Indholdsfortegnelse
Mercedes S203 motorer
Mercedes C-Klasse S203 blev lanceret i 2001 som den første stationcarversion af C-Klassen og etablerede sig hurtigt som et førsteklasses alternativ til BMW 3-serie Touring og Audi A4 Avant. I løbet af produktionsperioden frem til 2007 tilbød Mercedes S203-motorerne et bredt udvalg fra økonomiske kompressormotorer til kraftfulde V6- og V8-enheder, hvilket afspejlede den teknologiske udvikling hos Mercedes-Benz i 2000'erne.

Mercedes S203-motorer (2001-2007)
Mercedes S203 var en teknisk pionerperiode for Mercedes-Benz og var kendetegnet ved innovativ kompressorteknologi, som endnu ikke var fuldt udviklet. Kilometertallet varierede betydeligt afhængigt af motoren: Mens de gennemtestede dieselmotorer nemt nåede 400.000 til 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige kompressormotorer ofte dyre reparationer af kompressoren eller ventilstyringen mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Skader på motoren på grund af fejl i timingkæden var ikke ualmindelige, hvis vedligeholdelsen blev forsømt. Den absolutte topmotor i denne generation var C 320 CDI med sin 3,0-liters V6-diesel, som på optimal vis kombinerede kraft, pålidelighed og moderate brændstofforbrugsværdier for den tid. Mercedes S203-motorerne repræsenterede overgangen fra traditionel sugemotorteknologi til moderne turboladning.
Mercedes S203 benzinmotorer (2001-2007)
Mercedes S203-benzinmotorprogrammet omfattede både sugemotorer og innovativ kompressorteknologi. Indgangsmodellen var C 180 med en 1,8-liters motor og 95 kW (129 hk), efterfulgt af C 200, også med 1,8 liter, men 120 kW (163 hk). Mercedes S203-motorerne med kompressorteknologi startede med C 180 Kompressor (105 kW/143 hk) og C 200 Kompressor (120 kW/163 hk). Disse tidlige kompressormotorer led dog af typiske børnesygdomme: Kompressorskader, problemer med ventilstyringen og øget olieforbrug gjorde dem til de mest problematiske motorer i modelserien. Den kraftigste Mercedes S203-benzinmotor var C 55 AMG med sin 5,4-liters V8 og 270 kW (367 hk), som havde en imponerende ydeevne, men var kendt for sit høje brændstofforbrug og lejlighedsvise problemer med luftmassemåling.
Mercedes S203-dieselmotorer (2001-2007)
Mercedes S203-dieselmotorerne var i begyndelsen domineret af den gennemprøvede 2,2-liters CDI med forskellige ydelsesniveauer. C 200 CDI startede med 85 kW (116 hk) og fik senere følgeskab af C 220 CDI med 105 kW (143 hk). Fra 2003 revolutionerede Mercedes dieselteknologien med C 270 CDI (125 kW/170 hk) og den førnævnte C 320 CDI (150 kW/204 hk) med moderne common-rail-indsprøjtning. Mercedes S203 C 220 CDI udviklede sig til den mest pålidelige motor i hele modelserien - især de varianter, der blev produceret fra 2003 og fremefter med et revideret indsprøjtningssystem, viste sig at være usædvanligt holdbare og økonomiske. Disse Mercedes S203-motorer opfyldte allerede Euro 4-normen og tilbød en enestående kombination af ydelse, forbrug og pålidelighed, som stadig er uovertruffen i dag.
Mercedes S203-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
C 180 | 129 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Tandhjulskæde, træg | Gennemsnit |
C 200 | 163 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Timingkæde, olieforbrug | Gennemsnit |
C 180 Kompressor | 143 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Kompressor, ventilstyring | Moderat |
C 200 Kompressor | 163 HK | 8,6-9,2 l/100 km | Kompressor, olieforbrug | Moderat |
C 230 Kompressor | 192 HK | 9,1-9,8 l/100 km | Kompressor, luftmassestrømssensor | Moderat |
C 32 AMG Kompressor | 354 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Kompressor, højt forbrug | Middel |
C 55 AMG | 367 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Luftmassestrømssensor, forbrug | Gennemsnitligt brændstofforbrug |
C 200 CDI | 116 HK | 5,8-6,2 l/100 km | Lejlighedsvis turbolader | God |
C 220 CDI | 143 HK | 5,9-6,4 l/100 km | Meget robust, holdbar | Meget god |
C 270 CDI | 170 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Robust, gode præstationer | Meget god |
C 320 CDI | 204 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Fremragende, meget kraftfuld | Meget god |

Mercedes S203 facelift-varianter-motorer (2004-2007)
Med faceliftet i 2004 reviderede Mercedes mange Mercedes S203-motorer og introducerede nye varianter. C 350 med 200 kW (272 hk) erstattede C 320 som den bedste benzinmotor, mens C 200 CDI fik en effektforøgelse til 90 kW (122 hk). De reviderede kompressormotorer viste sig at være betydeligt mere pålidelige, men opnåede aldrig dieselmotorernes lange levetid. Især den nye C 280 med 170 kW (231 hk) udviklede sig til en velafbalanceret benzinmotor med færre problemer end sine forgængere. Mercedes S203-motorerne i facelift-fasen anses generelt for at være mere modne og mindre modtagelige for de typiske problemer i de tidlige produktionsår.
Mercedes S203 facelift benzinmotorer (2004-2007)
De reviderede Mercedes S203-benzinmotorer viste betydelige forbedringer i forhold til deres forgængere. Den nye C 280 med 3,0-liters V6 og 170 kW (231 hk) viste sig at være betydeligt mere pålidelig end de tidlige motorer med kompressor. C 350 med 200 kW (272 hk) tilbød sportslige præstationer med acceptabel pålidelighed. Kompressormotorerne C 200 Kompressor og C 230 Kompressor fik reviderede kompressorer og viste færre fejl, men var stadig mere udsatte end sugemotorerne eller dieselmotorerne.
Mercedes S203 facelift dieselmotorer (2004-2007)
Dieselprogrammet blev udvidet til at omfatte C 200 CDI med en øget ydelse på 90 kW (122 hk). Alle Mercedes S203-motorer i dieselserien fik forbedringer af indsprøjtningssystemet og turboladeren. C 220 CDI forblev benchmark for pålidelighed, mens C 320 CDI gik over i Mercedes' historie som en af de bedste V6-dieselmotorer nogensinde.

Konklusion: De bedste Mercedes S203-motorer gennem tiderne
Udviklingen af Mercedes S203-motorerne viser tydeligt Mercedes-Benz' overgangsfase til moderne drivteknologier. Mens dieselmotorerne konsekvent tilbød maksimal pålidelighed, kæmpede de innovative kompressormotorer med børnesygdomme, som kun i vid udstrækning blev afhjulpet med faceliftet. Mercedes S203 etablerede standarder for holdbarhed og kørekomfort, som fortsat sætter standarden i dag.
- Bedste Mercedes S203 benzinmotor:
C 280 (231 hk, fra 2004) kombinerede sportslige præstationer med markant forbedret pålidelighed i forhold til de tidlige kompressormotorer og betragtes som den mest afbalancerede benzinmotor i serien.
- Bedste Mercedes S203-dieselmotor:
C 220 CDI (143 hk) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og egnethed til hverdagsbrug - en motor, der regelmæssigt kører 400.000+ kilometer uden større problemer.
- Bedste Mercedes S203 performance-motor:
C 320 CDI (204 hk) kombinerer kraftfuld ydelse med Mercedes' legendariske pålidelighed og er anerkendt som en af de bedste V6-dieselmotorer nogensinde.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Mercedes S203-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.