Indholdsfortegnelse
BMW E46-motorer
Fra 1998 til 2007 etablerede BMW E46-serien sig som en af de mest succesfulde 3-serie generationer og tilbød et usædvanligt varieret udvalg af motorer, fra økonomiske firecylindrede dieselmotorer til højtydende sugemotorer. Den teknologiske udvikling gik fra gennemprøvede M52-enheder til de revolutionerende M54- og N42-motorer med innovativ Valvetronic-teknologi.

BMW E46 motorer (1998-2007)
BMW E46-generationen markerede et vendepunkt i BMW's historie og introducerede adskillige tekniske innovationer, som stadig har indflydelse i dag. Med korrekt vedligeholdelse når de fleste BMW E46-motorer nemt op på 300.000 til 400.000 kilometer, hvor de sekscylindrede sugemotorer anses for at være særligt holdbare. Kritiske reparationsintervaller ligger typisk mellem 150.000 og 200.000 kilometer, hvor komponenter som kølesystemet, Vanos-systemet eller oliepumpen skal udskiftes. Den absolutte topmotor i denne generation var S54 i M3 - en 3,2-liters sugemotor med 343 hk, som anses for at være en af de bedste BMW-motorer nogensinde. Tekniske højdepunkter var introduktionen af Valvetronic-teknologien i de firecylindrede N42/N46-motorer og videreudviklingen af Vanos-systemet i de sekscylindrede motorer. I en markedssammenligning satte E46 nye standarder for køredynamik og motorvariation, men kunne ikke helt følge med Mercedes W203 eller Audi A4 B6 med hensyn til pålidelighed.
BMW E46 benzinmotorer (1998-2007)
BMW E46's benzinmotorprogram bestod af et imponerende udvalg af fire- til sekscylindrede sugemotorer. Den firecylindrede familie begyndte med M43-motoren (1,6 og 1,8 liter) i de tidlige modeller, men blev fra 2001 erstattet af de mere moderne N42/N46-enheder med Valvetronic-teknologi. BMW E46 318i med N42-motor (105 kW/143 hk) udviklede sig til den mest pålidelige firecylindrede, mens N46 med sine problemer med timingkæden blev betragtet som den mest problematiske firecylindrede. Den gennemprøvede M52TU (2,0 til 2,8 liter) dominerede oprindeligt det sekscylindrede program, som blev erstattet af den teknisk mere avancerede M54 fra 2000 og fremefter. BMW E46 330i med M54B30-motor (170 kW/231 hk) blev betragtet som den perfekte balance mellem ydelse og pålidelighed. Kronen på værket for BMW E46-motorerne var S54B32 i M3 med 252 kW (343 hk) - en højtydende sugemotor med individuelle gasspjæld pr. cylinder og tørsumpsmøring.
BMW E46-dieselmotorer (1998-2007)
BMW E46-dieselprogrammet var overskueligt, men teknisk avanceret. Det begyndte med den firecylindrede M47D20-motor med 100 kW (136 hk) i 320d, som viste sig at være usædvanlig pålidelig og økonomisk. Fra 2003 blev den mere kraftfulde M47TU2D20 med 110 kW (150 hk) tilføjet, som også var meget robust. BMW E46 320d med M47-motor udviklede sig til den bedste diesel i serien - med et brændstofforbrug på kun 5,2-5,8 liter pr. 100 km og en levetid på ofte over 400.000 kilometer. Disse BMW E46-dieselmotorer havde allerede common-rail-indsprøjtning og opfyldte Euro 3-standarden. Typiske svage punkter var kun hvirvelklapmekanismen og lejlighedsvis indsprøjtningspumpen ved meget høje kilometertal. Den sekscylindrede M57-diesel blev kun brugt i nogle få 330d-modeller og ydede 150 kW (204 hk) med fremragende køreegenskaber.
BMW E46-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
M43 1,6/1,8 | 75-85 kW | 7,5-8,2 l/100 km | Ventilspalte, kølesystem | Gennemsnit |
N42 1,8/2,0 | 85-105 kW | 7,0-7,8 l/100 km | Problemer med valvetronic | God |
N46 2,0 | 110 kW | 7,2-7,9 l/100 km | Tandremskæde, Valvetronic | Problematisk |
M52TU 2,0-2,8 | 110-142 kW | 8,1-9,5 l/100 km | Vanos-system, kølesystem | God |
M54 2,0-3,0 | 110-170 kW | 8,0-10,2 l/100 km | Vanos, oliepumpe | Meget god |
S54 3,2 | 252 kW | 12,5-13,8 l/100 km | Lejeskaller, Vanos | Meget god |
M47D20 2.0 | 100-110 kW | 5,2-5,8 l/100 km | Hvirvelklapper | Meget god |
M57D30 3.0 | 150 kW | 6,8-7,5 l/100 km | Hvirvelklapper, turbolader | God |

Konklusion: De bedste BMW E46-motorer i alle generationer
BMW E46-motorerne repræsenterer en gylden æra inden for bilteknik, hvor fokus stadig var på gennemprøvet sugemotorteknologi. Mens de firecylindrede benzinmotorer undertiden kæmpede med børnesygdomme, etablerede de sekscylindrede sugemotorer sig som benchmark for jævn kørsel og pålidelighed. Dieselmotorerne benyttede sig tidligt af moderne common rail-teknologi og imponerede med deres enestående effektivitet og holdbarhed.
- Bedste BMW E46 benzinmotor:
M54B30 (3,0 liter, 231 hk) i 330i kombinerer fremragende kraftoverførsel med høj pålidelighed og betragtes som en af de bedste sekscylindrede BMW-motorer nogensinde.
- Bedste BMW E46-dieselmotor:
M47D20 (2,0 liter, 136-150 hk) i 320d tilbyder den optimale balance mellem økonomi, pålidelighed og egnethed til daglig brug med et brændstofforbrug på under 6 liter.
- Bedste BMW E46 højtydende motor:
S54B32 (3,2 liter, 343 hk) i M3 repræsenterer det ypperste inden for sugemotorteknologi med unikke egenskaber og samlerværdi.
Til vedligeholdelse og konservering af alle BMW E46-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele, fra sliddele til specifikke komponenter som Vanos-enheder eller Valvetronic-motorer.