Indholdsfortegnelse
Hjulbolte: Sådan bruger du dem
Alle bilproducenter indikerer altid, hvor meget bolte skal spændes i instruktionsbogen. Hvis du vælger at ignorere disse anbefalinger, så kan følgerne være meget farlige: sætter man ikke hjulbolte ordentligt fast, så kan det medføre et alvorligt uheld. Her fortæller vi dig om de mest almindelige fejl, som man begår, når man monterer hjulbolte, og hvordan man forebygger dem, og vi belyser også, hvad du gør, hvis du finder ud af, at en hjulbolt sidder forkert på.
Hvorfor forkert fæstning af hjulbolte er farligt
Strammer man ikke bolte nok, så kan den løsne sig på grund af de vibrationer som kommer, når man kører. Over tid vil skruen løsne sig helt: hvis der er mere end bolt, som har løsnet sig, så kan hjulet falde af under kørsel.
En bolt som er spændt for meget er også farligt. Den kan medføre, at et hjul bliver deformt, hvilket medfører en ændring i hullets profil, hvilket gør at bolten ikke kan holde så godt fast som den burde. Hjulet kan også revne i området omkring bolten, og hjulbolten eller toppen kan brække af. Man kommer også let til at ødelægge bolten eller gøre hovedet rundt, når man strammer en bolt for meget. Det gør det svært at fjerne hjulet - og i nogle tilfælde helt umuligt.
5 fejl, som man begår når man strammer hjulbolte
- Stramme i hånden. Hjulbolte bør kun monteret ved hjælp af en momentnøgle, som gør dig i stand til at kontrollere momentet. Men, du bør starte med at stramme i hånden, fordi risikoen for at du skruer bolten skæv i er mindre på den måde, og derfor ødelægger man ikke bolten.
- Brug af lufttryksnøgle. I de fleste tilfælde medfører det, at man strammer bolten for meget. Kun professionelt værktøj af højeste kvalitet er undtagelsen til reglen, fordi man her kan sætte et præcist moment.
- Installation af skæve hjulbolte. Vælger man skæve dele, så kan det medføre problemer, såsom:
- For lange bolte kan påvirke andre dele, såsom hjullås.
- For korte bolte kan ikke sidde ordentligt fast på hjulet. Når man bruger dem, så risikerer man at beskadige gevindet på delen eller på hjulet.
- Brugen af koniske bolte på hjul med et rundt hoved og omvendt kan medføre skæv montering på den roterende akse. Derfor kan bolten løsne sig.
- Brug af slidte og skæve bolte. Hjulbolte kan bruges 35-40 gange før de skal skiftes ud. Du må heller ikke installere dele, som har beskadigede hoveder eller gevind.
- Fæstne bolte i tilfældig rækkefølge. For at få den optimale hjulposition bør du fæstne boltene i et bestemt mønster. Den mest almindelige er:
- Til fire punkt fæstning: 1-3-4-2.
- Til fire punkter: 1-4-2-5-3.
- Til seks punkter: 1-4-5-2-3-6.
Hvis et hjul løsner sig: ekstrem køreskole
I de fleste tilfælde, så begynder bilen at skramle og hoppe, hvis et hjul er ved at løsne sig. Ellers kommer der en specifik klikkelyd under kørsel, styringen bliver meget hoppende, dækkene bliver slidt skævt og andet. Men, hvis du ikke opdager det i tide, så kan hjulet flade af under kørsel og så skal du gøre følgende:
- Grib rattet meget hårdt. Før det ryger af, så vil hjulet som regel ryste kraftigt. Når ud opdager dette, så skal du sætte begge hænder på rattet i 10 i 2 positionen.
- Kør forsigtigt ud i rabatten. Når du gør dette, så skal du dreje rattet så lidt som muligt og med så små bevægelser som muligt.
- På samme tid skal du sænke farten ved at slippe speederen.
- Skift ned i gear.
- Tryk langsomt på bremsepedalen.
Undgå skarpe bevægelser - dette kan medføre, at du mister kontrollen.
Konklusion
Sikkerheden for alle trafikanter afhænger af, hvordan dine hjulbolte er spændt. Mange bilister formår dog ikke at være opmærksomme på boltene, hvilket medfører mange uheld på vejene, og ofte med fatale følger. For at forebygge det, så skal du tjekke hjulboltene en gang om måneden, og hvis det er nødvendigt, så bør du spænde dem efter de anbefalinger, som står i instruktionsbogen. Du bør kun købe reservedele af høj kvalitet, som passer til din bil. Når du installerer dem, så skal du følge anbefalingerne, som producenten har givet, og din bils hjuls vil herefter altid sidde på deres pladser.