Mercedes C-Klasse W205: Problemer
- Problemer med start-stop-funktionen: Kan forekomme fra 20.000-30.000 km, ofte forårsaget af et svagt batteri eller en sensorfejl.
- Defekte tændspoler i benzinmotorer: Opstår ofte mellem 60.000-100.000 km og fører til fejltænding, især i AMG-modeller.
- Utæt vandpumpe: Kan forekomme fra 80.000-120.000 km og føre til tab af kølevæske.
- Problemer med den elektriske parkeringsbremse: Fejlfunktioner kan opstå fra 40.000-60.000 km.
- Funktionsfejl i LED-forlygterne: Individuelle LED-segmenter kan svigte fra 50.000-70.000 km.
Mercedes W205: Problemer med benzinmotoren
Mercedes C-Klasse W205 - Problemer med timingkæden
Benzinmotorerne i M274-serien (C160, C180, C200, C250, C300) kan have problemer med timingkæden. Typiske symptomer er raslelyde ved start af motoren eller i tomgang, som ofte opstår mellem 80.000-100.000 kørte kilometer. I alvorlige tilfælde kan kæden springe, hvilket kan føre til motorskader. Mercedes anbefaler en forebyggende udskiftning af timingkæden ved omkring 100.000 kilometer. Derudover bør kædespænderen kontrolleres regelmæssigt for at forhindre for tidlig slitage.
I modellerne C 400 4MATIC, C 43 AMG og C 450 AMG findes en lang liste af fejl: I V6 M276-motoren gav kædestrammeren problemer indtil omkring slutningen af 2014 på grund af utilstrækkelig olieforsyning, hvilket førte til, at kæden ikke fungerede korrekt. Et regelmæssigt olieskift med en motorolie af høj kvalitet hjælper med at forlænge kædestrammerens levetid.
Olieforbrug
Nogle benzinmotorer i M274-serien, især i C200- og C250-modellerne, har tendens til at forbruge mere olie. Et forbrug på op til 0,5 liter pr. 1000 km betragtes som "normalt". Højere forbrug forekommer ofte fra 40.000-60.000 kilometer. Mulige årsager er slidte stempelringe eller ventilspindeltætninger. Regelmæssig kontrol af oliestanden og udskiftning af slidte dele i god tid kan forhindre større motorskader.
Mercedes W205: Problemer med diesel
AdBlue-systemet
Der kan opstå problemer med AdBlue-systemet i dieselmotorer. Indsprøjtningsdyserne bliver ofte blokeret, eller pumpen svigter, hvilket typisk sker mellem 80.000 og 120.000 kilometer. Symptomerne er nedsat ydelse eller advarselsmeddelelser på bilens display. Regelmæssig rengøring og brug af AdBlue af høj kvalitet kan forebygge disse problemer. I tilfælde af tilbagevendende fejl kan udskiftning af de berørte indsprøjtningsdyser eller pumpen afhjælpe problemet.
CDI-motorer
CDI-dieselmotorer kan vise fejlkoden P052E, som indikerer problemer med krumtaphusventilen. Dette sker ofte mellem 80.000-100.000 km og kan føre til tab af effekt. Tidlig reparation eller udskiftning af udluftningsventilen kan stabilisere motorens ydeevne og forhindre følgeskader.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med gearkassen
9G-Tronic automatisk gearkasse
Den 9-trins 9G-Tronic automatgearkasse kan i sjældne tilfælde give problemer. Ejere af denne bil rapporterer om rykvise gearskift eller forsinket start, som ofte opstår fra 50.000-70.000 kilometer. Problemerne kan ofte afhjælpes med en softwareopdatering. Men hvis de fortsætter, kan det være nødvendigt at skifte olie i gearkassen eller foretage et grundigt tjek af mekatronikken.
Manuelle gearkasser
Ved manuelle gearkasser kan der opstå problemer med gearskiftet fra omkring 60.000-80.000 km, f.eks. træge skift eller lyde, når man skifter gear. I sådanne tilfælde kan udskiftning af gearstangen eller kontrol af koblingen være mulige løsninger.
Mercedes W205: Problemer med affjedringen
Mercedes C-Klasse W205 AIRMATIC-problemer
Luftaffjedringen AIRMATIC (ekstraudstyr) kan give problemer. Der er ofte utætheder i luftbælgen eller fejl i kompressoren, som normalt viser sig mellem 60.000 og 120.000 kilometer. Symptomerne er, at bilen hænger, eller at der kommer advarsler i kombiinstrumentet. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt at udskifte luftbælgen eller efterse kompressoren for at genoprette AIRMATIC's funktion.
Støj fra undervognen
Mange ejere rapporterer om knirkende lyde fra chassiset, især ved lave temperaturer eller efter at bilen har stået stille i lang tid. Disse problemer kan opstå allerede efter 20.000-30.000 kilometer. En almindelig årsag er tørre gummilejer eller -bøsninger. Smøring af de berørte dele eller udskiftning af gummiophængene kan fjerne støjen permanent.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med panoramataget
Nogle bilister har klaget over defekter i panoramataget (ekstraudstyr), som ofte opstår inden for de første 30.000 kilometer. Vindstøj eller lækager er hyppigt forekommende. I nogle tilfælde sætter åbningsmekanismen sig også fast. Efterjustering eller udskiftning af tætninger kan afhjælpe problemet. Hvis problemerne fortsætter, kan det være nødvendigt at udskifte hele åbningssystemet.
Mercedes C-Klasse W205: Problemer med navigationssystemet
I nogle tilfælde viser navigationssystemet ikke opdaterede oplysninger om vejspærringer. Desuden kan COMAND-infotainmentsystemet fryse fast, hvilket ofte sker inden for de første 50.000 kilometer. En opdatering af systemsoftwaren giver normalt en langsigtet løsning på disse fejl.
Mercedes W205: Problemer med batteriet
Nogle W205-modeller lider af en hurtig afladning af batteriet, især under lange perioder med inaktivitet. Dette problem opstår ofte i løbet af de første 2-3 år. Regelmæssig kontrol af batteriet og installation af et kraftigere batteri kan hjælpe med at forhindre dette.
Mercedes W205: Problemer med bagklappen (stationcar)
Den elektriske bagklap kan give problemer i stationcaren, ofte allerede efter 30.000-50.000 kilometer. Bagklappen åbner eller lukker ofte ikke helt. Justering af sensorerne eller udskiftning af lukkemekanismen kan være en permanent løsning.
Problemer med Mercedes C63 AMG W205
Fejl i tændspoler forekommer hyppigere i AMG C63-modeller, hvilket kan føre til fejltænding og tab af kraft. Dette sker ofte mellem 60.000-100.000 kilometer. Udskiftning af tændspoler på et tidligt tidspunkt kan stabilisere motorens ydeevne og forhindre efterfølgende skader.
Problemer med Mercedes W205 MOPF
I facelift-modellerne fra 2018 og frem er nogle af de tidlige fejl blevet rettet, men der kan opstå nye fejl, f.eks. funktionsfejl i LED-forlygterne eller fejl i det opdaterede infotainmentsystem. Ved tilbagevendende problemer med forlygterne kan en opgradering til en nyere generation af LED'er være en mulig løsning.
Yderligere almindelige problemer
Baseret på erfaringer fra Mercedes W205-kørere præsenterer vi her en oversigt over yderligere mulige problemer:
- Defekte dørhåndtag: Elektriske dørhåndtag kan fejle fra 60.000-80.000 km.
- Fejl i infotainmentsystemet: Softwarefejl eller displayproblemer opstår ofte inden for de første 30.000 km.
- Problemer med keyless go-systemet: Fejl kan opstå fra 40.000-60.000 km.
- Utætheder i bagrudevaskersystemet: Her opdages fejlene ofte mellem 50.000-70.000 kørte kilometer.
- Defekte parkeringssensorer: Disse kan svigte eller give fejlmeddelelser allerede efter 30.000-50.000 km.
- Problemer med sædegenkendelsessystemet i passagersiden: Dette kan resultere i rapporter om fejl i airbagsystemet.
- Revner i alufælgene: Denne fejl kan opstå i kraftigere modeller, eller hvis der er hyppig kontakt med kantsten.
- Fejl i ESP-kontrolenheden: Dette kan føre til uventede indgreb fra stabilitetskontrolsystemet.
- Problemer med centrallåsesystemet: Disse kan opstå relativt tidligt i bilens levetid.
- Vindstøj på døre og spejle ved høje hastigheder: Et almindeligt komfortproblem, som mange ejere klager over.
Disse yderligere problemer kan ikke forventes i alle køretøjer, men kan forekomme i nogle tilfælde. Regelmæssig vedligeholdelse og overholdelse af inspektionsintervallerne hjælper med at genkende og udbedre mange af disse fejl.