Indholdsfortegnelse
Ford Ranger-motorer
Siden introduktionen i 1983 har Ford Ranger etableret sig som en robust pickup og har tilbudt et bredt udvalg af Ford Ranger-motorer gennem fire generationer. Hver generation har bragt nye teknologier og forskellige styrker med sig og har udviklet sig fra simple sugemotorer til moderne turbodieselmotorer og hybrider.
Ford Ranger-motorer: Historiske generationer I-III (1983-2011)

De første tre Ford Ranger-generationer formede billedet af den kompakte amerikanske pickup i næsten tre årtier og var kendetegnet ved enkel, men robust teknologi. Kilometertallet varierede meget afhængigt af motortype og vedligeholdelse: Mens de gennemtestede V6-benzinmotorer nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt pleje, krævede de tidlige firecylindrede motorer ofte større reparationer mellem 200.000 og 300.000 kilometer. Ford Ranger-motorerne fra denne æra var kendt for deres lange levetid, men også for deres høje brændstofforbrug. Den absolutte topmotor i de historiske generationer var den 4,0-liters V6-benzinmotor (Köln-motoren), som på optimal vis kombinerede kraft, pålidelighed og holdbarhed og stadig betragtes som en af de bedste Ford-motorer i dag.
Ford Ranger benzinmotorer: Historiske generationer I-III (1983-2011)
Ford Rangers benzinmotorprogram omfattede forskellige slagvolumener fra 2,0 til 4,0 liter. I den første generation (1983-1992) startede Ford Ranger med en 2,0-liters firecylindret (75 hk) og en 2,3-liters firecylindret (80-100 hk). Gennembruddet kom med 2,8-liters V6'eren (115 hk), som senere blev erstattet af den legendariske 2,9-liters V6'er (140 hk). Anden generation (1993-1997) introducerede den reviderede 4,0-liters V6'er med op til 160 hk, som etablerede sig som den mest pålidelige Ford Ranger-motor. I tredje generation (1998-2011) nåede denne motor op på 207 hk og blev anset for at være næsten uforgængelig. De mindre firecylindrede Ford Ranger-motorer led af og til af problemer med toppakningen, mens V6-motorerne primært havde problemer med vandpumpen og lejlighedsvis med timingkæden.
Ford Ranger dieselmotorer: Historiske generationer I-III (1983-2011)
Ford Ranger-dieselmotorer var hovedsageligt tilgængelige i Europa i de historiske generationer. Den 2,5-liters turbodiesel (78-109 hk) var baseret på Mazda WL-motoren og var tilgængelig fra anden generation og fremefter. Den 3,0-liters turbodiesel (156 hk), som var baseret på Ford Duratorq-motoren, blev tilføjet senere. Disse Ford Ranger TDCi-motorer viste sig at være meget økonomiske (7-8 liter/100 km) og holdbare, men led af og til af problemer med højtrykspumpen og turboladeren. 2,5 TDCi udviklede sig til den bedste dieselmotor i de historiske generationer.
| Ford Ranger-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 2,0/2,3 4-cyl. | 75-100 HK | 9,0-11,0 l/100 km | Cylinderhovedpakning | Gennemsnit |
| 2,8/2,9 V6 | 115-140 HK | 10,0-12,0 l/100 km | Vandpumpe, robust | God |
| 4,0 V6 | 160-207 HK | 11,0-13,0 l/100 km | Meget robust, vandpumpe | Meget god |
| 2,5 TDCi | 78-109 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Højtrykspumpe, turbolader | God |
| 3.0 TDCi | 156 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Turbolader, indsprøjtningsdyser | Gennemsnit |
Ford Ranger-motorer: Generation IV (2012-2022)
Den fjerde Ford Ranger-generation markerede en helt ny begyndelse og overgangen til moderne, mere effektive drivsystemer. Denne generation anses for at være den mest afbalancerede af alle Ford Ranger-generationer og kan nemt nå 300.000 til 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. De fleste motorer viser først de første tegn på større vedligeholdelsesarbejde efter 150.000 kilometer, hvilket primært påvirker turboladeren og indsprøjtningssystemet. Det absolutte højdepunkt var 3,2-liters turbodieselen med 200 hk - en kraftfuld og pålidelig motor, der var velegnet til både tung belastning og daglig brug. Den 2,2-liters turbodiesel viste sig derimod at være problematisk med hyppige problemer med turboladeren og recirkuleringen af udstødningsgassen.
Ford Ranger benzinmotorer: Generation IV (2012-2022)
Ford Rangers udvalg af benzinmotorer varierede fra region til region i denne generation. I Europa dominerede den 2,5-liters sugemotor (166 hk) i begyndelsen, men den blev hurtigt erstattet af mere moderne turbomotorer. Den vigtigste Ford Ranger-benzinmotor var den 2,3-liters EcoBoost (270 hk) i Ranger Raptor, som var tilgængelig fra 2019. Denne Ford Ranger-motor var baseret på Mustang-enheden og havde en imponerende ydeevne, men led under et højt brændstofforbrug (12-14 l/100 km) og lejlighedsvise problemer med direkte indsprøjtning. V6-varianter var også tilgængelige på andre markeder, men blev ikke tilbudt i Europa.
Ford Ranger dieselmotorer: Generation IV (2012-2022)
Ford Ranger 2,2 TDCi (85-160 hk) udgjorde grundlaget for dieselprogrammet, men viste sig at være den mest problematiske motor i denne generation. Hyppige turboladerfejl, problemer med recirkulation af udstødningsgassen og højtrykspumpen gjorde den til et problembarn. Ford Ranger 3,2 TDCi med 147 kW (200 hk), som etablerede sig som generationens mest pålidelige og kraftfulde motor, var betydeligt bedre. Denne femcylindrede turbodiesel tilbød fremragende trækkraft (470 Nm), moderate forbrugsværdier (8-9 l/100 km) og høj pålidelighed. Begge Ford Ranger TDCi-motorer havde moderne common-rail-indsprøjtning med SCR-katalysator og partikelfilter for at opfylde Euro 6-standarden.
| Ford Ranger-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
|---|---|---|---|---|
| 2,5 sugemotor | 166 HK | 10,0-11,0 l/100 km | Forældet, højt brændstofforbrug | Moderat |
| 2.3 EcoBoost | 270 HK | 12,0-14,0 l/100 km | Direkte indsprøjtning, højt brændstofforbrug | Gennemsnitlig |
| 2,2 TDCi | 85-160 HK | 6,5-7,5 l/100 km | Turbolader, EGR, højtrykspumpe | Problematisk |
| 3.2 TDCi | 200 HK | 8,0-9,0 l/100 km | Meget robust, kraftfuld | Meget god |
Ford Ranger-motorer: Generation V (2023-i dag)
Den nuværende Ford Ranger-generation repræsenterer det nyeste inden for teknikken og er udelukkende baseret på turbomotorer med avanceret elektronik. Alle motorer har start-stop-systemer og optimeret efterbehandling af udstødningsgassen. Da generationen kun har været på markedet siden 2023, er der endnu ingen langtidserfaringer, men de første tests viser lovende takter med hensyn til ydeevne og effektivitet. Topmotoren er den reviderede 3,0-liters V6-turbodiesel med 250 hk i Ranger Raptor, som kombinerer sportslige køreegenskaber med et acceptabelt brændstofforbrug. Den nye generation lover en levetid på over 350.000 kilometer, da motorerne er udviklet helt fra bunden.
Ford Ranger benzinmotorer: Generation V (2023-i dag)
Grundlaget for Ford Rangers motorprogram er den reviderede 2,3-liters EcoBoost med 206 kW (280 hk) i Ranger Raptor. Denne Ford Ranger-motor har en twin-scroll-turbolader og et anti-lag-system, der giver spontan respons på gasspjældet. Ford Ranger 2,3 EcoBoost anses for at være betydeligt mere moden end sin forgænger og er ved at udvikle sig til den bedste benzinmotor i den nye generation - den giver en jævn kraftoverførsel og har indtil videre været fri for større serieproduktionsproblemer. Der findes også regionale varianter med mindre turbomotorer, men de er ikke tilgængelige på alle markeder.
Ford Ranger dieselmotorer: Generation V (2023-i dag)
Der findes to Ford Ranger-turbodieselmotorer: 2,0-liters single-turbo med 125 kW (170 hk) og 2,0-liters bi-turbo med 154 kW (210 hk). Begge Ford Ranger TDCi-motorer er baseret på den gennemprøvede EcoBlue-enhed og har en moderne 10-trins automatgearkasse. Ford Ranger 2.0 Bi-Turbo er ved at udvikle sig til den mest pålidelige motor i denne generation og fortsætter traditionen med kraftfulde Ford Ranger-dieselmotorer. Derudover er der den 3,0-liters V6-turbodiesel (184 kW/250 hk) i Ranger Raptor, som kombinerer maksimal ydelse med moderate brændstofforbrugsværdier (9-10 l/100 km).
Ford Ranger med hybriddrift: Generation V (2023-i dag)
For første gang i Ford Rangers historie er der annonceret en plug-in-hybrid, som vil blive lanceret i 2024. Den vil kombinere en 2,3-liters EcoBoost med en elmotor og tilbyde en systemydelse på over 300 hk.
| Ford Ranger motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 2,3 EcoBoost | 280 HK | 11,0-12,0 l/100 km | Ingen serieproblemer indtil videre | Meget god |
| 2.0 TDCi Single-Turbo | 170 HK | 7,0-8,0 l/100 km | Robust, gennemprøvet | God |
| 2.0 TDCi Bi-Turbo | 210 HK | 7,5-8,5 l/100 km | Meget robust, kraftfuld | Meget god |
| 3.0 V6 TDCi | 250 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Kompleks, men kraftfuld | God |
Konklusion: De bedste Ford Ranger-motorer i alle generationer
Udviklingen af Ford Rangers motorer viser tydeligt ændringen fra enkle, men robuste enheder til moderne, mere effektive drev. Mens de historiske V6-benzinmotorer imponerede med deres uforgængelighed, imponerer de moderne turbodieselmotorer med deres kombination af kraft og effektivitet. Den nye generation lover en optimal balance mellem ydelse, forbrug og pålidelighed.
- Bedste Ford Ranger benzinmotor:
Ford Ranger 4,0-liters V6 (historiske generationer) er stadig uovertruffen, når det gælder holdbarhed, mens den moderne 2,3 EcoBoost (generation V) tilbyder den bedste kombination af kraft og teknologi.
- Bedste Ford Ranger-dieselmotor:
Ford Ranger 3,2 TDCi (200 hk, generation IV) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, kraft og praktisk anvendelighed i hverdagen, efterfulgt af den nye femte generation af 2,0 Bi-Turbo TDCi.
- Bedste Ford Ranger-hybridmotor:
Den annoncerede plug-in-hybrid (generation V) lover et interessant alternativ for miljøbevidste brugere, som alligevel ikke vil undvære pickup-egenskaberne.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Ford Ranger-generationer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering.
Populæreste produkter i kategorien: