Indholdsfortegnelse
VW Golf 2 motorer
VW Golf 2 blev lanceret i 1983 og etablerede sig hurtigt som en bestseller i kompaktklasse-segmentet med et bemærkelsesværdigt udvalg af motorer i løbet af den otteårige produktionsperiode. Den anden Golf-generation tilbød en bred vifte af benzin- og dieselmotorer, lige fra økonomiske indgangsmotorer til sportslige højtydende enheder, hvilket lagde grunden til Volkswagens motorteknologi i de kommende årtier.
VW Golf 2-motorer (1983-1991)

VW Golf 2-generationen repræsenterede et betydeligt teknologisk spring i forhold til sin forgænger og etablerede nye standarder for pålidelighed og holdbarhed i kompaktklassesegmentet. Med den rette vedligeholdelse nåede de fleste VW Golf 2-motorer nemt op på 300.000 til 500.000 kilometer, og de robuste sugemotorer kørte ofte endnu længere. Større reparationer var typisk først nødvendige efter 200.000 til 250.000 kilometer, hovedsageligt på koblingen, gearkassen eller chassiset - selve motorerne viste sig at være stort set uforgængelige. Den absolutte topmotor i denne generation var 1,8 GTI 16V med 139 hk, som kombinerede sportslighed med overraskende egnethed til hverdagsbrug. Blandt de tekniske højdepunkter var indførelsen af katalysatorteknologi, elektronisk tænding i alle modeller og den første 16-ventilede motor i en Volkswagen. I en markedssammenligning overgik Golf 2 klart konkurrenter som Ford Escort eller Opel Kadett med hensyn til byggekvalitet og motorholdbarhed.
VW Golf 2 benzinmotorer (1983-1991)
VW Golf 2-benzinmotorerne bestod af en bred vifte af sugemotorer, der startede med den økonomiske 1,0-liters motor med 37 kW (50 hk), som primært fungerede som indgangsmotor. Den mest populære VW Golf 2-motor var 1,3 MH med 40 kW (55 hk), som senere også kunne fås i en katalysatorversion med 44 kW (60 hk). Mere kraft kom fra 1,6-liters motoren i forskellige versioner fra 51 kW (70 hk) til 66 kW (90 hk). Kronen på værket for VW Golf 2-benzinmotorerne var GTI-varianterne: 1,8 GTI blev lanceret i 1984 med 82 kW (112 hk) og blev opgraderet til 103 kW (140 hk) i 1986. Det tekniske højdepunkt var 1,8 GTI 16V, der blev lanceret i 1987 med 102 kW (139 hk), og som satte nye standarder med sit topstykke med to knastaksler og fire ventiler pr. cylinder. Alle VW Golf 2-motorer var kendetegnet ved nem vedligeholdelse og høj pålidelighed, og der opstod kun lejlighedsvise problemer med karburatorer i ældre modeller.
VW Golf 2 dieselmotorer (1983-1991)
VW Golf 2-dieselprogrammet begyndte med den gennemprøvede 1,6 D-motor med 40 kW (54 hk), en sugediesel uden turboladning, som var kendetegnet ved enestående økonomi og holdbarhed. VW Golf 2 1,6 D opnåede et brændstofforbrug på kun 4,5-5,0 liter pr. 100 kilometer og blev anset for at være næsten uforgængelig - mange eksemplarer kørte over 500.000 kilometer uden problemer. Fra 1986 kom den mere moderne 1,6 TD med turboladning og 51 kW (70 hk), som gav betydeligt mere effekt, men var noget mere modtagelig for skader på turboladeren. VW Golf 2 1,6 TD havde en god balance mellem ydelse og brændstofforbrug på omkring 5,5-6,0 liter pr. 100 kilometer. Begge VW Golf 2-dieselmotorer var mekanisk enkle, havde ikke kompliceret elektronik og kunne også let vedligeholdes af amatørmekanikere. De eneste typiske svage punkter var indsprøjtningspumperne ved høje kilometertal og lejlighedsvise problemer med gløderørene.
| VW Golf 2 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
|---|---|---|---|---|
| 1,0 | 50 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Svagt motoriseret | Gennemsnit |
| 1,3 MH | 55-60 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Problemer med karburatoren | God |
| 1,6 | 70-90 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Meget robust | Meget god |
| 1.8 GTI | 112-140 HK | 8,5-9,5 l/100 km | Højt slid under sport | God |
| 1.8 GTI 16V | 139 HK | 9,0-10,0 l/100 km | Komplekst topstykke | Meget god |
| 1,6 D | 54 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Langsom, men uforgængelig | Meget god |
| 1,6 TD | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Skader på turboladeren | God |
Konklusion: De bedste VW Golf 2-motorer gennem tiderne
VW Golf 2-motorerne satte standarder for pålidelighed og lang levetid, som stadig er uovertrufne i dag. Især de enkle sugemotorer viste sig at være stort set uforgængelige og gjorde Golf 2 til en af de mest holdbare biler i sin tid. Kombinationen af robust teknologi, nem vedligeholdelse og høj egnethed til hverdagsbrug gjorde denne generation til en milepæl i bilhistorien.
- Bedste VW Golf 2 benzinmotor:
VW Golf 2 1,8 GTI 16V med 139 hk kombinerede sportslige præstationer med overraskende pålidelighed og anses for at være en af de bedste motorer, Volkswagen nogensinde har bygget.
- Bedste VW Golf 2 dieselmotor:
VW Golf 2 1,6 D med 54 hk var ikke den mest kraftfulde, men langt den mest pålidelige og økonomiske motor i hele serien - en rigtig langdistanceløber.
- Bedste VW Golf 2 allrounder:
VW Golf 2 1,6 med 70-90 hk tilbød den bedste balance mellem ydelse, forbrug og pålidelighed til hverdagsbrug.
AUTODOC tilbyder et omfattende udvalg af reservedele til vedligeholdelse og reparation af klassiske VW Golf 2-motorer, fra originale dele til reproduktioner af høj kvalitet til restaurering af klassiske biler.