Indholdsfortegnelse
Hvorfor glider koblingen?
Dit køretøj synes at accelerere langsommere end normalt og har sværere ved at komme over bakker? Skynd dig ikke med at lede efter fejl i tændingen eller brændstofforsyningen: Hvis disse symptomer følges med frigang i koblingspedalen og en ubehagelig, brændt lugt i kabinen ind mellem, er problemet nok en glidende kobling. Vi vil forklare, hvorfor det opstår, og hvordan det undgås.
Hvad er formålet med bilens kobling?
Systemet er beregnet til frakobling og glat overførsel af motorkraften og gearet på bestemte tidspunkter: Når der skiftes gear, startes op eller bremses. I dag bruges der mest friktionskobling, hvor drejningsmomentet er overført til friktionskraft. Nøgleelementerne i enheden er:
- Koblingsdæksel montage. Den består af en trykplade, et dæksel og en membran fjeder. Dækslet er stramt boltet fast til motoren. Særlige fjedre bruges til at forbinde dækslet og trykpladen. Når Koblingen er i indgreb, presses de sammen, når koblingen er frakoblet, er fjedrene ubelastet, og de trækker trykpladen tilbage fra koblingsskiven. Trykpladen aktiveres ved membran fjedre. Når koblingen er tilkoblet , er dens fingre i ubelastet tilstand og de indre dele presses mod trykpladen , som igen presses mod koblingsskiven og motorens svinghjul.
- Koblingsskiven. Den er placeret mellem motoren og trykpladen. Det er en metalskive med friktionsbelægning fastgjort i form af nitter Den indre diameter i navet er forbundet med fordybet spor der modsvarer dem på drivakslen på gearkassen. Glat gearskifte og vibrationsdæmpning er sikret med spjæld fjedre. Når koblingen er i indgreb, presses delen mod svinghjulet, der sikrer en overførsel af drejningsmoment fra motoren til gearet.
- Udrykkerleje. Det er placeret på enhedens rotationsaksel. Formålet er at aktivere spjæld fjedrene. I nogle køretøjer bruges træktypen af udrykkerleje.
- Koblingsgaffel. Det er en del af koblingsleddet og sikrer bevægelsen af udrykkerlejet.
Systemet fungerer som følger: Når pedalen trykkes ned, frigør koblingen gaflen, der aktiveres af forbindelsen, presser på udrykkerlejet, skifter det langs med rotationsakslen mod svinghjulet. Udrykkerlejet aktiverer membran fjederen, der, komprimeret, trækkes tilbage fra overfladen af trykpladen. Fjedrene løsnes, og når dette forløber, trækker de trykpladen fra koblingsskiven. Koblingsskiven bevæger sig væk fra overfladen af svinghjulet. Drejningsmomentet overføres ikke længere.
Koblingen glider: Hvor problemet er
Korrekt brug af systemet afhænger af friktionskraften mellem koblingsskiven og svinghjulet. Hvis friktionskoefficienten falder af en eller anden grund, glider kontaktfladerne, og drejningsmomentet overføres ikke helt fra motoren til gearet. Som et resultat kræves der længere tid før køretøjet accelererer til en bestemt hastighed, og dets ydeevne forringes. Det bliver også sværere at køre over bakker, da kraften overført til akslen på gearkassen ikke er tilstrækkelig til at bevæge køretøj.
De 5 mest almindelige grunde til at koblingen glider
- Slidt, skadet friktionsbelægning og skivens overflade. Meget slidt friktionsbelægning, grundet reduceret tykkelse, presses ikke hårdt nok mod overfladen af svinghjulet. Mekanismens kompressionsevne er ikke nok til at skabe en sikker forbindelse af delene. En deformeret belægning presses ujævnt mod svinghjulet.
- Oliering af friktionsbelægningen. Det er med til at reducere den ru overflade. Grundet den lave friktionskoefficient, glider kontaktfladerne .
- Svækket eller skadet membranfjeder. Hvis fjederens elasticitet er faldet, vil presset på koblingsskiven ved pres med pedalen være utilstrækkeligt til at aktivere enheden.
- Fejl i koblingens forbindelse. Udstrukket kabel, skadet gaffel i køretøjer med mekanisk kobling, hævelse af gummidele eller tab af tæthed i delene i køretøjer med hydraulisk aktivering kan også medføre, at koblingen glider, da presset på membran fjederen ikke er tilstrækkeligt til at sikre en fast kontakt mellem delene.
- Slidskade i kompensationsmekanismen. Grundet fejl på justeringsringen eller sensorfjedren er det umuligt at justere mellemrummet. Dette reducerer trykket, der holder koblingsskiven nede.
6 anbefalinger, der vil hjælpe med at undgå, at koblingen glider
- Prøv at udskifte systemets dele i et sæt. Den gennemsnitlige levetid på trykpladen og koblingsskiven, membranfjederen og udrykkerlejet er ca. den samme, omkring 100.000-150.000 kørte kilometer. Derfor, for at få delene til at virke så længe som muligt, så udskift dem altid som et sæt.
- Undersøg tætheden på køretøjets dele og samlinger. Dårlig kvalitet eller skadede pakninger i motoren og gearkassen, olielækage fra indgangsakslens olieforsegling eller krumtapakslens forsegling og tab af tæthed på den hydrauliske aktivering er grunde til, at der kommer olie på friktionsbelægningen.
- Vælg dele alt efter din kørestil. En standardkobling med friktionsbelægning lavet af sammensat materiale er fint til rolig og afslappet kørsel. De har den optimale friktionskoefficient, lav arbejdstemperatur og er billige. Dog skal en sportsvogn udstyres med en særlig kobling, der er designet til et stort pres. Dens belægning er lavet af materialer med tilføjet kul og kevlar og med en blanding af kobber, aluminium, støbejern og keramik. De kan modstå meget højere temperaturer, har øget slidmodstand og er passende for en aggressiv kørestil.
- Undersøg den rette justering af pedalens bevægelse. Utilstrækkelig bevægelse af pedalen forhindrer en fuldstændig udkobling af koblingen. Det medfører et hurtigere slid af friktionsbelægningen og kan være årsagen til overophedning og forvridning af koblingsskiven.
- Brug altid arbejdsvæsker anbefalet af producenten. Bland ikke forskelligt sammensatte væsker. Aggressive ophobninger kan danne sig som et resultat af blandingen, eller de dele, der findes i særlige typer af væsker, kan have en destruktiv virkning på den hydrauliske koblings aktivering.
- Hold dig til de følgende regler for brug af koblingen:
- Når du starter op, skal du først løsne trykket på pedalen, når bilen starter og begynder at bevæge sig langsomt, derefter holde den delvist nede i 2-3 sekunder og først da løsne den helt.
- Start ikke med for høje omdrejninger.
- Når du kører ned af en stejl bakke, sæt den i første gear og tryk på bremsen ind imellem for at undgå overophedning af delene.
- Når du kommer ud i besværlige terrænforhold som f.eks en stor vandpyt, en snedrive eller mudder, så brug et slæbetov hvis muligt.
- Når du kører, skal du ikke lade foden hvile på koblingen hele tiden for at undgå at trykke på den.
- Læs ikke køretøjet for meget, især når der køres på veje i en dårlig kvalitet. Dette forøger læssets pres på enheden.
Konklusion. En glidende kobling er en almindelig fejl, der ikke kun gør kørslen ukomfortabel, men også farlig. Men i de fleste tilfælde kan alle bilejere forebygge problemer. Køb kun dele i høj kvalitet og følg de ovenstående anbefalinger.
En nyttig video relateret til indholdet: