Indholdsfortegnelse
Honda Jazz-motorer
Honda Jazz har udviklet sig til en af de mest pålidelige små biler siden lanceringen i 2001 og tilbyder et sofistikeret udvalg af Honda Jazz-motorer i fire generationer. Hver generation har bragt gennemprøvede Honda-teknologier med sig og en kontinuerlig udvikling i retning af hybridisering. Den teknologiske udvikling viser Hondas fokus på holdbarhed og effektivitet i kompakte drivlinjer.

Honda Jazz generation I (2001-2008)
Den første Honda Jazz-generation etablerede den lille bil som et usædvanligt pålideligt køretøj med regelmæssige kilometertal på 350.000 til 450.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Større reparationer kan først forventes efter 200.000 til 250.000 kilometer, hovedsageligt på sliddele som f.eks. kobling eller støddæmpere. Den absolutte topmotor i denne generation var 1,4 i-DSI med 83 hk, som var både økonomisk og holdbar takket være Dual-Spark-teknologien. Teknisk set var denne generation kendetegnet ved Hondas gennemprøvede SOHC-motorer, som ikke var særligt kraftige, men som var ekstremt robuste i deres design. I en markedssammenligning positionerede Honda Jazz sig som et førsteklasses alternativ til europæiske småbiler med betydeligt højere pålidelighed.
Honda Jazz' benzinmotorer: Generation I (2001-2008)
Honda Jazz' benzinmotorprogram bestod hovedsageligt af to sugemotorer: 1,2 i-DSI med 78 hk og den mere kraftfulde 1,4 i-DSI med 83 hk. Begge Honda Jazz-motorer var udstyret med Hondas innovative Dual Spark-teknologi med to tændrør pr. cylinder for optimal forbrænding. Honda Jazz 1.2 i-DSI viste sig at være særdeles økonomisk med et brændstofforbrug på kun 5,8 liter pr. 100 km, mens 1.4 i-DSI tilbød mere trækkraft. Disse Honda Jazz-motorer blev anset for at være næsten uforgængelige - typiske problemer var begrænset til slidrelaterede tændrørs- og luftfilterskift. Motorkoden for 1,2-literen var L12A1, for 1,4-literen L13A1, begge produceret fra 2001 til 2008.
Honda Jazz motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,2 i-DSI | 78 HK | 5,8 l/100 km | Kun sliddele | Meget god |
1.4 i-DSI | 83 HK | 6,2 l/100 km | Kun sliddele | Meget god |

Honda Jazz Generation II (2008-2015)
Den anden generation af Honda Jazz fortsatte traditionen med enestående pålidelighed, og kilometertal på 300.000 til 400.000 kilometer er fortsat standard. Også her kan man først forvente større reparationer efter meget høje kilometertal, primært på grund af normal slitage. Den fremragende motor i denne generation var 1,4 i-VTEC med 100 hk, som for første gang bragte Hondas berømte VTEC-teknologi til Jazz og tilbød både effektivitet og sporty køreegenskaber. Teknisk set markerede denne generation overgangen til mere moderne i-VTEC-motorer med variabel ventilstyring. Sammenlignet med konkurrenterne bevarede Honda Jazz sit ry som den mest pålidelige lille bil i sin klasse, selv om andre producenter var ved at indhente den med hensyn til udstyr og design.
Honda Jazz' benzinmotorer: Generation II (2008-2015)
Moderne i-VTEC-teknologi blev føjet til Honda Jazz' motorprogram. Den grundlæggende 1,2 i-VTEC med 90 hk (motorkode L12B1) erstattede den gamle i-DSI og tilbød mere effekt med samme brændstofforbrug. Topmotoren var 1,4 i-VTEC med 100 hk (motorkode L13Z1), som både var økonomisk i bytrafikken og kraftig på motorvejen takket være den variable ventilstyring. Disse Honda Jazz-motorer var kendetegnet ved deres smidige gang og holdbarhed. Problemerne var fortsat begrænset til normale vedligeholdelsesintervaller - VTEC-systemerne viste sig at være vedligeholdelsesfattige og pålidelige. Honda Jazz 1.4 i-VTEC blev den mest populære motor i denne generation, da den gav den bedste balance mellem ydelse og brændstoføkonomi.
Honda Jazz-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,2 i-VTEC | 90 HK | 5,5 l/100 km | Kun sliddele | Meget god |
1,4 i-VTEC | 100 HK | 5,9 l/100 km | Kun sliddele | Meget god |

