Indholdsfortegnelse
Hvordan starter du en motor i koldt vejr?
Mange bilejere, der bruger deres biler i områder med hårde vintre, møder konstant problemer med at starte motoren i den kolde sæson. Og til trods for at bilproducenterne hele tiden arbejder på at forbedre systemerne og teknologien rettet mod en sikker start at motoren uanset vejrliget, sker det, at motoren slet ikke kan starte. I denne artikel kan du lære, hvorfor det sker, og hvordan du undgår at stå uden transportmiddel.
6 faktorer der har indflydelse på en succesfuld motorstart i ekstremt koldt vejr
- Forvarmning. Det er særligt vigtigt for dieselmotorer, der ikke kan startes overhovedet ved lave temperaturer uden forvarmning.
Princippet i dieselmotorers virke er baseret på brændstoffets tendens til selvantænding . Luften, der kommer ind i motoren, er komprimeret indtil dets temperatur når 700-900° C, der er nødvendigt for antænding af indsprøjtet brændstof. Dog er det i koldt vejr umuligt at nå disse temperaturer med kompression af luften. Derfor bruges der gløderør i motoren for hurtigt at opvarme luften i forbrændingskammeret til de ønskede værdier. Fejl på bare et gløderør kan medføre problemer med at starte motoren, så de skal undersøges hver gang, før vinteren rammer.
Benzinmotorer er mindre afhængige af temperaturen udenfor sammenlignet med dieselmotorer, da brændstoffet i disse motorer tændes af gnister fra tændrør. Dog er det sådan, at benzin ikke fordamper ved temperaturer under -24° C; derfor, for at skabe en mere homogen blanding af luft og brændstof, i køretøjer med benzinmotorer, kan der bruges en forvarmer.
- Batteriets tilstand. For at skabe et tilstrækkeligt lufttryk, kræves der en vis styrke i batteriet. Energilagringskapaciteten i batteriet er meget afhængigt af temperaturen udenfor: Hvis batteriets tilstand ved +20° C lægges til grund som et hundrede procent, så vil det ved -20° C være faldet til det halve og ved -30° C – til 20 % af dets startværdi. Derfor er energien i et slidt batteri eller et med manglende kapacitet ikke nok til at starte tændingen. Desuden er batterier med en spænding under 320 A ikke anbefalet til brug i biler med dieselmotorer om vinteren.
- Brændstofegenskaber. Brændstofforbrug afgøres af temperaturen ved dets fordampning og viskositet, så i den kolde sæson skal der bruges vinterbrændstof; dette gælder både benzin- og dieselmotorer. Vintertypebenzin indeholder kulhybrider med et lavt kogepunkt, der giver en mere effektiv formation af blandingen mellem brændstof og luft og en fuldstændig forbrænding ved lave temperaturer. Vinterdiesel krystalliserer ikke og bevarer en høj flydeevne i kulden. Temperaturen for når dieselen stivner kan sænkes ved hjælp af særlige tilsætningsstoffer, der også kan fjerne vand fra brændstoffet.
- Løbende rækkefølge i brændstofsystemet. Effektiv rækkefølge af brændstofblandingen kræver en god forstøvning af brændstoffet. Derfor skal filtre udskiftes og injektorer renses i tide. Vær sikker på at tanken altid er fyldt op: I en halvtom tank sker der hurtigere kondensering. Ved lave temperaturer kan det fryse og ødelægge pumpen, tilstoppe brændstofslangen og medføre andre fejl.
- Oliens viskositet. Fortykket smørelse bevæger sig langsommere gennem smøringskanalernes system. Det medfører ikke kun hurtigere nedslidning af motorens dele, men skaber også et større pres på enhederne. For at få motoren til at starte hurtigere i den kolde tid, så brug olie med den rette viskositet.
- Kompression i motorens cylinderer: For at skabe det rette tryk for brændstoffets antændelse, skal forbrændingskammeret være tæt. Reduceret tryk i en af cylinderne gør det meget mere vanskeligt at starte motoren i koldt vejr.
7 anbefalinger fra AutoDoc, der vil hjælpe dig med at starte motoren i selv bitter kulde
- Gennemvæd brændstofsystemet for at forøge trykket i operationen. Denne metode kan kun bruges i biler, hvor brændstofpumpen kører med en tændt motor. For at gennemvæde systemet, så drej nøglen to gange for at aktivere brændstofpumpen, og sluk den igen efter et par sekunder. Vent et halvt minut og gentag. Prøv derefter at starte motoren med nøglen.
- Opvarm batteriet. Efter en længere parkering, så tænd for nær- eller fjernlyset eller varmeblæseren i et minut. Efter en kort opvarmning vil batteriets kapacitet og intervallet for den indgående spænding stige. Men lige før motoren startes, så sluk alle elektriske enheder, så der ikke spildes unødigt batterikapacitet.
- Opvarm forbrændingskammeret. Denne metode er kun for dieselbiler. Drej tændingen, vent på at gløderørslampen slukker og sluk så motoren. Gentag denne handling flere gange i træk. Gløderørenes operation vil hurtigt opvarme forbrændingskammeret til det rette niveau.
- Undersøg og om nødvendigt rens batteriets terminaler. Grundet manglende sikker kontakt i de elektriske kredsløb, stiger kontakternes modstand, der reducerer startstrømmen og det bliver umuligt at starte motoren.
- Pres koblingspedalen i bund. Denne anbefaling gælder kun biler med manuelt gear. Ved at afkoble motoren fra gearet kan du lette trykket på den sidste, og dermed gøre en motorstart lettere.
- Brug ikke tændingen i mere end 10 sekunder. Ellers kan starterudstyret fejle. Hvis motoren ikke starter efter første forsøg, så prøv igen efter nogle minutter.
- Brug sprays til hurtig motorstart. De findes fra producenter som Liqui Moly, Presto, Mannol og andre firmaer. Disse sprays indeholder æter, der antændes ved lavere temperaturer end brændstoffet. Dette sikrer brændstofforbrænding ikke kun i koldt vejr, men også ved høj luftfugtighed, lavt batteriniveau, eller når gnisterne ikke er effektive nok. Når disse produkter bruges, er det meget vigtigt at følge producentens instruktioner nøje: For meget spray i luftindtaget kan skade motoren.
Konklusion. For at starte motoren i koldt vejr uden problemer, så forbered dig på den kolde sæson i tide. Til dette formål udskift sommerolie til vinterolie, monter et nyt oliefilter, skyl brændstofsystemet, undersøg elektrolytternes densitet i batteriet og om nødvendigt køb et batteri med en større kapacitet. Tjek også gløde- og tændrørenes tilstand, at motoren virker, som den skal, samt de relaterede systemer. Derudover skal dynamoens kilerem tjekkes , idet dynamoen sikrer batteriets effektivitet til at genoplade. Husk: Kun korrekt brug af alle systemer i bilen sikrer sikker start af bilen uanset vejrforholdene.