Indholdsfortegnelse
MERCEDES-BENZ W211 motorer
Mercedes-Benz E-Klasse W211 blev lanceret i 2002 og etablerede sig som en teknologisk pioner i premiumsegmentet i den øvre mellemklasse. I løbet af produktionsperioden fra 2002 til 2009 tilbød W211-generationen et usædvanligt varieret udvalg af motorer med innovative teknologier såsom den første generation af 7G-TRONIC automatgear og avancerede systemer med direkte indsprøjtning.

Mercedes-Benz W211 motorer (2002-2009)
Mercedes-Benz W211 E-Klasse markerede et vendepunkt i Mercedes' motorudvikling og introducerede adskillige innovationer, som ikke alle var fuldt udviklede fra starten. Forventningerne til kilometertal varierede betydeligt afhængigt af motoren: Mens de gennemprøvede V6- og V8-benzinmotorer nemt kunne nå 300.000 til 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige CDI-dieselmotorer ofte dyre reparationer af indsprøjtningssystemet eller turboladeren mellem 200.000 og 300.000 kilometer. Den absolutte topmotor i denne generation var E 500 med sin 5,0-liters V8 (M113), som på optimal vis kombinerede pålidelighed, kraft og jævn kørsel. Blandt de tekniske højdepunkter var introduktionen af common-rail-teknologi i dieselmotorerne, den første generation af 7G-TRONIC og det innovative luftaffjedringssystem AIRMATIC. Typiske reparationsintervaller for benzinmotorerne var mellem 150.000 og 200.000 kilometer for større vedligeholdelsesarbejde, mens dieselmotorerne ofte krævede tidligere indgreb i indsprøjtningssystemet.
Mercedes-Benz W211 benzinmotorer (2002-2009)
Mercedes-Benz W211-benzinmotorprogrammet var usædvanligt mangfoldigt og spændte fra firecylindrede indgangsmotorer til kraftige V8-motorer. E 200 Kompressor startede med en 1,8-liters firecylindret (M271) med 120 kW (163 hk), som viste sig at være en pålidelig basismotor. Den sekscylindrede familie omfattede E 240 med 2,6 liter (M112, 130 kW/177 hk), E 280 med 3,0 liter (M272, 170 kW/231 hk fra 2005) og E 350 med 3,5 liter (M272, 200 kW/272 hk). Blandt V8-motorerne brillerede E 500 med sin 5,0-liters motor (M113, 225 kW/306 hk), mens E 55 AMG med sin 5,4-liters motor med kompressor (M113K, 350 kW/476 hk) var den bedste. Fra 2006 blev E 63 AMG tilføjet med den nye 6,2-liters V8 (M156, 378 kW/514 hk). Mercedes-Benz W211-motorerne i M112- og M113-serierne blev anset for at være særligt holdbare, mens de senere M272-enheder lejlighedsvis havde problemer med timingkæden.
Mercedes-Benz W211-dieselmotorer (2002-2009)
Mercedes-Benz W211-dieselserien var udelukkende baseret på CDI-teknologi med common-rail-indsprøjtning. Den blev lanceret med E 200 CDI (90 kW/122 hk, OM646-motor), efterfulgt af E 220 CDI med den samme 2,2-liters firecylindrede motor i en kraftigere konfiguration (110 kW/150 hk). De sekscylindrede CDI-motorer omfattede E 270 CDI (130 kW/177 hk, OM647) og fra 2005 den mere moderne E 280 CDI (140 kW/190 hk, OM642) og E 320 CDI (150 kW/204 hk, OM642). Den absolutte topmodel var E 400 CDI med sin 4,0-liters V8-diesel (OM628, 191 kW/260 hk), som dog kun blev produceret i et lille antal. Mercedes-Benz W211 CDI-motorerne led ofte af problemer med piezo-injektorerne, hvilket resulterede i dyre reparationer. Især OM642-motoren udviklede sig til den mest problematiske diesel i denne generation med hyppige injektorfejl og problemer med recirkulation af udstødningsgassen.
Mercedes-Benz W211 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
E 200 Kompressor (M271) | 163 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Tændspoler, luftmassesensor | God |
E 280 (M272) | 231 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Timingkæde, ventildækselpakning | Gennemsnitlig |
E 500 (M113) | 306 HK | 11,4-12,8 l/100 km | Meget robust og holdbar | Meget god |
E 63 AMG (M156) | 514 HK | 13,2-15,1 l/100 km | Camshaft phaser, toppakning | Moderat |
E 200 CDI (OM646) | 122 HK | 5,1-5,8 l/100km | Hvirvelklapper, DPF-problemer | Gennemsnitlig |
E 280 CDI (OM642) | 190 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Piezo-injektorer, EGR-ventil | Problematisk |
E 320 CDI (OM642) | 204 HK | 7,1-7,8 l/100 km | Injektorer, turbolader | Problematisk |

Konklusion: De bedste Mercedes-Benz W211-motorer
Udviklingen af Mercedes-Benz W211-motorer afspejler Mercedes-Benz' lyst til at eksperimentere i 2000'erne. Mens nogle enheder, som f.eks. M113 V8-benzinmotoren, betragtes som tekniske mesterværker, viste andre motorer tydelige svagheder i den langsigtede pålidelighed. Mercedes-Benz W211-motorerne etablerede vigtige teknologier, som blev perfektioneret i senere generationer.
- Bedste Mercedes-Benz W211 benzinmotor:
E 500 med M113-motor (306 hk) kombinerer enestående pålidelighed med kraftfuld ydelse og betragtes som en af de bedste V8-motorer, som Mercedes nogensinde har bygget.
- Bedste Mercedes-Benz W211 dieselmotor:
E 200 CDI med OM646-motor (122 hk) giver den bedste balance mellem pålidelighed og økonomi, selv om den ikke er fri for mindre problemer.
- Mercedes-Benz W211 hybridmotor:
Hybridmotorer var endnu ikke tilgængelige i W211-generationen.
Til vedligeholdelse og reparation af alle Mercedes-Benz W211-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med pålidelig tilgængelighed, selv til de ældre motorvarianter.