Indholdsfortegnelse
BMW X5 motorer
Siden lanceringen på markedet i 1999 har BMW X5 udviklet sig til en af de mest succesfulde luksus-SUV'er og tilbyder et imponerende udvalg af BMW X5-motorer i fire generationer. Fra de tidlige V8-sugemotorer til moderne plug-in-hybrider er den kontinuerlige teknologiske udvikling af det bayerske motorkunstværk tydelig.

BMW X5 Generation I (1999-2006)
Den første generation af BMW X5 etablerede konceptet Sports Activity Vehicle og baserede sig på gennemprøvede BMW-motorer fra 5- og 7-serien. Med korrekt vedligeholdelse nåede kilometertallet op på 250.000 til 350.000 kilometer, og dieselmotorerne kørte ofte længere end det. Typiske reparationer skulle udføres mellem 150.000 og 200.000 kilometer, primært på kølesystemet, luftaffjedringen og de elektriske komponenter. Den absolutte topmotor i denne generation var 3.0d med 184 hk - en næsten uforgængelig sekscylindret rækkemotor, der kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi optimalt. De tidlige BMW X5-motorer var kendetegnet ved deres robusthed, men led af typiske BMW-problemer som tab af kølervæske og vanos-problemer i benzinmotorerne.
BMW X5-benzinmotorer: Generation I (1999-2006)
BMW X5's benzinmotorprogram startede med 3.0i (M54-motor) med 170 kW (231 hk), som viste sig at være en pålidelig arbejdsmotor. Den kraftigste BMW X5-benzinmotor var oprindeligt 4.4i med 210 kW (286 hk), som senere fik følgeskab af 4.8is med 265 kW (360 hk). Disse BMW X5 V8-motorer (M62/N62) led af typiske problemer som Nikasil-cylinderbelægning på tidlige modeller, Vanos-problemer og tab af kølevæske på grund af porøse plasttanke. BMW X5 3.0i viste sig at være den mest pålidelige benzinmotor i denne generation, mens V8-motorerne var kraftfulde, men vedligeholdelseskrævende.
BMW X5 dieselmotorer: Generation I (1999-2006)
BMW X5 3.0d med den legendariske M57-motor ydede 135 kW (184 hk) og blev kronjuvelen i den første generation. Denne BMW X5-diesel kombinerede usædvanlig jævn kørsel med høj pålidelighed og lavt brændstofforbrug. Den fik senere følgeskab af BMW X5 3.0d med 160 kW (218 hk), som også var baseret på den robuste M57-motor. Disse BMW X5 TDI-motorer nåede nemt op på 400.000 til 500.000 kilometer og blev anset for at være stort set uforgængelige, idet kun aktuatoren til hvirvelklappen og lejlighedsvis indsprøjtningspumpen gav problemer.
BMW X5-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
3.0i (M54) | 231 HK | 11,2-12,8 l/100 km | Vanos, kølesystem | God |
4.4i (M62/N62) | 286 HK | 13,1-14,7 l/100 km | Nikasil, Vanos, tab af kølevæske | Moderat |
4.8is (N62) | 360 HK | 14,2-15,8 l/100 km | Tab af kølervæske, kompleks | Problematisk |
3.0d (M57) | 184-218 HK | 8,3-9,1 l/100 km | Aktuator til hvirvelklapper | Meget god |

