Indholdsfortegnelse
Mercedes-Benz A-Klasse motorer
Siden lanceringen i 1997 har Mercedes-Benz A-Klasse udviklet sig fra en utraditionel kompaktbil til en af de mest succesfulde premium-småbiler med et bredt udvalg af Mercedes-Benz A-Klasse-motorer i fire generationer. Hver generation har budt på nye teknologier og forskellige styrker og svagheder med en teknologisk udvikling, der spænder fra simple sugemotorer til topmoderne turbo-hybrid-drivlinjer.

Mercedes-Benz A-Klasse generation I (1997-2004)
Den første generation af Mercedes-Benz A-Klasse var en revolutionerende tilgang for Mercedes-Benz i kompaktbilsegmentet og var kendetegnet ved et unikt sandwichdesign med en usædvanlig høj siddeposition. Kilometertallet varierede meget afhængigt af motortypen: Mens de robuste sugemotorer nemt nåede 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse, krævede de tidlige CDI-dieselmotorer ofte dyre reparationer af indsprøjtningssystemet mellem 200.000 og 280.000 kilometer. Den absolutte topmotor i denne generation var A 190 med 125 hk, som på optimal vis kombinerede kraft, pålidelighed og et acceptabelt brændstofforbrug for den tid. Typiske reparationsintervaller var 150.000 til 200.000 kilometer for større vedligeholdelsesarbejde, selv om Mercedes-Benz A-Klasse-motorerne i denne generation stadig var designet til at være meget nemme at vedligeholde.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinmotorer: Generation I (1997-2004)
Mercedes-Benz A-Klassens benzinmotorprogram bestod udelukkende af sugemotorer fra M-serien. Det startede med A 140 (82 hk), efterfulgt af A 160 (102 hk) og topmodellen A 190 (125 hk). Disse Mercedes-Benz A-Klasse-motorer var baseret på gennemprøvet Renault-teknologi og viste sig at være ekstremt pålidelige. A 140 med 1,4-liters motor (M 166 E14) var undermotoriseret, men stort set uforgængelig og nåede ofte over 300.000 kilometer uden større reparationer. A 160 med 1,6-liters motor havde det bedste forhold mellem ydelse og brændstofforbrug, mens A 190 med 1,9-liters motor var den mest sportslige variant, men havde et lidt højere brændstofforbrug.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generation I (1997-2004)
Mercedes-Benz A-Klasse-dieselmotorerne blev i begyndelsen domineret af A 160 CDI med 60 hk (1998-2001), som senere blev suppleret af den stærkere A 170 CDI med 90 hk (2001-2004). Disse førstegenerations Mercedes-Benz A-Klasse CDI-motorer led af typiske problemer med tidlige common-rail-systemer: Injektordefekter, problemer med højtrykspumpen og lejlighedsvise turboladerfejl gjorde dem til de mest problematiske motorer i denne generation. A 170 CDI viste sig at være mere pålidelig end sin svagere bror, men krævede regelmæssig vedligeholdelse af indsprøjtningssystemet for hver 100.000 til 120.000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
A 140 (M 166 E14) | 82 HK | 6,8-7,2 l/100 km | Svag ydeevne | Meget god |
A 160 (M 166 E16) | 102 HK | 6,5-7,0 l/100 km | Meget robust | Meget god |
A 190 (M 166 E19) | 125 HK | 7,2-7,8 l/100 km | Højere forbrug | God |
A 160 CDI | 60 HK | 4,8-5,2 l/100 km | Injektorer, turbolader | Moderat |
A 170 CDI | 90 HK | 5,0-5,4 l/100 km | Indsprøjtningssystem | Gennemsnitlig |

Mercedes-Benz A-Klasse generation II (2004-2012)
Den anden generation af Mercedes-Benz A-Klasse markerede et betydeligt evolutionært spring med forbedret køredynamik og mere moderne motorer. Med korrekt vedligeholdelse kan de fleste motorer i denne generation nemt nå op på 200.000 til 300.000 kilometer, og de reviderede CDI-dieselmotorer er blevet betydeligt mere pålidelige end deres forgængere. Større motorfejl er sjældne, kun de kraftige A 200 Turbo-benzinmotorer viser af og til svagheder i turboladningen. Det absolutte højdepunkt var A 200 CDI med 140 hk - et teknisk mesterværk, der bød på både kraft og effektivitet. Typiske reparationsintervaller var mellem 120.000 og 180.000 kilometer for større vedligeholdelsesarbejder, og CVT-gearkasserne i denne generation blev betragtet som et svagt punkt.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinmotorer: Generation II (2004-2012)
Mercedes-Benz A-Klassens benzinmotorprogram blev fuldstændig revideret og omfattede A 150 (95 hk), A 170 (116 hk) og for første gang en turbo-benzinmotor A 200 Turbo (193 hk). Disse Mercedes-Benz A-Klasse-motorer fra M-serien viste sig at være betydeligt mere pålidelige end dieselvarianterne. A 150 med 1,5-liters motor udviklede sig til den mest pålidelige benzinmotor i denne generation med kun lejlighedsvise problemer med tændspolen efter 150.000 kilometer. A 170 tilbød en god balance mellem ydelse og brændstofforbrug, mens A 200 Turbo tilbød sportslige præstationer, men var tilbøjelig til at få skader på turboladeren og problemer med intercooling.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generation II (2004-2012)
Mercedes-Benz A-Klassens 2,0-liters CDI-motor (OM 640) blev tilbudt i forskellige ydelsesniveauer fra 109 til 140 hk. A 180 CDI med 109 hk viste sig at være den mest økonomiske og pålidelige diesel i denne generation, mens A 200 CDI med 140 hk tilbød den bedste kombination af ydelse og effektivitet. Disse Mercedes-Benz A-klasse CDI-motorer var udstyret med den moderne andengenerations common-rail-indsprøjtning og var betydeligt mere pålidelige end deres forgængere. Problemerne var hovedsageligt begrænset til lejlighedsvise fejl i udstødningsgasrecirkulationen og slid på indsprøjtningsdyserne efter 200.000 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
A 150 | 95 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Tændspoler | Meget god |
A 170 | 116 HK | 6,5-7,2 l/100 km | Robust | God |
A 200 Turbo | 193 HK | 7,8-8,5 l/100 km | Turbolader, intercooling | Moderat |
A 180 CDI | 109 HK | 4,5-5,0 l/100 km | Meget økonomisk og robust | Meget god |
A 200 CDI | 140 HK | 4,8-5,3 l/100 km | EGR-ventil | God |

Mercedes-Benz A-Klasse generation III (2012-2018)
Den tredje generation af Mercedes-Benz A-Klasse revolutionerede segmentet med en helt ny arkitektur med forhjulstræk og moderne turbomotorer. Denne generation anses for at være den mest dynamiske af alle A-Klasse generationer og kan nå 250.000 til 350.000 kilometer med korrekt vedligeholdelse. De fleste motorer er meget pålidelige, og det er kun AMG-varianterne, der af og til viser svagheder, når de køres sporty. Den absolutte topmotor var A 220 CDI med 177 hk - en ultramoderne firecylindret diesel med fremragende kraftoverførsel og lavt brændstofforbrug. Typiske reparationsintervaller ligger mellem 150.000 og 200.000 kilometer, og 7G-DCT-gearkasserne i denne generation anses for at være meget pålidelige.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinmotorer: Generation III (2012-2018)