Honda Jazz Generation III (2015-2020)
Den tredje generation af Honda Jazz fortsatte den gennemprøvede tradition for pålidelighed med et forventet kilometertal på 280.000 til 380.000 kilometer - et lille fald på grund af mere kompleks teknologi. Større reparationer er typisk først påkrævet efter 180.000 til 220.000 kilometer, primært på elektroniske komponenter eller CVT-gearkassen. Det absolutte højdepunkt var 1,5 i-VTEC med 130 hk, som tilbød mere kraft end nogensinde før i en Jazz, samtidig med at den forblev typisk Honda-pålidelig. Med hensyn til teknologi havde denne generation for første gang en CVT-automatgearkasse og topmoderne sikkerhedsteknologi. Markedspositioneringen fortsatte som en førsteklasses lille bil med fokus på kvalitet frem for lav pris.
Honda Jazz benzinmotorer: Generation III (2015-2020)
Honda Jazz-benzinmotorerne omfattede den gennemprøvede 1,3 i-VTEC med 102 hk (motorkode L13B2) som basismotor og den nye 1,5 i-VTEC med 130 hk (motorkode L15B2) som topvariant. Begge Honda Jazz-motorer har den nyeste i-VTEC-teknologi med optimeret forbrændingskammergeometri og reduceret friktion. Honda Jazz 1,3 i-VTEC viste sig at være særlig økonomisk og opnåede et brændstofforbrug på kun 5,2 liter pr. 100 km. Den mere kraftfulde 1,5-liters motor tilbød for første gang ægte motorvejsreserver og sportslige præstationer. CVT-gearkassen viste sig lejlighedsvis at være problematisk ved høje kilometertal, mens selve Honda Jazz-motorerne fortsatte med at køre næsten uden problemer.
Honda Jazz-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,3 i-VTEC | 102 HK | 5,2 l/100 km | Lejlighedsvise CVT-problemer | God |
1,5 i-VTEC | 130 HK | 5,7 l/100 km | Lejlighedsvise CVT-problemer | God |

Honda Jazz Generation IV (2020-i dag)
Den nuværende Honda Jazz-generation markerer en revolutionerende ændring med fuld fokus på hybriddrift i Europa. Det forventede kilometertal er mellem 250.000 og 350.000 kilometer, selv om hybridteknologien endnu ikke giver mulighed for langtidserfaring. De første vedligeholdelsesintervaller viser, at der først kan forventes større reparationer efter 150.000 til 200.000 kilometer, hovedsageligt på den komplekse hybridteknologi. Topmotoren er e:HEV Hybrid med en systemeffekt på 109 hk, som udnytter Hondas innovative hybridteknologi med to motorer og er usædvanlig økonomisk. Teknisk set repræsenterer denne generation Hondas fremtidsvision med seriel hybridteknologi uden mekanisk forbindelse mellem motor og hjul ved lave hastigheder. Markedspositionering som den mest avancerede lille bil med hybridteknologi som et unikt salgsargument.
Honda Jazz hybrid drive: Generation IV (2020-i dag)
Honda Jazz e:HEV kombinerer en 1,5-liters Atkinson-benzinmotor med to elmotorer for at opnå en systemydelse på 109 hk. Disse Honda Jazz-motorer fungerer efter det serielle hybridprincip: Ved lave hastigheder er det kun elmotoren, der driver bilen, mens benzinmotoren fungerer som generator. En mekanisk forbindelse etableres først ved højere hastigheder. Honda Jazz Hybrid opnår et usædvanligt lavt brændstofforbrug på kun 4,5 liter pr. 100 km og tilbyder den jævne kraftoverførsel, der er typisk for en elmotor. Indtil videre er der primært opstået problemer med den komplekse elektronik og lejlighedsvise softwareopdateringer, mens de mekaniske komponenter fungerer med typisk Honda-pålidelighed.
Honda Jazz motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
e:HEV Hybrid | 109 HK | 4,5 l/100 km | Kompleks elektronik | God |

Konklusion: De bedste Honda Jazz-motorer i alle generationer
Udviklingen af Honda Jazz-motorer viser en kontinuerlig udvikling fra enkle, men ekstremt pålidelige sugemotorer til meget kompleks hybridteknologi. Mens de tidlige generationer imponerede med deres uforgængelighed, tilbyder den nuværende generation revolutionerende effektivitet, samtidig med at den høje Honda-kvalitet opretholdes. Honda Jazz-motorer har vist sig at være usædvanligt holdbare på tværs af alle generationer.
- Bedste Honda Jazz benzinmotor:
Honda Jazz 1,4 i-VTEC (100 hk, generation II) kombinerer gennemprøvet VTEC-teknologi med enestående pålidelighed og en optimal balance mellem ydelse og brændstofforbrug.
- Bedste Honda Jazz-hybridmotor:
Honda Jazz e:HEV Hybrid (109 hk, generation IV) med sin innovative to-motorteknologi og det laveste brændstofforbrug af alle Honda Jazz-generationer.
- Mest pålidelige Honda Jazz-motor:
Honda Jazz 1.2 i-DSI (78 hk, generation I) som en næsten uforgængelig langdistanceløber med minimale vedligeholdelseskrav.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle Honda Jazz-generationer, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.