BMW X5 generation II (2007-2013)
Den anden generation af BMW X5 bragte en komplet ombygning af motorprogrammet med sig og introducerede for første gang turboladning i benzinmotorerne. Kilometertallet forblev solidt på 250.000 til 300.000 kilometer, men reparationsomkostningerne steg på grund af mere kompleks teknologi. Det var ikke ualmindeligt med større motorskader på grund af fejl i timingkæden i N54/N55-motorerne. Det absolutte højdepunkt var BMW X5 M med sin 4,4-liters V8 biturbo og 555 hk - et teknisk mesterværk, som dog også var tilsvarende vedligeholdelseskrævende. BMW X5 xDrive35d-varianten med 286 hk etablerede sig som den perfekte allrounder for kræsne bilister.
BMW X5 benzinmotorer: Generation II (2007-2013)
BMW X5's benzinmotorprogram bestod af xDrive30i med 200 kW (272 hk) baseret på N52-sugemotoren samt turbovarianterne xDrive35i (225 kW/306 hk) og xDrive50i (300 kW/408 hk). BMW X5 xDrive35i med N54-biturbomotoren led af problemer med højtrykspumperne, injektorerne og wastegate-klapper. BMW X5 xDrive50i med N63 V8-motor udviklede sig til den mest problematiske motor i denne generation med hyppige turboladerskader og olieforbrug. BMW X5 M med S63-motor ydede 408 kW (555 hk) og var den mest kraftfulde, men også den mest vedligeholdelseskrævende BMW X5 i denne generation.
BMW X5 dieselmotorer: Generation II (2007-2013)
BMW X5 xDrive30d med 180 kW (245 hk) var baseret på den gennemprøvede M57-motor og tilbød solid pålidelighed. BMW X5 xDrive35d med 210 kW (286 hk) benyttede den nye M57-motor med biturboopladning og blev en bestseller. Den fik senere følgeskab af BMW X5 xDrive40d med 225 kW (306 hk). Disse BMW X5-dieselmotorer tilbød en fremragende kombination af ydelse og effektivitet, hvor xDrive35d blev betragtet som den mest afbalancerede BMW X5-diesel i denne generation.
BMW X5-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
xDrive30i (N52) | 272 HK | 10,7-11,9 l/100 km | Motorblok i magnesium, Vanos | God |
xDrive35i (N54) | 306 HK | 11,4-12,8 l/100 km | Højtrykspumpe, indsprøjtningsdyser | Moderat |
xDrive50i (N63) | 408 HK | 13,1-14,2 l/100 km | Turbolader, olieforbrug | Problematisk |
X5 M (S63) | 555 HK | 14,0-15,5 l/100 km | Vedligeholdelseskrævende, turbolader | Moderat |
xDrive30d (M57) | 245 HK | 7,8-8,6 l/100 km | Robust, gennemprøvet | Meget god |
xDrive35d (M57) | 286 HK | 7,9-8,7 l/100 km | Hvirvelklapper, meget robuste | Meget god |
xDrive40d (M57) | 306 HK | 8,2-9,1 l/100 km | Kompleks, men pålidelig | God |

BMW X5 Generation III (2014-2018)
Den tredje generation af BMW X5 fokuserede på videreudviklede motorer med forbedret effektivitet og pålidelighed. Kilometertallet steg igen til mellem 300.000 og 400.000 kilometer, og dieselmotorerne forblev langdistancemestre. Større reparationer skulle typisk udføres mellem 180.000 og 250.000 kilometer. Den absolutte topmotor var xDrive30d med 258 hk - en perfekt afstemt sekscylindret rækkemotor, der på optimal vis kombinerede kraft, effektivitet og pålidelighed. BMW X5 plug-in-hybridteknologien fik sin debut med xDrive40e, som dog stadig havde begyndervanskeligheder.
BMW X5 benzinmotorer: Generation III (2014-2018)
BMW X5's benzinmotorprogram omfattede xDrive35i med 225 kW (306 hk) baseret på den forbedrede N55-motor samt xDrive50i med 330 kW (450 hk) med den reviderede N63-motor. BMW X5 xDrive35i viste sig at være betydeligt mere pålidelig end sin forgænger, men led stadig af lejlighedsvise problemer med timingkæden og Vanos-systemet. BMW X5 xDrive50i forblev problematisk med turboladerskader og olieforbrug. BMW X5 M med 423 kW (575 hk) tilbød endnu mere kraft, men forblev meget vedligeholdelseskrævende.
BMW X5 dieselmotorer: Generation III (2014-2018)
BMW X5 xDrive25d med 160 kW (218 hk) brugte en firecylindret diesel og var indgangsniveauet for diesel. BMW X5 xDrive30d med 190 kW (258 hk) var baseret på den gennemprøvede sekscylindrede rækkemotor og udviklede sig til den bedste BMW X5-diesel nogensinde. BMW X5 xDrive40d med 230 kW (313 hk) tilbød maksimal dieseleffekt. Disse BMW X5-dieselmotorer (B47/N57) var kendetegnet ved høj pålidelighed og lavt brændstofforbrug, og xDrive30d havde den perfekte balance.
BMW X5 plug-in hybrid: Generation III (2014-2018)
BMW X5 xDrive40e kombinerede en 2,0-liters benzinmotor med en elmotor for at producere 230 kW (313 hk) systemeffekt. Denne første BMW X5 Hybrid havde en elektrisk rækkevidde på omkring 30 km, men led under problemer med batterikøling og kompleks elektronik.
BMW X5 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
xDrive35i (N55) | 306 HK | 9,8-10,7 l/100 km | Tandremskæde, Vanos | God |
xDrive50i (N63) | 450 HK | 11,4-12,6 l/100 km | Turbolader, olieforbrug | Moderat |
X5 M (S63) | 575 HK | 12,8-13,9 l/100 km | Høj vedligeholdelse | Moderat |
xDrive25d (B47) | 218 HK | 6,4-7,1 l/100 km | Tandhjulskæde, firecylindret | Gennemsnitlig |
xDrive30d (N57) | 258 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Meget robust, optimal | Meget god |
xDrive40d (N57) | 313 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Kompleks, men pålidelig | God |
xDrive40e (hybrid) | 313 HK | 3,3-3,8 l/100 km + elektricitet | Batterikøling, kompleks | Gennemsnitlig |

BMW X5 Generation IV (2019-i dag)
Den nuværende BMW X5-generation repræsenterer det ypperste inden for BMW-motorteknologi med et bredt udvalg fra mild-hybrid benzinmotorer til kraftfulde plug-in-hybrider. Kilometertallet lover over 300.000 kilometer, hvor de nye B58-motorer anses for at være særligt robuste. Større motorskader er blevet sjældne, men kompleksiteten i elektronikken stiger. Den absolutte topmotor er xDrive40d med 340 hk - et teknisk mesterværk med tre turboladere, der giver både kraft og effektivitet. BMW X5 plug-in-hybridvarianterne opnår en elektrisk rækkevidde på over 80 kilometer og sætter nye standarder for luksus-SUV'er.
BMW X5 benzinmotorer: Generation IV (2019-i dag)
BMW X5's benzinmotorprogram er baseret på den nye B58-motor i forskellige konfigurationsniveauer. xDrive40i med 250 kW (340 hk) bruger B58-motoren med mild hybridteknologi og har vist sig at være meget pålidelig. xDrive50i med 390 kW (530 hk) er baseret på N63-motoren med forbedret teknologi. BMW X5 M med 460 kW (625 hk) og M Competition med 480 kW (650 hk) bruger den nyeste generation af S63-motoren. Disse BMW X5-motorer drager fordel af 48-volts mildhybridteknologi og udviser markant forbedret pålidelighed sammenlignet med deres forgængere.
BMW X5 dieselmotorer: Generation IV (2019-i dag)
BMW X5 xDrive30d med 195 kW (265 hk) bruger B57-motoren med mild hybrid-teknologi. BMW X5 xDrive40d med 250 kW (340 hk) tilbyder en triturbo-diesel med exceptionel ydeevne. BMW X5 M50d med 294 kW (400 hk) er den mest kraftfulde BMW X5-diesel nogensinde. Disse BMW X5-dieselmotorer (B57) sætter nye standarder for smidighed og effektivitet, og xDrive30d er anerkendt som den mest afbalancerede BMW X5-diesel.
BMW X5 plug-in-hybrider: Generation IV (2019-i dag)
BMW X5 xDrive45e kombinerer en 3,0-liters benzinmotor med en elmotor for at producere 290 kW (394 hk) systemeffekt. BMW X5 xDrive50e tilbyder endda 350 kW (476 hk) systemeffekt. Disse BMW X5-hybridmotorer har en elektrisk rækkevidde på over 80 kilometer og repræsenterer fremtiden for BMW X5-motorprogrammet.
BMW X5 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
xDrive40i (B58) | 340 HK | 8,7-9,4 l/100 km | Meget robust, mild hybrid | Meget god |
xDrive50i (N63) | 530 HK | 10,5-11,8 l/100 km | Forbedret, men kompleks | God |
X5 M (S63) | 625-650 HK | 12,5-13,7 l/100 km | Vedligeholdelseskrævende | God |
xDrive30d (B57) | 265 HK | 6,1-6,8 l/100 km | Meget robust, mild hybrid | Meget god |
xDrive40d (B57) | 340 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Triturbo, kompleks, men robust | Meget god |
M50d (B57) | 400 HK | 7,4-8,1 l/100 km | Quad-turbo, meget kompleks | God |
xDrive45e (Hybrid) | 394 HK | 1,7-2,1 l/100km + elektricitet | Batterilevetid ukendt | God |
xDrive50e (hybrid) | 476 HK | 1,9-2,3 l/100 km + elektricitet | Meget kompleks, høj ydeevne | God |

Konklusion: De bedste BMW X5-motorer i alle generationer
Udviklingen af BMW X5-motorerne viser en kontinuerlig forbedring af pålidelighed og effektivitet. Mens de tidlige generationer stadig led af typiske BMW-problemer, har de nuværende motorer nået et betydeligt højere kvalitetsniveau. BMW X5-dieselmotorerne har været de mest pålidelige på tværs af alle generationer, mens benzinmotorerne først har overvundet deres børnesygdomme i den fjerde generation.
- Bedste BMW X5 benzinmotor:
BMW X5 xDrive40i (B58, 340 hk, generation IV) kombinerer moderne mild-hybrid-teknologi med enestående pålidelighed og sportslige præstationer.
- Bedste BMW X5-dieselmotor:
BMW X5 xDrive30d (N57, 258 hk, Generation III) tilbyder den perfekte balance mellem ydelse, effektivitet og den legendariske BMW-dieselpålidelighed.
- Bedste BMW X5 hybridmotor:
BMW X5 xDrive45e (394 hk, Generation IV) med sin høje elektriske rækkevidde på over 80 km og lave brændstofforbrug med høj systemydelse.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle BMW X5-generationer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.