Indholdsfortegnelse
Citroën Xsara-motorer
Fra 1997 til 2010 etablerede Citroën Xsara sig som en pålidelig kompaktbil i den franske mellemklasse og tilbød et bredt udvalg af motorer i løbet af to generationer. Den teknologiske udvikling af Citroën Xsaras motorer afspejler skiftet fra gennemprøvede sugemotorer til moderne common-rail-dieselmotorer og avancerede benzinmotorer.

Citroën Xsara Generation I (1997-2005)
Den første Citroën Xsara-generation var kendetegnet ved robuste, men teknisk set stadig konventionelle motorer, der nemt kunne nå 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. Især de atmosfæriske benzinmotorer viste sig at være holdbare, mens de tidlige HDi-dieselmotorer krævede hyppigere reparationer af indsprøjtningssystemet mellem 200.000 og 300.000 kilometer. Den absolutte topmotor i denne generation var 2,0 HDi med 90 hk, som kombinerede økonomi og pålidelighed optimalt. Citroën Xsara-motorerne i den første generation var kendetegnet ved nem vedligeholdelse og lave reservedelspriser, hvilket gjorde dem til populære brugtbiler. De største svage punkter var vandpumpen i benzinmotorerne og brændstofinjektorerne i dieselmotorerne.
Citroën Xsara benzinmotorer: Generation I (1997-2005)
Citroën Xsaras benzinmotorprogram bestod hovedsageligt af atmosfæriske motorer fra TU-serien. Indgangsmotoren var en 1,4-liters med 55 kW (75 hk), efterfulgt af en 1,6-liters med 65 kW (88 hk) og 80 kW (109 hk). Disse Citroën Xsara-motorer blev anset for at være særligt pålidelige og vedligeholdelsesvenlige. Den kraftigste benzinmotor var en 1,8-liters med 81 kW (110 hk) og senere en 2,0-liters med 100 kW (136 hk). Alle Citroën Xsaras benzinmotorer havde flerpunktsindsprøjtning og opfyldte Euro 3-normen. Typiske svage punkter var vandpumpen fra 120.000 kilometer og lejlighedsvis topstykkepakningen på grund af forsømt vedligeholdelse. Den 1,6-liters motor med 88 hk udviklede sig til den mest pålidelige benzinmotor i den første generation.
Citroën Xsara dieselmotorer: Generation I (1997-2005)
Citroën Xsara-dieselmotorerne var i begyndelsen domineret af den gennemprøvede 1.9 D med 51 kW (70 hk), men den blev hurtigt suppleret med den mere moderne 1.9 TD med 66 kW (90 hk). Fra 1999 introducerede Citroën den revolutionerende HDi-teknologi: 1,9 HDi med 66 kW (90 hk) og senere 2,0 HDi med 66 kW (90 hk) tilbød betydeligt bedre køreegenskaber og lavere brændstofforbrug. Disse Citroën Xsara HDi-motorer var de første common-rail-dieselmotorer i kompaktklassen og satte standarder for jævn kørsel og effektivitet. 2.0 HDi viste sig at være den bedste dieselmotor i den første generation med et testforbrug på kun 4,8 liter pr. 100 km og høj pålidelighed. De svage punkter var primært injektorerne og turboladeren i HDi-varianterne.
Citroën Xsara motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,4 8V | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Vandpumpe, træg | Gennemsnit |
1,6 8V | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vandpumpe, meget robust | Meget god |
1,6 16V | 109 HK | 7,0-7,5 l/100 km | Vandpumpe, topstykkepakning | God |
1,8 16V | 110 HK | 7,5-8,0 l/100 km | Vandpumpe, ventilspillerum | God |
2,0 16V | 136 HK | 8,0-8,5 l/100 km | Vandpumpe, topstykkepakning | Gennemsnitlig |
1,9 D | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Højlydt, forældet | Moderat |
1,9 TD | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader, indsprøjtningspumpe | God |
1.9 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | God |
2.0 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Meget robust, økonomisk | Meget god |

Citroën Xsara Generation II (2000-2010)
Den anden Citroën Xsara-generation bragte en betydelig modernisering af motorprogrammet med sig og blev betragtet som den teknisk modne variant. Med den rette vedligeholdelse nåede de fleste Citroën Xsara-motorer i denne generation nemt op på 300.000 til 400.000 kilometer, og HDi-dieselmotorerne var særligt holdbare. Større motorskader var sjældne, og kun de kraftige 16V-benzinmotorer viste af og til svagheder i topstykkets pakning. Det absolutte højdepunkt var 2,0 HDi med 110 hk - et teknisk mesterværk med optimeret common-rail-indsprøjtning og partikelfilter. Citroën Xsara-motorerne i anden generation nød godt af forbedret materialekvalitet og mere moderne elektronik, hvilket afspejlede sig i betydeligt reducerede fejlrater.
Citroën Xsara benzinmotorer: Generation II (2000-2010)
Udvalget af benzinmotorer til Citroën Xsara blev udvidet med moderne 16V-motorer. Den gennemprøvede 1,6-liter kunne fortsat fås med 88 hk, men blev suppleret med en 16V-version med 109 hk. En ny 1,8-liters 16V med 125 hk og en 2,0-liters 16V med 136 hk blev tilføjet. Disse Citroën Xsara-motorer tilbød betydeligt bedre køreegenskaber end deres forgængere, men var også mere krævende med hensyn til vedligeholdelse. 1,6 16V med 109 hk udviklede sig til den bedste benzinmotor i anden generation - den tilbød en god balance mellem ydelse og pålidelighed. De største problemer var den mere komplekse ventilstyring og lejlighedsvise problemer med topstykkepakningen på de kraftigere varianter.
Citroën Xsara dieselmotorer: Generation II (2000-2010)
Citroën Xsara-dieselprogrammet blev udvidet til at omfatte kraftige HDi-varianter. Ud over den gennemprøvede 2,0 HDi med 90 hk blev der tilføjet en 2,0 HDi med 110 hk, som også kunne fås med partikelfilter fra 2001. Disse Citroën Xsara HDi-motorer satte nye standarder for jævn kørsel og effektivitet i den kompakte klasse. 2.0 HDi med 110 hk viste sig at være den mest pålidelige og effektive motor i hele Xsaras historie med et testforbrug på kun 4,2-4,8 liter pr. 100 km og en enestående holdbarhed. Svaghederne var hovedsageligt begrænset til partikelfilteret på korte ture og lejlighedsvise problemer med turboladeren, når vedligeholdelsen blev forsømt.
Citroën Xsara motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,6 8V | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vandpumpe, meget robust | Meget god |
1,6 16V | 109 HK | 6,8-7,3 l/100 km | Ventilstyring, topstykkepakning | God |
1,8 16V | 125 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Topstykkepakning, ventilspillerum | God |
2,0 16V | 136 HK | 7,8-8,3 l/100 km | Cylinderhovedpakning, vandpumpe | Gennemsnitlig |
2.0 HDi | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Meget robust, økonomisk | Meget god |
2.0 HDi | 110 HK | 4,2-4,8 l/100 km | Partikelfilter til korte ture | Meget god |

Citroën Xsara Historiske generationer: Oversigt (1997-2010)
I løbet af sin 13-årige produktionsperiode gennemgik Citroën Xsara en bemærkelsesværdig teknisk udvikling fra konventionelle sugemotorer til moderne common-rail-dieselmotorer og avancerede 16V-benzinmotorer. På tværs af begge generationer etablerede HDi-dieselmotorerne sig som de mest pålidelige og økonomiske motorer, mens benzinmotorerne imponerede med deres robusthed og lette vedligeholdelse. Den bedste benzinmotor i den første generation var 1,6-literen med 88 hk, som imponerede med sin holdbarhed og lave vedligeholdelsesomkostninger. I anden generation overtog 1,6 16V med 109 hk denne rolle og tilbød også bedre køreegenskaber. Blandt dieselmotorerne dominerede 2.0 HDi med 90 hk den første generation, mens 2.0 HDi med 110 hk fra anden generation betragtes som den bedste Citroën Xsara-motor nogensinde.
Citroën Xsara-motorerne var generelt kendetegnet ved deres lange levetid - mange biler kørte over 300.000 kilometer. Typiske reparationsintervaller for benzinmotorerne var mellem 120.000 og 180.000 kilometer for større arbejde som vandpumpe eller topstykkepakning. HDi-dieselmotorerne krævede hovedsageligt arbejde på indsprøjtningssystemet eller turboladeren mellem 200.000 og 250.000 kilometer. Citroën Xsara-motorernes styrker lå i deres enkle design, gunstige reservedelspriser og høje egnethed til daglig brug. Svaghederne lå hovedsageligt i mere komplekse systemer som f.eks. partikelfilterteknologien i de sene HDi-motorer.
Citroën Xsara-motor (historisk) | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
1,4 8V (1997-2005) | 75 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Vandpumpe, træg | Gennemsnit |
1,6 8V (1997-2010) | 88 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Vandpumpe, meget robust | Meget god |
1,6 16V (2000-2010) | 109 HK | 6,8-7,3 l/100km | Ventilstyring, topstykkepakning | God |
1,8 16V (1997-2010) | 110-125 HK | 7,2-8,0 l/100 km | Topstykkepakning, ventilspillerum | God |
2,0 16V (1997-2010) | 136 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Cylinderhovedpakning, vandpumpe | Gennemsnitlig |
1,9 D (1997-2000) | 70 HK | 5,5-6,0 l/100 km | Højlydt, forældet | Moderat |
1,9 TD (1997-2001) | 90 HK | 5,2-5,8 l/100 km | Turbolader, indsprøjtningspumpe | God |
1.9 HDi (1999-2002) | 90 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Injektorer, turbolader | God |
2,0 HDi (1999-2010) | 90-110 HK | 4,2-5,0 l/100 km | Meget robust, økonomisk | Meget god |

Konklusion: De bedste Citroën Xsara-motorer i alle generationer
Udviklingen af Citroën Xsara-motorerne viser tydeligt de teknologiske fremskridt, som den franske bilindustri har gjort mellem 1997 og 2010. Mens benzinmotorerne imponerede med deres robusthed og lette vedligeholdelse, revolutionerede HDi-dieselmotorerne markedet for kompakte biler med deres common rail-teknologi. Citroën Xsara etablerede sig som en pålidelig og økonomisk kompaktbil, hvis motorer stadig er i brug i mange brugte biler i dag.
- Bedste Citroën Xsara benzinmotor:
Den 1,6-liters med 88 hk (begge generationer) kombinerer enestående pålidelighed med lave vedligeholdelsesomkostninger og fornuftige køreegenskaber - en rigtig langdistanceløber.
- Bedste Citroën Xsara-dieselmotor:
2.0 HDi med 110 hk (generation II) tilbyder den bedste kombination af ydelse, økonomi og pålidelighed og anses for at være en af de bedste dieselmotorer i begyndelsen af 2000'erne.
- Bedste Citroën Xsara-motor generelt:
2.0 HDi med 110 hk fra anden generation kombinerer avanceret teknologi med høj anvendelighed i hverdagen og enestående holdbarhed.
Til vedligeholdelse og reservedele til alle Citroën Xsara-generationer tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og attraktive priser.