Indholdsfortegnelse
Dækslid, forskellige typer - hvad er årsagerne til dets opståen
Hvad kan forårsage for stort eller ujævnt dækslid?
For højt eller ujævnt dækmønster er et problem, som de fleste bilister kender til. Der er en lang liste af mulige årsager, herunder forkert justering, problemer med dæktryk og et slidt affjedringssystem. Ved at tjekke dækkenes slidbane mønstre kan du komme til bunds i dette irriterende problem og finde ud af, hvordan du forhindrer det i at ske igen. Er du ikke sikker på, hvor du skal starte? Frygt ej, vi er her for at hjælpe.
For mere information om dæk vedligeholdelse, se de seneste artikler på vores blog. Anbefalet artikel: Sådan skifter du selv et dæk
TYPER OG ÅRSAGER TIL DÆKSLID
SPORINGS SLID
Det er, når den ene side af slidbanen slides hurtigere end den anden. Den sædvanlige årsag er forkert indstillet udmåling af styretøjet (sporing). Det er tilrådeligt at få hjulene justeret for at forhindre ujævnt slid.
KRUMNINGS SLIDMØNSTER
Denne type slidbanemønster er ret let at få øje på. Som du kan se på billedet, er det, når dækkets inder- eller yderkant er meget lavere eller højere end den modsatte side. Dette er også et symptom på forkert justering. Det kan også skyldes affjedring og/eller styretøj i dårlig stand grundet manglende vedligeholdelse.
CENTER SLID
Det er, når slidbanen i midten af dækket er slidt for meget. Det er et almindeligt tegn på for højt dæktryk. Når trykket er for højt, kan slidbanens kontaktflade skrumpe, så det er dækkets midte, der skal bære hele belastningen. Det kan også skyldes at det er længe siden at dækkene har været ombyttet, og at du har brug for nye bildæk. Du kan som regel finde det korrekte dæktryk i instruktionsbogen eller på mærkaten i dørkarmen i førersiden.
B
71 dB
B
71 dB
B
71 dB
B
71 dB
B
71 dB
SLIDBANE KANTSLID
For lavt dæktryk er den mest almindelige årsag til slid på slidbane kanterne, da det får kontaktfladen til at vokse, og som følge heraf bærer dækkets kanter størstedelen af belastningen. Et alt for lavt dæktryk kan forårsage ulykker, så derfor tjek det regelmæssigt. En anden årsag kan være dårligt tilpassede dæk og/eller fælge.
PLETVIS SLID
Du kan opleve, at slidmønstret er ujævnt eller koncentreret i visse områder. Det betyder ofte, at dækket er ude af balance, endvidere kan det også skyldes defekte bremser eller slør i styretøjet.
DIAGONAL SLIDMØNSTER
Du kan se diagonal slidmønster på slidbanen. Denne type ujævnt slid på dækkene skal tages alvorligt, da det typisk indikerer, at hjulophænget er slidt, bøjet eller beskadiget, det kan også tilskrives forkert afbalancering af hjulene eller behovet for at installere nye bil støddæmpere på grund af slid på de nuværende.. Du bør få det repareret af en mekaniker så hurtigt som muligt.
Idet dækkene slides individuelt både ift.side og aksel så kan det altovervejende - uanset slid type - anbefales at dækkene ombyttes individuelt på køretøjet, dvs.aksevelvis for-bag, for ca hver 10.000 kilometer. Det giver et mere regelmæssigt slid på dækkene.
Vigtigt at iagttage først, om hvorvidt dækkene er rotationsorienteret/ med omløbsindikator, er det tilfældet kan de kun byttes rundt mellem for og bagaksel.
Populæreste produkter i kategorien: