Indholdsfortegnelse
Mini Countryman motorer
Siden lanceringen i 2010 har Mini Countryman etableret sig som det britiske kultmærkes første SUV og tilbyder et alsidigt udvalg af motorer på tværs af tre generationer. Hver generation har bragt nye teknologier og forskellige tilgange til ydeevne og effektivitet med teknologiske udviklinger, der spænder fra klassiske sugemotorer til moderne elektriske drev.

Mini Countryman generation I (2010-2016)
Den første Mini Countryman-generation var et modigt skridt for Mini-mærket ind i SUV-segmentet og var kendetegnet ved robuste, men i nogle tilfælde endnu ikke fuldt udviklede motorer. Kilometertallet varierede betydeligt afhængigt af motortypen: Mens de gennemtestede dieselmotorer nemt nåede 250.000 til 300.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede turbobenzinmotorerne ofte dyre reparationer af timingkæden eller højtrykspumpen mellem 150.000 og 200.000 kilometer. Især de tidlige Cooper S-motorer led af overophedningsproblemer og problemer med styringskæden. Den absolutte topmotor i denne generation var 2.0 SD med 143 hk, som kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi optimalt og viste sig at være den mest langtidsholdbare motor i den første generation.
Mini Countryman benzinmotorer: Generation I (2010-2016)
Mini Countryman-benzinmotorprogrammet omfattede forskellige effektniveauer fra basismotoren til den sportslige Cooper S. Mini Countryman Cooper startede med en 1,6-liters sugemotor med 90 kW (122 hk), som var økonomisk, men underdimensioneret i forhold til bilens vægt. Mini Countryman Cooper S med 1,6-liters turbo og 135 kW (184 hk) tilbød betydeligt mere effekt, men led af typiske problemer med den tidlige turbo-generation: udstrækning af timingkæden, overophedning af højtrykspumpen og lejlighedsvise problemer med turboladerens wastegate. Disse Mini Countryman-motorer viste svagheder i den langsigtede holdbarhed, især når de blev kørt på en sportslig måde. Den kraftigste benzinmotor var John Cooper Works med 160 kW (218 hk), som havde en imponerende ydelse, men som blev betragtet som generationens mest problematiske motor.
Mini Countryman dieselmotorer: Generation I (2010-2016)
BMW-teknologi dominerede Mini Countryman-dieselmotorerne med to hovedvarianter. Mini Countryman Cooper D med en 1,6-liters motor og 82 kW (112 hk) viste sig at være en økonomisk og pålidelig hverdagsmotor, der var særligt velegnet til bykørsel. Mini Countryman Cooper SD med en 2,0-liters motor og 105 kW (143 hk) blev den absolutte favorit i den første generation - denne motor kombinerede fremragende trækkraft med et brændstofforbrug på kun 4,8-5,2 liter pr. 100 km. Mini Countryman-dieselmotorerne havde moderne common-rail-indsprøjtning og partikelfiltre, og 2.0 SD viste sig at være særligt holdbar og vedligeholdelsesvenlig.
Mini Countryman-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,6 sugemotor | 122 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Underdrevet, træg | Gennemsnit |
1,6 Cooper S Turbo | 184 HK | 7,5-8,1 l/100 km | Tandhjulskæde, højtrykspumpe | Moderat |
1,6 JCW Turbo | 218 HK | 8,2-8,8 l/100 km | Overophedning, skader på turboladeren | Problematisk |
1,6 Cooper D | 112 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Lejlighedsvise problemer med DPF | God |
2.0 Cooper SD | 143 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Meget robust og økonomisk | Meget god |

Mini Countryman Generation II (2017-2023)
Den anden generation af Mini Countryman markerede et betydeligt spring i kvalitet og anses for at være den mest afbalancerede af alle generationer. Med korrekt vedligeholdelse kan de fleste motorer i denne generation nemt nå op på 200.000 til 280.000 kilometer, og de tre- og firecylindrede turbomotorer er blevet betydeligt mere pålidelige. Større motorfejl er blevet sjældnere, og det er kun de kraftige JCW-benzinmotorer, der fortsat viser svagheder ved intensiv brug. Det absolutte højdepunkt var Cooper S E med plug-in-hybriddrift - et teknisk mesterværk med en systemeffekt på 165 kW (224 hk), som både var sportslig og effektiv. All4-firehjulstrækket blev også introduceret for første gang, hvilket øgede Mini Countryman-motorernes alsidighed betydeligt.
Mini Countryman benzinmotorer: Generation II (2017-2023)
Mini Countryman-benzinmotorprogrammet startede med den trecylindrede turbo i Cooper (100 kW/136 hk), som viste sig at være overraskende raffineret og økonomisk. Mini Countryman Cooper S fik en 2,0-liters firecylindret turbo med 141 kW (192 hk), som i høj grad havde overvundet forgængerens problemer. Disse moderne Mini Countryman-motorer havde direkte indsprøjtning, variabel ventilstyring og optimeret turboladerteknologi. Mini Countryman John Cooper Works med 170 kW (231 hk) bød på imponerende køreegenskaber og viste sig at være betydeligt mere pålidelig end sin forgænger, selvom der stadig lejlighedsvis opstod problemer med højtrykspumpen ved meget sportslig kørsel.
Mini Countryman dieselmotorer: Generation II (2017-2023)
Mini Countryman Cooper D fik en moderne 2,0-liters firecylindret motor med 110 kW (150 hk), som erstattede den mindre 1,6-liters motor. Denne nye Mini Countryman-dieselmotor tilbød betydeligt mere drejningsmoment og en mere jævn kraftoverførsel. Mini Countryman Cooper SD forblev på 140 kW (190 hk) og udviklede sig til langdistancemesteren i anden generation. Alle Mini Countryman-dieselmotorer var udstyret med topmoderne udstødningsgasrensning med SCR-katalysator og den nyeste generation af partikelfilter, hvor Cooper SD især imponerede med sit fremragende brændstofforbrug på 4,2-4,8 liter pr. 100 km.
Mini Countryman med hybriddrift: Generation II (2017-2023)
Mini Countryman Cooper S E plug-in-hybrid kombinerede en 1,5-liters trecylindret turbo med en 65 kW elmotor for at opnå en systemydelse på 165 kW (224 hk). Denne Mini Countryman Hybrid havde en elektrisk rækkevidde på op til 57 kilometer og blev generationens tekniske højdepunkt. Drivsystemet viste sig at være pålideligt og effektivt, og de eneste kritikpunkter var vægten på over 1,8 ton og den reducerede bagagerumsplads.
Mini Countryman-motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 trecylindret turbo | 136 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Kultiveret, få problemer | God |
2.0 Cooper S Turbo | 192 HK | 6,8-7,4 l/100 km | Lejlighedsvis højtrykspumpe | God |
2.0 JCW Turbo | 231 HK | 7,8-8,4 l/100 km | Mere modtagelig i sportstilstand | Gennemsnitlig |
2.0 Cooper D | 150 HK | 4,5-5,1 l/100 km | Robust og effektiv | Meget god |
2.0 Cooper SD | 190 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Mester i langdistancekørsel | Meget god |
Cooper S E Hybrid | 224 HK | 2,1 l/100 km + elektricitet | Tung, lille bagagerum | God |

Mini Countryman Generation III (2024-i dag)
Den nuværende Mini Countryman-generation repræsenterer en komplet nyorientering af mærket med fokus på elektrificering og bæredygtig mobilitet. En fuldt elektrisk Mini Countryman Electric er tilgængelig for første gang, mens forbrændingsmotorerne alle er udstyret med den nyeste mildhybridteknologi. Da generationen kun har været på markedet siden 2024, er der endnu ingen langtidserfaringer, men de første tests viser lovende takter. Topmotoren er den fuldelektriske Countryman Electric med op til 230 kW (313 hk), som kombinerer sportslige præstationer med nul lokale emissioner. Mildhybrid-benzinmotorerne lover en levetid på over 250.000 kilometer, da den elektriske assistance reducerer belastningen på forbrændingsmotoren betydeligt.
Mini Countryman benzinmotorer: Generation III (2024-i dag)
To mild-hybrid-benzinmotorer udgør grundlaget for Mini Countryman-motorprogrammet. Mini Countryman Cooper med 1,5-liters trecylindret turbo og 48-volt-system leverer 120 kW (163 hk) og tilbyder en afbalanceret kombination af ydelse og effektivitet. Mini Countryman Cooper S får en 2,0-liters firecylindret turbo med 150 kW (204 hk) og er ved at udvikle sig til den mest alsidige motor i denne generation. Begge Mini Countryman-motorer har topmoderne direkte indsprøjtning, variabel ventilstyring og intelligent cylinderdeaktivering. Mild hybrid-teknologien giver særlig støtte ved start og acceleration og reducerer brændstofforbruget med op til 15 procent.
Mini Countryman Electric Drive: Generation III (2024-i dag)
Mini Countryman Electric markerer indgangen til mærkets fuldelektriske fremtid. Med en batterikapacitet på 66,45 kWh og en rækkevidde på op til 462 kilometer ifølge WLTP positionerer denne Mini Countryman sig som et seriøst alternativ til forbrændingsmotorer. Elmotoren leverer 150 kW (204 hk) i basisversionen, mens den sportslige version tilbyder op til 230 kW (313 hk). Hurtigopladningen med op til 130 kW gør det muligt at oplade fra 10 til 80 procent på bare 29 minutter. Disse Mini Countryman Electric-varianter tilbyder øjeblikkeligt drejningsmoment og næsten lydløs drift.
Mini Countryman motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Vurdering |
---|---|---|---|---|
1,5 Mild hybrid | 163 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Ingen langtidserfaring endnu | Meget god |
2.0 Mild-hybrid | 204 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Lovende, gennemprøvet | Meget god |
Elektrisk | 204-313 HK | 16,2-17,8 kWh/100 km | Rækkevidde i koldt vejr | God |

Konklusion: De bedste Mini Countryman-motorer i alle generationer
Udviklingen af Mini Countryman-motorer viser en konstant forbedring på tværs af alle generationer. Mens den første generation stadig kæmpede med begyndervanskeligheder, etablerede den anden generation sig som en pålidelig og moden løsning. Den tredje generation fokuserer konsekvent på elektrificering og lover en bæredygtig fremtid for Mini-mærket.
- Bedste Mini Countryman benzinmotor:
Mini Countryman Cooper S (204 hk, generation III) med mild hybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med gennemprøvet pålidelighed og alsidig anvendelighed i hverdagen.
- Bedste Mini Countryman-dieselmotor:
Mini Countryman Cooper SD (190 hk, generation II) tilbyder den bedste kombination af pålidelighed, økonomi og langdistancekapacitet på tværs af alle generationer.
- Bedste Mini Countryman med elektrisk drev:
Mini Countryman Electric (204-313 hk, generation III) med sin lange rækkevidde på op til 462 km og mulighed for hurtig opladning repræsenterer fremtiden for bæredygtig mobilitet.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle generationer af Mini Countryman tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.