km |
Kompleks, men kraftfuld |
God |
330e Hybrid |
252 HK |
1,9 l/100 km + elektricitet |
Volumen i bagagerummet |
God |
BMW 3-serie motorer: Generation VII (2019-i dag)

Den nuværende generation af BMW 3-serien (G20/G21) repræsenterer det ypperste inden for BMW-motorteknologi og er helt afhængig af elektrificerede drivsystemer. Alle BMW 3-serie-motorer har mild hybridteknologi eller er designet som plug-in-hybrider. Da generationen kun har været på markedet siden 2019, er der endnu ingen langtidserfaringer, men de første tests viser lovende tilgange til en levetid på over 300.000 kilometer. Den absolutte topmotor er B58B30 med 374 hk i M340i - en videreudvikling af den allerede gennemprøvede B58-motor med optimeret effekt. Den nye 48-volts mildhybridteknologi lover markant forbedret effektivitet og holdbarhed.
BMW 3-serie benzinmotorer: Generation VII (2019-i dag)
BMW 3-seriens benzinmotorprogram er baseret på den videreudviklede B-serie med B48 firecylindrede (2,0 liter) og B58 sekscylindrede (3,0 liter) motorer. B48B20 med 156-258 hk har 48-volts mildhybridteknologi og viser betydelige forbedringer i forhold til sin forgænger. B58B30 med 374 hk i M340i betragtes som en af de bedste sekscylindrede BMW-motorer nogensinde og er ved at udvikle sig til topmotoren i denne generation. Alle BMW 3-serie benzinmotorer har partikelfiltre og opfylder Euro 6d-standarden.
BMW 3-serie dieselmotorer: Generation VII (2019-i dag)
BMW 3-seriens dieselprogram omfatter den firecylindrede B47 (2,0 liter) med 150-190 hk og den sekscylindrede B57 (3,0 liter) med 265-340 hk. Begge motorfamilier har moderne femtegenerations common-rail-teknologi og 48-volts mild hybrid-teknologi. B47D20 med 190 hk er ved at blive den mest pålidelige dieselmotor i denne generation, mens B57D30 med 265 hk tilbyder den perfekte balance mellem ydelse og effektivitet.
BMW 3-serie plug-in-hybrider: Generation VII (2019-i dag)
BMW 3-serie plug-in-hybrider (330e, 330e xDrive) tilbyder en systemydelse på 292 hk med en elektrisk rækkevidde på op til 60 kilometer. Disse BMW 3-serie-motorer kombinerer en firecylindret B48-motor med en elmotor på 113 hk og tilbyder en fremragende balance mellem ydelse og effektivitet.
BMW 3-serie motor |
Effekt |
Brændstofforbrug |
Typiske svagheder |
Vurdering |
B48B20 |
156-258 HK |
5,5-7,0 l/100 km |
Ingen serieproblemer indtil videre |
Meget god |
B58B30 |
374 HK |
7,2-8,5 l/100 km |
Gennemprøvet, højt udviklet |
Meget god |
B47D20 |
150-190 HK |
4,2-5,2 l/100 km |
Moderne, effektiv |
Meget god |
B57D30 |
265-340 HK |
5,0-6,0 l/100 km |
Kraftfuld, kompleks |
God |
330e Hybrid |
292 HK |
1,7 l/100 km + elektricitet |
Høj kompleksitet |
God |
Konklusion: De bedste BMW 3-serie motorer i alle generationer
Udviklingen af BMW 3-seriens motorer viser en fascinerende rejse fra simple sugemotorer til meget komplekse elektrificerede drivsystemer. Mens de historiske sekscylindrede motorer imponerede med deres lange levetid og karakteristiske BMW-lyd, imponerer de moderne turbomotorer med deres effektivitet og effekttæthed. Den kontinuerlige udvikling af dieselteknologien har gjort BMW 3-serie Diesel til et af de bedste alternativer for hyppige bilister.
- Bedste BMW 3-serie benzinmotor:
B58B30 (374 hk, generation VII) kombinerer avanceret teknologi med gennemprøvet BMW-pålidelighed og betragtes som et mesterværk inden for motorteknologi.
- Bedste BMW 3-serie dieselmotor:
M57D30 (231 hk, generation V) tilbyder den perfekte balance mellem ydelse, smidighed, pålidelighed og økonomi på tværs af alle generationer.
- Bedste BMW 3-serie hybridmotor:
Plug-in-hybriden 330e (292 hk, generation VII) med sin lange elektriske rækkevidde og fremragende systemintegration.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle BMW 3-serie generationer, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.
Populæreste produkter i kategorien: