Indholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W204 motorer
Mercedes-Benz C-Klasse W204 blev lanceret i 2007 og etablerede sig hurtigt som en direkte konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4 i det eksklusive mellemklassesegment. I løbet af produktionsperioden frem til 2014 tilbød W204-serien et imponerende udvalg af motorer fra økonomiske firecylindrede dieselmotorer til kraftfulde V8-benzinmotorer, der var kendetegnet ved kontinuerlig teknologisk udvikling.

Mercedes-Benz W204 motorer (2007-2014)
Den første og eneste generation af Mercedes-Benz W204 C-Klasse var kendetegnet ved en ændring i motorteknologien og repræsenterede Mercedes' svar på den intensiverede konkurrence i premium-mellemklassesegmentet. Kilometertallet varierede betydeligt afhængigt af motortypen: Mens de robuste CDI-dieselmotorer nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, begyndte de tidlige CGI-benzinmotorer at kræve større reparationer mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Kompressormotorerne i de første år var særligt udsatte for dyre defekter i magnetkoblingen og kompressorenheden. Den absolutte topmotor i denne generation var C 320 CDI med 224 hk, som kombinerede kraft, pålidelighed og forbløffende jævn kørsel for en sekscylindret diesel. Blandt de tekniske højdepunkter var introduktionen af Blue EFFICIENCY-teknologien fra 2008 og den gradvise udskiftning af kompressorteknologien med moderne turboladere.
Mercedes-Benz W204 benzinmotorer (2007-2014)
MERCEDES-BENZ W204-benzinmotorprogrammet startede med den gennemprøvede firecylindrede M271-motor i forskellige konfigurationsniveauer. C 180 Kompressor (M271) ydede 115 kW (156 hk), mens C 200 Kompressor ydede 135 kW (184 hk). Disse tidlige W204-motorer led af typiske kompressorproblemer: defekte magnetkoblinger, utætte intercoolere og slidte kompressorhjul gjorde dem til de mest vedligeholdelseskrævende motorer i serien. Fra 2009 introducerede Mercedes CGI-teknologien (Charged Gasoline Injection), som resulterede i C 200 CGI med 135 kW (184 hk) og senere 150 kW (204 hk). Den mest kraftfulde sekscylindrede var C 350 med 200 kW (272 hk) fra den gennemprøvede M272-motor, som viste sig at være betydeligt mere pålidelig end de kompressoropladede enheder. AMG-motorerne var det absolutte højdepunkt: C 63 AMG med sin 6,2-liters V8 (M156) ydede oprindeligt 336 kW (457 hk) og senere endda 358 kW (487 hk) i Performance-versionen.
Mercedes-Benz W204 dieselmotorer (2007-2014)
MERCEDES-BENZ W204-dieselmotorerne var domineret af den gennemprøvede CDI-teknologi med common-rail-indsprøjtning. C 200 CDI (OM646) med 100 kW (136 hk), som viste sig at være usædvanligt økonomisk og holdbar, var indgangsmodellen. C 220 CDI tilbød et udvalg af 125 kW (170 hk) eller, i senere varianter, 143 kW (194 hk). Midtpunktet i dieselprogrammet var C 320 CDI med sin OM642 V6-motor, der ydede 165 kW (224 hk) og betragtes som den mest pålidelige motor i hele W204-generationen. Varianterne med Blue EFFICIENCY-teknologi og optimeret brændstofindsprøjtning, der blev produceret fra 2008 og frem, viste sig at være praktisk talt uforgængelige. Disse W204 CDI-motorer opfyldte allerede Euro 5-normen og tilbød en enestående kombination af ydelse, brændstofforbrug på kun 5,2-6,8 liter pr. 100 km og enestående holdbarhed. C 350 CDI afrundede programmet med 170 kW (231 hk) og tilbød V6-finesse med dieseleffektivitet.
Mercedes W204 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
C 180 Kompressor | 156 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Magnetisk kobling, kompressor | Problematisk |
C 200 Kompressor | 184 HK | 8,1-8,7 l/100 km | Kompressorfejl, intercooler | Moderat |
C 200 CGI | 184-204 HK | 7,2-7,9 l/100 km | Problemer med direkte indsprøjtning | Gennemsnitlig |
C 350 | 272 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Relativt robust | God |
C 63 AMG | 457-487 HK | 12,1-13,5 l/100 km | Højt slid under sport | God |
C 200 CDI | 136 HK | 4,9-5,6 l/100 km | Meget robust og økonomisk | Meget god |
C 220 CDI | 170-194 HK | 5,1-5,9 l/100 km | Lejlighedsvise injektorer | Meget god |
C 320 CDI | 224 HK | 5,8-6,8 l/100 km | Praktisk talt problemfri | Meget god |
C 350 CDI | 231 HK | 6,2-7,1 l/100 km | V6-kørekultur, robust | Meget god |

Konklusion: De bedste Mercedes-Benz W204-motorer
Udviklingen af MERCEDES-BENZ W204-motorerne viser tydeligt CDI-dieselteknologiens overlegenhed i denne generation. Mens benzinmotorerne, især de tidlige kompressorer, kæmpede med forskellige tekniske problemer, etablerede dieselmotorerne sig som benchmark for pålidelighed og effektivitet i premiumsegmentet. W204 beviste, at Mercedes-Benz var forud for sin tid, især med dieselmotorer, og udviklede motorer, der stadig betragtes som benchmark for holdbarhed i dag.
- Bedste Mercedes W204 benzinmotor:
C 350 med M272-motor (272 hk) tilbyder den bedste kombination af ydelse, jævn kørsel og pålidelighed blandt benzinmotorerne, selv om den ikke opnår dieselmotorernes økonomi.
- Bedste Mercedes W204-dieselmotor:
C 320 CDI med OM642-motor (224 hk) kombinerer V6-glathed med enestående pålidelighed og moderat brændstofforbrug - en motor, der sagtens kan klare 500.000 kilometer og mere.
- Bedste Mercedes W204 hverdagsmotor:
C 220 CDI (170-194 hk) tilbyder den optimale balance mellem ydelse, brændstofforbrug og pålidelighed til hverdagsbrug og betragtes som en af de bedste dieselmotorer, Mercedes nogensinde har bygget.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle Mercedes-Benz W204-motorer, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.