Indholdsfortegnelse
Sådan reparerer du et revnet instrumentbræt
Hvis du har revner i instrumentbrættet, er det ikke kun irriterende, men det viser tydeligt, at din bil er "ved at være oppe i årene" eller allerede har overstået sin storhedstid. Et flot og fejlfrit instrumentbræt giver det overordnede indtryk, at din bil er blevet passet godt på og vedligeholdt.
Hvor kommer revnerne fra?
Fordi din bils instrumentbræt er lige under forruden, er det konstant udsat for solen, hvilket får klorinen i vinylens PVC til gradvist at fordampe. Belægningen bliver derefter hård og skør og kan ikke længere udvide sig eller trække sig sammen i forhold til temperaturen. De første revner vil så opstå på steder, hvor spændingen er højere. Hvis du ikke tager dig af dem med det samme, vil revnerne arbejde sig hen over dit instrumentbræt. Skummet nedenunder vil absorbere fugt fra luften og begynde at svulme op. Det forårsager den typiske revne, som man ofte ser på ældre køretøjer. Et helt revnet instrumentbræt kan sandsynligvis ikke reddes uden afmontering og tre hele arbejdsdages indsats. Så reagerer ved det første tegn på skade, ellers bliver det tidskrævende og dyrt.
Reparation af små revnera?
En hel industri har udviklet sig omkring emnet "spot repair", som tilbyder det rigtige reparationssæt til praktisk talt enhver mindre skade i eller på din bil - instrumentbrættet er ingen undtagelse. Selvom det måske lyder kontraintuitivt, er det første skridt til at reparere revnen at forstørre den. Mellemrummet skal være stort nok til, at spartelmassen kan påføres i den korrekte tykkelse.
Skær først den "hævede" kant af revnen væk med en skarp kniv. Lav derefter et kileformet snit for at skabe en base til udfyldning af det beskadigede område. Sørg for, at den er helt ren, og tør den af med sprit for at skabe en fedtfri overflade, som reparationsmidlerne kan hæfte ordentligt på. Det næste skridt er at opvarme området. Professionelle bruger normalt en loddekolbe med varmeplade i spidsen. Hvis du har et reparationssæt, kan du bruge det mini-varmejern, der følger med de andre ting.
SEALEY Loddekolbe
elektrisk, Betriebsspannung: 230V, Leistung: 30, 100W, 3pin UK, med tilbehør
SW-Stahl Loddekolbe
Batteri, Betriebsspannung: 4.5V, Betriebstemperatur bis: 420ºC
NEO TOOLS Loddekolbe
Betriebsspannung: 230V
Det næste trin er at fylde stedet med blandingen og skabe det perfekte fundament for en vellykket reparation. Nu skal du slibe det ned, så der opstår et hult område på ca. 2 mm i dybden og 5 mm i bredden. Sørg for, at det udsatte stedet er helt rent, og påfør plastfiller med hærder og den farve, der passer til dit instrumentbræt. Begge komponenter skal blandes sammen i det forhold, der er foreskrevet i vejledningen, og spredes ud over det område, du skal reparere. Tryk det strukturerede papir ned på stedet, før spartelmassen har en chance for at hærde. Dette overfører den matchende tekstur til området, hvilket gør det praktisk talt usynligt. Man kan opnå meget i bilens interiør med denne lille foranstaltning. Uanset om det er armlæn eller siden af dørene - overalt, hvor der bruges vinylbeklædt skum, kan disse repareres godt med disse enkle tricks.
Det helt store - komplet restaurering
Hvad nu, hvis hele instrumentbrættet allerede er i en trist tilstand? I dette tilfælde vil kun en tilsvarende hård foranstaltning hjælpe. Det skal fjernes helt, og det kan nogle gange være et stort arbejde. Hvis du virkelig vil i gang med denne opgave, skal du fjerne sæderne, rattet, gearstangen og muligvis også dørene. Glem ikke at overveje passager airbaggen foran, hvis din bil er udstyret med en sådan. Sørg for, at du har reparationsvejledningen, så du ikke begår fejl under fjernelsen.
Når instrumentbrættet er blevet fjernet, er en pletreparation normalt ikke nok. Slibning, udvidelse og udfyldning foregår på samme måde som ved små reparationer. Men "pletreparationen" er senest overstået, når spartelmassen er slebet ned. Næste skridt er at male hele instrumentbrættet om i flere lag. Der findes nogle meget interessante teksturerede lakker på markedet, som efterligner vinylteksturen perfekt.
At komme sig som et alternativ
Det er praktisk talt umuligt at dække det igen på grund af fremstillingsprocessen for disse komponenter. De dækkes på et vakuumformningsbord med den passende form. Hvis man ikke har disse midler til rådighed, må gør-det-selv-folket se sig om efter alternativer.
Nyd din "nye" bil
En ordentlig reparation af instrumentbrættet, hvad enten det er en pletreparation eller en komplet restaurering, kan give din bils interiør et frisk og fornyet look. Små detaljer som at montere en ny gearknop til bil, ratbetræk og gulvtæppe kan også få din ældre bil til at føles så god som ny.
Populæreste produkter i kategorien: