Problemer med Škoda Kamiq
- Problemer med start-stop-funktionen: Kan forekomme fra 20-30.000 km.
- Overdreven dækslitage: Ses ofte fra 30-50.000 km, især ved forkert hjulindstilling.
- Fejl på parkeringshjælp: Opstår ofte efter 40-60.000 km, ofte på grund af defekte sensorer.
- Problemer med den elektriske servostyring: Kan forekomme fra 70-90.000 km, ofte på grund af defekte sensorer.
Problemer med Škoda Kamiq: 1,0 TSI og 1,5 TSI
De mindre TSI-motorer med en slagvolumen på 1,0 og 1,5 liter kan af og til have problemer med turboladeren. De opstår som regel mellem 60.000 og 100.000 kilometer. Symptomerne er tab af effekt og øget olieforbrug. I nogle tilfælde kan turboladeren også svigte helt.
Regelmæssige olieskift og brug af olier af høj kvalitet kan bidrage til at forlænge turboladerens levetid. I tilfælde af en defekt skal turboladeren normalt udskiftes.
Problemer med Škoda Kamiq: 3-cylindrede motorer
De 3-cylindrede motorer (1,0 TSI) kan have tendens til vibrationer og øget støj. Dette skyldes deres design og forekommer hyppigere ved lave motorhastigheder.
Regelmæssig vedligeholdelse og brug af brændstof af høj kvalitet kan hjælpe med at reducere vibrationerne. I nogle tilfælde kan det også hjælpe at justere motorophængene eller bruge dæmpningsmåtter.
Problemer med Škoda Kamiq: Tændkæde
Timingkæden i TSI-motorer kan strække sig, hvilket kan føre til en raslende lyd under koldstart. Denne komplikation opstår ofte mellem 100.000 og 150.000 kilometer. I sjældne tilfælde kan kæden også springe over, hvilket kan føre til alvorlige motorskader.
Forebyggende udskiftning af timingkæden og strammersystemet ved omkring 100.000 km kan undgå dyre følgeskader. Regelmæssige olieskift er også vigtige.
Škoda Kamiqs svage punkter: Gearkasse
Problemer med Škoda Kamiqs DSG-gearkasse
Den 7-trins DSG-gearkasse kan lejlighedsvis have problemer med rykvise gearskift eller forsinket start. Disse komplikationer opstår ofte mellem 50.000 og 100.000 kilometer.
En softwareopdatering af gearkassens styreenhed kan normalt afhjælpe situationen. Det er også vigtigt at skifte transmissionsolie og filtre i overensstemmelse med producentens specifikationer.
Problemer med den automatiske gearkasse
I modeller med klassisk automatgear kan der opstå fejl i gearkassens styreenhed fra omkring 120.000 km, hvilket kan føre til hårde gearskift.
En softwareopdatering af gearkassens styreenhed kan ofte løse dette problem. I nogle tilfælde kan det også være nødvendigt at udskifte styreenheden eller mekatronikken.
Problemer med Škoda Kamiq: Bageste bremser
For tidlig slitage af bagbremseskiver og -klodser er ikke ualmindeligt, ofte allerede efter 30.000 til 50.000 km.
Det er vigtigt at kontrollere bremseskiver og -klodser regelmæssigt og udskifte dem i god tid. Brug af bremsekomponenter af høj kvalitet kan også forlænge levetiden. Efter lange perioder med inaktivitet bør bremserne rengøres ved at bremse hårdt flere gange for at fjerne korrosion.
Problemer med Škoda Kamiq: software og infotainment
Af og til kan der opstå problemer med infotainmentsystemet, f.eks. nedbrud, funktionsfejl eller fejl ved opdatering af softwaren. Disse problemer kan opstå tidligt, ofte inden for de første 30.000 kilometer.
Regelmæssige softwareopdateringer kan afhjælpe mange af disse fejl. Genstart af systemet eller nulstilling til fabriksindstillingerne kan hjælpe ved nedbrud. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at reparere eller udskifte hardwarekomponenter.
Problemer med Škoda Kamiq: Bluetooth
Nogle ejere rapporterer om problemer med Bluetooth-forbindelsen, især når de parrer smartphones eller bruger Apple CarPlay eller Android Auto.
En softwareopdatering af infotainmentsystemet kan ofte hjælpe. Sletning af alle parrede enheder og genparring kan også løse problemerne. I sjældne tilfælde kan der være tale om en hardwarefejl, som kræver reparation.
Yderligere almindelige fejl på Škoda Kamiq:
Baseret på erfaringerne fra Škoda Kamiq-chauffører præsenterer vi en oversigt over yderligere mulige svage punkter:
- Lækager i vandkøleren: opstår ofte efter 80-100.000 km, især i ældre modeller.
- Fejl i centrallåsesystemet: Kan forekomme fra 50-70.000 km, ofte på grund af defekte dørlåse eller styreenheder.
- Problemer med turboladeren i benzinmotorer: Opstår typisk efter 100-120.000 km.
- Defekte lambdasonder: Kan føre til komplikationer allerede ved 60-80.000 km, især i benzinmotorer.
- Problemer med klimaanlægget: Opstår nogle gange efter 40-60.000 km, ofte forårsaget af lækager eller kompressorfejl.
- Fejl på de elektriske ruder: Opstår normalt efter 70-90.000 km, især i bagdørene.
Disse problemer kan ikke forventes i alle køretøjer, men kan forekomme i nogle tilfælde. Regelmæssig vedligeholdelse og inspektion kan hjælpe med at genkende og udbedre mange af disse svage punkter på et tidligt tidspunkt.