Indholdsfortegnelse
Common Rail
Common rail er et direkte indsprøjtningssystem til brændstof som sidder i dieselbiler. Det er udviklet af Bosch. I dag sidder common rail systemet i over 70% af alle dieselmotorer som fremstilles af forskellige producenter.
Common rail systemets udformning og funktionsprincip
De basale common rail komponenter er:
- dysebro eller fuel rail,
- brændstof indsprøjtningspumpe,
- indsprøjtningsdyser (piezoelektriske, aktuerede eller elektromagnetiske).
Brændstoffet sendes fra tanken af en lavtrykspumpe og kommer herfra ind i brændstofindsprøjtningspumpen hvor den komprimeres af stempler til den når den værdi som styrenheden bestemmer. Det komprimerede brændstof sendes ind i dysebroen/fuel rail der fungerer som en højtryksakkumulator og kontrollerer brændstofforsyningen til hver dyse. Sidstnævnte sprøjter brændstoffet direkte ind i forbrændingskammeret. Særlige brændstofrør er forbundet til dysebroens udløb og dyser. En common rail indeholder også ventiler, regulatorer og følere som gør at styrenheden kan indsamle alle nødvendige informationer til at udføre de nødvendige kommandoer gennem måling af forskellige parametre.
Fordele ved motorer med common rail
- lav støj
- lavere brændstofforbrug
- mindsket udledning af udstødningsgasser
Motorer med common rail
- MultiJet (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- VCDi (Chevrolet);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- CDI (Mercedes-Benz);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia)
- DDiS (Suzuki);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- TID TTiD (Saab);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- dCi (Nissan, Renault);
- XDi (SsangYong);
- D-4D (Toyota);
- CITD (Mazda);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- D3, D4 and D5 (Volvo);
- DI-D (Mitsubishi);
- HDi e-HDi, BlueHDi (Citroen, Peugeot);
- i-CTDi (Honda);
- TDCi (Ford).