• SHOP
  • CLUB
Prøv premium konto
0
Min garage
Tilføj køretøj
0
Vare(r) #
0,00 kr.
Din indkøbsvogn er tom

Audi A6 C5 Avant motorer

Indholdsfortegnelse

  1. Audi A6 C5 Avant-motorer (1997-2004)
    1. Audi A6 C5 Avant benzinmotorer (1997-2004)
    2. Audi A6 C5 Avant dieselmotorer (1997-2004)
  2. Audi A6 C5 Avant motorer: Facelift-Generation (2001–2004)
    1. Audi A6 C5 Avant benzinmotorer: Facelift (2001-2004)
    2. Audi A6 C5 Avant dieselmotorer: Facelift (2001-2004)
    3. Audi A6 C5 Avant højtydende motorer: RS6 (2002-2004)
  3. Konklusion: De bedste Audi A6 C5 Avant-motorer nogensinde

Efter markedslanceringen i 1997 etablerede Audi A6 C5 Avant sig som et benchmark i premium stationcar-segmentet og tilbød et usædvanligt varieret udvalg af motorer i løbet af sin otteårige produktionsperiode. Denne første generation af den moderne A6 Avant havde en varig indflydelse på udviklingen af den luksuriøse stationcar takket være innovative teknologier som Quattro-firehjulstræk og avancerede V6-motorer.

Audi A6 C5 Avant-motorer (1997-2004)

Audi A6 C5 Avant-motorer (1997-2004)

Den første generation af Audi A6 C5 Avant var kendetegnet ved tekniske innovationer og et imponerende udvalg af motorer, lige fra økonomiske firecylindrede motorer til kraftfulde V8-enheder. Med den rette vedligeholdelse nåede de fleste motorer nemt op på 250.000 til 350.000 kilometer, og V6-benzinmotorerne og TDI-dieselmotorerne blev anset for at være særligt holdbare. Større reparationer skulle typisk foretages mellem 150.000 og 200.000 kilometer, primært på hjælpeenheder og elektronik. Den absolutte topmotor i denne generation var 2,5 TDI V6 med 180 hk - et teknisk mesterværk, der perfekt kombinerede kraft, pålidelighed og økonomi. De tekniske højdepunkter var introduktionen af FSI direkte indsprøjtning til benzinmotorer og den revolutionerende common-rail-teknologi til dieselmotorer. A6 C5 Avant satte nye standarder for komfort og teknologi i den øvre mellemklasse.

Audi A6 C5 Avant benzinmotorer (1997-2004)

Audi A6 C5 Avant benzinmotorprogrammet bestod oprindeligt af gennemprøvede firecylindrede og V6-enheder. Det startede med den 1,8-liters firecylindrede i to varianter: 92 kW (125 hk) og 110 kW (150 hk), begge med turboladning. Disse Audi A6 C5 Avant-motorer viste sig at være pålidelige, men led lejlighedsvis af problemer med tændspolen og turboladeren ved højere kilometertal. V6-mellemklassen bestod af 2,4-literen med 121 kW (165 hk) og 2,8-literen med 142 kW (193 hk), begge med sugemotorteknologi. Fra 2001 revolutionerede Audi benzinmotorteknologien med 3.0 FSI - denne V6'er med direkte indsprøjtning ydede 162 kW (220 hk) og blev betragtet som et teknisk højdepunkt. Højdepunktet var den 4,2-liters V8 med 220 kW (300 hk), som gav A6 C5 Avant exceptionelle præstationer, men var tilbøjelig til at have problemer med timingkæden og knastakselfaserne.

Audi A6 C5 Avant dieselmotorer (1997-2004)

Audi A6 C5 Avant-dieselmotorerne var domineret af den gennemprøvede TDI-teknologi med forskellige slagvolumen- og effektvarianter. De startede med 1,9 TDI i tre ydelsesniveauer: 81 kW (110 hk), 85 kW (115 hk) og 96 kW (130 hk). Disse Audi A6 C5 Avant TDI-motorer blev anset for at være uforgængelige og økonomiske, men havde af og til problemer med indsprøjtningssystemet og turboladeren. Det absolutte højdepunkt var 2,5 TDI V6, der kunne fås med 110 kW (150 hk) og fra 2000 med 132 kW (180 hk). Denne V6-diesel kombinerede en sekscylindret motors letløbende egenskaber med en TDI-motors økonomi og blev den mest pålidelige og populære motor i hele serien. V6 TDI-motorerne havde pumpeinjektorindsprøjtning og opnåede regelmæssigt kilometertal på over 400.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse.

