Indholdsfortegnelse
Mercedes W202-motorer
Mercedes C-Klasse W202 revolutionerede Mercedes-Benz' kompakte segment i 1993 og etablerede en ny motorfilosofi med mindre og mere effektive enheder. I løbet af syv års produktion udviklede Mercedes W202-motorprogrammet sig løbende og lagde grundlaget for moderne Mercedes-drivsystemer.

Mercedes W202-motorer (1993-2000)
Den første og eneste generation af Mercedes W202 markerede et vendepunkt i Mercedes' motorudvikling og introducerede for første gang firecylindrede motorer i C-Klassen. Med korrekt vedligeholdelse opnåede de fleste Mercedes W202-motorer kilometertal på mellem 250.000 og 350.000 kilometer, hvor de sekscylindrede benzinmotorer og de senere CDI-dieselmotorer blev anset for at være særligt holdbare. Større reparationer skulle typisk udføres mellem 150.000 og 200.000 kilometer - hovedsageligt ventildækselpakninger, vandpumper og, i de tidlige dieselmotorer, indsprøjtningspumpen. Den absolutte topmotor i denne generation var C 280 med M 104-motoren (193 hk), som perfekt kombinerede pålidelighed, jævn kørsel og ydelse. Teknisk set introducerede Mercedes for første gang fireventilteknologi i C-klassen og eksperimenterede med nye indsprøjtningssystemer, selv om det førte til begyndervanskeligheder i de tidlige CDI-modeller.
Mercedes W202 benzinmotorer (1993-2000)
Mercedes W202-benzinmotorprogrammet omfattede både firecylindrede og sekscylindrede motorer. Mercedes startede med den firecylindrede M 111 (2,0 liter) i varianterne C 180 (122 hk) og C 200 (136 hk). Mercedes W202 C 180 viste sig at være en økonomisk indgangsmotor, men led under manglende smidighed og lejlighedsvise problemer med ventildækselpakningen. De sekscylindrede motorer var betydeligt bedre: M 104 blev brugt som en 2,8-liters version i C 280 (193 hk) og blev betragtet som en af de bedste Mercedes-motorer nogensinde. Mercedes W202 C 230 Kompressor (193 hk, fra 1995) introducerede kompressorteknologi, men havde ofte problemer med intercooleren og kompressorenheden. Topmodellen var C 36 AMG med 280 hk, men dens M 104-motor var mere udsat for slitage på grund af den høje ydelse.
Mercedes W202-dieselmotorer (1993-2000)
Mercedes W202-dieselprogrammet begyndte i 1993 med den gennemprøvede M 601 (2,2 liter) i C 220 D med 95 hk. Denne Mercedes W202-diesel var ekstremt robust og holdbar, men larmede og var træg. Den blev i 1995 efterfulgt af den mere moderne M 604 (2,5 liter) i C 250 D med 113 hk, som gav mere komfort, men som af og til fik problemer med indsprøjtningspumpen. Det teknologiske gennembrud kom i 1997 med den første CDI-motor: Mercedes W202 C 220 CDI med 125 hk (OM 611) introducerede common rail-teknologien hos Mercedes. Selv om denne motor var banebrydende, havde de første CDI-enheder begyndervanskeligheder med injektorerne og højtrykspumpen. Mercedes W202 C 200 CDI (102 hk, fra 1998) viste sig at være mere pålidelig og blev den bedst sælgende diesel i serien.
Mercedes W202 benzin-specialmodeller (1993-2000)
Ud over standardmotorerne tilbød Mercedes særlige varianter: C 240 (170 hk, fra 1997) med den nye M 112 V6-motor var en forsmag på den kommende generation og viste sig at være meget pålidelig. Mercedes W202 C 43 AMG (306 hk, 1997-2000) med M 113 V8-motor var den absolutte topmodel og teknisk moden, men sjælden og dyr at vedligeholde.
Mercedes W202 motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
C 180 (M 111) | 122 HK | 8,5-9,2 l/100 km | Ventildækselpakning, jævn kørsel | Gennemsnit |
C 200 (M 111) | 136 HK | 8,8-9,5 l/100 km | Pakning til ventildæksel | God |
C 230 K | 193 HK | 9,2-10,1 l/100 km | Kompressor, intercooler | Moderat |
C 280 (M 104) | 193 HK | 9,8-10,5 l/100 km | Meget robust | Meget god |
C 36 AMG | 280 HK | 11,5-12,8 l/100 km | Højt slid | God |
C 43 AMG | 306 HK | 12,8-14,2 l/100 km | Dyr vedligeholdelse | God |
C 220 D | 95 HK | 6,8-7,5 l/100 km | Højlydt, træg | Gennemsnitlig |
C 250 D | 113 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Indsprøjtningspumpe | God |
C 200 CDI | 102 HK | 5,8-6,5 l/100 km | Tidlige begyndervanskeligheder med CDI | God |
C 220 CDI | 125 HK | 6,0-6,8 l/100 km | Injektorer, højtrykspumpe | Moderat |

Konklusion: De bedste Mercedes W202-motorer
Mercedes W202-motorudviklingen var præget af indførelsen af nye teknologier og overgangen til mere moderne drivkoncepter. Mens de gennemprøvede sekscylindrede benzinmotorer og de robuste forkammerdieselmotorer imponerede med deres pålidelighed, viste de innovative kompressor- og tidlige CDI-motorer typiske børnesygdomme ved nye teknologier. Mercedes W202-motorerne lagde dog grundlaget for en vellykket videreudvikling i de efterfølgende generationer.
- Bedste Mercedes W202 benzinmotor:
C 280 med M 104-motor (193 hk) kombinerede ydelse, jævn kørsel og legendarisk Mercedes-pålidelighed og anses for at være en af de bedste sekscylindrede motorer nogensinde fra Mercedes.
- Bedste Mercedes W202-dieselmotor:
C 200 CDI (102 hk) tilbød den bedste balance mellem moderne CDI-teknologi, økonomi og daglig brugbarhed uden de mere kraftfulde CDI-varianters begyndervanskeligheder.
- Den mest pålidelige Mercedes W202-motor:
C 220 D med M 601-motor var måske ikke den mest moderne, men den var langt den mest robuste motor i hele modelprogrammet og kørte regelmæssigt over 400.000 kilometer.
Til vedligeholdelse og reparation af alle Mercedes W202-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.