Indholdsfortegnelse
Årsager til overophedning
For de fleste moderne biler, spænder den normale driftstemperatur mellem 75°C til 105°C. Når du starter din bil, begynder kølervæsken at cirkulere rundt i motoren. Når kølervæsken når 80–90°C, vil termostaten tillade den at flyde ind i køleren for at blive afkølet før den returnere til motoren for at absorbere mere varme. En motors kølesystem er en kompleks konstruktion med et stort antal komponenter som kræver at være funktionelle korrekt for at undgå overophedning.
Hvorfor overopheder min bil: hoved årsager
En af de mest almindelige årsager for overophedning er for lavt kølervæskeniveau. Slanger og diverse fittings vil nedslides over tid. Det betyder at systemet ikke længere er tæt og væsken kan lække. Så fyldes kredsløbet med luft som ikke har de påkrævet egenskaber for at køle motoren korrekt. Nogle gange kan køleren selv have utætheder, hvis den er skadet efter kollision, eksempelvis.
Hvis kølervæske niveauet er korrekt men driftstemperaturen stadig stiger, så er der en risiko for at din termostat enten hænger fast eller er tilstoppet. Den er tilsigtet at åbne yderligere et kølingskredsløb når motoren bliver brandvarm. En defekt enhed fejler i at præstere sin funktion, begrænse gennemstrømningen af kølervæske. Denne situation er meget almindelig når folk bruger eftermarked reservedele af ringe kvalitet..
Motoren bliver kølet ved at kølervæsken flyder gennem dets passager og opsamler varmen, eksempelvis, kølervæsken er i konstant cirkulation. Denne cirkulation er sikret ved en vandpumpe. Så hvis vandpumpen bryder sammen eller hvis remmen er forstrukket eller revet i stykker, kan disse være synderne da de ikke længere er i stand til sikre en korrekt fjernelse af overskydende varme.
En anden årsag til at cirkulationen af kølervæsken kan afbrydes er en blokering. Enten er slangerne eller kølerens passager kan være tilstoppet. Selv i dag bruger nogle fører stadig almindelig vand som kølervæske. Hvis vandet ikke er destilleret kan lag af kalkaflejringer meget sandsynligt bliver opbygget inde i systemet. Gradvis, vil overførslen af varme blive mindre og mindre effektiv indtil gennemstrømningen er fuldkommen blokeret.
Imidlertid, der er også en risiko for at problemet ikke er relateret til kølervæsken eller dets cirkulation. En motor bliver ikke kun kølet ved hjælp af kølervæsken men ligeledes med olie. Dette bruges som smøring for at minimere friktionen mellem motor komponenterne. Hvis olieniveauet er lavt, bliver disse komponenter ikke smurt korrekt: gnubber sig mod hinanden skaber overdreven varme.
Lav kølervæske niveau kan være et tegn på et andet problem der relatere sig til motoren som kan forårsage overophedning - en bristet toppakning. Denne forsegling til forbrændingskammeret og forhindre olie i at blive sammenblandet med kølervæske. Hvis den er bristet, vil kølervæske lække og luft blive suget ind, udsætter din motor for en stor risiko.
Et andet komponent i motorens kølesystem som kan lede til overophedning er blæseren. En sammenbrudt blæser fejler i at skabe en luftgennemstrømning til at køle motoren og forhindre den i at blive for varm.
Hvad skal man gøre hvis min bil overopheder: mulige løsninger
Hvis du har bemærket temperaturmåleren vise at din motor er varmere end den bør være , det første du bør kontrollere er kølervæske niveauet Hvis der er utilstrækkelig, så suppler op. Imidlertid, dette er en midlertidig løsning: Hvis kølervæske niveauet er lavt, så søg efter lækage. Undersøg køleren, slanger, fittings og pakninger for spor efter udsivende kølervæske. Hvis nogle af komponenterne er skadet, skal de udskiftes snarest muligt.
Vær sikker på at motoren er fuldstændig afkølet inden du åbner for kølervæske påfyldningsdækslet ellers kan du risikere skoldning ved pludslig frigørelse af trykket fra kølervæsken. Hvis beholderen er fuld men motoren stadig bliver varm, kan en defekt termostat bebrejdes. Dette kan nemt tjekkes: når din motor er opvarmet så berør forsigtigt den nedre del af køleren eller kølerslange. Hvis de er kolde betyder det at kølervæskens gennemstrømning er begrænset. Du har fundet synderen. Udskiftning af termostaten skulle stoppe din motor fra at overophede.
Brug af vand som kølemiddel eller bil kemikalier af ringe kvalitet forøger risikoen for at dit kølesystem bliver blokeret. Hvis du har en mistanke om at det vil ske, bør du demontere køleren og undersøge den. Hvis der er spor af snavs, så skyl køleren. Det anbefales at gøre dette en gang hvert anden eller tredje år.
For at udelukke muligheden for overophedning grundet af det lave niveau af olie, så undersøg dette. Slå motoren fra og lad den køle af. Træk oliepinden ud, tør olien af den og pres den helt i bund. Vent nogle sekunder og træk oliepinden ud og tjek niveauet. Olien bør være mellem de to markeringer. Hvis de er under, er det utilstrækkeligt. Hæld noget olie på bilen. Vær sikker på at niveauet er i mellem de to markeringer. Undersøg motoren for lækager og spor af olie der siver ud..
Hvis du mener din pumpe skaber overophedningen af din motor, så undersøg området omkring det: Der bør ikke være nogen tegn på udsivende kølervæske. Det er også en god ide at undersøge strammeren og være sikker på at remmen er tilstrækkelig stram. Lyt til din bil mens motoren er i gang. Med kølerhjelmen åben er det muligt at høre vandpumpen arbejde. Hvis du bemærker en lav skurrende lyd, kan det hænde at være lejerne der er gået. Hvis du sporer nogle af disse symptomer, påkræves udskiftning af enten pumpen eller remmen.
Ved hvid røgs tilsynekomst fra udstødningsrøret er bestemt et dårligt tegn, da det betyder at kølervæsken trænger ind i forbrændingskammeret. En bristet toppakning separere olie og kølervæske så de ikke kan sammenblandes . Du bør opsøge en automobil service specialist for at få udskiftet pakningen
Det er meget nemt at bemærke en defekt blæser. Når din motor når en bestemt driftstemperatur, vil blæser automatisk slå til (tændes) eller hvis dit køretøj er udstyret med et klimaanlæg, kan du bare slå det til. Der er antal årsager til hvorfor den ikke måtte virke. For eksempel; en sikring, temperaturføler eller et elektrisk relæ til blæseren måtte kræve udskiftning.
En motor er hjertet i et hvilket som helst køretøj og den bør behandles med stor omsorg og opmærksomhed. Overophedning forårsager ofte reduktion i levetiden af enheden og nogle gange betydelige reparationer der overstiger bilens værdi. Altid vær opmærksom på advarselslamperne og temperaturmåleren, tjek køler og olie stand og vær sikker på at der ikke er nogen lækage ved at bemærke om der er pytter under din bil.