Audi A6 C5 Avant motor Effekt Brændstofforbrug Typiske svagheder Vurdering
1,8 T 125-150 HK 8,2-9,1 l/100 km Tændspoler, turbolader God
2,4 V6 165 HK 9,8-10,4 l/100 km Robust, få problemer Meget god
2,8 V6 193 HK 10,2-10,8 l/100 km Tandhjulskæde, vandpumpe God
3.0 FSI 220 HK 9,5-10,2 l/100 km Direkte indsprøjtning, ventilforkoksning Gennemsnitlig
4,2 V8 300 HK 11,8-12,5 l/100 km Timing-kæde, knastaksel-faser Moderat
1,9 TDI 110-130 HK 5,8-6,4 l/100 km Indsprøjtningssystem, meget robust Meget god
2,5 TDI V6 150-180 HK 6,8-7,2 l/100 km Usædvanlig pålidelig Meget god

Audi A6 C5 Avant motorer: Facelift-Generation (2001–2004)

Med faceliftet i 2001 fik Audi A6 C5 Avant ikke kun et revideret design, men også et betydeligt udvidet og moderniseret udvalg af motorer. Pålideligheden forblev på samme høje niveau som i de tidlige modeller, og de nye FSI-benzinmotorer og reviderede TDI-dieselmotorer blev endnu mere holdbare. De typiske reparationsintervaller lå fortsat på 180.000 til 220.000 kilometer, primært for sliddele som vandpumpe, termostat og kompressor til klimaanlægget. Den fremragende motor i denne fase var 2,5 TDI V6 med 180 hk, som blev endnu mere effektiv takket være optimeret indsprøjtning og forbedret ladeluftkøling. Blandt de tekniske innovationer var Multitronic-automatgearkassen til forhjulstrækkere og det raffinerede Quattro-system. På markedet fortsatte A6 C5 Avant med at hævde sig som en teknologisk pioner over for BMW 5-serie Touring og Mercedes E-Klasse stationcar.

Audi A6 C5 Avant benzinmotorer: Facelift (2001-2004)

Efter faceliftet udvidede Audi udvalget af benzinmotorer med innovative FSI-motorer med direkte indsprøjtning. Den gennemprøvede 1,8 T forblev i programmet med 110 kW (150 hk), men fik et revideret motorstyringssystem for at forbedre pålideligheden. Nye tilføjelser var 2.0 FSI med 110 kW (150 hk) og den førnævnte 3.0 FSI med 162 kW (220 hk). Disse Audi A6 C5 Avant FSI-motorer gav bedre køreegenskaber og lavere brændstofforbrug, men var tilbøjelige til at tilstoppe ventilerne på grund af den direkte indsprøjtning. 2.8 V6 blev erstattet af den mere kraftfulde 3.0 V6 med 162 kW (220 hk) med konventionel indsugningsmanifoldindsprøjtning, som viste sig at være mere pålidelig end FSI-versionen. Topmodellen forblev 4,2 V8 med 220 kW (300 hk), som fortsat kæmpede med problemer med timingkæden.

Audi A6 C5 Avant dieselmotorer: Facelift (2001-2004)

Dieselprogrammet blev udvidet efter faceliftet til at omfatte mere kraftfulde varianter. Den gennemprøvede 1,9 TDI forblev tilgængelig i ydelsesniveauerne 96 kW (130 hk), mens svagere varianter blev udfaset. Topversionen af 2.5 TDI V6 blev opgraderet til 132 kW (180 hk) og fik et raffineret pumpe-dyse-indsprøjtningssystem med højere indsprøjtningstryk. En ny tilføjelse var 3.0 TDI V6 med 150 kW (204 hk), som imponerede med sin kombination af ydelse og jævn kørsel, men som var mindre almindelig. Disse sene Audi A6 C5 Avant TDI-motorer blev betragtet som det ypperste inden for dieselteknologi på deres tid og opnåede regelmæssigt kilometertal på over 500.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse.

Audi A6 C5 Avant højtydende motorer: RS6 (2002-2004)

Kronen på værket i Audi A6 C5 Avant-motorprogrammet var RS6 med sin 4,2-liters V8-biturbomotor. Denne ekstraordinære Audi A6 C5 Avant-motor ydede 331 kW (450 hk) og gjorde RS6 Avant til en af de hurtigste stationcars i sin tid. Den komplekse biturbo-V8 var dog tilbøjelig til at få problemer med turboladerne, intercooleren og den komplekse elektronik, hvilket førte til høje vedligeholdelsesomkostninger.