Mercedes-Benz A-Klassens benzinmotorprogram bestod udelukkende af turbomotorer fra den nye M-serie. Det startede med A 180 (122 hk), efterfulgt af A 200 (156 hk), A 250 (211 hk) og AMG-varianterne A 45 AMG (360-381 hk). Disse Mercedes-Benz A-Klasse-motorer fra M 270/M 133-serien viste sig at være meget pålidelige og økonomiske. A 180 med 1,6-liters turbo udviklede sig til den mest pålidelige benzinmotor i denne generation, med kun lejlighedsvise problemer med timingkæden efter 200.000 kilometer. A 200 tilbød en fremragende balance mellem ydelse og brændstofforbrug, mens A 250 kombinerede sportslige præstationer med høj pålidelighed.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generation III (2012-2018)
Mercedes-Benz A-Klassens 2,1-liters CDI-motor (OM 651) blev tilbudt i forskellige ydelsesniveauer fra 109 til 177 hk. A 180 CDI med 109 hk viste sig at være den mest økonomiske diesel, mens A 200 CDI med 136 hk tilbød den bedste anvendelighed i hverdagen. Topmodellen A 220 CDI med 177 hk kombinerede sportslige præstationer med et lavt brændstofforbrug og anses for at være en af de bedste dieselmotorer, Mercedes-Benz nogensinde har bygget. Disse Mercedes-Benz A-Klasse CDI-motorer var udstyret med moderne tredjegenerations common-rail-indsprøjtning og AdBlue-teknologi, hvilket gjorde dem meget rene og pålidelige.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 270) | 122 HK | 5,6-6,2 l/100 km | Tandhjulskæde efter 200.000 km | Meget god |
A 200 (M 270) | 156 HK | 5,8-6,4 l/100 km | Meget pålidelig | Meget god |
A 250 (M 270) | 211 HK | 6,2-6,8 l/100 km | Robust | God |
A 45 AMG (M 133) | 360-381 HK | 7,3-7,8 l/100 km | Kobling med sportslig kørestil | God |
A 180 CDI (OM 651) | 109 HK | 3,6-4,1 l/100 km | Meget økonomisk | Meget god |
A 200 CDI (OM 651) | 136 HK | 3,8-4,3 l/100 km | Fremragende | Meget god |
A 220 CDI (OM 651) | 177 HK | 4,0-4,5 l/100 km | En af de bedste dieselbiler | Meget god |

Mercedes-Benz A-Klasse generation IV (2018-i dag)
Den nuværende generation af Mercedes-Benz A-Klasse repræsenterer toppen af den teknologiske udvikling med et fuldt elektrificeret motorprogram og den nyeste mildhybridteknologi. Alle motorer har et 48-volts elektrisk system ombord og en remstarter-alternator, som forventes at give en levetid på over 300.000 kilometer. Topmotoren er A 35 AMG med 306 hk, som kombinerer sportslige præstationer med høj pålidelighed. Plug-in-hybridteknologien giver op til 70 kilometers elektrisk rækkevidde og repræsenterer Mercedes-Benz' fremtidsvision for kompakte biler.
Mercedes-Benz A-Klasse benzinmotorer: Generation IV (2018-i dag)
Mercedes-Benz A-Klassens benzinmotorprogram omfatter moderne turbomotorer fra M-serien med 48-volts mildhybridteknologi. A 180 (136 hk), A 200 (163 hk) og A 250 (224 hk) er baseret på den gennemprøvede 1,3-liters turbo (M 282), som blev udviklet i samarbejde med Renault. Disse motorer i Mercedes-Benz A-Klasse har vist sig at være meget pålidelige og økonomiske med kun lejlighedsvise problemer med højtrykspumpen efter 150.000 kilometer. A 35 AMG med 2,0-liters turbo (M 260) yder 306 hk og anses for at være en af de mest pålidelige AMG-motorer nogensinde. Mild hybrid-teknologien reducerer brændstofforbruget med op til 0,4 liter pr. 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotorer: Generation IV (2018-i dag)
Mercedes-Benz A-Klassens 2,0-liters CDI-motor (OM 654) tilbydes i forskellige ydelsesniveauer fra 116 til 190 hk. A 180 d med 116 hk viste sig at være den mest økonomiske diesel i generationen, mens A 200 d med 150 hk tilbyder den bedste kombination af ydelse og effektivitet. Disse dieselmotorer i Mercedes-Benz A-Klasse er udstyret med den nyeste fjerde generation af common-rail-indsprøjtning og AdBlue-teknologi med meget lave emissionsværdier. A 220 d med 190 hk kombinerer sportslige præstationer med et testforbrug på kun 4,2 liter pr. 100 kilometer.
Mercedes-Benz A-Klasse hybriddrift: Generation IV (2018-i dag)
Mercedes-Benz A-Klasse plug-in-hybrid A 250 e tilbyder en systemydelse på 218 hk ved at kombinere en 1,3-liters turbo med en 102 hk elmotor. Den elektriske rækkevidde er op til 70 kilometer, og brændstofforbruget er 1,5 liter pr. 100 kilometer i WLTP-cyklussen. Denne hybridteknologi i Mercedes-Benz A-Klasse viser sig at være meget sofistikeret, men med begrænsninger med hensyn til bagagerumsplads på grund af batteriet.
Mercedes-Benz A-Klasse motor | Effekt | Brændstofforbrug | Typiske svagheder | Bedømmelse |
---|---|---|---|---|
A 180 (M 282) | 136 HK | 5,6-6,1 l/100 km | Højtrykspumpe | Meget god |
A 200 (M 282) | 163 HK | 5,8-6,3 l/100 km | Meget pålidelig | Meget god |
A 250 (M 282) | 224 HK | 6,2-6,7 l/100 km | Robust | God |
A 35 AMG (M 260) | 306 HK | 7,3-7,8 l/100 km | Meget pålidelig | Meget god |
A 180 d (OM 654) | 116 HK | 3,9-4,4 l/100 km | Meget økonomisk | Meget god |
A 200 d (OM 654) | 150 HK | 4,0-4,5 l/100 km | Fremragende | Meget god |
A 220 d (OM 654) | 190 HK | 4,2-4,7 l/100 km | Sporty og økonomisk | Meget god |
A 250 e Hybrid | 218 HK | 1,5 l/100 km + elektricitet | Lille bagagerum | God |

Konklusion: De bedste Mercedes-Benz A-Klasse motorer i alle generationer
Udviklingen af motorerne i Mercedes-Benz A-Klasse viser en kontinuerlig forbedring på tværs af alle fire generationer. Mens de første to generationer stadig kæmpede med børnesygdomme, etablerede Mercedes-Benz A-Klasse-motorerne sig som benchmark i det kompakte premiumsegment fra og med tredje generation. Den nuværende generation med mild hybrid-teknologi repræsenterer højdepunktet i udviklingen og tilbyder en fremragende kombination af ydeevne, effektivitet og pålidelighed.
- Bedste Mercedes-Benz A-Klasse benzinmotor:
A 200 (163 hk, generation IV) med 48-volts mildhybridteknologi kombinerer moderne effektivitet med høj pålidelighed og fremragende anvendelighed i hverdagen.
- Bedste Mercedes-Benz A-Klasse dieselmotor:
A 220 CDI (177 hk, generation III) tilbyder den bedste kombination af sportslige præstationer, lavt brændstofforbrug og enestående pålidelighed på tværs af alle generationer.
- Bedste Mercedes-Benz A-Klasse hybridmotor:
A 250 e (218 hk, generation IV) med en elektrisk rækkevidde på 70 kilometer og et lavt brændstofforbrug på 1,5 liter pr. 100 kilometer.
Når det gælder vedligeholdelse og reservedele til alle generationer af Mercedes-Benz A-Klasse, tilbyder AUTODOC et omfattende udvalg af originale kvalitetsreservedele med hurtig levering og ekspertrådgivning.