Audi A6 C5 Avant motor Effekt Brændstofforbrug Typiske svagheder Vurdering
1.8 T (facelift) 150 HK 7,8-8,5 l/100 km Forbedret pålidelighed Meget god
2.0 FSI 150 HK 8,1-8,7 l/100 km Forkoksning af ventiler Gennemsnitlig
3,0 V6 220 HK 9,8-10,5 l/100 km Robust og pålidelig Meget god
3.0 FSI 220 HK 9,2-9,8 l/100 km Ventilforkoksning, højtrykspumpe Gennemsnitlig
4,2 V8 300 HK 11,5-12,2 l/100 km Timingkæden er stadig problematisk Moderat
4,2 V8 Biturbo (RS6) 450 HK 14,2-15,8 l/100 km Turbolader, meget kompleks Problematisk
1,9 TDI 130 HK 5,6-6,2 l/100 km Dokumenteret pålidelig Meget god
2,5 TDI V6 180 HK 6,5-7,0 l/100 km Legendarisk pålidelighed Meget god
3.0 TDI V6 204 HK 7,2-7,8 l/100 km Sjælden, men robust God

Konklusion: De bedste Audi A6 C5 Avant-motorer nogensinde

Audi A6 C5 Avant-motorprogrammet demonstrerer på imponerende vis den teknologiske udvikling i slutningen af 1990'erne og begyndelsen af 2000'erne. Mens dieselmotorerne konsekvent imponerede med deres enestående pålidelighed, kæmpede de innovative FSI-benzinmotorer med de typiske begyndervanskeligheder ved nye teknologier. De konventionelle V6-benzinmotorer viste sig at være den gyldne middelvej mellem ydelse og pålidelighed.

  • Bedste Audi A6 C5 Avant benzinmotor:

Den 2,4 V6 (165 hk) kombinerer solid ydelse med fremragende pålidelighed på lang sigt og moderate vedligeholdelsesomkostninger - ideel til elskere af klassisk sugemotorteknologi.

  • Bedste Audi A6 C5 Avant dieselmotor:

2.5 TDI V6 (180 hk) anses for at være en af de bedste dieselmotorer nogensinde og tilbyder den perfekte kombination af kraft, økonomi, jævn kørsel og legendarisk pålidelighed.

  • Bedste Audi A6 C5 Avant allround-motor:

1,8 T (150 hk, facelift-version) imponerer med afbalancerede køreegenskaber, acceptabelt brændstofforbrug og markant forbedret pålidelighed efter tidlige problemer.

Til vedligeholdelse og reparation af alle Audi A6 C5 Avant-motorer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale reservedele af høj kvalitet med hurtig levering direkte til dit hjem.

AUTODOC Bedst sælgende: reservedele til en rimelig pris

QF 0468 BOSCH F 026 C00 468 Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Anmeldelser - 27
Produktbeskrivelse
  • Frekvensområde [MHz]: 433
  • Materiale: Stål
  • Farve: sort
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
  • Varenummer: F 026 C00 468
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Varenummer: F 026 C00 468
251,40 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-38%
FEBI BILSTEIN 48810 Skrue, bremsekaliper foraksel
Anmeldelser - 17
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: foraksel
  • Kvallitet / klasse: 10.9
  • Nøglespændvidde: 21
  • Skruehoved- / møtrikprofil: ydre sekskant
  • Skruelængde under hoved [mm]: 35
  • Vægt [kg]: 0,08
  • Mål udvendigt gevind: M14 x 1,5
  • FEBI BILSTEIN: Skrue, bremsekaliper
  • Varenummer: 48810
  • Stand: Helt ny
Detaljer
FEBI BILSTEIN Skrue, bremsekaliper foraksel
Varenummer: 48810
sammenlignet med vejl. pris 40,72 kr.

25,13 kr.
Pris pr. stk
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
OPEL GM DEXOS2™ SUPER SYNTHETIC 19 42 003 Motorolie 5W-30, 5l, Syntetisk olie
Anmeldelser - 81
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA C3
  • API: API SN, API CF
  • Producentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00, VW 505 01, MB 229.51, GM LL-A-025, GM LL-B-025
  • Indhold [liter]: 5
  • Olie: Syntetisk olie
  • Produktserie: DEXOS2™
  • Version: SUPER SYNTHETIC
  • Varenummer: 19 42 003
  • Beholdertype: Kannister
  • Køretøjstype: Bil
  • OPEL GM: Motorolie
  • Vores pris: 372,44 kr.
Detaljer
OPEL GM Motorolie 5W-30, 5l, Syntetisk olie
Varenummer: 19 42 003
372,44 kr.
74,49 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MA PROFESSIONAL 61-104 Frostbeskyttelse G12, Rød, 5l, Færdigblandet
Anmeldelser - 96
Produktbeskrivelse
  • Egenskaber: Færdigblandet
  • Kølemiddeproducentens anbefaling: G12
  • Farve: Rød
  • Specifikation: G12
  • Indhold [liter]: 5
  • Beholdertype: Kannister
  • Driftstemperatur til [°C]: -35
  • Læs venligst tekniske data: +
  • MA PROFESSIONAL: Frostbeskyttelse
  • Varenummer: 61-104
  • Vores pris: 80,20 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MA PROFESSIONAL Frostbeskyttelse G12, Rød, 5l, Færdigblandet
Varenummer: 61-104
Se mere
80,20 kr.
16,04 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
SCHRADER 1210 Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem med skrue, med ventiler
Anmeldelser - 49
Produktbeskrivelse
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med skrue, med ventiler
  • Højeste tilladte hastighed: 210
  • Husfarve: sort / hvid
  • Frekvensområde [MHz]: 433
  • Ventilskaftmateriale: gummi med kobbervæv-indlæg
  • Checkmærke: CE
  • Kendingsbogstav: 1210
  • Tilspændingsmoment [Nm] 0
  • Monteringstype: indstukket
  • Køretøjstilbehør: til køretøjer med dæktrykkontrolsystem
  • Ventilfarve: sort
  • SCHRADER: Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
  • Varenummer: 1210
  • Stand: Helt ny
Detaljer
SCHRADER Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem med skrue, med ventiler
Varenummer: 1210
221,10 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
EL700 (067EFB) EXIDE EFB EL700 Starterbatteri 12V 70Ah 760A EFB-batteri
Anmeldelser - 49
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EFB
  • Batterikapacitet [Ah]: 70
  • Batteri: EFB-batteri
  • Koldstarts-strøm (A): 760
  • Længde [mm]: 278
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L3
  • Poltype: 1, 1,EN
  • Bespænding: B13
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EL700
  • Vores pris: 1204,25 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 70Ah 760A EFB-batteri
Varenummer: EL700
1204,25 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
555 59 EXIDE EXCELL EB620 Starterbatteri 12V 62Ah 540A B13 Bly-syre batteri
Anmeldelser - 44
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: EXCELL
  • Batterikapacitet [Ah]: 62
  • Batteri: Bly-syre batteri
  • Bespænding: B13
  • Koldstarts-strøm (A): 540
  • Længde [mm]: 242
  • Bredde [mm]: 175
  • Højde [mm]: 190
  • Spænding [V]: 12
  • DIN / ISO: L2
  • Poltype: EN, 1
  • Polstilling 0
  • EXIDE: Starterbatteri
  • Varenummer: EB620
  • Vores pris: 777,80 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
EXIDE Starterbatteri 12V 62Ah 540A B13 Bly-syre batteri
Varenummer: EB620
777,80 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
QF 0469 BOSCH F 026 C00 469 Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Anmeldelser - 16
Produktbeskrivelse
  • Frekvensområde [MHz]: 433
  • Materiale: Gummi
  • Farve: sort
  • kan programmeres
  • BOSCH: Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
  • Varenummer: F 026 C00 469
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Hjulsensor, dæktrykkontrolsystem
Varenummer: F 026 C00 469
248,43 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
VAG Special G GS55502M4 Motorolie 5W-40, 5l
Anmeldelser - 77
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-40
  • Producentens anbefalinger: VW 502 00, VW 505 00
  • Indhold [liter]: 5
  • Produktserie: Special G
  • Varenummer: GS55502M4
  • VAG: Motorolie
  • Vores pris: 511,35 kr.
Detaljer
VAG Motorolie 5W-40, 5l
Varenummer: GS55502M4
511,35 kr.
102,27 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MR107 BOSCH 0 332 201 107 Relæ 12V, 30A, 5-polet
Anmeldelser - 19
Produktbeskrivelse
  • Strømstyrke [A]: 30
  • Spænding [V]: 12
  • Antal stikkontakter: 5
  • Relæfunktion: Arbejdskontakt
  • Beskyttelsestype IP-kode: IP5K4
  • Omskifterfunktion: Lukker
  • Temperaturområde fra [°C]: -40
  • Temperaturområde til [°C]: 100
  • Modstand [ohm]: 16
  • BOSCH: Relæ
  • Varenummer: 0 332 201 107
  • Vores pris: 44,44 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
BOSCH Relæ 12V, 30A, 5-polet
Varenummer: 0 332 201 107
44,44 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
MANNOL ENERGY MN7511-10 Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Anmeldelser - 65
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B4
  • API: API CH-4, API SN
  • Producentens anbefalinger: Ford WSS-M2C913-B, VW 502 00, VW 505 00, MB 229.3, VW 503 01, VW 501 01, MB 229.5, BMW Longlife-98, Renault RN0710, Renault RN0700
  • Indhold [liter]: 10
  • Olie: Delsyntetisk olie
  • Produktserie: ENERGY
  • Varenummer: MN7511-10
  • MANNOL: Motorolie
  • Vores pris: 401,66 kr.
Detaljer
MANNOL Motorolie 5W-30, 10l, Delsyntetisk olie
Varenummer: MN7511-10
Se mere
401,66 kr.
40,17 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
SHELL Helix Ultra 550046268 Motorolie 5W-30, 4l
Anmeldelser - 50
Produktbeskrivelse
  • Viskositätsklasse SAE: 5W-30
  • ACEA: ACEA A3 / B3, ACEA A3 / B4
  • API: API SN
  • Producentens anbefalinger: BMW Longlife-01, MB 226.5, MB 229.5, VW 502 00, VW 505 00, Renault RN0700, Renault RN0710
  • Indhold [liter]: 4
  • Produktserie: Helix
  • Version: Ultra
  • Varenummer: 550046268
  • Beholdertype: Kannister
  • Køretøjstype: Bil
  • SHELL: Motorolie
  • Vores pris: 314,77 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
SHELL Motorolie 5W-30, 4l
Varenummer: 550046268
314,77 kr.
78,69 kr. for 1 liter
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
PROFITOOL 0XAT1068 Styreværktøj, knastaksel
Anmeldelser - 3
Produktbeskrivelse
  • Brændstoftype: Diesel
  • Træktype: Rem
  • Mængdeenhed: sæt
  • Vægt [kg]: 0.24
  • Køretøjstype: VAG 2.0 TDI
  • Yderligere info.: 23-059; 303-1054, 310-085; 3359; 9882, 9883; MB99206; , MB99208; MB99209;, T10050; T10060A; , T10100; T10115; , T20102; T20167;, T40098
  • PROFITOOL: Styreværktøj, knastaksel
  • Varenummer: 0XAT1068
  • Vores pris: 123,96 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
PROFITOOL Styreværktøj, knastaksel
Varenummer: 0XAT1068
123,96 kr.
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger
-31%
MCK0005HD MEYLE 116 050 0029/HD Bærearmssæt venstre foraksel, højre foraksel, med tilbehør, med pendulstang, Quality
Anmeldelser - 29
Produktbeskrivelse
  • Monteringsside: venstre foraksel, højre foraksel
  • Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med pendulstang
  • Tillægsartikel / Yderligere info.: med tilbehør
  • Forstærket udførelse
  • Materiale: Aluminium
  • Nødvendigt antal: 1
  • Yderligere info.: Quality
  • MEYLE: Bærearmssæt
  • Varenummer: 116 050 0029/HD
  • Vores pris: 2943,10 kr.
  • Stand: Helt ny
Detaljer
MEYLE Bærearmssæt venstre foraksel, højre foraksel, med tilbehør, med pendulstang, Quality
Varenummer: 116 050 0029/HD
sammenlignet med vejl. pris 4277,14 kr.

2943,10 kr.
Pris inkl. 25 % moms, Gratis levering
-55%
H7 OSRAM COOL BLUE INTENSE next Generation 64210CBN-HCB Pære, fjernlys H7 12V 55W PX26d, 5000K, Halogen
Anmeldelser - 65
Produktbeskrivelse
  • Produktserie: COOL BLUE INTENSE next Generation
  • Lampe / pæretype: H7
  • Lampekonstruktion: Halogen
  • Nominel ydelse [W]: 55
  • Spænding [V]: 12
  • Farvetemperatur [K]: 5000
  • Sokkeltype glødepære: PX26d
  • OSRAM: Pære, fjernlys
  • Varenummer: 64210CBN-HCB
  • Stand: Helt ny
Detaljer
OSRAM Pære, fjernlys H7 12V 55W PX26d, 5000K, Halogen
Varenummer: 64210CBN-HCB
sammenlignet med vejl. pris 320,64 kr.

143,80 kr.
Pris per sæt af 2 stykker
Pris inkl. 25 % moms, ekskl. leveringsomkostninger

Populární příspěvky

Abonner modtag vores nyhedsbreve

Udfyld din e-mailadresse for at få de seneste nyheder og tips: